Ullvott Skrevet 23 timer siden #41 Skrevet 23 timer siden SPOCA skrev (22 timer siden): Ja, jeg som bor i Oslo vet at det er noe som kalles "Oslolønn". Det er et eget tariffområde. Jeg gikk inn her for å svare dette. I kommunal sektor er Oslo eget tariffområde med egen lønnsdannelse. Der alle andre kommuner og fylkeskommuner forhandler med KS (Kommunenes sentralforbund, som er arbeidsgiverorganisasjonen i kommunesektoren), forhandler Oslo kommune direkte med organisasjonene. Oslo kommune har dermed sine egne lønnstrinn. Kommunal sektor ellers opererer ikke med lønnstrinn lenger, mens Staten fremdeles har lønnstrinn, men ikke for alle. Man må ikke forveksle Oslo kommunes lønnstrinn med lønnstrinnene i staten. Hvordan private virksomheter innretter seg varierer jo selvsagt, og det er ikke noe fast "oslotillegg", men generelt ligger lønnsnivået i Oslo høyere enn i resten av landet. En av grunnene er kompensasjon for bokostnader, en annen er konkurranse om attraktive arbeidstakere. En annen faktor som slår ut på statistikkene over lønnsnivået er at mange virksomheter har hovedkontoret sitt i Oslo og omegn. Dermed er det samlet flere ledere og spesialister der enn i andre kommuner, og dette er jo de som har høyest lønn. 1
AnonymBruker Skrevet 23 timer siden #42 Skrevet 23 timer siden AnonymBruker skrev (På 9.4.2026 den 13.20): Jøss. Mens jeg som har bodd og jobbet i Oslo i over 20 år har aldri hørt det begrepet. Og jeg har i hvert fall ikke hørt at utenbys folk tror vi fra Oslo har så mye bedre kjøpekraft enn dem, haha. De kommentarene jeg får i så måte er mer rettet mot boligprisene i hovedstaden, underforstått: Hvorfor gidder du å "bo deg ihjel" i hovedstaden når du får sååå mye mer for pengene på bygda? Anonymkode: 6daa5...57c I det firmaet jeg jobber i har vi som jobber i Oslo høyere lønn. Sånn har det vært et par tiår. Høyere utgifter gir behov for høyere lønn , og kamp om arbeidstakere gjør at man må tilby en lønn folk kan leve av. Vi har alle i bunn tarifflønn, men vi på avdelingene i Oslo har 15% tillegg. Anonymkode: 22507...18c
SPOCA Skrevet 23 timer siden #43 Skrevet 23 timer siden Ullvott skrev (24 minutter siden): Jeg gikk inn her for å svare dette. I kommunal sektor er Oslo eget tariffområde med egen lønnsdannelse. Der alle andre kommuner og fylkeskommuner forhandler med KS (Kommunenes sentralforbund, som er arbeidsgiverorganisasjonen i kommunesektoren), forhandler Oslo kommune direkte med organisasjonene. Oslo kommune har dermed sine egne lønnstrinn. Kommunal sektor ellers opererer ikke med lønnstrinn lenger, mens Staten fremdeles har lønnstrinn, men ikke for alle. Man må ikke forveksle Oslo kommunes lønnstrinn med lønnstrinnene i staten. Hvordan private virksomheter innretter seg varierer jo selvsagt, og det er ikke noe fast "oslotillegg", men generelt ligger lønnsnivået i Oslo høyere enn i resten av landet. En av grunnene er kompensasjon for bokostnader, en annen er konkurranse om attraktive arbeidstakere. En annen faktor som slår ut på statistikkene over lønnsnivået er at mange virksomheter har hovedkontoret sitt i Oslo og omegn. Dermed er det samlet flere ledere og spesialister der enn i andre kommuner, og dette er jo de som har høyest lønn. Ja, dette stemmer. Jeg som er ansatt som lektor med opprykk i Oslo kommune har f.eks lønnstrinn som følges utfra de avtalene som er gjort med kommunen (arbeidsgiver). Og det er riktig at det ikke er et fast Oslotillegg i det private, men da jeg jobbet i det private ble det kalt "Oslotillegg" på folkemunne, selv om det egentlig ikke er dette offisielt. 1
AnonymBruker Skrevet 20 timer siden #44 Skrevet 20 timer siden Da jeg gikk på skatteetatskolen sammen med folk med samme stillingskode fra mange fylkesskattekontor, hadde de som jobbet på Oslo fylkesskattekontoret mange lønnstrinn høyere lønn enn oss andre. Anonymkode: 006e6...df5
AnonymBruker Skrevet 20 timer siden #45 Skrevet 20 timer siden Det er egentlig ikke så komplisert hvorfor lønningene er høyere i Oslo. De smarteste bor der. Ferdig snakka. Noen må jo faktisk ta de jobbene som krever mer enn å diskutere vær, ved og hvem som kjørte i grøfta sist helg. Mens dere optimaliserer vedstabling i sidevind, sitter vi i Oslo og… ja, gjør ting som faktisk påvirker økonomien. Og før noen blir sure: Det er helt greit. Alle kan jo ikke være der verdiene skapes. Noen må jo også produsere nostalgien vi ler av. Men stå på videre – uten dere hadde vi ikke hatt noe å sammenligne oss med 😉 Anonymkode: bf13a...3c5 2
AnonymBruker Skrevet 20 timer siden #46 Skrevet 20 timer siden AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Det er egentlig ikke så komplisert hvorfor lønningene er høyere i Oslo. De smarteste bor der. Ferdig snakka. Noen må jo faktisk ta de jobbene som krever mer enn å diskutere vær, ved og hvem som kjørte i grøfta sist helg. Mens dere optimaliserer vedstabling i sidevind, sitter vi i Oslo og… ja, gjør ting som faktisk påvirker økonomien. Og før noen blir sure: Det er helt greit. Alle kan jo ikke være der verdiene skapes. Noen må jo også produsere nostalgien vi ler av. Men stå på videre – uten dere hadde vi ikke hatt noe å sammenligne oss med 😉 Anonymkode: bf13a...3c5 😂😂😂 Anonymkode: 006e6...df5
AnonymBruker Skrevet 20 timer siden #47 Skrevet 20 timer siden Som lærer tjener jeg bedre i Osloskolen, enn om jeg hadde hatt samme stilling i f.eks Lillestrøm. Mulig grunn kan være at Oslo har valgt å stå utenfor ks-systemet Anonymkode: 8fc41...34f
AnonymBruker Skrevet 19 timer siden #48 Skrevet 19 timer siden Sjekker du de ledige stillingene til Oslo kommune så viser det lønnspenn i annonsen. Anonymkode: 512d5...a56
AnonymBruker Skrevet 16 timer siden #49 Skrevet 16 timer siden Jeg bor og jobber i en nabokommune til Oslo. Det tar meg 12-14 minutter til Oslo sentrum. Selvom Oslo lønner høyere, så vil jeg uansett ikke tjene på det, da differansen blir spist opp av reiseutgifter uavhengig av om jeg kjører bil eller tog/buss. Anonymkode: 3694f...210
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #50 Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (På 9.4.2026 den 13.26): Vil legge til at dette ikke gjør at Oslo-borgere får bedre råd. Som regel kommer man dårligere ut, utgifter tatt med i betraktningen. Anonymkode: 196bc...399 Men de får bygget en mye høyere formue, gitt at de kommer inn på boligmarkedet. Det gir valg de utenfor Oslo ikke har. Si at to personer er 40, to barn, og har jobbet noen år. Den ene har bodd i Oslo, den andre på «bygda». Den som har bodd i Oslo kan selge leiligheten (har sannsynligvis bygd opp en boligformue på mange millioner), flytte på bygda og bli gjeldsfri. Den fra bygda har ikke råd til å flytte til Oslo, for hen vil ikke få boliglån til noe mer enn et bøttekott på 30 kvadrat, noe som ikke går med barn. Har man bodd i Oslo hele tiden, har man kunnet kjøpe seg opp, inkludert før man fikk barn. Hvis man i det hele tatt vurderer å bo i Oslo, bør man gjøre det hele tiden. Kjøpe seg oppover. Det koster i form av høye lån, ja, men det gir god avkastning på pengene, i motsetning til å kjøpe bolig på et mindre sentralt sted, som sannsynligvis er et minusprosjekt rent økonomisk. Min søster gikk 1 million i pluss på under to år på sin lille toroms i Oslo, fratrukket (beskjedne) kostnader til oppussing. Jeg har eid mitt hus i en liten by i 15 år, og fratrukket kostnader til oppussing (nødvendige sådan), er jeg ikke en gang i nærheten av å gå en million i pluss. Anonymkode: eb9c5...461
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå