Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vasker alt, men barna vet hvordan man setter på. Når klærna er tørre så blir de sortert i hver sin kurv, og så har de ansvar for å legge det i skuffer og skap selv. Men hjelper dem med dette også hvis de spør. 

mamma vaska alltid klærna når jeg bodde hjemme også. Klarer fint å vaske klær for 4 barn og 2 voksne selv om jeg ikke gjorde det som barn.

Anonymkode: 7a40c...d19

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg vasker for alle som bor i huset

Anonymkode: 05130...1fb

AnonymBruker
Skrevet

Jeg holder på å lære min ni år gamle datter nå, men jeg vasker alles klær. Mannen min gjør ikke det, og heller ikke sønnen min, men jeg og datteren min hjelper hverandre der :) så veldig fint å kunne. 

Anonymkode: 06617...dca

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Jeg holder på å lære min ni år gamle datter nå, men jeg vasker alles klær. Mannen min gjør ikke det, og heller ikke sønnen min, men jeg og datteren min hjelper hverandre der :) så veldig fint å kunne. 

Oi, sjeldent man ser så tydelig hvorfor menn blir ego og kvinner ikke… hvorfor lærer du ikke sønnen din det samme som datteren din???

Anonymkode: 9a8ec...6e1

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Har ikke tenåringer enda, men selv vaska jeg bare sporadisk klær så lenge jeg bodde hjemme. Det samme gjaldt de fleste vennene mine, med mindre det var en del av deres oppgaver, men da var det vask av hele familiens klær. Synes det virker tungvint at hvert familiemedlem må vente til de har brukt nok til å fylle en maskin, eller vaske halvfulle maskiner. 
«åh, den hvite genseren der får jeg ikke brukt før om tre uker når jeg har brukt nok lyse klær til å fylle en maskin».

men klærne måtte i skittentøyet/på vaskerommet, og ble levert tilbake i en ubretta haug  

Mannen min tror jeg ikke rørte vaskemaskina før han var godt opp i 20-årene, han tok til og med seg skittentøy hjem da han var student, for det var så kjedelig med fellesvaskeri. Jeg sa aldri noe på det, men han syntes nok det var litt flaut, for det gikk fort over etter at vi ble sammen.  Og nå vasker vi omtrent like mye klær, han er hakket mer nøye enn meg når det gjelder tørking og bretting…

Anonymkode: 9ddb9...a00

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hei, jeg lurer på hvordan dere gjør det med klesvask når barna blir større. Har en ungdom i hus og er usikker på hva som er vanlig.

Her er det stort sett jeg som vasker mine og ungdommens klær. Jeg har en jobb som gjør at jeg vanligvis ikke kan bruke samme klær to dager på rad, og ungdommen kan bruke klær flere dager på rad, men oftest havner de på gulvet og det blir vanskelig å huske hva som er rent/skittent osv.

Jeg vasker også alle håndklær, duker, gardiner når det trengs og annet. Mannen vasker egne klær og syns at jeg vasker for mye.

Jeg lurer da på hvordan dere gjør det? Vasker ungdommene egne klær selv? Inludert tørk, bretting og bæring inn på rom? Når startet de med det? Har dere faste vaskedager der den enkelte har vaskedag? 

Takker for alle svar :)

Anonymkode: ef6fe...92a

Barna mine er bare 3 og 5, men de må likevel kaste alle skitne klær i skittentøyet selv, og hjelpe oss med å sortere dem i riktig dunk på vaskerommet. Femåringen vet at han ikke får bruke favorittklærne sine hvis han ikke har passet på å legge dem til vask når de er skitne. 

Anonymkode: 1a6e7...a1b

• Liker 1
Skrevet (endret)

Vi har felles skittentøyskurv sortert etter 40 grader, 60 grader, ull og finvask. Barna vet hvor klær skal kastes inn. De to eldste på 10 og 12 vet hvordan man skal vaske og tromle klær og gjør det med jevne mellomrom. Men det er et felles ansvar å vaske klær, tenker jeg. Vi voksne tar selvsagt mest ansvar. Om barna skal ha noen spesielle klær eller klær til trening fikser de det selv. 

