AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 17:50 #1 Skrevet torsdag kl. 17:50 Har 5. klassing i år og vi er i 17. mai-komiteen. Alle med barn i de aktuelle klassene skal levere kake på skolen, og i år har de bestemt at alle kaker (alle!) skal være nøttefrie, laktosefrie og melkeproteinfrie. Kan de kreve dette?? Kjenner at jeg har svært lite lyst til å levere kake i det hele tatt. Jeg har ikke noe allergivennlog kjøkken, og kan ikke garantere at noe ikke inneholder spor av det ene eller det andre. Blir helt matt. Fristende å ta med et fat med oppskårne epler og druer… Anonymkode: 51753...3b6 3 1
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 17:54 #2 Skrevet torsdag kl. 17:54 Null stress å bake melkefritt da. Bare erstatt melk med havremelk. Problem løst. Anonymkode: e4c1b...65e 4 1
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 17:54 #3 Skrevet torsdag kl. 17:54 Kreve og kreve, men det sørger jo for at alle får da. Jeg fikk i oppdrag å bake melkefritt en gang, laget sånn kake med gul krem melkefritt og det ble bra. Bare vask GODT på kjøkkenet. Anonymkode: 00438...4f6
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 17:55 #4 Skrevet torsdag kl. 17:55 Ta med oppskjært frukt da vel? Eller lag pikekyss. Jeg lagde det i fjor. Det ble stor suksess. Og koster så godt som ingenting å lage. Anonymkode: 29a75...ada 1 1
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 17:56 #5 Skrevet torsdag kl. 17:56 Hadde stilt med fruktspyd eller en semi glutenfri sjokoladekake. Mitt kjøkken er ikke allergivennlig og jeg gidder ikke å styre med å vaske ned, handle inn nytt og styre med å finne noe allergivennlig. Anonymkode: 96f2b...8c4 2 1
Littelulla Skrevet torsdag kl. 17:56 #6 Skrevet torsdag kl. 17:56 Ikke noe hokus pokus. Du kan til og med bruke Toro 👌 "Spor av" må man regne med det er, for folk kan ikke skure ned verken kjøkken eller redskaper godt nok. Hørtes helt nydelig ut å kunne ha den ordningen! Håper det sprer seg. 7
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 17:56 #7 Skrevet torsdag kl. 17:56 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Har 5. klassing i år og vi er i 17. mai-komiteen. Alle med barn i de aktuelle klassene skal levere kake på skolen, og i år har de bestemt at alle kaker (alle!) skal være nøttefrie, laktosefrie og melkeproteinfrie. Kan de kreve dette?? Kjenner at jeg har svært lite lyst til å levere kake i det hele tatt. Jeg har ikke noe allergivennlog kjøkken, og kan ikke garantere at noe ikke inneholder spor av det ene eller det andre. Blir helt matt. Fristende å ta med et fat med oppskårne epler og druer… Anonymkode: 51753...3b6 Men ikke glutenfrie? Var ikke det litt merkelig? Anonymkode: 1c657...ec7 6
Littelulla Skrevet torsdag kl. 17:57 #8 Skrevet torsdag kl. 17:57 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hadde stilt med fruktspyd eller en semi glutenfri sjokoladekake. Mitt kjøkken er ikke allergivennlig og jeg gidder ikke å styre med å vaske ned, handle inn nytt og styre med å finne noe allergivennlig. Anonymkode: 96f2b...8c4 Skal du gå for "semi" kan du like gjerne la være. "Spor av" er en ting, men "semi" kan ikke allergikere spise. 1
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 17:58 #9 Skrevet torsdag kl. 17:58 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Men ikke glutenfrie? Var ikke det litt merkelig? Anonymkode: 1c657...ec7 Ja det var litt rart Anonymkode: 00438...4f6
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 17:58 #10 Skrevet torsdag kl. 17:58 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Null stress å bake melkefritt da. Bare erstatt melk med havremelk. Problem løst. Anonymkode: e4c1b...65e Det er ikke det som er poenget. Kan de kreve dette? Ostekrem på gulrot kake da? Det finnes ikke mellefri ost. AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Men ikke glutenfrie? Var ikke det litt merkelig? Anonymkode: 1c657...ec7 TS her Jo! Veldig og! Eller sukkerfritt? Og så skal de selge is.. som er full av melk(fløte).. Anonymkode: 51753...3b6
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 17:59 #11 Skrevet torsdag kl. 17:59 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Har 5. klassing i år og vi er i 17. mai-komiteen. Alle med barn i de aktuelle klassene skal levere kake på skolen, og i år har de bestemt at alle kaker (alle!) skal være nøttefrie, laktosefrie og melkeproteinfrie. Kan de kreve dette?? Kjenner at jeg har svært lite lyst til å levere kake i det hele tatt. Jeg har ikke noe allergivennlog kjøkken, og kan ikke garantere at noe ikke inneholder spor av det ene eller det andre. Blir helt matt. Fristende å ta med et fat med oppskårne epler og druer… Anonymkode: 51753...3b6 Nå har de ikke kommet med et krav om at kakene skal bakes på et allergivennlig kjøkken. Og alle de som har allergier og kjøper kaker på arrangementer er klar over at det de kjøper kan inneholde spor av. Og det å lage kake uten dette er virkelig null problem, men for all del ta med frukt og så kan de foreldrene som ikke lager noe stort drama rundt det ta seg av kakebakingen. Anonymkode: 2c3bf...1a0 4 1
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 18:01 #12 Skrevet torsdag kl. 18:01 Littelulla skrev (4 minutter siden): Skal du gå for "semi" kan du like gjerne la være. "Spor av" er en ting, men "semi" kan ikke allergikere spise. Semi er fordi kjøkkenet mitt er ikke totalt allergivennlig. Det kan altså være "spor av" Anonymkode: 96f2b...8c4 1
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 18:02 #13 Skrevet torsdag kl. 18:02 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det er ikke det som er poenget. Kan de kreve dette? Ostekrem på gulrot kake da? Det finnes ikke mellefri ost. TS her Jo! Veldig og! Eller sukkerfritt? Og så skal de selge is.. som er full av melk(fløte).. Anonymkode: 51753...3b6 Hva med de som ikke tåler egg? Kanskje best å bare stille med isbiter? Anonymkode: 96f2b...8c4 2
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 18:03 #14 Skrevet torsdag kl. 18:03 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Ostekrem på gulrot kake da? Det finnes ikke mellefri ost. Joda! https://meny.no/varer/ost/plantebasert-erstatning-for-ost/philadelphia-7622201733681 Anonymkode: 489e7...810 1 3
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 18:03 #15 Skrevet torsdag kl. 18:03 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hva med de som ikke tåler egg? Kanskje best å bare stille med isbiter? Anonymkode: 96f2b...8c4 Ja, faktisk 😁😁 Anonymkode: 51753...3b6
Littelulla Skrevet torsdag kl. 18:05 #16 Skrevet torsdag kl. 18:05 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det er ikke det som er poenget. Kan de kreve dette? Ostekrem på gulrot kake da? Det finnes ikke mellefri ost. TS her Jo! Veldig og! Eller sukkerfritt? Og så skal de selge is.. som er full av melk(fløte).. Anonymkode: 51753...3b6 Gulrotkake med Påmackan er nydelig! Påmackan = kremost. IFraiche = Creme Fraiche / rømme. Oarly imat Visp = kremfløte. Alltid fått masse skryt for melkefrie kaker her - selv av alle de som "ikke liker" melkefritt. Går så fint skal du se. Enklere versjoner: Toro langpanne (sjokolade), Møllerens langpanne (sjokolade). Bare bruk melkefrie produkter der du ville brukt melk, og en liten klunk eplecidereddik for å erstatte egg, så kan enda flere kose seg med kake. Fryktelig lite innsats som skal til for å gjøre stor forskjell for de som plutselig kan spise annet enn bare medbrakt! 3
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 18:06 #17 Skrevet torsdag kl. 18:06 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Det er ikke det som er poenget. Kan de kreve dette? Ostekrem på gulrot kake da? Det finnes ikke mellefri ost. TS her Jo! Veldig og! Eller sukkerfritt? Og så skal de selge is.. som er full av melk(fløte).. Anonymkode: 51753...3b6 Nå vet ikke jeg hvilke butikker du har rundt deg, men min lokale Meny har et vegansk alternativ til kremost, som jeg har brukt til ostekrem på gulrotkake. Er bare noen kjappe søk på nettet, så får man mange gode og likeverdige baketips 🙂 Anonymkode: 0535a...ec7
Littelulla Skrevet torsdag kl. 18:06 #18 Skrevet torsdag kl. 18:06 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Semi er fordi kjøkkenet mitt er ikke totalt allergivennlig. Det kan altså være "spor av" Anonymkode: 96f2b...8c4 Da er det noe annet. Mange tåler "spor av".
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 18:10 #19 Skrevet torsdag kl. 18:10 Littelulla skrev (4 minutter siden): Fryktelig lite innsats som skal til for å gjøre stor forskjell for de som plutselig kan spise annet enn bare medbrakt! Nemlig! Det skal så lite til ❤️ Anonymkode: 1c657...ec7 1 2
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 18:11 #20 Skrevet torsdag kl. 18:11 https://www.toro.no/produkter/brownies/ sukker, hvetemel, fettredusert kakao*, hevemiddel (bakepulver(kalsiumfosfat, natriumkarbonat)), kaffe, salt, vanillin Anonymkode: df52a...d10 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå