Gå til innhold

Større barn og klesvask

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei, jeg lurer på hvordan dere gjør det med klesvask når barna blir større. Har en ungdom i hus og er usikker på hva som er vanlig.

Her er det stort sett jeg som vasker mine og ungdommens klær. Jeg har en jobb som gjør at jeg vanligvis ikke kan bruke samme klær to dager på rad, og ungdommen kan bruke klær flere dager på rad, men oftest havner de på gulvet og det blir vanskelig å huske hva som er rent/skittent osv.

Jeg vasker også alle håndklær, duker, gardiner når det trengs og annet. Mannen vasker egne klær og syns at jeg vasker for mye.

Jeg lurer da på hvordan dere gjør det? Vasker ungdommene egne klær selv? Inludert tørk, bretting og bæring inn på rom? Når startet de med det? Har dere faste vaskedager der den enkelte har vaskedag? 

Takker for alle svar :)

Anonymkode: ef6fe...92a

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vi har tre ungdommer, alle tre på autismespektret, i forskjellig grad. 

Eldstemann som nå er 20 år, vasker selv. Det fikk vi lært han rundt 17 års alderen. Nå går han folkehøgskole og må jo gjøre det selv. Han fikk diagnosen først nå som 19 åring. 

Han i midten blir 19 år, og er den som har "mest autisme", i den grad at han skal i omsorgsbolig i løpet av året. Han begynte å vaske klærne sine selv som 13 åring, fordi jeg tenkte det var lurt at han lærte det. Men de siste 2 årene har jeg gjort det, ettersom vi ikke har vaskerom med oppheng av klær lenger. Nå vasker han deler selv når han er i treningsleiligheten deler av uka. 

Yngste er 16 år. Hun kan å vaske klær, men igjen så er det det med tørking av klær, som jeg gjerne må planlegge. Så jeg vasker hennes, mannen sitt og mitt, og det som han i midten produserer. Eldste er ikke her fulltid uansett, da han også har en annen forelder han er til. Det er litt hipp som happ om han vasker selv, og tørker på badet bare han bruker, eller om jeg vasker. 

De får ubrettet klær levert på rommene sine, og må brette og legge på plass selv. Innimellom bretter jeg, det kommer litt ann på. 

Anonymkode: 135df...bec

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner ikke helt problemet… "fra og med mandag må du vaske dine egne klær, Tobias/Julie. Hvis du er usikker på noe kan du spørre pappa eller meg, men ansvaret for at det blir gjort er nå ditt."

Hvordan andre gjør det er vel likegyldig for hvordan dere gjennomfører det?

Anonymkode: 9a8ec...6e1

• Liker 8
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Sønnen vår er ti år og vasker sine egne klær. Han klarer å sortere dem riktig, sette på maskinen, henge opp ganske bra, brette og rydde bort. 

Jeg forstår heller ikke problemet.

Anonymkode: a1cb8...bf2

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

14 åringen vasker egne klær og har gjort det en stund, henger opp, legger vekk. 

Anonymkode: f2d8b...b36

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har tre stk i alderen 14-16 år. De begynte med egen klesvask i høst. 

De har egne skittentøysdunker på rommet og de sorterer der. De har egne vaskedager. Om de ikke utnytter vaskedagene kan de vaske på andre tidspunkt dersom maskinen er ledig, men de kan ikke kreve prioritet. Bare for å lære de at det er mest praktisk å forholde seg til oppsatt tidspunkt.

De setter på vask og flytter over i tørketrommel/henger opp. Med en gang det er tørt må det hentes, brettes og legges på plass. 

Anonymkode: e8c8c...ea3

• Liker 3
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Har en på 13 som har vasket egne klær siden han var 8-9. Vi må fortsatt si «i dag må du vaske klær» og følge litt med på at han har rent tøy og sånt, for han prøver naturligvis å utsette så lenge vi ikke presser ham til å vaske. Har vært noen ganger han plutselig ikke har rene truser eller andre ting, men da gjenbruker han. Håper det kommer med alderen.

Anonymkode: d8a69...597

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Mannen vasker sine klære. Jeg vasker resten inkluder klærne til tre ungdommer. Det er en liten jobb synes jeg, så gjør meg ingenting å ta med dems når jeg alikevel skal vaske. Det er mer stress å alltid komme til halvfull maskin i bruk fordi alle skal vaske sitt. 

Anonymkode: a0521...412

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

De har egne skittentøysdunker på rommet og de sorterer der. De har egne vaskedager. Om de ikke utnytter vaskedagene kan de vaske på andre tidspunkt dersom maskinen er ledig, men de kan ikke kreve prioritet. Bare for å lære de at det er mest praktisk å forholde seg til oppsatt tidspunkt.

De setter på vask og flytter over i tørketrommel/henger opp. Med en gang det er tørt må det hentes, brettes og legges på plass. 

Og sånn møter ungdommene voksenlivet godt forberedt. Eksemplarisk løst! Beundringsverdig, og noe svært mange andre foreldre bør ta til seg.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Jeg skjønner ikke helt problemet… "fra og med mandag må du vaske dine egne klær, Tobias/Julie. Hvis du er usikker på noe kan du spørre pappa eller meg, men ansvaret for at det blir gjort er nå ditt."

Hvordan andre gjør det er vel likegyldig for hvordan dere gjennomfører det?

