AnonymBruker Skrevet 11. april #61 Skrevet 11. april Tvillinger på 11 (gutt og jente), de vasker sine egne klær og har gjort det i sånn to år omtrent. Før de fikk selvstendig ansvar hadde de hver sin «hjelpe-til-dag» med klesvask hvor vi gjorde det sammen for å lære dem. De har nå hver sim vaskedag i uken, og vasker både 40 og 60 grader. Har de ikke nok skittentøy selv er regelen at man spør om andre i huset trenger å vaske noe, men de har sjeldent behov for det da de selv forstår at de skal slenge med feks håndklær osv på 60 grader. Synes det er sprøtt å høre at foreldre her vasker ungenes klær til de flytter ut. Det handler jo ikke bare om å lære å vaske klær, det klarer jo hvem som helst. Men det handler om å bidra hjemme, lære seg at ikke alle klær må vaskes etter hvert bruk, lære seg planlegging og struktur. I tillegg lærer det hensyn til andre. Selv vasket jeg også klærne mine tidlig, jeg ville jo ikke at moren min skulle vaske mitt brukte undertøy! Det samme tenker jeg om barna nå, at det er veldig rart om jeg som mor skal stå og vaske ungenes brukte truser og boksere når de er i puberteten. Anonymkode: d8a40...0e4
AnonymBruker Skrevet 11. april #62 Skrevet 11. april AnonymBruker skrev (8 timer siden): Ja jeg har tenkt at for logistikkens del er det greit om det er en som vasker, men da blir det mye vasking på meg. Til gjengjeld har jeg full oversikt over hva som er hvor, men tenker det er lurt at de lærer seg å vaske selv også Anonymkode: ef6fe...92a Jeg har kastet ut de fleste hyllene i skapene og erstattet det med hengeplass. Du får plass til mye mer men jeg henger da alle klær rett på henger fra vaskemaskinen og der å rydde inn i skapene er gjort på sekunder. Det er det å henge opp klærne på klessnor og brette det etterpå som er kjedelig og tar tid. Anonymkode: a0521...412
AnonymBruker Skrevet 11. april #63 Skrevet 11. april Jeg vasker stort sett klærne selv, men jeg ber av og til eldstemann på 17 om å sette på en maskin. Har begynt å lære han på 15 det også. Begge legger sammen sine egne klær og legger dem på plass. De henger også opp det meste av klærne til hele familien. Om ikke lenge skal de flytte for seg selv, og da må de kunne vaske klær og holde orden. Svigermor lærte ikke min mann å vaske klær, det måtte han lære da han flyttet på hybel da han begynte på universitetet. Og ja, jeg sier «svigermor», for der i gården kommer ingen andre i nærheten av vaskemaskina! Det er svigermors domene. Jeg tenker ikke å gå i den samme fella, for å si det sånn. Både for at ungene må lære, men også fordi jeg trenger at de bidrar med arbeid på hjemmebane. De bor ikke på hotell. Og det blir vanvittige mengder klesvask med tenåringer. Anonymkode: a4517...9bf
AnonymBruker Skrevet 11. april #64 Skrevet 11. april AnonymBruker skrev (6 timer siden): Jeg holder på å lære min ni år gamle datter nå, men jeg vasker alles klær. Mannen min gjør ikke det, og heller ikke sønnen min, men jeg og datteren min hjelper hverandre der så veldig fint å kunne. Anonymkode: 06617...dca Fint for datteren din å kunne, men ikke fint for sønnen og mannen din (voksen mann!!!) å kunne? Hjelpes meg. Skjønner du hva du gjør med både sønnen din og datteren din? Kjønnsrollemønsteret du lærer dem? Jeg har tre sønner. Tenker du jeg skal ta all klesvasken selv fram til de flytter ut, for det trenger jo ikke menn tenke på? Eller? Anonymkode: a4517...9bf 2
AnonymBruker Skrevet 11. april #65 Skrevet 11. april Har flere dunker på vaskerommet, til ulik type vask. Alle legger skittentøy i riktig dunk. Jeg setter på flest maskiner, men alle kan det, og gjør det innimellom. Spesielt yngste sørger selv for at favorittgenseren sin blir vasket umiddelbart. Den som setter på, har også ansvar for å henge opp. Jeg sorterer tørre klær i hauger til hver, og så må hver brette og legge på plass sitt. Men det er bare jeg som synes det er viktig å brette og legge klær inn i skap, de andre lar gjerne de rene klærne sine ligge i en haug eller kurv på vaskerommet (evt på en stol på rommet) og bare tar klær derifra uten å hverken brette eller bruke klesskap. Helst ville de nok bare latt klærne henge på stativet, minst mulig arbeid for dem. Jeg synes det er sykt iriterende, men det er jo deres egne klær og de velger det selv. Anonymkode: 42722...5cc
Urwa Skrevet 12. april #66 Skrevet 12. april AnonymBruker skrev (9 timer siden): Så når lærer du barna å vaske klær? Anonymkode: 75134...84e Ikke vanskelig det. Begge de eldste som flyttet ut lærte seg innen først uka.