Legger til: de eldste barna har også ansvar for å sortere klær i skapet selv. Yngste sorterer jeg for, men hun bærer kurvene inn i skapet selv. Ingen i familien bretter klær, da vi synes det er en meningsløs aktivitet.

Endret av Piggsopp
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvorfor lærer du ikke sønnen din?

Her så går det på rundgang gjort siden ungene lærte det ved 7/8 års alderen. Begge ungene fikk fast dag det var dems ansvar å sette på klær og henge opp, samme som begge har hatt hver sin dag å lage middag. Likt for gutten og jenta. Samme som ute jenta har måtte klippe plen som bror sin, og med bed og skifting av hjul på bil. 

Anonymkode: 9e404...ae2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tok all klesvask for alle også mens barna bodde hjemme. Vasker mannens også. Klesvask er en del av husarbeidet jeg ikke har noe imot, så vi har fordelt det ut fra hva hver enkelt synes er minst pyton. Det alle synes er pyton er fordelt rettferdig eller går på rundgang.

Selv den siste som flyttet for seg selv nå i høst har rene klær selv om hun bor på hybel 50 mil unna, gitt. Så det går nok fint uansett hvordan man gjør det. Men selvfølgelig skal daglig husarbeid fordeles! Men jeg vasker mye heller klær enn en del andre ting, mens andre synes klesvask er gørr kjedelig... Så jeg fordeler det heller etter "lyst" enn at alle nødvendigvis må gjøre alt....

Anonymkode: 2ff66...4f4

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Vasker egne klær? Altså kun sine egne? 

Da lå det jo bli veldig mange maskiner om alle kun skal vaske sine egne klær? 

Vi legger klær i de skittentøyskurvene på vaskerommet klærne hører til (altså hvitt sammen med hvitt, undertøy for seg, mørkt, lyst, ull etc). 

jeg vasker stort sett, men ungene klarer fint å sette på en maskin om jeg ber de om det. 

Anonymkode: 569c9...d8a

Lurer på det samme, sorterer ikke folk skittentøy? Vi er 2 voksne og én 12-åring, og kan alle både sortere og sette på vaskemaskin. Det er stort sett jeg som vasker klær. 

Vi har 4-5 maskiner med 60-vask (undertøy, sokker, kluter, håndklær og sengetøy), pluss 1 vask med hvitt, 1 med ull om vinteren, 1 med svarte klær og 1-2 med farga klær i løpet av 4-6 uker. Hadde blitt 30 knapt halve maskiner hvis alle skulle vaska hver sine klær. 🤷🏻‍♀️ 

12-åringen soterer skittentøy ca halvparten av gangene, og henger alltid opp småtingene og annen vask rundt 40% av gangene. Hen har bidratt til klesvask siden 2-års alder. Mannen vasker skjeldent klær, han gjør andre ting. 

Anonymkode: b9ae3...3b6

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg lurer da på hvordan dere gjør det? Vasker ungdommene egne klær selv? Inludert tørk, bretting og bæring inn på rom? Når startet de med det? Har dere faste vaskedager der den enkelte har vaskedag? 

Ungdommene vasker eget treningstøy. Det har de gjort fra de var 12-13 år. Hverdagstøy vasker jeg, sammen med mitt, men det som ikke ligger i skittentøysdunken blir ikke vasket. Har ikke fast vaskedager og jeg gir beskjed når jeg skal vaske tøy så de rekker å legge klærne i dunken, om de vil ha det vasket.

Jeg henger opp tøy, men alle må brette og legge i skapene eget tøy. 

Anonymkode: f4897...a3c

Skrevet

Vi er en stor familie. Jeg foretrekker å vaske alt av klær, sengetøy, håndklær osv selv. Hvis ikke blir det hundre halvtomme maskiner som går hele tiden. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Helt uaktuelt å bare vaske egne klær her i huset, så nei ungdommen får ikke lov til det. Vi kjører ikke halvfulle maskiner, det er ikke bra for miljøet 

Anonymkode: 92759...85e

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Alle over 8 år bidrar med å sette på klesvask, henge opp, brette og legge på plass. Alle trenger påminnelse av meg da, for ellers står de der med en liten vaskeklut etter dusjen fordi alle håndklærne er skitne😂

Anonymkode: 38977...15c

Skrevet

17 åringen har vasket sine klær fra han var rundt 10 år. Men noen ganger vasker vi alle sitt sammen, men han skal i utgangspunktet gjøre det selv. Nå er han på folkehøgskole og jeg lukter jo at han ikke er så nøye på klesvasken som han burde, når han kommer hjem. Frustrerende, men han er en smule lat på husarbeid generelt. Han skal i utgangspunktet flytte på hybel (vgs) til høsten og da blir det jo mer husarbeid på han, som forhåpentligvis blir gjort. Han kan i teorien det meste, men noe sløvt gjennomført er det absolutt. Dog tenker jeg at det er veldig viktig at de lærer dette selv, da vi kan ikke reise hjem til han å vaske klær når han er 25 år gammel. I begynnelsen måtte vi ha bildeforklaringer på hvordan gjennomføre klesvasken og ulike ting. (Han er autist med kraftig dysleksi, så visuelle forklaringer er best). 

AnonymBruker
Skrevet
Irja skrev (7 timer siden):

Veldig upraktisk i en familie og vaske hver sine klær. Man vil jo gjerne ikke sette på halvfulle maskiner. 

Fordi ungene er evneveike og ikke klarer å vaske andre klær enn sine egne? 
Når 14 eller 10 åringen vasker klærne sine vasker de jo alt i den kurven (foreks mørk 40 grader). 

Anonymkode: f2d8b...b36

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Fordi ungene er evneveike og ikke klarer å vaske andre klær enn sine egne? 
Når 14 eller 10 åringen vasker klærne sine vasker de jo alt i den kurven (foreks mørk 40 grader). 

Anonymkode: f2d8b...b36

Ikke meg du svarer, men da vasker de jo ikke sine klær, da bidrar de til å vaske klær for familien. Eller er det sånn at de må vaske sine klær og ta med de voksnes klær i tillegg, mens de voksne bare tar sitt eget?

TS( og enkelte som svarer) nevner blant annet egne vaskedager som en løsning for å vaske sitt tøy. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ikke meg du svarer, men da vasker de jo ikke sine klær, da bidrar de til å vaske klær for familien. Eller er det sånn at de må vaske sine klær og ta med de voksnes klær i tillegg, mens de voksne bare tar sitt eget?

TS( og enkelte som svarer) nevner blant annet egne vaskedager som en løsning for å vaske sitt tøy. 

Virker som folk har ulike system. Noen har skittentøyskurv for hvert familiemedlem og hver person har da ansvar for å vaske eget tøy.

Andre har felles skittentøyskurv, der hele familiens tøy går. 

Uansett er det jo dumt å kjøre en 40 graders vask som er 1/3 full. 

Anonymkode: 6bd9c...ad1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Min 14 åring vasker sine egne klær, det har han gjort ett års tid. Han henger også opp, bretter sammen og legger på plass.

Anonymkode: 688d1...774

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Min 14 åring vasker sine egne klær, det har han gjort ett års tid. Han henger også opp, bretter sammen og legger på plass.

Anonymkode: 688d1...774

Har han de ekstremt mye klær? Eller setter han på en maskin med f.eks 6  boxere og 6 par sokker? 

Eller er det slik at dere vasker alt i samme maskin? Ungene vil vel uansett ikke lære skikkelig å vaske klær av noen av delene? 

En ting er å slenge en haug klær i maskinen og trykke på start. Det klarer alle.. en annen ting er å lære seg å sortere riktig, og ikke minst å ikke sette på halvtomme maskiner. 

Anonymkode: 569c9...d8a

• Liker 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...