Gå til innhold

Hunder som hilser med munnen

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Min mann vokste opp med flat coated retriver og i mai skal vi si hei til mulig kommende valp. Jeg liker hunder, men vi har blitt advart om at oppdretters andre hund kan komme til å leie en av oss inn. Vi har blitt forklart at dersom den gjør det vil den ta mykt tak og at den aldri har bitt. Men jeg ser liksom for meg hva om den får lyst til å bite, og da gjør det skikkelig?

Er det innenfor å be dem holde denne hunden unna meg?

Takk.

Anonymkode: b0d9a...7e0

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

For meg hadde dette som oppdretter vært et rødt flagg.

Anonymkode: 10ee5...bcd

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

For meg hadde dette som oppdretter vært et rødt flagg.

Anonymkode: 10ee5...bcd

Hvorfor? Takk for svar,

AnonymBruker
Skrevet

Min mann vokste opp med flat coated retriver og i mai skal vi si hei til mulig kommende valp. Jeg liker hunder, men vi har blitt advart om at oppdretters andre hund kan komme til å leie en av oss inn. Vi har blitt forklart at dersom den gjør det vil den ta mykt tak og at den aldri har bitt. Men jeg ser liksom for meg hva om den får lyst til å bite, og da gjør det skikkelig?

Takk.

Det er et trekk som ligger i retriever-rasene, de er avlet gjennom år på år for å plukke opp ting, bære det forsiktig i munnen, og levere det til eieren sin. Det er ikke i samme kategori som bitt selv om det er med munnen. Det er, som de sier, et veldig mildt grep. 

Er du vant til hunder selv, og er komfortabel rundt dem? Jeg hadde nok som oppdretter vært forsiktig med å selge valp til en som er så bekymret for et retriver-grep. Så sant dette er en erfaren oppdretter, så ville de aldri utsette verken dyrene sine eller potensielle valpekjøpere for fare. 

Anonymkode: 671f2...4de

• Liker 6
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvorfor? Takk for svar,

fordi en oppdretter som mener t hunder skal "hilse med munnen" neppe ser det som et "Nei gen" å avle på så da vil du får en hund som har dette som trekk også. Jeg tror hellelr ikke seriøse oppdrettere syns det er OK så jeg ville også styrt klar.. 

Anonymkode: 65db6...14d

AnonymBruker
Skrevet

fordi en oppdretter som mener t hunder skal "hilse med munnen" neppe ser det som et "Nei gen" å avle på så da vil du får en hund som har dette som trekk også. Jeg tror hellelr ikke seriøse oppdrettere syns det er OK så jeg ville også styrt klar.. 

så sant jeg ikke var konfortabel med en rase som bruker munnen slik selvsagt.. 

AnonymBruker
Skrevet

Ok, takk, så jeg burde da råde min mann å lete andre steder? Vi vil jo ha seriøse oppdrettee. 

Skrevet

Ikke svar på det du spør om, men når du har denne (feilaktige) oppfatningen av hvordan hunder fungerer, tenker jeg du også har en del folk rundt deg som tenker likt. Er du sikker på at du vil ha en rase/linje som sannsynligvis har dette trekket? 

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er et trekk som ligger i retriever-rasene, de er avlet gjennom år på år for å plukke opp ting, bære det forsiktig i munnen, og levere det til eieren sin. Det er ikke i samme kategori som bitt selv om det er med munnen. Det er, som de sier, et veldig mildt grep. 

Er du vant til hunder selv, og er komfortabel rundt dem? Jeg hadde nok som oppdretter vært forsiktig med å selge valp til en som er så bekymret for et retriver-grep. Så sant dette er en erfaren oppdretter, så ville de aldri utsette verken dyrene sine eller potensielle valpekjøpere for fare. 

Tusen takk. 

Nå ble jeg faktisk tryggere. Jeg er vant til hund. Vi hadde selv Buhunder i flere år. Men ingen av dem gjorde dette. 

Jeg tror kanskje jeg bare skal følge rådet ditt og være ha tillit til oppdretter i  dette. 

AnonymBruker
Skrevet
Langedrag skrev (1 minutt siden):

Ikke svar på det du spør om, men når du har denne (feilaktige) oppfatningen av hvordan hunder fungerer, tenker jeg du også har en del folk rundt deg som tenker likt. Er du sikker på at du vil ha en rase/linje som sannsynligvis har dette trekket? 

Mannen min kommer fra en familie som har hatt denne rasen siden 70- tallet, så de har lang erfaring. Han bare lo da han gjenfortalte til meg at denne andre hunden bar. Så for ham er det naturlig og trygt. 

AnonymBruker
Skrevet

Min mann sa nettopp at jeg burde tenke meg det som hånden min var et egg. De kan holde et egg, sa han. Takk, alle sammen, jeg velger bare å ha tillit og ikke si noe. 

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Tusen takk. 

Nå ble jeg faktisk tryggere. Jeg er vant til hund. Vi hadde selv Buhunder i flere år. Men ingen av dem gjorde dette. 

Jeg tror kanskje jeg bare skal følge rådet ditt og være ha tillit til oppdretter i  dette. 

Jeg vokste også opp med buhund, han gjorde ikke noe lignende, de er avlet for helt ulike ting. Men jeg traff for noen år siden en ung retriever-valp, kanskje en 5-6 måneder gammel. Den kom for å hilse, tok armen min i munnen, og så kikket den på meg, litt unnskyldende, som om den ikke helt skjønte hvorfor den gjorde det 😄 uansett, ung valp, spisse tenner, jeg hadde nakne armer, gjorde likevel ikke vondt, og ikke fikk jeg noen form for merker av det i huden etterpå.

Jeg skjønner reservasjonen mtp at det er fremmede hunder, men så sant dere har et godt inntrykk av oppdretter ville jeg ha stolt på dem. 

AnonymBruker
Skrevet

Det at retrivere hilser med munnen er så langt fra å bite at disse skal ikke engang nevnes i samme setningen. Det blir det samme som å nevne "slag" når vi mennesker rekker frem hånden for å hilse. 

Samtidig er det en uvane som man må venne hunden av med, nettop fordi noen blir redde av å kjenne munnen til hunden på seg. Sånnsett er det synd at ikke oppdretter har klart å venne dette bort. Men det er godt mulig at oppdretter tenker at hunden skal få lov til å gjøre sin naturlige ting.

Min labrador har akkurat denne trangen. Når hun blir glad vil hun holde i noe med munnen. Hun har lært vanen å hente bamsen sin, eller en annen leke, mens hilse-entusiasmen står på. Om hun ikke finner noe å putte i munnen leter hun febrilsk, fordi hun vet at folk ikke liker at hun hilser på den måten. Om hun så får en hanske i munnen, holder det for å døyve trangen. 

Anonymkode: 4a055...77f

• Liker 4
Skrevet

Som oppdretter hadde jeg aldri solgt en valp til noen som sa "hold den hunden unna, meg". Det er sikkert og visst. 

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Første gang jeg (trodde) en hund beit meg, var da jeg traff en flatt som tok munnen sin over hånden min. Jeg trakk vekk hånden min i refleks, men skjønte raskt at han absolutt ikke beit, men bare hilste på meg på sin måte. Han var SÅ forsiktig, det var absolutt ikke et bitt. Og hadde jeg kjøpt meg en flatt, så hadde jeg forstått at dette er en "rase-ting" som absolutt ikke har noe som helst med å bite (aggressivitet)  å gjøre.

Anonymkode: e46aa...b87

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Min mann sa nettopp at jeg burde tenke meg det som hånden min var et egg. De kan holde et egg, sa han. Takk, alle sammen, jeg velger bare å ha tillit og ikke si noe. 

De kan bære små fugleunger og andre skjøre ting uten å skade dem også og de er avlet frem nettopp for å ikke bite i/skade det de bærer/holder når de apporterer. Tenk på hundemunnen som din egen hånd. Den kan også brukes til å skade, men det vil jo ikke skje uten at du har gitt tydelig uttrykk for at du er sint eller redd og selv ikke da slår eller klyper du uten videre. Slik er det med hunder også. 

Selv er jeg helt komfortabel med at bl.a. retrivere gjør dette, men det kan sikkert være lurt å trene det bort i hilsesituasjoner. Selv har jeg hatt en hund som hadde dette trekket og da hadde vi bare noe liggende i gangen som han fikk i munnen når han skulle hilse. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Takk.

Men for å svare på det du spør om, så ville jeg som oppdretter ha reagert negativt hvis du ga uttrykk for at du var engstelig for visse trekk hos den rasen dere holder på å skaffe dere. Mitt tips er at du holder deg i bakgrunnen og holder hendene dine litt utilgjengelige slik at den hunden som er en ivrig hilser kan "leie" mannen din i stedet for deg. Jeg er også temmelig sikker på at når du får se kroppsspråket til den hilsende hunden så vil det gå opp for deg at dette har ingenting med biting å gjøre. 

• Liker 2
Skrevet

Jeg er livredd hunder, men stalleier der jeg hadde hest før hadde en slik hund som leiet meg inn i stallen når jeg kom. Hun er en av ytterst få hunder jeg har klart å være rolig rundt. Hun var så stabil og varsom. Hun logret rolig tok meg varsomt i hånd/håndledd/jakke og gikk sammen med meg i mitt tempo. 

Tror dette går fint TS😁

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Ser jeg ingen problem med. Min hund har mange rare vaner som den sikkert kunne blitt tunget til å slutte med, men hver eneste en er der fordi de gleder henne, så det får hun ha. Finnes ikke et ondt bein i den lille kroppen, så at hun har sine særegenheter får både jeg og besøkende tåle. 

Anonymkode: 50a11...9f9

• Liker 2
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Høres ikke ut som flatcoated retriever er noe for dere!!! Du bør lese deg opp på rasen hvertfall! Det er en vann apporterende rase, mange av de liker å bære noe i munnen i hilse situasjoner. Du kan putte et egg i munnen på en flat og den vil ikke knuse det, de bærer det i munnen…de biter ikke!!!! 
kanskje gullfisk eller fugl er bedre alternativ 🤷‍♀️

Anonymkode: 53a7e...d8a

• Liker 2
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...