Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hat mot muslimer er ikke bare "meninger", det er en form for rasisme som gjør hverdagen utrygg for mange av naboene våre. Muslimer i Norge er akkurat som alle andre – de er lærere, sykepleiere, studenter og venner som bidrar hver eneste dag for at samfunnet vårt skal gå rundt.

Når fordommer får spre seg fritt, spesielt på nettet, skaper det en frykt som ikke hører hjemme her. Å stadig koble en hel tro til terrorisme eller se på medmennesker som en "trussel", er både urettferdig og sårende. Dette er merkelapper som vi må tørre å legge bort.
Hat løser aldri noen utfordringer; det river oss bare fra hverandre. Vi har alle et ansvar for å si fra når vi ser at noen blir dårlig behandlet, og heller velge å møte hverandre med ekte nysgjerrighet i stedet for frykt. Norge skal være et land der alle kan være seg selv og føle seg trygge, uansett hva de tror på.

Anonymkode: 4c3bd...5b7

• Liker 1
  • Hjerte 3
  • Nyttig 4
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ingen hater "på" noen.

Anonymkode: 95f38...5f3

• Liker 13
  • Nyttig 3
Skrevet

Jeg hater på alle religioner helt likt. 

• Liker 6
  • Nyttig 11
Skrevet

Hvorfor er du opptatt av rasisme kun på muslimer? Nå om dagen er det en haug med grupperinger som får kjenne på disse negative ytterlighetene.

Du er litt ensporet her..

• Liker 10
  • Nyttig 8
AnonymBruker
Skrevet

Er muslimer noe værre enn kristne?  Ekstremisme er det lov å "hate på" som det så populært kalles om degen.

Anonymkode: 7085a...09f

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet

Mange muslimer virker å være for religiøse. Det viktigste er liksom gud. Et menneske har null verdi mot guds regler. Muslimer blir fortalt hva de skal tro, mene og gjøre i moskeen.

Senest her om dagen var det en iman som "hatet på" jøder i moskeen. 

Muslimer har 'lærde' som tolker hva som er rett og galt, og livet leves deretter. 

Min beef med islam er at religionen praktiseres på en lite reformert måte. Kristendommen lever i vesten i takt med samfunnsutviklingen. I moskeene praktiseres segregering av kjønn. 

Måten mange muslimer lar seg provosere over karikaturer og blasfemi er primitivt og ikke i tråd med helt grunnleggende verdier i et sekulært demokrati. 

Nei takk til islam. Jeg hater religion generelt, nettopp fordi religion setter noe abstrakt foran er menneskeliv. 

Islam må vises seg fra en mer moderne side hvis jeg skal slutte å mislike den religionen mest. 

Og tenk, mitt eneste anliggende er at ALLE i et samfunn skal være likeverdige, ha like rettigheter, demokrati, rett til å være seg selv. Videre er ytringsfrihet på godt og vondt helt avgjørende for det overnevnte og videre utvikling av samfunnet. 

Islam? Tommel ned 

• Liker 13
  • Nyttig 9
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ikke rasist , men jeg er skeptisk til religion. Hate driver jeg ikke med…

Anonymkode: 7feb7...bae

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke noe som heter å hate på.

Jeg er skeptisk til konservativ religion uansett hvilken, men synes islam står i en særstilling som rompereligion. Og tror sannsynligheten for å bli utsatt for vold om man sier det høyt, er vesentlig høyere enn om man kaller de fleste andre religioner en rompereligion. Som jo sier sitt om følgerne, sånn på gruppenivå. Jeg tror heller ikke det er helt frakoblet religionen at nesten alle islamdominerte land har massive problemer. 

Jeg hater ingen av den grunn. 

Anonymkode: 7bd9f...ff7

• Liker 3
  • Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet

Alle skal få tro på det de vil, og de fleste muslimer i Norge er selvfølgelig fine folk - som de fleste andre folk.

For meg er det imidlertid enormt viktig at Norge forblir sekulært og verdimessig liberalt. Vi har langt på vei klart å beseire den ekskluderende moraliseringen mange kristne stod for for noen tiår siden, og godt er det. Da er det viktig for meg at man ikke er naiv i møte med nye, religiøst fundert konservativt tankegods.

Toleranse overfor intoleranse, som islam pr. i dag preker oftere enn andre religioner her til lands, er skadelig. 

Moderate muslimer, som bare vil tro i fred og aksepterer både frafall, at deres egne tolker religionen ulikt og at samfunnet vårt er grunnleggende sekulært, er like velkomne som alle andre.  

Anonymkode: 915e4...cb9

• Liker 5
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
Abra skrev (23 minutter siden):

Jeg hater på alle religioner helt likt. 

Selvsagt! Ingen diskriminering :D

Anonymkode: 056d3...99d

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

"Hate på" er du et barn som ikke snakker rent ennå?

Anonymkode: abf1a...bd7

• Liker 3
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Hat mot muslimer er ikke bare "meninger", det er en form for rasisme som gjør hverdagen utrygg for mange av naboene våre. Muslimer i Norge er akkurat som alle andre – de er lærere, sykepleiere, studenter og venner som bidrar hver eneste dag for at samfunnet vårt skal gå rundt.

Når fordommer får spre seg fritt, spesielt på nettet, skaper det en frykt som ikke hører hjemme her. Å stadig koble en hel tro til terrorisme eller se på medmennesker som en "trussel", er både urettferdig og sårende. Dette er merkelapper som vi må tørre å legge bort.
Hat løser aldri noen utfordringer; det river oss bare fra hverandre. Vi har alle et ansvar for å si fra når vi ser at noen blir dårlig behandlet, og heller velge å møte hverandre med ekte nysgjerrighet i stedet for frykt. Norge skal være et land der alle kan være seg selv og føle seg trygge, uansett hva de tror på.

Anonymkode: 4c3bd...5b7

Det er viktig å skille på å mislike islam, og å mislike muslimer. Islam er forkastelig. De fleste muslimer er flotte folk. Men desverre er noen av dem omtrent hjernevasket mtp å følge de utdaterte reglene i sin religion, og ekstemisme i enhver religion er en uting, mildt sagt.

Anonymkode: 9721c...a80

• Liker 6
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet

Religion er et hjernevirus 

Anonymkode: c7f50...bac

• Liker 2
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor skal islam og muslimer være unntatt kritikk?

Vi burde tvert imot snart begynne å utfordre og stille like krav til denne religionsutøvelsen som vi gjør til kristne og kristendommen.

Når får vi den første åpne homofile imamen…?

Når får vi den første kvinnelige imamen…..??

Vi hadde ikke godtatt at kvinner og menn ble adskilt i norske kirker, men når det gjelder akkurat denne religionen så går vi på tå for å unngå å nevne at dette er litt å leve flere hundre år siden og ikke helt greit i Norge i dag.

Her er greia - dess større religionen blir i Norge, og dess større del i norsk samfunnsliv og offentlighet islam og muslimer får, dess mer kritikk og diskusjon omkring skikker, tradisjon og valg må de tåle.

I Norge er det offentlig debatt som driver samfunnet framover.

Vi må ikke finne på å godta at noen grupper ønsker å sette seg i en særstilling og unngå kritisk søkelys. Det bør tvert imot skjerpe oss, og se på hva som ønskes feid under teppet.

Anonymkode: 7b3c4...152

• Liker 7
  • Nyttig 9
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

For meg er det imidlertid enormt viktig at Norge forblir sekulært og verdimessig liberalt. Vi har langt på vei klart å beseire den ekskluderende moraliseringen mange kristne stod for for noen tiår siden, og godt er det. Da er det viktig for meg at man ikke er naiv i møte med nye, religiøst fundert konservativt tankegods.

Anonymkode: 915e4...cb9

Svært viktig poeng. Jeg er 100% for at alle skal være fri til å følge sin tro. For meg er imidlertid religionsfrihet å få være fri fra andres religionsutøvelse og misjonsvirksomhet i det offentlige rom. Tro og religion er noe man utøver hjemme og i kirka/andre gudshus. Ikke på gata, ikke på skolen, ikke på arbeidsplassen og ikke på Stortinget.

Det sagt er det også mye jeg synes er særdeles problematisk med Islam. Ikke Islam eksklusivt, de fleste religioner har problematiske elementer ved seg, men kanskje spesielt Islam. Det betyr selvsagt IKKE at jeg hater muslimer eller andre religiøse, mennesker er jo mer enn sin tro?

• Liker 6
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Normalisering av Islam er moralt motbydelig.

Anonymkode: 95ac3...ccc

• Liker 9
  • Nyttig 8
AnonymBruker
Skrevet

Så enig! Selv bor jeg deler av året i et muslimsk land, og trives veldig på grunn av hvor imøtekommende, vennlige og lite fordømmende mennesker er der. Det er større raushet og hjelpsomhet. Folk prater med hverandre og bryr seg om hverandre, og om man er religiøs, eller i hvor stor grad man er religiøs er aldri et tema, bortsett fra bemerkninger rundt dem som tar det så ut at deres konservative holdninger medfører at de ekskluderer seg selv i samfunnet. Disse skiller seg ut, de veldig konservative religiøse, og den gjennomsnittlige mann og kvinne synes slike drar ting for langt. Synes synd på barn og ungdom som vokser opp slik. Mye som vi føler ovenfor barn som vokser opp i religiøse sekter og menigheter med isolasjon og store restriksjoner. 

Jevnt over er de som oss, bare med en MER åpen, imøtekommende og utadvendt kultur, hvor naboer kjenner hverandre, hvor storslekten har like nære relssjoner som vi har i kun 2-3 ledd, hvor ukjente slår av en prat på bussen, og hvor folk hadde løpt til for å hjelpe dersom man roper om hjelp. 

Disse "farlige muslimene med forkastelig kultur" er forunderlig like nordmenn. Bare rausere og vennligere enn nordmenn. 

Anonymkode: b6b88...693

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg "hater ikke på" muslimer.

Jeg misliker alle medlemmer av organiserte religioner som ønsker å legge begrensninger på andres liv like mye.

Kanskje jeg misliker det stille flertallet i religionene som ikke sier mot de ekstreme mer enn de ekstreme.

Anonymkode: 4b309...1b8

• Liker 3
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Hey! Jeg er uskyldig. Jeg liker å tro at jeg har nok vett mellom øra til å forstå at alle er enkeltindivider uansett rase, folkeslag eller tro.

Det gir ikke mening å dømme hele grupper / folkeslag.

Anonymkode: 209f5...46d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg "hater ikke på" muslimer.

Jeg misliker alle medlemmer av organiserte religioner som ønsker å legge begrensninger på andres liv like mye.

Kanskje jeg misliker det stille flertallet i religionene som ikke sier mot de ekstreme mer enn de ekstreme.

Anonymkode: 4b309...1b8

Som man burde mislike det stille flertallet av menn som ikke voldtar som ikke sier mot de menn som voldtar?

Hvor mye og hvor ofte burde man rope ut om at man synes noe er galt for å ikke nesten være til å mislike MER enn dem som gjør noe galt? Burde man dedikere sitt liv til det, og rope utcom dette hver dag? Eller er det kanskje helt ok å få leve sitt liv, med fokus på sitt liv, heller enn å måtte være aktivist konstant for å ikke bli mislikt mer enn "sine like" som gjør det som er galt? 

Anonymkode: b6b88...693

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...