Gjest Binna Skrevet 10. april 2006 #1 Skrevet 10. april 2006 Jeg praktiserer ikke dette selv, men har observert flere som gjør dette. Hvis jeg skal kjøpe druer så hender det at jeg smaker på en av hvert slag, for å sjekke om de er gode, men det stopper der. Har ei venninne som står og gomler ved druene og fyller neven med druer, og går tilbake igjen og henter flere når neven er tom. Jeg prøver å fortelle henne at det er tjuveri, men hun mener det er hennes rett.. De jeg kjenner som jobber matbutikk forteller også om kunder som står og gomler ved godteristativene, det er visst ganske "vanlig".. Gjør du noe av dette? Og hva synes du om folk som gjør det?
Gjest Gjest Skrevet 10. april 2006 #2 Skrevet 10. april 2006 Kunne ikke falle meg inn - synes det er frekt jeg. Ok at ei drue eller to ikke er all verden, men når mange kunder drar druer av klasene så blir det faktisk et visst svinn utav det - samt at klasene til slutt ser ut som piggsvin. Synes folk som gjør dette er merkelige - tror faktisk ikke at de forstår at de faktisk stjeler.
Goosebump Skrevet 10. april 2006 #3 Skrevet 10. april 2006 Spiser aldri av smågodt eller nøtter o.l, tar KANSKJE en drue for å smake hvordan de er, men det er det eneste. Har jobbet i butikk selv, syns det å stå og knaske godteri/nøtter/frukt er tyveri
Gjest Gjest Skrevet 10. april 2006 #4 Skrevet 10. april 2006 Tar en drue av en klase som skal veies for å smake om de er sure, men åpner ikke en boks for å smake. Spiser ikke av smågodt.
Gjest Gjest Skrevet 10. april 2006 #5 Skrevet 10. april 2006 Hvorfor kose seg med smågodtet hjemme i sofaen når man kan stå oppreist ved et stativ i butikken og "se på folket" mens man nyter søtsakene?
Gjest Elfrida Skrevet 10. april 2006 #6 Skrevet 10. april 2006 (endret) Det er kjipt når man skal kjøpe druer, og så ser alle klasene nesten halvspist ut. Akkurat når det gjelder druer er det jo en praktisk størrelse slik at man kan prøvesmake uten at det utgjør det helt store. Butikkene burde sette fram et eget brett med litt druer på syns jeg. Ja til flere smaksprøver! Smågodt spiser jeg ikke av - har ikke inntrykk av at det er like utbredt som druesmaking? Endret 10. april 2006 av Elfrida
Gjest gjest1 Skrevet 10. april 2006 #7 Skrevet 10. april 2006 Hohohoho! :D Gjerrigknarker! Jeg flirer bare jeg tenker på disse her. Gjør det aldri selv. Skal jeg begynne å kose meg med et stykke vannmelon fra nå av?
Superlammet Skrevet 10. april 2006 #8 Skrevet 10. april 2006 Jeg prøver å fortelle henne at det er tjuveri, men hun mener det er hennes rett.. ← Du har helt rett, det er nasking. Hvilken rett mener hun dette er? Det blir som om jeg skulle sitti under epletreet hennes og spist opp alle eplene hennes, eller jordbærene for den saks skyld, og sagt at det var min rett å gjøre det.
Gjest @nea Skrevet 10. april 2006 #9 Skrevet 10. april 2006 Tror ikke smågodtspising er like utbredt som druespising nei, iallefall ikke hvor jeg jobber. Det er vel mest barn som snapper med seg en bit når de går forbi. Synes druesmaking er helt greit jeg, men man trenger ikke å spise mer enn én eller to for å kjenne om de er sure eller ikke. Vi har forresten en gammel mann som bestandig står og gomler ved siden av nøttene hver gang han er og handler hos oss. Har ikke fått meg til å si noe enda, men skal ikke se bort ifra at jeg sier ifra neste gang. Sinnsykt irriterende at folk tar seg til rette på den måten. Ikke nok med at det er tyveri, det er uhygienisk også. Druene kan man vaske før man spiser dem, men det er ikke så greit med nøtter og smågodt...
Gjest Binna Skrevet 10. april 2006 #10 Skrevet 10. april 2006 Det er kjipt når man skal kjøpe druer, og så ser alle klasene nesten halvspist ut. Akkurat når det gjelder druer er det jo en praktisk størrelse slik at man kan prøvesmake uten at det utgjør det helt store. Butikkene burde sette fram et eget brett med litt druer på syns jeg. Ja til flere smaksprøver! Smågodt spiser jeg ikke av - har ikke inntrykk av at det er like utbredt som druesmaking? ← Druesmaking er nok det som er mest utbredt, men tror drue- spising og godterikansking står ganske likt. Hvis butikken hadde satt frem druer som smaksprøver så hadde forsvinni innmari fort.. Søstern min jobbet på en Rema i flere år, da hun hun satte frem smaksprøver så hun kunder som sto og tittet seg rundt og grafsa innpå masse masse frukt, da de trodde at ingen så dem. Og vips var alle smaksprøvene borte på under 5 minutter. Men tanken er god.
