AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 10:23 #1 Skrevet torsdag kl. 10:23 Har prøvd å google hva det er, om det er en offentlig instans eller noe som heter det. Er noen som spør etter arbeidskontrakter. Anonymkode: aec64...196
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 10:29 #2 Skrevet torsdag kl. 10:29 Fullstendig uforståelig innlegg som det er umulig å svare fornuftig på. (Det er ingen offentlig instans, eller annen instans, som heter "Oslolønn", nei). Anonymkode: ce3c9...5fe 7
Fighter83 Skrevet torsdag kl. 10:39 #3 Skrevet torsdag kl. 10:39 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Har prøvd å google hva det er, om det er en offentlig instans eller noe som heter det. Er noen som spør etter arbeidskontrakter. Anonymkode: aec64...196 Oslo har landets høyeste lønnsnivå pga høye boutgifter mm. Gjennomsnittelig månedslønn ligger på 60 000-70 000 kr. 3
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 10:54 #4 Skrevet torsdag kl. 10:54 Har ikke hørt om det som et begrep. Det kan jo være noen tenker på hovedavtale/tariffavtale for Oslo kommune eller noe. Men når vi henviser til lønnsnivå i Osloområdet hos oss, så henger det sammen med at vi har avdelinger i store deler av landet, men i Oslo må vi betale høyere lønn enn andre steder. Ganske enkelt fordi konkurransen er hardere om kompetent personell der, og de som bor der har det sabla dyrt mtp bolig så de krever høyere lønn. Så personellet vårt i avdelingen rett ved Oslo har merkbart høyere lønn enn alle andre avdelinger, dog er Bergen/Stavanger/Trondheim ganske tett oppunder. Vi MÅ ha en gitt kompetanse på jobb, særlig innen programmering og utvikling. Og da må vi betale det som skal til for å få de gode folka. Anonymkode: 722b9...08d 1
Fighter83 Skrevet torsdag kl. 11:09 #5 Skrevet torsdag kl. 11:09 "Du med Oslolønn har jo sikkert råd til det" m.fl utsagn har jeg hørt folk si ganske mange ganger det siste 10 åra. Så dette er et begrep som folk bruker ja.
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 11:20 #6 Skrevet torsdag kl. 11:20 Fighter83 skrev (4 minutter siden): "Du med Oslolønn har jo sikkert råd til det" m.fl utsagn har jeg hørt folk si ganske mange ganger det siste 10 åra. Så dette er et begrep som folk bruker ja. Jøss. Mens jeg som har bodd og jobbet i Oslo i over 20 år har aldri hørt det begrepet. Og jeg har i hvert fall ikke hørt at utenbys folk tror vi fra Oslo har så mye bedre kjøpekraft enn dem, haha. De kommentarene jeg får i så måte er mer rettet mot boligprisene i hovedstaden, underforstått: Hvorfor gidder du å "bo deg ihjel" i hovedstaden når du får sååå mye mer for pengene på bygda? Anonymkode: 6daa5...57c 1
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 11:25 #7 Skrevet torsdag kl. 11:25 Hvis man sjekker lønnsstatistikk hos fagforeningen sin så vil man få opp en del høyere lønn hvis man filtrerer på Oslo. Men på grunn av høyere bolig kostnader har man ikke noe bedre råd om man jobber i Oslo likevel. Anonymkode: 61329...d6b 1
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 11:25 #8 Skrevet torsdag kl. 11:25 I vår bedrift er dette en kjent sak. Vi har kontorer i Oslo, og kontorer på Hamar. Boutgiftene i Oslo er betraktelig mye høyere enn boutgiftene i Hamar. Godtgjørelsen arbeidstakere mottar er hensyntatt dette. Har også inntrykk av at dette er normalt i de flest bedrifter og organisasjoner, uten at det er noe som "snakkes" om. Har jobbet i humanitære organisasjoner såvel som privat næringsliv, og dette er et kjent mønster. Det er betraktelig mye dyrere å bo og jobbe i Oslo. Anonymkode: 196bc...399 3
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 11:26 #9 Skrevet torsdag kl. 11:26 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jøss. Mens jeg som har bodd og jobbet i Oslo i over 20 år har aldri hørt det begrepet. Og jeg har i hvert fall ikke hørt at utenbys folk tror vi fra Oslo har så mye bedre kjøpekraft enn dem, haha. De kommentarene jeg får i så måte er mer rettet mot boligprisene i hovedstaden, underforstått: Hvorfor gidder du å "bo deg ihjel" i hovedstaden når du får sååå mye mer for pengene på bygda? Anonymkode: 6daa5...57c I jobben min snakker vi mye om det. Jeg bor i en pendlerkommune (follo-området), men siden jeg pendler mot Østfold ligger jeg i lavere i lønn enn om jeg hadde pendlet innover mot Oslo. I snitt er det vel 50000 lavere for østfold-kontorenen enn Oslo-kontorene i min bransje. Anonymkode: 19174...676 1
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 11:26 #10 Skrevet torsdag kl. 11:26 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): I vår bedrift er dette en kjent sak. Vi har kontorer i Oslo, og kontorer på Hamar. Boutgiftene i Oslo er betraktelig mye høyere enn boutgiftene i Hamar. Godtgjørelsen arbeidstakere mottar er hensyntatt dette. Har også inntrykk av at dette er normalt i de flest bedrifter og organisasjoner, uten at det er noe som "snakkes" om. Har jobbet i humanitære organisasjoner såvel som privat næringsliv, og dette er et kjent mønster. Det er betraktelig mye dyrere å bo og jobbe i Oslo. Anonymkode: 196bc...399 Vil legge til at dette ikke gjør at Oslo-borgere får bedre råd. Som regel kommer man dårligere ut, utgifter tatt med i betraktningen. Anonymkode: 196bc...399
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 11:32 #11 Skrevet torsdag kl. 11:32 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): I jobben min snakker vi mye om det. Jeg bor i en pendlerkommune (follo-området), men siden jeg pendler mot Østfold ligger jeg i lavere i lønn enn om jeg hadde pendlet innover mot Oslo. I snitt er det vel 50000 lavere for østfold-kontorenen enn Oslo-kontorene i min bransje. Anonymkode: 19174...676 Det som forundrer meg er altså at noen tror arbeidstakere i Osloområdet har bedre råd enn dem som bor eller jobber lenger unna hovedstaden:) Anonymkode: ce3c9...5fe 2
000VF000 Skrevet torsdag kl. 11:41 #13 Skrevet torsdag kl. 11:41 Fighter83 skrev (1 time siden): Oslo har landets høyeste lønnsnivå pga høye boutgifter mm. Gjennomsnittelig månedslønn ligger på 60 000-70 000 kr. Lønna er lang unna boutgiftene. Hadde "oslolønn" vært i forhold til boutgifter hadde snittet vært mye høyere (mener jeg) 2
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 12:54 #14 Skrevet torsdag kl. 12:54 Fighter83 skrev (2 timer siden): Oslo har landets høyeste lønnsnivå pga høye boutgifter mm. Gjennomsnittelig månedslønn ligger på 60 000-70 000 kr. Men tromsø, som har like koko leiepriser, har lav lønn. Er ikke bare Oslo som er dyrt... Burde vært høyere lønninger i storbyene generelt. Anonymkode: 013ae...401 2 1
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 12:54 #15 Skrevet torsdag kl. 12:54 Ian skrev (1 time siden): Ja, det er dyrt å bo her Sykt dyrt å bo i tromsø men ingen tromsø lønn Anonymkode: 013ae...401
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 13:05 #16 Skrevet torsdag kl. 13:05 Selvfølgelig må man betale konkurransedyktig lønn for å få tak i tilstrekkelig dyktige folk. Med høyere kostnader, og det faktum at de aller sterkeste fagmiljøene gjerne samler seg i de største byene, blir det da høyere lønn i storbyer. Og gjerne aller høyest i den største. Sånn er det og sånn må det være. Mye hadde gått til helvete om man skulle betalt folk det man synes er prinsipielt riktig, målt mot hva folk får for samme oppgaver et annet sted, fremfor det man trenger å betale for å få tak i gode nok folk. Det er selvfølgelig mest lønnsomt å få seg en storbyjobb med høy lønn og få ta med seg lønnen over til fullt hjemmekontor langt unna eller noe sånt. Men det er ikke utbredt nok til å være noe stort problem. Og nei, «Oslolønn» er selvfølgelig ingen offentlig instans. Det er et begrep enkelte bruker om det faktum at Oslo gjerne har høyere lønninger enn andre steder. Helt absurd spørsmål. Anonymkode: 4d064...98b 3
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 13:07 #17 Skrevet torsdag kl. 13:07 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Sykt dyrt å bo i tromsø men ingen tromsø lønn Anonymkode: 013ae...401 Hadde det vært behov for høyere lønn i Tromsø for at folk skulle få det til å gå rundt hadde lønningen i Tromsø vokst tilsvarende. Det hadde vært total hjerneflukt fra Tromsø hvis prisene var som i Oslo og lønningene var som i Hjuksebø. Anonymkode: 4d064...98b 3 2
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 13:13 #18 Skrevet torsdag kl. 13:13 Antagelig handler det om tariffen for alle i kommunal sektor som jobber i Oslo. De har et betraktelig bedre tariff enn andre kommuner. Det snakkes om at denne skal skrotes innen få år. Anonymkode: af6fc...78c
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 13:24 #19 Skrevet torsdag kl. 13:24 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Hadde det vært behov for høyere lønn i Tromsø for at folk skulle få det til å gå rundt hadde lønningen i Tromsø vokst tilsvarende. Det hadde vært total hjerneflukt fra Tromsø hvis prisene var som i Oslo og lønningene var som i Hjuksebø. Anonymkode: 4d064...98b Leieprisene er allerede som i Oslo. De kan holde det sånn for det er ingen andre plasser folk kan gjøre av seg. Tromsø er et lite geografisk område. Anonymkode: 013ae...401
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 13:26 #20 Skrevet torsdag kl. 13:26 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Men tromsø, som har like koko leiepriser, har lav lønn. Er ikke bare Oslo som er dyrt... Burde vært høyere lønninger i storbyene generelt. Anonymkode: 013ae...401 Hei! Dette er ikke korrekt. Leieprisene i Tromsø de siste årene har galoppert av gårde, men det er fortsatt dyrere å bo i Oslo. Om utviklingen i Tromsø fortsetter i samme tempo, kan dette så klart endre seg. Anonymkode: 196bc...399 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå