Gå til innhold

Større barn og klesvask

Fremhevede innlegg

Skrevet

Her så har ungene fra de var fra 7/8 år lærte de å sette på maskina og henge opp. Har nå altid vasket alle sine klær. Så det å sette på klesvask går på rundgang eller de har satt på når de har sett at det er til en maskin.  Og henger opp når den er ferdig.

Har og skiftet sengetøy selv med hjelp fra de var 4/5 år. Var med å la tøy på plass fra de var små

Anonymkode: 9e404...ae2

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Veldig upraktisk i en familie og vaske hver sine klær. Man vil jo gjerne ikke sette på halvfulle maskiner. 

• Liker 1
  • Nyttig 7
Skrevet

Jeg vasker all tøyet til barn boende  hjemme. Spør om hjelp til bretting hvis jeg har behov. 

• Liker 1
Skrevet

Mine barn, 10 og 13, har ansvar for å legge klær til vask (og sortere) ellers blir de ikke vasket. De skal også ta rene klær å legge tilbake i eget skap. Jeg vasker og bretter. Innimellom henger de opp en og annen maskin til tørk.
På den måten kan de sortere etter farge og grader, men jeg ser ikke poenget i å sette på halvtomme maskiner for at de skal sette på selv. 

• Liker 1
Skrevet
Irja skrev (18 minutter siden):

Veldig upraktisk i en familie og vaske hver sine klær. Man vil jo gjerne ikke sette på halvfulle maskiner. 

Var det jeg tenkte på og. Si da hos oss så måtte sønnen da ha minst 20 t-skjorter truser.   Og en del flere bukser for å få full maskin.

Nei da er det bedre alle bruker samme dunker og maskin settes på ut fra at nå er det fult

Anonymkode: 9e404...ae2

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Vasker egne klær? Altså kun sine egne? 

Da lå det jo bli veldig mange maskiner om alle kun skal vaske sine egne klær? 

Vi legger klær i de skittentøyskurvene på vaskerommet klærne hører til (altså hvitt sammen med hvitt, undertøy for seg, mørkt, lyst, ull etc). 

jeg vasker stort sett, men ungene klarer fint å sette på en maskin om jeg ber de om det. 

Anonymkode: 569c9...d8a

Dette. Vi har kurver for lys vask, mørk vask, håndklær og ull. Så vaskes de når de er fulle. Hvis alle skal vaske sine egne klær blir det jo en haug med nesten tomme maskiner?

Anonymkode: 4de44...ab5

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet

-Jente 16: Legger klær til vask. Setter på vask når hun synes det haster, tar da med det som ligger i kurven, men har en tendens til å plukke ut eget tøy fra tørketrommelen og la resten bli liggende. 

Når jeg vasker hennes, legger jeg det på rommet hennes. Hun bretter og legger på plass.

-Jente 13 med spesielle behov: Legger klær til vask. Jeg vasker og bretter, hun legger på plass når hun får beskjed om det. 

Anonymkode: f06c0...372

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hei, jeg lurer på hvordan dere gjør det med klesvask når barna blir større. Har en ungdom i hus og er usikker på hva som er vanlig.

Her er det stort sett jeg som vasker mine og ungdommens klær. Jeg har en jobb som gjør at jeg vanligvis ikke kan bruke samme klær to dager på rad, og ungdommen kan bruke klær flere dager på rad, men oftest havner de på gulvet og det blir vanskelig å huske hva som er rent/skittent osv.

Jeg vasker også alle håndklær, duker, gardiner når det trengs og annet. Mannen vasker egne klær og syns at jeg vasker for mye.

Jeg lurer da på hvordan dere gjør det? Vasker ungdommene egne klær selv? Inludert tørk, bretting og bæring inn på rom? Når startet de med det? Har dere faste vaskedager der den enkelte har vaskedag? 

Takker for alle svar :)

Anonymkode: ef6fe...92a

13 og 18 her, men har hatt samme system i 16 år (minst):

Jeg har et stativ med kurver som er merket på fremsiden: 60⁰, 40⁰ mørk, 40⁰ lys, ull/finvask. Tidligere hadde jeg bilder også hengdene på fremsiden som viste de forskjellige plaggene som skulle oppi kurvene. Usikker på når eldste begynte å hjelpe til, men minsten var to år da han begynte sånn smått.

Annenhver søndag tok jeg av sengetøy og så bar han det inn på badet, vi fylte på vaskemaskinen sammen, jeg valgte program mens han trykket på startknappen. Så hjalp han meg å ta over fra vaskemaskin over til tørketrommel, jeg valgte program og han trykket på start. Om det var fullt i vaskemaskin, eller om det var mer, så fortalte jeg han hvilken kurv han skulle stappe tingene oppi. Bildene hjalp noe, men jeg måtte være nøye med å sjekke "sorteringen". Ullsokker var "sokker" og dermed måtte jeg redde dem før jeg satte på maskinen. Funket som regel å se dem og pille dem ut, men jeg har krympet en del sokker, ja 🙄

Etterhvert som de begynte på skolen, ihvertfall når de kunne lese, så fikk de ansvar for å legge tøyet sitt oppi riktig beholder. Dette er viktig fordi da kunne jeg be dem om å "ta alt ut av 40⁰ mørk og legge det oppi maskinen" og det gjorde de. Jeg tok oppi såpe og valgte program. Etterhvert som de ble eldre (mellomtrinnet?) Lærte jeg dem hvilken program de kunne bruke (men såpen legger jeg oppi selv med mindre vi har sånne "pods". Prøver å begrense såpemengden). Etterhvert som de har forstått hvordan de finner programmer og hva de forskjellige heter vs hva de faktisk er så har de også mestret kunsten å flytte over fra vaskemaskin oppi tørketrommel og sette på selv. De spør enda alltid før de trykker start om det er riktig program, det tenker jeg er helt ok.

En gang i løpet av barneskolen begynte jeg å brette tøy, sortere dem i hauger (bukser med bukser i en haug, tskjorter i en haug, gensere i en haug osv) og så merket jeg alle skuffene med hvilke plagg som skulle oppi den skuffen. Var bare å plukke opp haugen og legge det oppi tilhørende skuff. Blir det gjort korrekt? Tja. Men når de ikke gjør det riktig så vet de selv at de jukser og så tørketrommel de ikke spørre meg "hvor er xx-genseren" for den burde jo ligge i riktig skuff eller riktig skittentøyskurv. Burde ikke være grunn å ikke kunne finne det de leter etter.... 

Noenganger hjelper de meg å henge opp tøy eller ta det ned dersom jeg spør. Føler selv at de har god grunnlag for å kunne holde egen tøyvask når de flytter ut. Da eldste var 16 reiste hun på internat, null problem for henne å vaske/tørke/henge opp tøy. Hun ringer når hun lurer på flekkfjerning, hvilken program til tøy om hun er usikker, føler hun har kontroll på det meste.

Anonymkode: 13616...be9

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg skjønner ikke helt problemet… "fra og med mandag må du vaske dine egne klær, Tobias/Julie. Hvis du er usikker på noe kan du spørre pappa eller meg, men ansvaret for at det blir gjort er nå ditt."

Hvordan andre gjør det er vel likegyldig for hvordan dere gjennomfører det?

Anonymkode: 9a8ec...6e1

Tror jeg vet hvem du er😁

Anonymkode: 54532...546

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg har en jobb som gjør at jeg vanligvis ikke kan bruke samme klær to dager på rad, og ungdommen kan bruke klær flere dager på rad, men oftest havner de på gulvet og det blir vanskelig å huske hva som er rent/skittent osv.

Hvorfor havner alle klærne på gulvet…?

Skrevet

Jeg vasker og henger opp alt som ligger i skittentøyskurven. Det som tørkes i tørketrommel tar jeg ut og legger i en kurv for rent tøy på vaskerommet. Alle må selv hente klærne sine her. Det gjelder også yngste på seks år. De parrer selv sokker, bretter tøyet sitt, og henger eller legges i skap og sluffer.

Som den ovet, de må selv ta av sengetøy for vask, og legge på rent.

Hvis det er noe som må vaskes asap setter de selv på maskinen. 

Anonymkode: 30ec0...6fe

Skrevet
Urwa skrev (2 timer siden):

Jeg vasker all tøyet til barn boende  hjemme. Spør om hjelp til bretting hvis jeg har behov. 

Så når lærer du barna å vaske klær? 

Anonymkode: 75134...84e

Skrevet

Skulle alle ha vasket sine egne klær så  hadde maskinen gått i ett... 

De setter på en vask viss det er noe de vil ha vasket, men elles er det jeg som vasker. 

Alle må bidra til bretting rydde på plass klær.

Anonymkode: baaad...3fa

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Tror jeg vet hvem du er😁

Anonymkode: 54532...546

Hva mener du?

Anonymkode: 9a8ec...6e1

Skrevet
Irja skrev (2 timer siden):

Men når jeg sier at tiåringen vår vasker klær, så sitter han selvfølgelig ikke og sorterer sine egne klær ut av vaskekurven. Han setter på alt mørkt 40-tøy, eller alt 60-tøy osv. Noen ganger setter jeg på maskinen om morgenen, med utsatt start, og så henger han den opp når han kommer hjem fra skolen.

Anonymkode: a1cb8...bf2

Skrevet

Jeg vokste opp med at mamma vasket klær (og delvis pappa), for alle i huset helt til man flyttet ut. Kunne sette på en maskin selv fra ungdomsleder men mamma hadde et system som vi ungene var redd for å klusse til. Og jammen har vi alle seks barna lært oss å vaske klær når vi har flyttet hjemmefra likevel! 

Anonymkode: 4723f...aaf

• Nyttig 2
Skrevet

Jeg skjønne ikke spørsmålet. Vi skiller da ikke på skittentøy, alt går i samme kurv og så sorteres det på vaskerommet. Jammen skulle maskinen fått kjørt seg om fire barn og to voksne skulle vasket klærne sine seperat!

Vi voksne setter på maskinen og henger opp, så får/fikk (tre har flyttet ut) alle sine rene klær i en haug for å brette selv. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg vasker alle klær. Skjønner ikke problemet? Vaskemaskin går som regel daglig, gjerne i flere omganger. Vi er 2 voksne og 2 tenåringer.

Anonymkode: e68df...04e

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg vokste opp med at mamma vasket klær (og delvis pappa), for alle i huset helt til man flyttet ut. Kunne sette på en maskin selv fra ungdomsleder men mamma hadde et system som vi ungene var redd for å klusse til. Og jammen har vi alle seks barna lært oss å vaske klær når vi har flyttet hjemmefra likevel! 

Anonymkode: 4723f...aaf

Nettopp dette! Det er det samme med dem som ikke gidder å smøre niste til barna og som skjuler seg bak at hvis foreldrene gjør det så lærer ikke barna å lage niste selv. Vi har smurt niste til alle ut ungdomsskolen, og som voksne så lager alle niste hjemme når de skal på universitetet og jobb. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Hadde en dag i uka hvor det var mitt ansvar å vaske klær fra jeg var 13 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...