Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Antagelig handler det om tariffen for alle i kommunal sektor som jobber i Oslo. De har et betraktelig bedre tariff enn andre kommuner. Det snakkes om at denne skal skrotes innen få år. 

Anonymkode: af6fc...78c

Det er en elendig idé isåfall. Sosial dumping blir det. 
Hilsen bergenser

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Men tromsø, som har like koko leiepriser, har lav lønn. Er ikke bare Oslo som er dyrt... Burde vært høyere lønninger i storbyene generelt. 

Anonymkode: 013ae...401

Er det vanskeligere å få rekruttert eller beholdt fagpersoner med rett utdannelse der? Det har en del å si for lønna det også. 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Antagelig handler det om tariffen for alle i kommunal sektor som jobber i Oslo. De har et betraktelig bedre tariff enn andre kommuner. Det snakkes om at denne skal skrotes innen få år. 

Anonymkode: af6fc...78c

Det vil i såfall føre til en enorm krise innen rekruttering og beholde fagressurser innen helse og utdanning. Det blir en skikkelig dårlig ide å skrote Oslo som eget tariffområde i KS.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Men tromsø, som har like koko leiepriser, har lav lønn. Er ikke bare Oslo som er dyrt... Burde vært høyere lønninger i storbyene generelt. 

Tromsø er ingen storby 😂 

Anonymkode: 1ec0d...2c4

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
Fighter83 skrev (10 minutter siden):

Er det vanskeligere å få rekruttert eller beholdt fagpersoner med rett utdannelse der? Det har en del å si for lønna det også. 

Er mindre konkurranse med omkringliggende kommuner . Er man lærer eller sykepleier så er alle skolene, sykehjem og diverse i tromsø. Eneste relle mulighet for å finne annen jobb er å flytte fra hele området. I sørøst er det jo mange plasser man kan jobbe om man feks bor i Ski. Da kan man jobbe i Ski, Ås, Drøbak, Oslo . Da har jo lønn en del å si for å rekruttere. Så skjønner sånn sett at lønnen er høyere. 

MEN, tromsø er like dyrt og man burde vel hatt like bra lønn som i Oslo på sett og vis. Folk bor seg ihjel der. Noen flytter også fra byen pga dette så i årene framover vil jeg ikke være overrasket over om man sliter med å rekruttere enkelte arbeidsgrupper. Er allerede krise i barnehage sektoren i tromsø. Barnehagene stenger støtt og stadig tidigere, oppfordrer foreldre til og ikke levere osv pga mangel på personale. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Tromsø er ingen storby 😂 

Nei men prisene er jo som det. Tror ikke du har prøvd å leie i tromsø. Mye verre enn på Østlandet for der kan man bo utenfor Oslo og pendle inn. Utenfor Tromsø er det ingenting 

Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Leieprisene er allerede som i Oslo. De kan holde det sånn for det er ingen andre plasser folk kan gjøre av seg. Tromsø er et lite geografisk område.

Tromsø er for all del dyrt, leieprisene for boliger i «arbeidstakerstørrelse» fremfor student-hybler er rundt 20% høyere i Oslo enn de er  i Tromsø. Det utgjør ganske mye i løpet av et år, særlig når de siste kronen av lønnen tross alt er langt høyere beskattet enn de første. 

Tromsø er dyrt, og det er et vanskelig leiemarked der. Men det er ikke behov for lønninger på oslonivå, akkurat. 

Anonymkode: 4d064...98b

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nei men prisene er jo som det. Tror ikke du har prøvd å leie i tromsø. Mye verre enn på Østlandet for der kan man bo utenfor Oslo og pendle inn. Utenfor Tromsø er det ingenting 

Jeg er ikke uenig i nivået på bokostnadene i Tromsø. Jeg kommenterte bare på at du ikke relasjon til bokostnadene i Tromsø argumenterte for økte lønninger i storbyene. Hjelper jo ikke folk i Tromsø om folk i storbyene får høyere lønninger 😉

• Liker 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Jeg er ikke uenig i nivået på bokostnadene i Tromsø. Jeg kommenterte bare på at du ikke relasjon til bokostnadene i Tromsø argumenterte for økte lønninger i storbyene. Hjelper jo ikke folk i Tromsø om folk i storbyene får høyere lønninger 😉

Samtidig har dere Finnmarksfradraget, som også gjelder Tromsø. Bare sånn for å nevne det. Det har ikke Oslo, som er dyrere å bo i enn Tromsø. 

Ja, jeg som bor i Oslo vet at det er noe som kalles "Oslolønn". Det er et eget tariffområde. Problemet nå som f.eks lærere opplever, det være seg i og utenfor Oslo, er at det generelt er mangel på lærerstillinger. Man trenger lærere, men de kutter i årsverk. Da jeg søkte jobb var det over 300 søkere til stillingen jeg i dag har. Og det ser man også i kommunene rundt Oslo; det er generelt mangel på stillinger grunnet dårlig kommuneøkonomi. Selv min svigerinne som jobber innen hjemmetjenesten i Akerhus sliter med å få jobb fordi kommunen ikke har råd til stillinger, selv om de egentlig trenger folk. 

Det er med andre ord ikke bare-bare for folk i eller utenfor Oslo å søke i eller utenfor Oslo, nettopp fordi det er hard kamp om jobbene. Jeg er bare sjeleglad for at jeg har fast stilling i Oslo kommune som lektor med opprykk. Men, nå sier jo byrådet at de vil kutte i stillinger, så det blir spennende hva som skjer videre.

Endret av SPOCA
  • Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
SPOCA skrev (2 minutter siden):

Samtidig har dere Finnmarksfradraget, som også gjelder Tromsø. Bare sånn for å nevne det. Det har ikke Oslo, som er dyrere å bo i enn Tromsø. 

Ja, jeg som bor i Oslo vet at det er noe som kalles "Oslolønn". Det er et eget tariffområde. Problemet nå som f.eks lærere opplever, det være seg i og utenfor Oslo, er at det generelt er mangel på lærerstillinger. Man trenger lærere, men de kutter i årsverk. Da jeg søkte jobb var det over 300 søkere til stillingen jeg i dag har. Og det ser man også i kommunene rundt Oslo; det er generelt mangel på stillinger grunnet dårlig kommuneøkonomi. Selv min svigerinne som jobber innen hjemmetjenesten i Akerhus sliter med å få jobb fordi kommunen ikke har råd til stillinger, selv om de egentlig trenger folk. 

Det er med andre ord ikke bare-bare for folk i eller utenfor Oslo å søke i eller utenfor Oslo, nettopp fordi det er hard kamp om jobbene. Jeg er bare sjeleglad for at jeg har fast stilling i Oslo kommune som lektor med opprykk. Men, nå sier jo byrådet at de vil kutte i stillinger, så det blir spennende hva som skjer videre.

Som lærer er det kanskje sånn ja, lettere å få seg jobb"uti gokk". Som sykepleier derimot får man jobb både i Oslo, Ås, Drøbak, Sarpsborg, Fredrikstad, Halden, Drammen , Moss  +++. Du skjønner tegninga. Men arbeidsmarkedet generelt er ganske dårlig akkurat nå, ja. 

Skrevet
SPOCA skrev (33 minutter siden):

Jeg (som du siterer) har ikke Finnmarksfradrag. Av den enkle grunn at jeg ikke bor i Finnmark. 

Ellers enig i det du skriver. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Jeg (som du siterer) har ikke Finnmarksfradrag. Av den enkle grunn at jeg ikke bor i Finnmark. 

Ellers enig i det du skriver. 

Jeg mente ikke at du har det. Jeg kommenterte bare at de som bor i Tromsø faktisk får det. Det var en kommentar om at Tromsø var så dyrt, hvilket er riktig, men de har noen fordeler Oslo ikke har.

Ellers ikke uenig med deg. :)

Skrevet
SPOCA skrev (1 time siden):

Finnmarksfradraget omfatter også en del kommuner i Troms, men ikke Tromsø 

Anonymkode: 74930...14a

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Finnmarksfradraget omfatter også en del kommuner i Troms, men ikke Tromsø 

Arbeidsgivere i Tromsø får i alle tilfeller tilnærmet halvert arbeidsgiveravgift, noe som er ment å insentivere både til etablering av virksomheter og mulighet til å være konkurransedyktig på lønn. 

Enkelt sagt: det er langt dyrere å ha ansatte i store deler av Norge enn i Tromsø. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Arbeidsgivere i Tromsø får i alle tilfeller tilnærmet halvert arbeidsgiveravgift, noe som er ment å insentivere både til etablering av virksomheter og mulighet til å være konkurransedyktig på lønn. 

Enkelt sagt: det er langt dyrere å ha ansatte i store deler av Norge enn i Tromsø. 

Ja, sant det. Jeg kommenterte bare spesifikt på faktafeil om Finnmarksfradraget🙂

Skrevet

Bedriften jeg jobbet i før hadde "Oslotillegg" var vel en 30-40 Kr mer i timen. Dette var 25-30 år siden.  Sikkert godt over 150 Kr ekstra nå.

Anonymkode: 1267e...18a

• Liker 1
Skrevet

Oslo kommune har egen tariffavtale. Så er du kommunalt ansatt så har du gjerne høyere grunnlønn og høyere tillegg enn de som lønnes utfra kommuner som er under KS. Hvordan det er i privat sektor har jeg ikke kjennskap til. 

Anonymkode: 67a55...bd7

Skrevet

I min forrige jobb hadde østlendingene høyere lønn enn oss andre. Var vel en 20-kroning i timen eller noe sånt. 
Forklaringen var at det var så krevende å kjøre i Oslotrafikken. 
Hjertelig velkommen til oss på Vestlandet…!

Anonymkode: 01069...fdb

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

I min forrige jobb hadde østlendingene høyere lønn enn oss andre. Var vel en 20-kroning i timen eller noe sånt. 
Forklaringen var at det var så krevende å kjøre i Oslotrafikken. 
Hjertelig velkommen til oss på Vestlandet…!

Anonymkode: 01069...fdb

Nå vet jeg ikke hvor på Vestlandet du bor, men rushtrafikken i Oslo og omegn er verste jeg har vært borti. Mye verre enn de stedene på Vestlandet jeg har vært. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Legg ned universitetet så faller prisene. Vi kan sende universitetet til Bodø. 

Anonymkode: 3c829...77d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...