AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #1 Skrevet 6 timer siden Hei! Jeg trenger litt råd/erfaringer. Det har helt fra start vært en konflikt i vårt forhold at barnefar røyker. Han har for så vidt aldri lagt skjul på det, og også sagt fra begynnelsen av at han ikke kommer til å slutte. Han mener han får så mye mentalt igjen for å røyke at det veier opp for alle de fysiske og helsemessige ulempene. Jeg har likevel hatt et håp om at han ville slutte likevel når vi sto foran babylivet. Men det ser ikke slik ut. (Jeg er gravid nå.) Jeg har prøvd å finne ting som underbygger mine argumenter - f eks at det kan være farlig for baby å ligge direkte mot huden hos en som røyker - men han avfeier alle studier med at de er for små, for gamle, ikke god nok forskning, osv. Han mener det kun er farlig for baby om MOR røyker. Jeg mener også han må vaske seg på hendene osv. før han holder baby, det tror jeg også han syns er litt voldsomt, men jeg håper det endrer seg når babyen faktisk kommer. Han blir veldig defensiv hver gang jeg tar opp dette, og oppgitt over at jeg ikke vil høre på det han sier om at han ikke kommer til å slutte. (Jeg sa en gang at jeg ikke har turt å be ham velge mellom røyken og meg, for jeg er ikke sikker på at han ville valgt meg. Men sånt blir han også veldig sur av og mener er emosjonell manipulasjon, dessuten er han veldig sensitiv for antydninger om at jeg vil gå fra ham hvis han ikke gjør ditt eller datt - moren hans var ganske ustabil og har visst kommet med slike trusler jevnlig mot mann og barn.) Jeg er også litt bekymra for permisjonstida. Han røyker jo ca. én gang i timen. Når han er i permisjon, er babyen stor nok til at den kan krabbe litt osv. Han kan jo ikke forlate babyen inne mens han røyker ute på verandaen - selv om han ser på den hele tida. Samtidig vil jeg ikke at han skal ta med babyen ut på verandaen hvor han røyker. Jeg er også bekymra for at han vil røyke mens han triller i vogn. Men det siste lar seg nok løse - f eks ved å gå et par meter unna vogna for å ta en røyk. Han må jo ikke holde siggen i den ene hånda mens han dytter vogna, liksom. Når vi skal kjøre langt i bil osv. så bruker han snus i stedet for røyk, så det er også mulig (dette er mitt håp) at han kan trappe litt ned på røyken og litt opp på snusen under f. eks. trilleturer. Er det noen andre her som enten selv er mann som røyker med baby, eller har partner som røyker i forhold med baby? Hvordan løser dere det? På forhånd takk. Anonymkode: fe488...dd6 1
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #2 Skrevet 6 timer siden Dette hørtes vanskelig ut! Håper også at det vil endre seg for han når baby er født. Kan du ikke se om du finner noen store studier som underbygger påstandene dine? Evt. Ta han med til jordmor og at hun snakker om det? Om dere tenker å samsovet må jo far ligge et annet sted feks Anonymkode: a2178...cf0
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #3 Skrevet 6 timer siden Han der VIL røyke. Han gjør alt han kan for å forsvare at han skal fortsette å røyke, også rundt en sårbar baby. Forsøk en siste gang å få ham med til jordmor/fastlege for å få en lekse, men hvis det ikke fungerer må du bestemme deg om dette er noe du vil at barnet ditt skal vokse opp med. Anonymkode: 9a0a4...b0c 3 2 2
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #4 Skrevet 6 timer siden Du kan ikke drive med detaljstyring. Du har valgt å få barn med han og han er røyker. Forhåpentligvis kommer han tenke litt over det selv men det virker ikke som det. Du kan be helsestasjonen om å ta det opp. Anonymkode: 00303...2b3 4
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #5 Skrevet 6 timer siden Problemet er at alle studiene som finnes handler om mors røyking, jeg har funnet veldig få som gjelder far. Det er fastslått at passiv røyking - altså å bli røyka "på" - er farlig og det erkjenner han. Men tredjegrads passiv røyking - altså å være i omgivelser med en røyker, men ikke selv bli utsatt for røyk - er det mye mindre studier på, og de er ikke entydige. Det er f. eks. litt uklart i hvor stor grad nikotinpartikler fester seg på klær, hår osv. og blir værende over tid. Det er dette siste han avviser når vi snakker om dette. Han mener at så lenge han kun røyker utendørs så går det bra. Mens jeg egentlig mener at han bør skifte klær osv. og ikke gå rundt inne med klær han har røyka i rundt en baby. Men det er vanskelig å finne vitenskapelig belegg for at dette er farlig. Ang. samsoving, hva tenker du da? Er det farlig for baby å ligge i samme seng, selv om det er uten hudkontakt? Han står ikke opp om natta for å røyke. Anonymkode: fe488...dd6
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #6 Skrevet 6 timer siden AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Problemet er at alle studiene som finnes handler om mors røyking, jeg har funnet veldig få som gjelder far. Det er fastslått at passiv røyking - altså å bli røyka "på" - er farlig og det erkjenner han. Men tredjegrads passiv røyking - altså å være i omgivelser med en røyker, men ikke selv bli utsatt for røyk - er det mye mindre studier på, og de er ikke entydige. Det er f. eks. litt uklart i hvor stor grad nikotinpartikler fester seg på klær, hår osv. og blir værende over tid. Det er dette siste han avviser når vi snakker om dette. Han mener at så lenge han kun røyker utendørs så går det bra. Mens jeg egentlig mener at han bør skifte klær osv. og ikke gå rundt inne med klær han har røyka i rundt en baby. Men det er vanskelig å finne vitenskapelig belegg for at dette er farlig. Ang. samsoving, hva tenker du da? Er det farlig for baby å ligge i samme seng, selv om det er uten hudkontakt? Han står ikke opp om natta for å røyke. Anonymkode: fe488...dd6 kan si at mannen min har en røyke- morgenkåpe som henger ved døren og som han alltid tar på når han går ut å røyker. Hans klær lukter aldri røyk. Anonymkode: 00303...2b3
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #7 Skrevet 6 timer siden AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Problemet er at alle studiene som finnes handler om mors røyking, jeg har funnet veldig få som gjelder far. Det er fastslått at passiv røyking - altså å bli røyka "på" - er farlig og det erkjenner han. Men tredjegrads passiv røyking - altså å være i omgivelser med en røyker, men ikke selv bli utsatt for røyk - er det mye mindre studier på, og de er ikke entydige. Det er f. eks. litt uklart i hvor stor grad nikotinpartikler fester seg på klær, hår osv. og blir værende over tid. Det er dette siste han avviser når vi snakker om dette. Han mener at så lenge han kun røyker utendørs så går det bra. Mens jeg egentlig mener at han bør skifte klær osv. og ikke gå rundt inne med klær han har røyka i rundt en baby. Men det er vanskelig å finne vitenskapelig belegg for at dette er farlig. Ang. samsoving, hva tenker du da? Er det farlig for baby å ligge i samme seng, selv om det er uten hudkontakt? Han står ikke opp om natta for å røyke. Anonymkode: fe488...dd6 Ja, i følge LUB bør ikke spedbarn sove i samme seng som voksne som bruker nikotinprodukter. https://lub.no/om-barnedod/krybbedod/fakta-om-krybbedod/samsoving-en-risikofaktor/ Anonymkode: a2178...cf0 3 1
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #8 Skrevet 6 timer siden Ville heller bekymret meg for barnets helse og fremtidsutsikter i svangerskapet mtp. fars røyking. Barn av røykende fedre har høyere forekomst av ADHD, dårligere reproduktiv helse (sønner spesielt), og høyere forekomst av hyperaktivitet. Skjønner ikke at folk velger å bli gravide med menn som driter i helsa si og viderefører dette til barna sine. Han har jo vært tydelig på at han gir faen, det er du som har vært dum her, og som må leve med konsekvensene. Ville ikke bekymret meg så veldig for uvaskede klær og hender, sannsynligheten for at det har konsekvenser er liten. Men han kan selvsagt aldri røyke i nærheten av barnet. Og sannsynligheten er jo også stor for at barnet selv blir en røyker, grøss. Anonymkode: 830e5...a23 1 1
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #9 Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ville heller bekymret meg for barnets helse og fremtidsutsikter i svangerskapet mtp. fars røyking. Barn av røykende fedre har høyere forekomst av ADHD, dårligere reproduktiv helse (sønner spesielt), og høyere forekomst av hyperaktivitet. Skjønner ikke at folk velger å bli gravide med menn som driter i helsa si og viderefører dette til barna sine. Han har jo vært tydelig på at han gir faen, det er du som har vært dum her, og som må leve med konsekvensene. Ville ikke bekymret meg så veldig for uvaskede klær og hender, sannsynligheten for at det har konsekvenser er liten. Men han kan selvsagt aldri røyke i nærheten av barnet. Og sannsynligheten er jo også stor for at barnet selv blir en røyker, grøss. Anonymkode: 830e5...a23 Har du kilder på noe av dette? Anonymkode: fe488...dd6
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #10 Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Det har helt fra start vært en konflikt i vårt forhold at barnefar røyker. Han har for så vidt aldri lagt skjul på det, og også sagt fra begynnelsen av at han ikke kommer til å slutte. Du visste at han røyka. Du visste at han ikke kom til å slutte. Du valgte å lage barn og stifte familie med ham. At du har hatt andre forventninger er noe du må jobbe med. Han har vært ærlig om status. Anonymkode: 2418a...2d2 4 2
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #11 Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Ja, i følge LUB bør ikke spedbarn sove i samme seng som voksne som bruker nikotinprodukter. https://lub.no/om-barnedod/krybbedod/fakta-om-krybbedod/samsoving-en-risikofaktor/ Anonymkode: a2178...cf0 Alt som står her handler jo også om mor - med unntak av én setning som sier at "barn ikke bør sove ved siden av en forelder som bruker nikotin". Det er akkurat slike kilder han mener er for dårlige / for lite belegg dessverre... Anonymkode: fe488...dd6
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #12 Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Alt som står her handler jo også om mor - med unntak av én setning som sier at "barn ikke bør sove ved siden av en forelder som bruker nikotin". Det er akkurat slike kilder han mener er for dårlige / for lite belegg dessverre... Anonymkode: fe488...dd6 Men det gjelder jo like mye han. Dette stor tydelig: Gjeldende råd for forsvarlig samsoving: - At mor/far ikke røyker eller snuser. Anonymkode: a2178...cf0 1 1
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #13 Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Alt som står her handler jo også om mor - med unntak av én setning som sier at "barn ikke bør sove ved siden av en forelder som bruker nikotin". Det er akkurat slike kilder han mener er for dårlige / for lite belegg dessverre... Anonymkode: fe488...dd6 Her er det ganske bra informasjon fra britiske helsemyndigheter: https://www.nhs.uk/live-well/quit-smoking/passive-smoking-protect-your-family-and-friends/ Men når han ikke av seg selv skjønner at røyking rundt barn er feil, så kommer han ikke til å endre seg uansett hva han leser av forskning. Anonymkode: 9a0a4...b0c 2
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #14 Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Men når han ikke av seg selv skjønner at røyking rundt barn er feil, så kommer han ikke til å endre seg uansett hva han leser av forskning. Det har han, ifølge TS, allerede sagt så dette visste hun da hun valgte å lage barn med ham. Urimelig av henne å komme å klage i etterkant når han har vært ærlig og tydelig på dette Anonymkode: 2418a...2d2 1
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #15 Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Du visste at han røyka. Du visste at han ikke kom til å slutte. Du valgte å lage barn og stifte familie med ham. At du har hatt andre forventninger er noe du må jobbe med. Han har vært ærlig om status. Anonymkode: 2418a...2d2 Enig. Jeg synes han er en dust som underspiller farene ved passiv røyking, og hadde nektet han å sove i samme seng som meg og babyen. Men å forvente at han slutter, det kan du faktisk ikke. Han har jo aldri gitt deg forhåpninger om det. Anonymkode: 67795...b4a 2
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #16 Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Jeg har likevel hatt et håp om at han ville slutte likevel når vi sto foran babylivet. Dette er faktisk rett og slett idioti av deg å tro at han kom til å endre seg om du bare ble gravid. Han har vært klinkende klar overfor deg at han har null intensjon om å slutte. Du kan ikke detaljstyre han som du ønsker. Du kan ikke samsove med han og baby i samme seng. Om du vil samsove med babyen, må det være i en seng uten far. Utenom det, må du rett og slett ta konsekvensene av dine handlinger. Du har valgt å få barn med en røyker. Dette er noe du har gått inn i med vid åpne øyne. AnonymBruker skrev (40 minutter siden): Jeg er også litt bekymra for permisjonstida. Han røyker jo ca. én gang i timen. Når han er i permisjon, er babyen stor nok til at den kan krabbe litt osv. Han kan jo ikke forlate babyen inne mens han røyker ute på verandaen - selv om han ser på den hele tida. Samtidig vil jeg ikke at han skal ta med babyen ut på verandaen hvor han røyker. Jeg er også bekymra for at han vil røyke mens han triller i vogn. Men det siste lar seg nok løse - f eks ved å gå et par meter unna vogna for å ta en røyk. Han må jo ikke holde siggen i den ene hånda mens han dytter vogna, liksom. Når vi skal kjøre langt i bil osv. så bruker han snus i stedet for røyk, så det er også mulig (dette er mitt håp) at han kan trappe litt ned på røyken og litt opp på snusen under f. eks. trilleturer. Du må bare stole på at han vet å sikre babyen når han tar sine røykepauser. Uhell kommer til å skje uansett om det er mens far tar en røyk eller om han er innendørs. Det kommer også til å skje uhell under din permisjonstid. Shit happens, sånn er det bare. Han har ikke lov å røyke i bilen med barn i den nå. Anonymkode: 2da58...855
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #17 Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Han der VIL røyke. Han gjør alt han kan for å forsvare at han skal fortsette å røyke, også rundt en sårbar baby. Forsøk en siste gang å få ham med til jordmor/fastlege for å få en lekse, men hvis det ikke fungerer må du bestemme deg om dette er noe du vil at barnet ditt skal vokse opp med. Anonymkode: 9a0a4...b0c Er dette en grunn til samlivsbrudd! Hjelpe meg! Det er selvsagt ikke sunt å røyke, og jeg likte ikke da mannen gjorde det, men å velge å gå fra mannen din fordi han røyker, er for drøyt! Anonymkode: a005e...991 1 1
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #18 Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Er det noen andre her som enten selv er mann som røyker med baby, eller har partner som røyker i forhold med baby? Hvordan løser dere det? På forhånd takk. Jeg løste det med å aldri bli sammen med en røyer. En slik ekkel uvane er en diger deal breaker. Hadde han i ettertid begynt å røyke i disse mengder hadde jeg dratt. Anonymkode: 52095...51c
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #19 Skrevet 5 timer siden Ikke legg skylden på TS da. Alle kan gjøre dårlige valg, og hun prøver jo virkelig å snu situasjonen. Prøv å være litt raus mot andre og heller gi råd enn å døm. Anonymkode: a2178...cf0
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #20 Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg løste det med å aldri bli sammen med en røyer. En slik ekkel uvane er en diger deal breaker. Hadde han i ettertid begynt å røyke i disse mengder hadde jeg dratt. Anonymkode: 52095...51c Oi, så flink du var! 🙄 Har forresten flere bekjente som røyker eller har røykt - også mødre. Det har gått fint med barna, og ingen laget samlivsbrudd og ødela familien pga dette. Litt overdrevent å gå fra en partner pga han/hun røyker! Anonymkode: a005e...991
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå