Gå til innhold

Melkefriekaker, 17. mai

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ostekrem på gulrot kake da? Det finnes ikke mellefri ost. 

Anonymkode: 51753...3b6

Jo det gjør det. Philadelphia plantebasert kan brukes til Ostekrem. Og de selger sikkert daftis som de som ikke tåler melk kan spise. 

Skjønner at du ikke har allergiske barn eller er allergisk selv for du sliter med å sette deg inn i både hvor enkelt det er å fikse og hvor mye det betyr å finne noe man kan spise på slike dager. 

Anonymkode: e4c1b...65e

• Nyttig 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Haha!! Det skal jeg jamen gjøre! Melkefrie!

Evt medisterkaker med muskatt og hvitløk, det er også godt. De sa ingenting om svin

Anonymkode: f5b10...f40

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Ikke hvis det er bløtkake 😉

Anonymkode: fd631...199

Jeg baker bløtkake med soyakrem. Null stress det og 👍 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hadde mitt barn hatt allergier e.l, så hadde det jo ikke kunnet spise hjemmelagde kaker uten å ha snakket med bakeren selv. Det er alltid en risiko for at hobbykonditoren har "glemt" å bake melkefritt, eller "glemt" at det er melk i smør, og det er en alt for stor risiko. Da er det jo bedre med noen få kaker som er spesifikt merket med et lite skilt: "uten melk og smør" eller "uten egg"

Anonymkode: 489e7...810

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg pleier alltid å bake egg og melkefritt på slike arrangementer og å sende med merkelapp på pinne om allergener. For jeg tenker at det finnes garantert flere som meg som ikke tåler egg og/eller melk. Og det er virkelig ikke vanskelig å bake uten. 

• Hjerte 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Toro har brownies som er glutenfrie, pleier å lage den med melkefritt "smør", så kan alle spise den. Den er god og. Og det er et minimum, det er ikke et urimelig krav, og veldig lett for at alle skal kunne få. 

Anonymkode: d0d2b...fc3

Den glutenfrie brownien til toro inneheld melkeprotein, så hjelper ikkje å lage den med melkefritt smør dersom det er melkeallergi dessverre. Hatt flere som har insistert på det til meg og fram til eg oppdaga det sjølv forstod eg ikkje kvifor jentungen hadde så magevondt etter selskapa vi var i..

Anonymkode: a4220...326

• Liker 2
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Skjønner at du ikke har allergiske barn eller er allergisk selv for du sliter med å sette deg inn i både hvor enkelt det er å fikse og hvor mye det betyr å finne noe man kan spise på slike dager. 

For den som ikke er vant til å tenke på allergener er det en ganske stor omstilling å finne ut av alt, så det har jeg full forståelse for, altså. F.eks. hva som er hva av mandelmelk, rismelk, havremelk, soyamelk og hva som egner seg til hvilken bruk. Hva kan piskes til krem, og hvor lenge holder kremen seg luftig. Og glutenfritt mel har andre bakeegenskaper enn vanlig mel, så man får seg fort en overraskelse hvis man bare bytter ut hvetemel med lik mengde av et vilkårlig glutenfritt mel. Og ulike glutenfrie meltyper egner seg til ulike ting, man kan/bør ikke bruke samme mel til kakebaking som til sausjevning eller gjærbakst, slik man kan med vanlig hvetemel. Man kan bli litt overveldet når man står foran "fri for" hylla og ikke aner hva man skal se etter. Og enda vanskeligere blir det hvis man skal tilpasse flere ulike intoleranser i samme kake. Prøv vegansk, glutenfritt og nøttefritt i samme kake når du aldri har gjort det før og det helst skal se litt presentabelt ut også, og du kanskje ikke har allverdens utvalg på din lokale dagligvare.

Anonymkode: 489e7...810

• Liker 2
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Man kan fint lage kaker uten melk og egg uten å gå til innkjøp av produkter man ellers ikke bruker i hverdagen. Så hva må heller ta rask Googlesøk enn å syte og klage over en avgjørelse fra skolen som heller burde applauderes.

Sjokoladekake.
https://www.detsoteliv.no/oppskrift/crazy-devil-chocolate-cake

Eplekake

https://matvrak.avenannenverden.no/?p=6564

Muffins
https://www.godt.no/oppskrifter/bakst/muffins/13986/muffins-uten-egg (enten bruker man melkefri margarin eller så kan man bruke olje)

Vaniljekake

Tørre ingredienser:

3,5 dl hvetemel (ca. 190 g)
2,4 dl sukker (ca. 200 g)
1 ts natron
½ ts salt

Våte ingredienser:

1 ts eddik
2 ts vaniljeekstrakt (eller 1 ts vaniljesukker som alternativ)
0,75 dl olje (ca. 70 ml)
2,4 dl vann

Fremgangsmåte 

Forvarm ovnen til 175 °C
Smør en form 20 x 20
Bland det tørre
Lag groper og tilsett det våte
Rør sammen
Stek ca. 35 minutter

Avkjøl kaken og pynten med melis glasur og sprinkles

Anonymkode: 2c3bf...1a0

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Har 5. klassing i år og vi er i 17. mai-komiteen. Alle med barn i de aktuelle klassene skal levere kake på skolen, og i år har de bestemt at alle kaker (alle!) skal være nøttefrie, laktosefrie og melkeproteinfrie. Kan de kreve dette?? 
Kjenner at jeg har svært lite lyst til å levere kake i det hele tatt. Jeg har ikke noe allergivennlog kjøkken, og kan ikke garantere at noe ikke inneholder spor av det ene eller det andre. Blir helt matt. Fristende å ta med et fat med oppskårne epler og druer… 

Regner med det er pga barn som har allergier. Hadde ikke du ønsket at folk skulle ta hensyn hvis ditt barn var allergisk? Noen får anafylaktisk sjokk hvis de spiser eller er i nærheten av noe de ikke tåler. Hørt om folk som har blitt hentet av ambulanse fordi de har hatt hudkontakt med noen som har hatt allergener de ikke tåler på seg. 

Vegansk melk finnes i dag over alt, i tillegg til veganske alternativer til fløte mm. Man har mandelmelk, soyamelk, havremelk, kokosmelk etc. Utvalget er stort. Så vanskelig er ikke dette 

Anonymkode: 14d22...047

• Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Da hadde jeg laget fiskekaker med kapers og løk

Anonymkode: f5b10...f40

Er dere klar over hvor sinmsykt det er å skrive dette når det handler om noe som skal serveres BARN, på 17. mai!! 

Anonymkode: 1eccb...b42

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Regner med det er pga barn som har allergier. Hadde ikke du ønsket at folk skulle ta hensyn hvis ditt barn var allergisk? Noen får anafylaktisk sjokk hvis de spiser eller er i nærheten av noe de ikke tåler. Hørt om folk som har blitt hentet av ambulanse fordi de har hatt hudkontakt med noen som har hatt allergener de ikke tåler på seg. 

Vegansk melk finnes i dag over alt, i tillegg til veganske alternativer til fløte mm. Man har mandelmelk, soyamelk, havremelk, kokosmelk etc. Utvalget er stort. Så vanskelig er ikke dette 

Anonymkode: 14d22...047

Nettopp derfor har ikke jeg lyst til å ha ansvar for å lage allergivennlige kaker. For kjøkkenet mitt er ikke allergivennlig. Det er spor på redskaper og bakeboller. 
Syns dette blir en slags falsk trygghet. 

TS

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ikke hvis det er bløtkake 😉

Anonymkode: fd631...199

Om man skal lage bløtkake fungerer det ikke med kumelk heller så kommentaren din gir ingen mening

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Tipper det er for å gjøre det enklest mulig. Stor skole, 600 elever. Og jeg vet det er barn som ikke tåler gluten og egg også. 
Syns bare det er helt tullete opplegg. Og det er garantert noen som ikke har fått det med seg, eller ikke gidder ta hensyn. Det finnes alltid sånne. 
Og hvis min unge hadde vært så allergisk at h*n hadde blitt alvorlig syk av å få i seg noe, så hadde h*n uansett ikke fått kjøpe hjemmelaget kake fra fremmed kjøkken på 17. mai. 

Man kan få allergiske reaksjoner uten å bli alvorlig syk sa jo det finnes mange med allergier/intoleranser som kjøper kaker på arrangementer etc. om kakene er bakt uten den eller de ingrediensene som vi reagerer på.

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Tipper det er for å gjøre det enklest mulig. Stor skole, 600 elever. Og jeg vet det er barn som ikke tåler gluten og egg også. 
Syns bare det er helt tullete opplegg. Og det er garantert noen som ikke har fått det med seg, eller ikke gidder ta hensyn. Det finnes alltid sånne. 
Og hvis min unge hadde vært så allergisk at h*n hadde blitt alvorlig syk av å få i seg noe, så hadde h*n uansett ikke fått kjøpe hjemmelaget kake fra fremmed kjøkken på 17. mai. 

Jeg ville spurt. For det virker jo rart at alle skal være fri for 2 allergener men ingen kaker skal være feks glutenfrie. Da bør jo heller noen få ansvar for å lage kaker fri for x og y slik at man har det å tilby med egen skilting. 

Jeg synes dog ikke det burde være noe problem å lage melkefritt, ser ikke på det som noe stor utfordring. Men ville likevel spurt om grunnen og så ville jeg ønsket å ta hensyn også til andre allergier. 

At alle kakene er uten nøtter er jo veldig lett og helt fornuftig, det er jo en ganske vanlig allergi og i tillegg noe mange barn ikke liker. 

Anonymkode: 9838c...450

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Her har du oppskrift på den beste og saftigdte gulrotkaka jeg har smakt! Null egg, melk eller nøtter etc.

www.veganmisjonen.com/2014/10/oppskrift-trstekake-gulrotkake-langpanne.html?m=1

Anonymkode: 4d498...d10

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Har 5. klassing i år og vi er i 17. mai-komiteen. Alle med barn i de aktuelle klassene skal levere kake på skolen, og i år har de bestemt at alle kaker (alle!) skal være nøttefrie, laktosefrie og melkeproteinfrie. Kan de kreve dette?? 
Kjenner at jeg har svært lite lyst til å levere kake i det hele tatt. Jeg har ikke noe allergivennlog kjøkken, og kan ikke garantere at noe ikke inneholder spor av det ene eller det andre. Blir helt matt. Fristende å ta med et fat med oppskårne epler og druer… 

Hadde laget fruktsalat eller gelé servert i søte engangskopper

Eller laget et fat med pikekyss / marengstopper

Anonymkode: 1ef0a...0eb

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Nøttefri er den jo absolutt ikke da. 

Anonymkode: d0d2b...fc3

Kan inneholde spor av nøtter står det. Om barna er så allergiske at de ikke tåler spor av, så burde de ikke spise noe de ikke har tatt med selv. De fleste norske kjøkken er ikke helt frie for "spor av".

Anonymkode: df52a...d10

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Nettopp derfor har ikke jeg lyst til å ha ansvar for å lage allergivennlige kaker. For kjøkkenet mitt er ikke allergivennlig. Det er spor på redskaper og bakeboller. 
Syns dette blir en slags falsk trygghet. 

TS

Men nå er det opp til de som har allergier og vurdere om de vil kjøpe den kaken eller ikke. Og det er mange med allergier som helt fint kan spise produkter som kan inneholde spor av.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 9.4.2026 den 21.25):

Jo det gjør det. Philadelphia plantebasert kan brukes til Ostekrem. Og de selger sikkert daftis som de som ikke tåler melk kan spise. 

Tror alle skjønner at det handler om barn som er allergiske, men her er det nok em forelder til et barn med kun de allergiene som ts lister opp som har trumfet igjennom. Så da hadde jeg krevd at alle kakene skal være glutenfrie i tillegg, for aller høyst sannsynlig er det barn på denne skolen som sliter med glutenallergi også. Og kanskje eggeallergi, så det bør også med. 

Ellers så kan man som sørge for at det finnes allergivennlige alternativer på andre måter enn å kreve at alle skal bake dette. 

Ts: Du kan jo gå for toro sjokoladekake. Den har dessverre egg i seg, så helt allergifri er den ikke. Med pisket kokoskrem og bringebær. Ikke jordbær, for en del barn kan være allergiske mot dette. 

Anonymkode: 415e6...23e

• 2 uker senere...
Skrevet

TS her

Så var det ikke bare meg som reagerte 😅

I dag kom kontrabeskjed, og nå skal de ha et visst antall allergivennlige kaker. Resten er det ingen rstriksjoner på unntatt nøtter. 
Visste det kom til å komme. Nå blir det gultrotkake med smøt og ost. 😁

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...