AnonymBruker Skrevet 10. april #21 Skrevet 10. april AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvorfor? Takk for svar, Anonymkode: b0d9a...7e0 Fordi det viser at du ikke har satt deg inn i rasen, og at du er usikker rundt hunder. Når det er mange nye eiere å velge mellom er det noe jeg hadde luket bort fra mitt kull. Anonymkode: 10ee5...bcd 1
AnonymBruker Skrevet 10. april #22 Skrevet 10. april AnonymBruker skrev (1 time siden): Min mann vokste opp med flat coated retriver og i mai skal vi si hei til mulig kommende valp. Jeg liker hunder, men vi har blitt advart om at oppdretters andre hund kan komme til å leie en av oss inn. Vi har blitt forklart at dersom den gjør det vil den ta mykt tak og at den aldri har bitt. Men jeg ser liksom for meg hva om den får lyst til å bite, og da gjør det skikkelig? Er det innenfor å be dem holde denne hunden unna meg? Takk. Anonymkode: b0d9a...7e0 Hunden får ikke plutselig lyst å bite. Begynner du ofte å kvele folk du gir en klem? Men sikker på at dere kan ha retriver om du er såpass usikker rundt hunder? Anonymkode: 95a80...663 3
Leo Skrevet 10. april #23 Skrevet 10. april AnonymBruker skrev (1 time siden): fordi en oppdretter som mener t hunder skal "hilse med munnen" neppe ser det som et "Nei gen" å avle på så da vil du får en hund som har dette som trekk også. Jeg tror hellelr ikke seriøse oppdrettere syns det er OK så jeg ville også styrt klar.. Anonymkode: 65db6...14d Når man avler på en apporterende hunderase så er man jo ikke interessert i å avle bort grunnleggende egenskaper som å hente, bære og holde. Det ligger jo til og med i rasenavnet. Flatcoated Retriever. 2 4
AnonymBruker Skrevet 10. april #24 Skrevet 10. april Morsomt å TS har hatt buhund, for jeg har en buhund som har akkurat dette trekket (uvisst hvorfor han er sånn). Når det kommer folk på besøk finner han seg gjerne en leke eller en vott som han kan ha i munnen når han hilser Hunderaser har jo veldig ulikt kroppspråk, så jeg syns ikke det er så rart at man kan bli litt ubekvem av trekk man ikke er vant til hos hund. Anonymkode: d8ad0...e97 3
AnonymBruker Skrevet 10. april #25 Skrevet 10. april Hadde en labrador retriever i familien,den måtte alltid ha noe i munnen når den hilste på folk,eller når den var med på turer fant den på å bære både stein og kvister.Den fantes ikke aggressiv,var glad i folk og varsom rundt barn,men kunne nok bli litt mye når den skulle hilse på ! Anonymkode: bb208...7a0 1
Daria Skrevet 10. april #26 Skrevet 10. april Det jeg som ikke-hundevant (uten planer å skaffe meg hund heller) ville reagert på her, er forventningen om at jeg bare skal akseptere at en fremmed hund tar hånden min i munnen fordi det er dens måte å hilse på. Det trenger ikke handle om å være hverken redd eller usikker, men om hvor jeg synes det er greit å ha hånda og hva jeg ønsker å være i direkte kontakt med. Jeg vil helst slippe å bli gulpet på av en baby også, uten at jeg er redd for eller ikke burde være i nærheten av babyer av den grunn. 1
AnonymBruker Skrevet 10. april #27 Skrevet 10. april Daria skrev (49 minutter siden): Det jeg som ikke-hundevant (uten planer å skaffe meg hund heller) ville reagert på her, er forventningen om at jeg bare skal akseptere at en fremmed hund tar hånden min i munnen fordi det er dens måte å hilse på. Det trenger ikke handle om å være hverken redd eller usikker, men om hvor jeg synes det er greit å ha hånda og hva jeg ønsker å være i direkte kontakt med. Jeg vil helst slippe å bli gulpet på av en baby også, uten at jeg er redd for eller ikke burde være i nærheten av babyer av den grunn. Du får vel babymoren sørge for at babyen ikke gulper på deg da.. Anonymkode: 4a055...77f
Leo Skrevet 10. april #28 Skrevet 10. april Daria skrev (1 time siden): Det jeg som ikke-hundevant (uten planer å skaffe meg hund heller) ville reagert på her, er forventningen om at jeg bare skal akseptere at en fremmed hund tar hånden min i munnen fordi det er dens måte å hilse på. Det trenger ikke handle om å være hverken redd eller usikker, men om hvor jeg synes det er greit å ha hånda og hva jeg ønsker å være i direkte kontakt med. Jeg vil helst slippe å bli gulpet på av en baby også, uten at jeg er redd for eller ikke burde være i nærheten av babyer av den grunn. Det stiller seg jo litt annerledes når det er snakk om noen som faktisk står i ferd med å anskaffe seg en hundrase hvor tilbøyeligheten til denne adferden er er godt kjent. Hvis du ikke liker tanken på å ha hendene/fingrene i munnen på en hund så bør du heller ikke skaffe deg en. Du for din del, som uansett ikke skal ha hund, kan jo bare gjøre hendene dine utilgjengelige hvis du skulle støte på en hund som gjerne vil hilse på denne måten på samme måte som du gjør deg utilgjengelig for en baby som kan tenkes å gulpe. 2 2
AnonymBruker Skrevet 10. april #29 Skrevet 10. april Jeg håper oppdretter dere skal evt kjøpe valp av tar samme testen som min gjorde da jeg kom. De slapp ut den største hannhunden sin, han var som du beskriver en bærer, han tok skjerfet jeg hadde rundt halsen og skulle bære på det samtidig. Jeg bestod testen med glans. som flere skriver her så bør dere kanskje revurdere rase Anonymkode: 53a7e...d8a 1
AnonymBruker Skrevet 10. april #30 Skrevet 10. april Dette er jo omtrent som rasetrekk å regne. Det blir som å hisse seg opp over at huskeyer trekker eller vakthunder vokter. Man må sette seg inn i rasen en vurderer og man kan ikke anta at hund bare er hund. En saluki er ikke lik en dachs heller. De som trekker inn nei-gen og trening her kjenner jo ikke til hunden eller oppdretter overhode. For alt vi vet så er hunden med denne adferden en som har havna hos oppdretter for å gi den en trygt hjem. Feks en omplassering eller at den av ulike årsaker ikke for eksempel forble hos en mer eller mindre egna valpekjøper. Alle seriøse oppdrettere jeg noensinne har vært borti har hatt hunder hos seg i kortere eller lengre tid av årsaker nevnt over. De har alle som en på ett eller annet tidspunkt hatt hunder som ikke går i avlen eller showringen og de hundene kan gjerne ha litt utfordringer eller skavanker uten at det handler om avlen eller oppdretter. Anonymkode: 07de4...0ea 1
AnonymBruker Skrevet 10. april #31 Skrevet 10. april AnonymBruker skrev (4 timer siden): Hunden får ikke plutselig lyst å bite. Begynner du ofte å kvele folk du gir en klem? Men sikker på at dere kan ha retriver om du er såpass usikker rundt hunder? Anonymkode: 95a80...663 Nå fikk jeg meg en latter 😂 Fantastisk sammenligning! Anonymkode: c59be...5d3 2
AnonymBruker Skrevet 10. april #32 Skrevet 10. april AnonymBruker skrev (5 timer siden): Min mann sa nettopp at jeg burde tenke meg det som hånden min var et egg. De kan holde et egg, sa han. Takk, alle sammen, jeg velger bare å ha tillit og ikke si noe. Anonymkode: b0d9a...7e0 Mannen din har rett. Har hatt flere flat coated retrievere selv, det er helt normalt. Du er heldig som skal få flat, de er helt skjønne😍 Anonymkode: f7b15...a82 1 1
AnonymBruker Skrevet 10. april #33 Skrevet 10. april AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg håper oppdretter dere skal evt kjøpe valp av tar samme testen som min gjorde da jeg kom. De slapp ut den største hannhunden sin, han var som du beskriver en bærer, han tok skjerfet jeg hadde rundt halsen og skulle bære på det samtidig. Jeg bestod testen med glans. som flere skriver her så bør dere kanskje revurdere rase Anonymkode: 53a7e...d8a Jeg skjønner hvorfor du tenker slik, spesielt med tanke på hvor mange som skaffet seg hund uten helt å vite hva de gikk til under og etter korona. Men TS valgte tross alt å legge seg lagelig til for hogg, før valpen er kommet i hus, fordi hun var usikker, selv om hun sikkert kunne forutse en del fiendtlige svar. Hun søker råd og hjelp før valpen er kommet i hus, heller enn etterpå, det må man gi kudos for. Mannen hennes, som er grundig kjent med rasen, kan man si ikke har gjort en god nok jobb i sine forberedelser for denne rasen inn i en familie rasen er ny for. Vi kan ikke skyte alle som ønsker hjelp til et problem, for ingen av oss er født utlært. Kua må ikke glemme at hun har vært kalv, med andre ord. Litt raushet kan vi koste på oss nå til helgen, vel? TS har enda tid til å ta et kjapt kurs i retriver abc. Anonymkode: 671f2...4de 1
Gliffy Skrevet 10. april #34 Skrevet 10. april Syns ikke du skal bekymre deg for dette med holdingen, det er normalt for rasen og ikke farlig. Men jeg ville tenkt meg nøye om med tanke på helse før jeg kjøpt en flat. De har mye dårligere helse enn buhunder, og det er en stor risiko for at hunden får kreft. Sikkert noen som blir sure her nå, men selv om det er nydelige hunder så er det ikke til å komme fra at det mye kreft hos flatcoated retriever. 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå