Gå til innhold

Periodontitt behandling

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skal ta min første periodontitt behandling i morgen og jeg gruer meg. Er det vondt? Jeg har fibromyalgi og får lett smerter 

Anonymkode: a9fe7...248

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Operasjon? Du får bedøvelse, og det er overkommelig etterpå. Det var verst psykisk for min del; tanken på det og å grue seg i forkant. Lykke til. 

Anonymkode: 57fa2...6eb

AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke vondt, men ubehagelig. Avhengig av hvor flink tannlege man har også…

Jeg gikk mye i behandling, men sluttet. Når tannlegen sier at det aldri blir bedre, at jeg aldri blir kvitt det…hva er vitsen? 

Anonymkode: 26c21...183

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du snakker om rens. 

Ta paracet før du går inn. Snakk med behandler om smerteterskel din.

Ring evt litt tidligere på dagen hvis du kan og forklar. 

Anonymkode: cc87f...e10

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er ikke vondt, men ubehagelig. Avhengig av hvor flink tannlege man har også…

Jeg gikk mye i behandling, men sluttet. Når tannlegen sier at det aldri blir bedre, at jeg aldri blir kvitt det…hva er vitsen? 

Beholde tennene lengst mulig. 

• Liker 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Beholde tennene lengst mulig. 

Tror du at de bare faller ut med vanlig puss? Tviler. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Selv om betennelsen er kronisk, kan jevnlig sjekk og behandling (grundig rens) hos spesialist bidra til at det ikke utvikler seg videre og ender med tannløsning. 

Anonymkode: 57fa2...6eb

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvis man går til spesial behandling og slutter er det en risiko. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Med periodontitt så kan det skje ja. Det er derfor man blant annet får støtte til behandling.. 🤦‍♀️

Anonymkode: db387...95c

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er vondt ja, men jeg tok musikk på ørene og kom meg fint gjennom det😊

Anonymkode: bac8e...360

AnonymBruker
Skrevet

Bedøvelse. Easy peasy.

Anonymkode: 6337e...cc9

Skrevet

Etter at jeg ble diagnostisert med periodonitt,  for ca 20 år siden, begynte jeg å gå til tannpleier 2 ganger i året, i tillegg til tannlege 1 gang hvert år.  Er også flink til å bruke mellombørste etter hvert måltid. Dette har ført til at sykdommen ikke har utviklet seg videre,  så den har stått på stedet hvil i 20 år. 

Min eksmann fikk diagnosen omtrent samtidig,  men gadd ikke å følge opp på samme måte som meg.  Han tenkte at tannpuss fikk holde.  Tennene hans begynte å løsne etterhvert,  og falt ut en etter en!! Da han endelig kom seg tannlegen, var det for sent.  Alle tennene måtte trekkes, og han bruker gebiss i dag!!!  

• Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Bedøvelse. Easy peasy.

Skal ha bedøvelse ja 😅

AnonymBruker
Skrevet

Dere som har gjort dette. Hva betalte dere pr behandling? Skal deles inn i 4 behandlinger? Er spent om det er stor forskjell på prisene 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Dere som har gjort dette. Hva betalte dere pr behandling? Skal deles inn i 4 behandlinger? Er spent om det er stor forskjell på prisene 

Husker ikke prisen, men det ble noen tusen. Jeg tok hele overkjeven i en behandling og hele underkjeven i neste. Da slapp jeg unna to turer til tannlegen. Hvis du orker så kan jeg anbefale det. Da blir følelsen på begge sider i munnen lik også. 

Anonymkode: bc803...173

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Med periodontitt så kan det skje ja. Det er derfor man blant annet får støtte til behandling.. 🤦‍♀️

Anonymkode: db387...95c

Vel, tanna hun påsto skulle falle ut «veldig snart» er fortsatt der…5 år senere. Jeg skjønner at «skremme skremme» taktikken er grei for tannleger som tenker penger. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Bedøvelse. Easy peasy.

Easy peacy for deg kansje.men der er vi forskjellige.  Jeg er narkose pasient hos tannlegen. Ellers hadde det ikke gått. Det er pga. At jeg syns det er smertefullt og klarer ikke tannlege lyder. Klarer ikke tannrens i våken tilstand. Jeg har periodontitt. Kommer til å ha det livet ut.

Anonymkode: 22fae...1e2

AnonymBruker
Skrevet
tirben skrev (5 timer siden):

Etter at jeg ble diagnostisert med periodonitt,  for ca 20 år siden, begynte jeg å gå til tannpleier 2 ganger i året, i tillegg til tannlege 1 gang hvert år.  Er også flink til å bruke mellombørste etter hvert måltid. Dette har ført til at sykdommen ikke har utviklet seg videre,  så den har stått på stedet hvil i 20 år. 

Min eksmann fikk diagnosen omtrent samtidig,  men gadd ikke å følge opp på samme måte som meg.  Han tenkte at tannpuss fikk holde.  Tennene hans begynte å løsne etterhvert,  og falt ut en etter en!! Da han endelig kom seg tannlegen, var det for sent.  Alle tennene måtte trekkes, og han bruker gebiss i dag!!!  

Det er veldig individuelt. Det er avhengig av alvorlighetsgrad og andre faktorer. For noen er det faktisk nok med vanlig tannpuss for å holde sykdommen i sjakk. Noen trenger profesjonell rens 4 ganger per år. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Husker ikke prisen, men det ble noen tusen. Jeg tok hele overkjeven i en behandling og hele underkjeven i neste. Da slapp jeg unna to turer til tannlegen. Hvis du orker så kan jeg anbefale det. Da blir følelsen på begge sider i munnen lik også. 

Anonymkode: bc803...173

Blir 10 000 kr her med alle behandlinger og sjekk etterpå 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tok dyprens for en del år tilbake. Tok det over fire runder med lokalbedøvelse. Gikk veldig greit, men tok tid og ble temmelig sliten i munnen! Kom på ganske nøyaktig 10000, men fikk en del av det dekket av Helfo. Man har krav på støtte derfra når man er i behandlingsfasen. 

Gikk i noen år til behandling hos tannpleier to ganger i året med tannrens i etterkant. Så lenge jeg hadde betennelse ble det regnet som behandling og jeg fikk noe av regningen refundert av Helfo. Nå går jeg til vedlikehold og må betale alt selv. 

Anonymkode: 4fe04...318

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...