Gjest Gjest Skrevet 10. april 2006 #11 Skrevet 10. april 2006 Du har helt rett, det er nasking. Hvilken rett mener hun dette er? Det blir som om jeg skulle sitti under epletreet hennes og spist opp alle eplene hennes, eller jordbærene for den saks skyld, og sagt at det var min rett å gjøre det. ← Eller hva med å ta opp lommeboka hennes fra veska og forsyne seg? Går ut på akkurat det samme.
Gjest Binna Skrevet 10. april 2006 #12 Skrevet 10. april 2006 Du har helt rett, det er nasking. Hvilken rett mener hun dette er? Det blir som om jeg skulle sitti under epletreet hennes og spist opp alle eplene hennes, eller jordbærene for den saks skyld, og sagt at det var min rett å gjøre det. ← "Ja, hvis noen prøver å ta meg for det så kommer jeg til å le dem rett opp i trynet. HA HA." Vet du, jeg aner ikke hvorfor hun tror det er greit. jeg har prøvd å snakke til henne flere ganger for jeg synes det er dritfluat å gå med henne i butikken. Fortalte henne at mer enn to (av hvert slag) var nasking, da fikk jeg svaret over.
Gjest gjest1 Skrevet 10. april 2006 #13 Skrevet 10. april 2006 Synes også det er en uting. Men jeg blir ikke irritert på butikken sitt vegne (det er vel minimalt de taper på det), men som medmenneske blir jeg irritert på at folk kan være så frekke og ta seg til rette på den måten. Hvis de tar en drue eller to er det helt greit, men står de åpenlyst og spiser uten å bry seg om at andre ser dem, uten å være det spor ydmyke eller redde for å bli oppdaget av betjeningen blir det annerledes (sånn 'vi trenger ikke å følge samfunnets regler, vi hever oss over det'-holdning).
Gjest Gjest Skrevet 10. april 2006 #14 Skrevet 10. april 2006 'vi trenger ikke å følge samfunnets regler, vi hever oss over det'-holdning← Nemlig, og da er vi faktisk ute og sykler når det gjelder hverdagsmoral her i landet. Fint signal å gi barn også - forsyn deg med det du vil du gutten min.
Quirky Skrevet 10. april 2006 #16 Skrevet 10. april 2006 Nemlig, og da er vi faktisk ute og sykler når det gjelder hverdagsmoral her i landet. Fint signal å gi barn også - forsyn deg med det du vil du gutten min. ← Tenkte jeg også på. Hvis de ser at de voksne forsyner seg av varene, er det ingen vits i å bli overrasket hvis ungene nasker en sjokolade selv.. Jeg kunne ikke tenke meg å gjøre dette, jeg nasker nemlig ikke i butikker.. Har ingen behov for smaksprøver, jeg vet hvordan druer og smågodt smaker. Det var faktisk en sak i media for noen år siden der en mann et eller annet sted i landet ble anmeldt for å ha prøvesmakt druene. Til pass for ham. Jøss, jeg ser ikke på meg selv som noen moralsk person overhodet, men etter de siste trådene her på KG begynner jeg å skjønne at jeg er en skikkelig snerpe.
Gjest camillo Skrevet 10. april 2006 #17 Skrevet 10. april 2006 Jøss, jeg ser ikke på meg selv som noen moralsk person overhodet, men etter de siste trådene her på KG begynner jeg å skjønne at jeg er en skikkelig snerpe. ← Som følger med på kjendis-sladder i tillegg - er det håp?
aline Skrevet 10. april 2006 #18 Skrevet 10. april 2006 kjøper jeg løse druer, prøvesmaker jeg nok en drue, for det er faktisk ikke rett at man vet hvordan druer smaker. de kan se gode ut men være utrolig sure og ikke gode. greit å vite. men stort sett kjøper jeg de i boks, og da blir det sjansespill som stort sett går helt fint. har aldri falt meg inn å prøvesmake sjokolade, den skal i utgangspunktet ikke smake forskjellig med tanke på modenhet på lik linje med druer, ei heller nøtter. og jeg hadde kanskje ikke reagert dersom jeg så en prøvesmakte også fyllte opp en pose med akkurat det de hadde prøvesmakt, men i forhold til godteri og nøtter ser det sjelden ut som om de som tar litt engang har TENKT tanke på å kjøpe... og det med sjokolade og annet smågodt, det er langtifra hovedsakelig små barn, jeg har sett flere voksne mennesker ta noen biter på veien forbi, mens når jeg ser småbarn som står og tar en så kommer mor løpende og kjefter... (nå prøvesmaker kanskje ikke moren til dette barnet altså, så skjønner at de irettesetter barn som nasker)
Quirky Skrevet 10. april 2006 #19 Skrevet 10. april 2006 Som følger med på kjendis-sladder i tillegg - er det håp? ← Ekling.
Gjest Gjest Skrevet 10. april 2006 #20 Skrevet 10. april 2006 Hender jeg tar en drue enten for å prøvesmake, eller om jeg er utrolig tørr i munnen. Men smågodtet ser jeg ingen grunn til å plukke på.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå