Polly Ester Skrevet 10. april 2006 #1 Skrevet 10. april 2006 Jeg formaterte pc'n for lenge siden, og siden den gangen har jeg bare brukt administrator som bruker uten å tenke på at jeg kunne opprette en bruker til. I går laget jeg en ny bruker, og da ble administratoren min borte. Den er ikke slettet, men den ligger gjemt i systemet vil jeg tro. Hva var det som egentlig skjedde, og hvordan kan jeg finne igjen alt jeg har av dokumenter og diverse som jeg hadde i adminmappa i mine dokumenter? Når jeg dobbeltklikker på mappen administrator får jeg at jeg ikke har tilgang.
Gjest Gjest Skrevet 10. april 2006 #2 Skrevet 10. april 2006 Er den ikke under kontrollpanel->brukerkontoer?
abelille Skrevet 10. april 2006 #4 Skrevet 10. april 2006 Og du finner den heller ikke under brukerkontoer ->fanen avansert ->knappen avansert? Ellers kan du kanskje legge din egen konto inn i administrator-gruppa (samme sted) for å få tilgang til mappa igjen?
Gjest Gjest Skrevet 10. april 2006 #5 Skrevet 10. april 2006 Jeg fikk fikset det. Det jeg måtte gjøre var å gjenopprette systemet. Så nå er alt greit på det området igjen. Men, jeg avinstallerte et program i går som jeg har hatt problemer med - Ipswich WS-ftp Pro. Jeg får feilmelding om at det er noe galt med det. Så jeg fjernet det i går. Men, nå kommer det jo tilbake... og jeg får feilmelding når jeg prøver å avinstallere det igjen... Hvordan gjør jeg dette da? Jeg får altså melding om at programmet har en feil. Og når jeg trykker på avinstaller inne på kontrollpanelet så får jeg melding om at setup.exe har et problem og må lukkes. Og så får jeg ikke gjort mer for å avinstallere. Å fjerne mappen går ikke. Er det en måte jeg kan omgå dette problemet?
Polly Ester Skrevet 10. april 2006 Forfatter #6 Skrevet 10. april 2006 Var selvfølgelig meg som hadde glemt å logge inn i stad over her... Jeg får ikke avinstallert det programmet WS-ftp Pro - og hver gang jeg trykker på noenting av dokumenter eller kontrollpanelet eller noe, så får jeg feilmeldingen om at det ser ut som programmet ikke er installerte korrekt for denne bruker og at programmet må lukkes...
finnslarken Skrevet 12. april 2006 #7 Skrevet 12. april 2006 Hei wander Jeg har ikke noe godt svar på WS FTP-problemet ditt, men derimot en mulig løsning (eller flere) på Administratorkonto-problemet ditt. Når man benytter "Windows Welcome Screen" (hvor brukernavnene er listet på skjermen), og man har en vanlig bruker i tillegg til Administrator-kontoen, vil administratorkontoen ikke lengre vises i listen. Dersom administratorkontoen er den eneste kontoen på maskinen, vil den selvfølgelig vises på Welcome-skjermen. Man kan få den til å vises der også hvis man har flere brukere, men da må man redigere registeret. Det skal jeg forklare helt til slutt Hvis du bare trenger tilgang til Administrator-kontoen en gang i blant, er det greieste å bare trykke Ctrl+Alt+Delete 2 (to) ganger - dette endrer skjermen til standard Windows 2000 innloggingsvindu. Der må du så skrive inn Administrator som bruker, og tilhørende passord i passordfeltet. Løsning nr. 2 er å boote i sikkermodus - i så fall vil Welcome-skjermen BARE vise konti med administrator-tilgang. Løsning nr. 3: Redigere registeret slik at Administrator-kontoen vises sammen med andre konti på Welcome-skjermen. Husk at redigering av Windowsregisteret KAN være en risky sak - det er lett å trå feil og man kan få problemer med å starte maskinen etter en reboot dersom noe har gått helt galt. Microsoft anbefaler at man tar en sikkerhetskopi av registeret før man går i gang med redigering av registeret. I alle fall - her er fremgangsmåten: Klikk på Start, velg "Kjør..." og skriv inn "regedit" I register-editoren som nå har kommet opp (og ja - man MÅ være administrator for å gjøre dette), finner du HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows NT\CurrentVersion\Winlogon\SpecialAccounts\UserList\ Høyreklikk så på et tomt sted på høyre vindushalvdel og velg "New", "DWORD Value". Gi denne navnet "Administrator". Dobbeltklikk den nye verdien "Administrator" og skriv inn tallet 1 i "Value data". Lukk register-editoren. Neste gang du logger på, skal Adminsitrator-kontoen sitte på Welcome-skjermen. Microsofts anbefaler er forøvrig at man bruker en "vanlig" konto til vanlige ting, og når man har behov for høyere rettigheter, høyreklikker man på programmet man skal kjøre og velger "Run as..." eller "Kjør som...". Da kan man skrive inn Administrator og administrators passord, og vips er man sjef på bare det programmet man vil kjøre. mvh
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå