Gå til innhold

Lager du taco til bare deg selv?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg elsker taco og kunne fint ha spist det hver eneste dag :D 

Nå har jeg dog en tenåring i hus som ikke er som meg så vi har det en dag i uka og så får jeg alle restene for meg selv. 

Synes ikke det tar tid å lage det, går veldig raskt men det spørs kanskje hva man vil ha med. 

Hvis jeg kun lager til meg så lager jeg kjøtt, bønnestuing, guac, mais, agurk, rødløk, ost og sinnsyke mengder med hotsauce og jalapeno. Varierer med lefser, pita, tacoskjell og av og til bare tortillachips.

Før jeg fikk barn og jeg bodde alene så kunne jeg fint lage taco til middag flere ganger i uken. :spise:

Anonymkode: 29319...2e2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Godt gift, men hender at mann og barn drar på overnatting til svigers. Da blir det i 9 av 10 tilfeller med taco 🤭 

Anonymkode: ca744...fa3

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Dere som bor helt alene - hender det at dere lager taco eller andre litt tidkrevende helgemiddager kun til dere selv? Eller spiser dere mest enkle middager for én?

Anonymkode: 99270...8ec

Når jeg bodde alene lagde jeg ofte taco, da hadde jeg middag i flere dager og det er en fin måte å få i seg både kjøtt og grønnsaker på 😀 Enkelt å variere med forskjellige typer grønnsaker, og former også.. 

Lasagne lager jeg ofte (barna elsker det), og da lager jeg opp så vi kan putte litt i fryseren til de dagene jeg ikke orker stå å lage middag 🙂

Anonymkode: 56041...661

Skrevet

Jeg lager ofte taco, tortillas og annen tex-mex, men aldri med kjøttdeig. Jeg foretrekker kylling og fisk, eller bare grønnsaker.

Anonymkode: a6a3e...00f

• Liker 1
Skrevet

Ja. Selv om man bor alene må man jo lage seg ordentlig mat. Jeg kan virkelig kose meg alene med god mat, vin og en film i helgen :) Orker ikke arrangere noe vennetreff bare for å kunne lage taco liksom. 

Anonymkode: 9c533...39d

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

En liten notis til alle dere som sier dere ikke lager slik mat til "bare dere". 

Da jeg for en del år siden slet med depresjon og livet var trått, fikk jeg en råd fra en psykolog om at det jeg var villig til å gjøre for noen andre, skulle jeg nå gjøre for meg selv. Jeg gjorde alt for eksen min, vasket ryddet, laget all slags mat, mens alene fallt jeg sammen og så ikke mening i noe. Så jeg begynte å spørre meg selv "ville jeg gjort dette for noen", og hvis svaret var ja, skulle denne Noen, være meg. Det er en god måte å sette seg selv først på. 

Anonymkode: d2f6e...291

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Skrevet

Nei. Liker ikke taco og lager det kun når ungene ønsker det, og det er lenge siden sist vi hadde det.

Er jeg alene hjemme kan jeg godt lage meg noen god mat, som krever litt tid å lage, men ikke taco (som forøvrig verken krever tid eller energi å lage)

Anonymkode: a711f...a73

Skrevet

Hender det. Men gidder selvsagt ikke sette ut masse skåler på bordet da, så gjør det litt enklere 

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Er taco tidkrevende? 

Anonymkode: 2a9ee...54f

Ikke TS, men jeg synes det krever noe tid. Dvs kutting av løk, agurk, paprika.. jeg gjør det mens kjøttdeigen steker, men kutting av grønnsaker tar alltid lang tid synes jeg. Til tross for at jeg har en slik dings til å kutte med. 

Anonymkode: e1a8e...d53

Skrevet (endret)

Jeg og mannen er vi to. Jeg lager 70-80 portiner og fyller frysen med 10-15 forskjellige retter. Har ildfaste former og bokser fra clas ohlson. Så lager jeg mat uten om det i forhold til tid og om det er helg feks. Han fortrekker varm lunch. I så stor skala ender det opp med at hver portion er mellom 10 og 25 kroner. Gjennomsittet forrige gang var 19. Alt blir brukt og ikke noe ferdigmat. 50/50 vegetar og ikke.

Endret av Frøkensmprippen
Skrevet
Frøkensmprippen skrev (26 minutter siden):

Jeg og mannen er vi to. Jeg lager 70-80 portiner og fyller frysen med 10-15 forskjellige retter. Har ildfaste former og bokser fra clas ohlson. Så lager jeg mat uten om det i forhold til tid og om det er helg feks. Han fortrekker varm lunch. I så stor skala ender det opp med at hver portion er mellom 10 og 25 kroner. Gjennomsittet forrige gang var 19. Alt blir brukt og ikke noe ferdigmat. 50/50 vegetar og ikke.

Hva? Forstod jeg dette riktig? At du lager middager med opptil 80 porsjoner, og fryser altså ned nesten 80 bokser med mat? Gjør du alt dette på en dag? Hvordan i alle dager har du plass på kjøkkenbenken og i fryser?😅

TS

Skrevet

Hva? Forstod jeg dette riktig? At du lager middager med opptil 80 porsjoner, og fryser altså ned nesten 80 bokser med mat? Gjør du alt dette på en dag? Hvordan i alle dager har du plass på kjøkkenbenken og i fryser?😅

TS

Har ett fryseskap. Som eksempel:

Starter med en tomatsaus, deler den, lager en hvit saus, så av det med forskjellig andre råvarer blir det vegetar moussaka, lasagne, bolognaise, tomatsuppe. 16-20 portioner.

Så lager baser, deler opp. Når jeg tar de ut så kan jeg også smakstilsette litt.

• Liker 2
Skrevet

Taco er en veldig enkel middag..?

Anonymkode: df61e...48b

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Dere som bor helt alene - hender det at dere lager taco eller andre litt tidkrevende helgemiddager kun til dere selv? Eller spiser dere mest enkle middager for én?

Jeg gjør ikke det, men må si jeg savner det fra da barna bodde hjemme. Er både flink og sløv, alt ettersom, til å lage meg mat alene, men akkurat taco har jeg vært helt sløv på. Har tenkt tanken mange ganger, og dette innlegget ga meg kanskje et spark i baken til å gjøre noe med saken.

Skrevet

TS

Har ett fryseskap. Som eksempel:

Starter med en tomatsaus, deler den, lager en hvit saus, så av det med forskjellig andre råvarer blir det vegetar moussaka, lasagne, bolognaise, tomatsuppe. 16-20 portioner.

Så lager baser, deler opp. Når jeg tar de ut så kan jeg også smakstilsette litt.

Lager feks av en høne en karrigryte, en hønsefrikase og en suppe. 

Av lam lammefrikase, marokansk lammegryte og libanesisk lammegryte. Tar noen timer men veldig greit å ha i frysen.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

En liten notis til alle dere som sier dere ikke lager slik mat til "bare dere". 

Da jeg for en del år siden slet med depresjon og livet var trått, fikk jeg en råd fra en psykolog om at det jeg var villig til å gjøre for noen andre, skulle jeg nå gjøre for meg selv. Jeg gjorde alt for eksen min, vasket ryddet, laget all slags mat, mens alene fallt jeg sammen og så ikke mening i noe. Så jeg begynte å spørre meg selv "ville jeg gjort dette for noen", og hvis svaret var ja, skulle denne Noen, være meg. Det er en god måte å sette seg selv først på. 

Anonymkode: d2f6e...291

Det var et godt råd fra psykologen du tipset om der. 

• Hjerte 3
Skrevet

Ja, lager det for to dager, også kan man gjerne bruke rester i en salat eller gryterett om det skulle være noe igjen etter det. Så det går helt fint 🙂👌

Anonymkode: 4645c...ccb

Skrevet

Nei, jeg lager ikke taco for meg selv.  Har spist taco hver helg gjennom år, da dette var favoritten til X. I dag greier ikke tanken på taco. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Ikke TS, men jeg synes det krever noe tid. Dvs kutting av løk, agurk, paprika.. jeg gjør det mens kjøttdeigen steker, men kutting av grønnsaker tar alltid lang tid synes jeg. Til tross for at jeg har en slik dings til å kutte med. 

Anonymkode: e1a8e...d53

Dette gjør du samtidig som du ordner kjøttet. Og hvor lang tid tar det egentlig? Jeg setter på plata, og innen den er varm og kjøttet er stekt, så er resten kuttet opp og klart. Det som derimot er styr om en er alene er om en skal ordne masse skåler 

Anonymkode: e4980...a3b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...