Det er greit å høre om andre har gode løsninger for hvordan de ordner det, for jeg er f.eks vant med å kunne vaske når jeg vil, så jeg tenker det er helt innafor å høre hva andre gjør :)

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Takk :) Opplever du at dere må minne dem på vaskedagene eller husker de selv hvilke dager de har?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Mannen vasker sine klære. Jeg vasker resten inkluder klærne til tre ungdommer. Det er en liten jobb synes jeg, så gjør meg ingenting å ta med dems når jeg alikevel skal vaske. Det er mer stress å alltid komme til halvfull maskin i bruk fordi alle skal vaske sitt. 

Anonymkode: a0521...412

Ja jeg har tenkt at for logistikkens del er det greit om det er en som vasker, men da blir det mye vasking på meg. Til gjengjeld har jeg full oversikt over hva som er hvor, men tenker det er lurt at de lærer seg å vaske selv også :)

AnonymBruker
Skrevet

Vasker egne klær? Altså kun sine egne? 

Da lå det jo bli veldig mange maskiner om alle kun skal vaske sine egne klær? 

Vi legger klær i de skittentøyskurvene på vaskerommet klærne hører til (altså hvitt sammen med hvitt, undertøy for seg, mørkt, lyst, ull etc). 

jeg vasker stort sett, men ungene klarer fint å sette på en maskin om jeg ber de om det. 

Anonymkode: 569c9...d8a

• Liker 7
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Takk :) Opplever du at dere må minne dem på vaskedagene eller husker de selv hvilke dager de har?

I begynnelsen gikk det litt så som så, men jeg valgte bevisst å ikke minne de på vaskedagene mer enn de første to ukene. De lærte veldig fort å huske sin egen dag når det plutselig var tomt for rene klær, vaskemaskinen var opptatt, og de ikke hadde vaskeprioritet. 

Vaskedagene ble lagt opp etter fritidsaktiviteter, sånn at de ikke har aktiviteter på vaskedagen sin. Da når de å kjøre både 40-grader og 60-grader den ettermiddagen, og så slipper de å tenke på det igjen på en uke. 

• Hjerte 1
Skrevet

Nå lærte jeg datter at ting blir ikke vasket med mindre klær kom i vaskekjelleren, dvs skittentøyvask. Alt som var på rommet ble ikke vasket. Hun lærte fort. Etterpå lærte hun å bruke vaskemaskin. Jeg lærte henne å lese instrukser. Ja, som foreldre må man lære barna sine dette. Gutt eller jente, man må lære barna sine. Barna kan ikke alt sånn der.  Man bør forklare og lære dem opp.  

Datter bodde med meg 1 år i voksen alder. Jeg ble positivt overrasket. Hun tok tak i hverdagen.  Vasket klær, la sammen alt, og la alt i skapet. 

Men til syvende og sist, du må lære opp dine barn. Ikke gå ut ifra at de kan alt. Jeg har Asberger i nær slekt. Alt kan læres. 

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

De starta med å vaske tøyet sitt selv når de var 13-14 år.  Skifta på senga og la på reint. Du gjør de bare en tjeneste å lære dem dette. Før de reiser hjemmefra .

Anonymkode: 0977a...dba

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Hei, jeg lurer på hvordan dere gjør det med klesvask når barna blir større. Har en ungdom i hus og er usikker på hva som er vanlig.

Her er det stort sett jeg som vasker mine og ungdommens klær. Jeg har en jobb som gjør at jeg vanligvis ikke kan bruke samme klær to dager på rad, og ungdommen kan bruke klær flere dager på rad, men oftest havner de på gulvet og det blir vanskelig å huske hva som er rent/skittent osv.

Jeg vasker også alle håndklær, duker, gardiner når det trengs og annet. Mannen vasker egne klær og syns at jeg vasker for mye.

Jeg lurer da på hvordan dere gjør det? Vasker ungdommene egne klær selv? Inludert tørk, bretting og bæring inn på rom? Når startet de med det? Har dere faste vaskedager der den enkelte har vaskedag? 

Takker for alle svar :)

Etter konfirmasjonen begynte datteren vår og vaske, tørke og brette egne klær. Sønnen vår skulle og begynne med det, men lurte seg unna til han var rundt 17 år. Da la vi alle de skitne klærne hans til side så han ble tvunget til å lære å vaske klær og ta ansvar det. Vi ble enig om vaskedager pga begrenset tørkekapasitet.

Anonymkode: d5299...5de

• Hjerte 1
Skrevet

Jeg var veldig opptatt av alt de måtte kunne da de eldste var små, men det tar jo faktisk ikke spesielt mange hjerneceller å finne ut av hvordan man vasker klær.. Så her vasker jeg alle klær, bretter og legger som regel på plass. Ungdommene gjør diverse andre ting her hjemme som de ikke kommer til å trenge å kunne på hybel, men som er praktisk for meg at de gjør. 

(Klær som ikke ligger i skittentøyskurven på vaskerommet blir ikke vasket)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Her har de også hatt ansvar for egen klesvask fra 10-12 årsalderen, inkludert sengetøyskift. Ikke for at ingen av oss voksne hadde tid, men fordi de skulle lære seg å ta ansvar og passe på tingene sine.

Anonymkode: 3c3b2...fad

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vasker kun klær som finner veien inn på vaskerommet. Jeg henter mine egne klær, henter håndklær på badet. Skifter på sengen til meg og mannen. Hvis barna ønsker sengetøyet sitt vasket, må de skifte på sengen selv. 

Jeg er moren deres, ikke tjeneren deres.

De kan også vaske sine egne klær

Anonymkode: 63541...4f1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...