Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg trodde matvarer skulle merkes med hvor de var produsert?

Jeg kjøpte Jarlsberg for første gang på lenge, også synes jeg konsistensen var annerledes enn slik jeg husker den. Den var hardere på en måte. Så kom jeg på at osten er produsert i Irland fordi Tine er grådige. Jeg sjekket emballasjen men produksjonssted var ikke oppført, det stod ingen ting om hvor osten var produsert men det var fargene fra det norske flagget. Dette synes jeg var villedende. 

Anonymkode: 0d456...7b0

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Men ellers gikk det bra med deg?

Anonymkode: 09573...9cd

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Hva har eksportproduksjon med grådighet å gjøre?

Embalasjen skal ha opphavskode. hvis den ikke har det, har du kjøpt et falskt produkt som ikke er lov å omsette innen EU/EFTA.

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jarlsberg du kjøper i Norge er produsert i Norge. 

Tine har egne meierier i utlandet ved salg av Jarlsberg på det internasjonale markedet. 

Anonymkode: acec8...b61

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Så kom jeg på at osten er produsert i Irland

Ost som selges til utlandet produseres i Irland og i USA. Osten som selges i Norge produseres på Jæren og i Verdal

Anonymkode: 1c1df...1ab

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Druid skrev (15 minutter siden):

Hva har eksportproduksjon med grådighet å gjøre?

Embalasjen skal ha opphavskode. hvis den ikke har det, har du kjøpt et falskt produkt som ikke er lov å omsette innen EU/EFTA.

Jarlsberg ble subsidiert. Eksporten til Tine hadde med andre ord ikke livets rett. Den eneste grunnen til at eksporten eksisterer er fordi de ble subsidiert. Og når subsidiene forsvant la de ned arbeidsplasser i Norge så de kunne åpne arbeidsplasser i skatteparadiset Irland. 

AnonymBruker
Skrevet

Du får sende osten med innpakning med en klag til Tine da om du ikke er fornøyd med osten.

Anonymkode: d2c13...ed7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Jeg kjøpte Jarlsberg for første gang på lenge, også synes jeg konsistensen var annerledes enn slik jeg husker den. Den var hardere på en måte. Så kom jeg på at osten er produsert i Irland fordi Tine er grådige. Jeg sjekket emballasjen men produksjonssted var ikke oppført, det stod ingen ting om hvor osten var produsert men det var fargene fra det norske flagget. Dette synes jeg var villedende. 

Dette er, som andre har påpekt, bare tullball. All ost som selges i Norge/EU er merket med kode for opprinnelse. Jarlsberg solgt i Norge er produsert i Norge, enten i Elnesvågen (Produsentkode M286) eller Verdal (M321).

Du vil gjerne oppleve ulik konsistens og fasthet på osten, spesielt avhengig av om det det er et stykke fra en blokk (Verdal) eller fra et ostehjul (Elnesvågen). En skal heller ikke glemme at ost er et "levende" produkt, og at konsistens og smak til en viss grad kan varierer etter en lang rekke parametre. Lagring, alder, batch etc.

Selv er jeg "ostefreak" med eget dedikert kjøleskap kun til div ost (de eldste har nå ligget der i seks år). Spiser mye Jarlsberg, men 90% av det er produsert i Irland og kjøpt i Sverige for en svært rimelig penge. Må si at jeg generelt sliter knallhardt med å smake forskjell på en norsk og en irsk Jarlsberg som er produsert omtrent samtidig/oppbevart likt.

Anonymkode: ac2a5...317

• Liker 5
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dette er, som andre har påpekt, bare tullball. All ost som selges i Norge/EU er merket med kode for opprinnelse. Jarlsberg solgt i Norge er produsert i Norge, enten i Elnesvågen (Produsentkode M286) eller Verdal (M321).

Vanligvis står det "produsert i Polen for Findus" eller lignende. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Du vil gjerne oppleve ulik konsistens og fasthet på osten, spesielt avhengig av om det det er et stykke fra en blokk (Verdal) eller fra et ostehjul (Elnesvågen). En skal heller ikke glemme at ost er et "levende" produkt, og at konsistens og smak til en viss grad kan varierer etter en lang rekke parametre. Lagring, alder, batch etc.

Selv er jeg "ostefreak" med eget dedikert kjøleskap kun til div ost (de eldste har nå ligget der i seks år). Spiser mye Jarlsberg, men 90% av det er produsert i Irland og kjøpt i Sverige for en svært rimelig penge. Må si at jeg generelt sliter knallhardt med å smake forskjell på en norsk og en irsk Jarlsberg som er produsert omtrent samtidig/oppbevart likt.

Det er også verdt å nevne at smakssansene våre endrer seg med alder. Har man lang pause fra noe kan man fint oppleve at smaken har endret seg selv om produktet er uendret.

Anonymkode: 09573...9cd

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Vanligvis står det "produsert i Polen for Findus" eller lignende. 

Det er så, men det er en mye mindre nøyaktig sporbarhet, derfor har vi kodene, og de er kravet. (Sporbarhetskodene står på disse produktene og)

AnonymBruker
Skrevet
Druid skrev (1 minutt siden):

Det er så, men det er en mye mindre nøyaktig sporbarhet, derfor har vi kodene, og de er kravet. (Sporbarhetskodene står på disse produktene og)

Kodene er vel mer for myndigheter, eller forventer de at vanlige folk skal huske alle disse kodene? Hvordan skal noen lese M321og tenke ah, produsert i Verdal. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Kodene er vel mer for myndigheter, eller forventer de at vanlige folk skal huske alle disse kodene? Hvordan skal noen lese M321og tenke ah, produsert i Verdal. 

Det er absolutt merket for forbrukerne. 

Anonymkode: dc4f5...979

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

https://letmegooglethat.com/?q=Tine+M321

Anonymkode: bc31d...4fc

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Kjøpt i Sverige?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Det er absolutt merket for forbrukerne. 

Anonymkode: dc4f5...979

Så hvorfor kan de ikke skrive "produsert i Verdal"? 

AnonymBruker
Skrevet
Illuminatum skrev (6 minutter siden):

Kjøpt i Sverige?

Jeg handler ikke i Sverige. Det er harry. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...