AnonymBruker Skrevet 12. april #67 Skrevet 12. april AnonymBruker skrev (16 timer siden): Har han de ekstremt mye klær? Eller setter han på en maskin med f.eks 6 boxere og 6 par sokker? Eller er det slik at dere vasker alt i samme maskin? Ungene vil vel uansett ikke lære skikkelig å vaske klær av noen av delene? En ting er å slenge en haug klær i maskinen og trykke på start. Det klarer alle.. en annen ting er å lære seg å sortere riktig, og ikke minst å ikke sette på halvtomme maskiner. Anonymkode: 569c9...d8a Å klare og vaske klær innebærer hele syklusen. Sortering, program, vaske, henge opp, brette sammen og legge på plass. Han kjører fra 2 til 3 vask pr uke. Hva var det som var unormalt som fikk deg til å reagere? Anonymkode: 688d1...774
kjærring Skrevet 12. april #68 Skrevet 12. april AnonymBruker skrev (På 11.4.2026 den 14.40): Hei, jeg lurer på hvordan dere gjør det med klesvask når barna blir større. Har en ungdom i hus og er usikker på hva som er vanlig. Her er det stort sett jeg som vasker mine og ungdommens klær. Jeg har en jobb som gjør at jeg vanligvis ikke kan bruke samme klær to dager på rad, og ungdommen kan bruke klær flere dager på rad, men oftest havner de på gulvet og det blir vanskelig å huske hva som er rent/skittent osv. Jeg vasker også alle håndklær, duker, gardiner når det trengs og annet. Mannen vasker egne klær og syns at jeg vasker for mye. Jeg lurer da på hvordan dere gjør det? Vasker ungdommene egne klær selv? Inludert tørk, bretting og bæring inn på rom? Når startet de med det? Har dere faste vaskedager der den enkelte har vaskedag? Takker for alle svar Anonymkode: ef6fe...92a Min 5 åring setter på både oppvaskmaskin og vaskemaskin. Jeg følger bare med på at det blir riktig program , og henger opp og bretter klærne. Som oftest legger hun de på plass selv. Hadde aldri vasket klærne til en ungdom. 1
AnonymBruker Skrevet 12. april #69 Skrevet 12. april Har to tenåringer. Alle i familien har hver sin skittentøyskurv på rommet. De har mer enn nok tøy fra egen kurv til å fylle opp maskinen. Så de vasker selv. Det kan glippe for dem noen ganger at de glemmer å henge opp, så det jobber vi litt med. Jeg vasker håndklær og sengetøy. Jeg ønsker å vaske mine egne klær slik at slipper å få flere kjole og bluser ødelagt av feil behandling. Anonymkode: c5e6a...523
AnonymBruker Skrevet 12. april #70 Skrevet 12. april AnonymBruker skrev (21 timer siden): Tvillinger på 11 (gutt og jente), de vasker sine egne klær og har gjort det i sånn to år omtrent. Før de fikk selvstendig ansvar hadde de hver sin «hjelpe-til-dag» med klesvask hvor vi gjorde det sammen for å lære dem. De har nå hver sim vaskedag i uken, og vasker både 40 og 60 grader. Har de ikke nok skittentøy selv er regelen at man spør om andre i huset trenger å vaske noe, men de har sjeldent behov for det da de selv forstår at de skal slenge med feks håndklær osv på 60 grader. Synes det er sprøtt å høre at foreldre her vasker ungenes klær til de flytter ut. Det handler jo ikke bare om å lære å vaske klær, det klarer jo hvem som helst. Men det handler om å bidra hjemme, lære seg at ikke alle klær må vaskes etter hvert bruk, lære seg planlegging og struktur. I tillegg lærer det hensyn til andre. Selv vasket jeg også klærne mine tidlig, jeg ville jo ikke at moren min skulle vaske mitt brukte undertøy! Det samme tenker jeg om barna nå, at det er veldig rart om jeg som mor skal stå og vaske ungenes brukte truser og boksere når de er i puberteten. Anonymkode: d8a40...0e4 Du synes det, jeg har null problemer med det, bidra kan man gjøre på andre ting også Anonymkode: 92759...85e
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå