Gå til innhold

Unge mødre og utdanning

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest_Lurer_*
Skrevet

Jeg lurer på hva unge jenter i dag tenker om utdannelse og fremtidig karriere som småbarnsmødre.

Mitt inntrykk er at arbeidsmarkedet i dag blir tøffere og kravene til utdanning høyere, og selv om man kanskje har det som behøves vil det alltid komme noen som har tatt mer utdannelse, har enda mer relevant erfaring og som stiller sterkere av den grunn.

Og uansett om man får tatt den utdannelsen man vil som småbarnsmor så blir man ikke prioritert og kanskje oversett når man skal ut å få seg jobb, nettopp fordi man har små barn og at mange arbeidsgivere vil unngå sykmeldinger fordi ungene er syke, man er mer utsatt selv osv.

Dere som har valgt å få barn i unge alder, er dette noe dere tenker på?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå må jeg nesten le. Det var også en påstand!

Men hvis jeg som en som er med på ansettelser skulle tenke på dette med barn i en ansettelse er det heller motsatt.

De aller fleste får barn før eller siden. De som allerede har barn står i mindre fare for å skulle ut i ett års svangerskapspermisjon. Og før det: begrenset kapasitet pga graviditet.

Det er heller ikke sant at man er mer utsatt for sykdom når man har små barn.

Og små (syke) barn vokser til og blir selvstendige skolebarn før man vet ordet av det!

Jeg vil også si at de med barn i større grad enn barnløse er i stand til å være fleksible og effektive. Det er nemlig noe man lærer som mor eller far!

Skrevet
Jeg vil også si at de med barn i større grad enn barnløse er i stand til å være fleksible og effektive. Det er nemlig noe man lærer som mor eller far!

Jeg sier som du jeg: Det var da også en påstand!

Skrevet
Jeg sier som du jeg: Det var da også en påstand!

Den har vist seg å stemme på ganske mange jeg kjenner.....

Skrevet

Tja, i noen tilfelle kan det være en fordel å ha "gjort seg ferdig" med å få barn når man går ut i arbeidslivet, for å slippe avbrytelser pga svangerskapspermisjon osv senere. Tviler på at det er vanskeligere for småbarnsmødre enn for "verpeklare" (i arbeidsgivers øyne) samboende eller nygifte kvinner. Folk med barn ER mer borte fra jobb, ikke fordi de er syke selv, men fordi noen må være hjemme når barna er syke. Sjelden man trenger være hjemme om samboern eller katten har diare, liksom.

Samtidig virker det for meg "aller" lurest å ta utdanning og få et år eller to i relevant jobb før man får barn, for å ha tjent seg opp permisjonspenger, og for å -kanskje- ha en jobb å gå tilbake til. Men det er jo ikke alltid alt slikt klaffer, da. Man skal tross alt ha en barnefar på rett tidspunkt osv. For mange er det nok slik at det "aldri" passer helt å få barn. Slik har i hvert fall jeg det, uten å gå nærmere inn på det. Jeg tror det er mange måter å ordne seg på, uten at det MÅ bli sånn eller slik.

Det er vel ellers ikke spesielt ugunstig å få barn under studietida. Men man må kanskje være innstilt at man må sette store husplaner o.l på vent.

Skrevet

He he, jeg blir jo nå veldig nysgjerrig på hva trådstarter da er mest fornuftig når det gjelder når man burde få barn... Må man da ha mange mange år med utdannelse og jobberfaring før man får barn da og ha den jobben under hele småbarnsperioden slik at man ikke kan bli nedprioritert ved ansettelser dersom man skulle finne på og ønske noe annet??

Ja gjør det du hvis du syns det er den eneste måten å gjøre ting på, jeg gjør det ikke slik. Nå er ikke jeg en som lever etter noe karrierejag. Jeg fikk barn når jeg var 23 uten utdannelse eller fast jobb. Jeg jobbet som vikar under hele svangerskapet og det gjør jeg også nå etter at permisjonen er over. Klarer meg fint jeg. Skal begynne på utdannelse på deltid til høsten og jobbe ved siden av og har ingen betenkligheter med det heller. Jeg må si jeg ikke går rundt å bekymrer meg over at jeg ikke skal få meg noen jobb etter endt utdannelse pga. små barn og barn i skolealder- hvis dette er grunnen til at jeg ikke får jobb et sted så er jeg glad jeg slipper å jobbe der. Vil ikke ha en arbeidsplass som er allergiske mot familieliv nemlig.

Slutt og bekymre deg over oss unge mødre uten utdannelse du- noen prioriterer barn og familieliv fremfor karriere, det går bra det også!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...