AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 08:22 #1 Skrevet torsdag kl. 08:22 Kjenner at jeg alltid er så redd for å ta blodprøver på legekontoret ift om noen kan blande utstyr og at jeg kan bli smittet av noe. Er det noen som vet hva slags prosedyrer det er på dette? Jeg må ganske ofte ta blodprøver pga en kronisk sykdom og nå orker jeg snart ikke mer for er så plaget av tanken på smitte. Er fullstendig klar over at jeg kan gå i terapi, men det er også dyrt og nå lurer jeg egentlig mest på om det er slik at det i det hele tatt er mulig å blande brukt og nytt engangsutstyr? Anonymkode: cca9c...af9 1
Brunhilde Skrevet torsdag kl. 08:26 #2 Skrevet torsdag kl. 08:26 (endret) Med tanke på at det som er brukt går rett i gul dunk, så skal det veldig godt gjøres. I tillegg er jo det det meste pakket enkeltvis, så du ser at de åpner pakken med kanylen i. Jeg er mer redd for å bli smittet av forkjølelse på bussen. Endret torsdag kl. 08:31 av Brunhilde 17
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 08:30 #3 Skrevet torsdag kl. 08:30 Nålen vi tar prøvene med har en låse/beskyttelseshette vi vipper over etter stikket, så den kan umulig brukes igjen. Dessuten går alt rett i gul dunk. Husk at vi er minst like intressert i å beskytte oss selv mot stikk og smitte, det er en trøst for mange. Anonymkode: 8a123...4ba 6
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 08:30 #4 Skrevet torsdag kl. 08:30 Helt irrasjonell smitteangst finnes det god behandling for. Si fra til fastlegen din og be om henvisning for behandling av helseangst. Anonymkode: 2f77f...b91 6 1
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 08:33 #5 Skrevet torsdag kl. 08:33 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Helt irrasjonell smitteangst finnes det god behandling for. Si fra til fastlegen din og be om henvisning for behandling av helseangst. Anonymkode: 2f77f...b91 Det har jeg gjort, men her jeg bor får man ikke psykolog til dette da det ikke er alvorlig nok, jeg ble anbefalt en bok eller å gå privat. Jeg har lest boken og har ikke råd til å gå privat. Men takker alle som har svart, jeg har ikke noe ønske om å fornærme de som jobber på legekontoret ved å spørre de om dette heller Anonymkode: cca9c...af9
TinaChristina Skrevet torsdag kl. 08:33 #6 Skrevet torsdag kl. 08:33 Det er gode rutiner på håndhygiene, og etter hver pasient blir sprøytene kastet i egen beholder. Det er en lås på de som gjør at de kun kan brukes én gang. 3
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 08:35 #7 Skrevet torsdag kl. 08:35 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Men takker alle som har svart, jeg har ikke noe ønske om å fornærme de som jobber på legekontoret ved å spørre de om dette heller Anonymkode: cca9c...af9 Hvorfor skulle de bli fornærmet? De fleste liker å lære andre om jobben sin og for deg vil det jo være potensielt angstdempende. Anonymkode: 050f4...242 3
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 08:35 #8 Skrevet torsdag kl. 08:35 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det har jeg gjort, men her jeg bor får man ikke psykolog til dette da det ikke er alvorlig nok, jeg ble anbefalt en bok eller å gå privat. Jeg har lest boken og har ikke råd til å gå privat. Men takker alle som har svart, jeg har ikke noe ønske om å fornærme de som jobber på legekontoret ved å spørre de om dette heller Anonymkode: cca9c...af9 Du trenger ikke psykolog, behandling for helseangat (og hvert fall din) kan kureres på 4 dager (Bergen 4 days treatment), eller via annen intensiv behandling på 8 uker. Altså ingen langvarig eller avtalespesialist-behandling. Du har fritt sykehusvalg og kan be om henvisning til en annen by. Anonymkode: 2f77f...b91 1
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 08:36 #9 Skrevet torsdag kl. 08:36 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hvorfor skulle de bli fornærmet? De fleste liker å lære andre om jobben sin og for deg vil det jo være potensielt angstdempende. Anonymkode: 050f4...242 Angstdempende i øyeblikket, angstøkende i lengden. Anonymkode: 2f77f...b91
Brunhilde Skrevet torsdag kl. 08:37 #10 Skrevet torsdag kl. 08:37 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det har jeg gjort, men her jeg bor får man ikke psykolog til dette da det ikke er alvorlig nok, jeg ble anbefalt en bok eller å gå privat. Jeg har lest boken og har ikke råd til å gå privat. Men takker alle som har svart, jeg har ikke noe ønske om å fornærme de som jobber på legekontoret ved å spørre de om dette heller Anonymkode: cca9c...af9 Jeg syns du skal spørre de på legekontoret. De kan vise deg hva de gjør når de tar en blodprøve, litt sånn trinn for trinn. Jeg har veldig vondt for å tro at noen vil bli fornærmet når du forklarer dem hvorfor. 4
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 08:37 #11 Skrevet torsdag kl. 08:37 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Du trenger ikke psykolog, behandling for helseangat (og hvert fall din) kan kureres på 4 dager (Bergen 4 days treatment), eller via annen intensiv behandling på 8 uker. Altså ingen langvarig eller avtalespesialist-behandling. Du har fritt sykehusvalg og kan be om henvisning til en annen by. Anonymkode: 2f77f...b91 Det er litt mer komplisert enn kun dette, men det er dette som plager meg akkurat nå, og det jeg har funnet ut kan hjelpe, er informasjon, så jeg spør her og er virkelig takknemlig for svarene. Anonymkode: cca9c...af9
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 08:37 #12 Skrevet torsdag kl. 08:37 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det har jeg gjort, men her jeg bor får man ikke psykolog til dette da det ikke er alvorlig nok, jeg ble anbefalt en bok eller å gå privat. Jeg har lest boken og har ikke råd til å gå privat. Men takker alle som har svart, jeg har ikke noe ønske om å fornærme de som jobber på legekontoret ved å spørre de om dette heller Anonymkode: cca9c...af9 Vi blir ikke fornærmet. Har hatt mange pasienter som deg. Da viser jeg steg for sted tydlig for deg at jeg pakker ut rent, at nåren holdes ren og at den går rett i gul boks etterpå. Normalt går en blodprøve veldig fort, men det er null problem å gjøre det rolig og tydelig viss det trygger deg. Anonymkode: 8a123...4ba 6
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 08:45 #13 Skrevet torsdag kl. 08:45 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Vi blir ikke fornærmet. Har hatt mange pasienter som deg. Da viser jeg steg for sted tydlig for deg at jeg pakker ut rent, at nåren holdes ren og at den går rett i gul boks etterpå. Normalt går en blodprøve veldig fort, men det er null problem å gjøre det rolig og tydelig viss det trygger deg. Anonymkode: 8a123...4ba Det var fint skrevet, jeg skal prøve å spørre om det neste gang. Har vært åpen med legen om dette, men ikke andre. Ift å bli fornærmet så har jeg tenkt at jeg ikke vil antyde at de på legekontoret ikke kan jobben sin ved å spørre. For det er ikke det jeg mener, jeg vet jo problemet er i hodet mitt. Anonymkode: cca9c...af9 3
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 08:45 #14 Skrevet torsdag kl. 08:45 I Norge, og de aller fleste andre land i verden, bruker man alltid engangsutstyr. Du ser vel selv at de tar ut nåla fra posen før en blodprøve. Alt avfall går i en dunk, og det er ikke slik at ansatte går ned i dunken og henter opp brukte nåler for å smitte pasienten. Dette er grov maktmisbruk, medisinsk uforsvarlig og ikke minst, ulovlig. Legekontoret er ikke ute etter å smitte deg eller påføre deg skade. Dersom du blir smittet med noe er det fordi du har plukket det opp på bussen, på jobben, med venner eller via sex. Om du i mot formodning plukker opp noe på legekontoret er det fordi andre pasienter der også er syke og smittsomme. Er det ikke fryktelig slitsomt å gå rundt å tenke at alle vil deg vondt, og at fagpersoner gjør feil? Ha litt tillit til helsevesenet og samfunnet. Anonymkode: af11c...e3b 2 2
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 08:50 #15 Skrevet torsdag kl. 08:50 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Du trenger ikke psykolog, behandling for helseangat (og hvert fall din) kan kureres på 4 dager (Bergen 4 days treatment), eller via annen intensiv behandling på 8 uker. Altså ingen langvarig eller avtalespesialist-behandling. Du har fritt sykehusvalg og kan be om henvisning til en annen by. Anonymkode: 2f77f...b91 Man får ikke plass på slik behandling med mild helseangst, det er et opplegg for alvorlig OCD primært. Og det er jo nettopp psykologbehandling dette er, så det gir ikke helt mening det du skriver. Inklusjonskriteriene for denne behandlingen rommer ikke TS’ beskrivelse, og utfallet av behandling er ikke lenger så applaudert heller, forøvrig. For mange pasienter er symptombildet mer komplisert enn «ren» OCD. Anonymkode: b505c...cf0
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 08:51 #16 Skrevet torsdag kl. 08:51 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det var fint skrevet, jeg skal prøve å spørre om det neste gang. Har vært åpen med legen om dette, men ikke andre. Ift å bli fornærmet så har jeg tenkt at jeg ikke vil antyde at de på legekontoret ikke kan jobben sin ved å spørre. For det er ikke det jeg mener, jeg vet jo problemet er i hodet mitt. Anonymkode: cca9c...af9 Alt av helsepersonell vet at pasienter ofte har et visst behov for kontroll i situasjonen enten det er en undersøkelse, en medisin, en prosedyre eller et inngrep. Det er helt, helt normalt. Dersom den som stikker ikke møter deg på en god måte så er det den som er problemet. Be om det du trenger og gå med hodet hevet etterpå. Du er ikke alene. Lykke til, dette fikser du❤️ Anonymkode: 8a123...4ba 5
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 09:01 #17 Skrevet torsdag kl. 09:01 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Det har jeg gjort, men her jeg bor får man ikke psykolog til dette da det ikke er alvorlig nok, jeg ble anbefalt en bok eller å gå privat. Jeg har lest boken og har ikke råd til å gå privat. Men takker alle som har svart, jeg har ikke noe ønske om å fornærme de som jobber på legekontoret ved å spørre de om dette heller Anonymkode: cca9c...af9 Jo bare spør, si det rett ut hvordan du føler det, de forklarer og hjelper deg. Jeg hadde samme angst før, gråt nesten når jeg skulle ta blodprøver. Jeg sa at jeg vet det er irrasjonellt, men hvor redd jeg var for ditt og datt. Hun brukte lang tid til å forklare, peke, og tegne det opp for meg, hun ble ikke fornærmet eller sint, hun hadde forståelse. Anonymkode: 3769b...459 1 3
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 09:07 #18 Skrevet torsdag kl. 09:07 Bare å forklare det der du tar prøver så viser de deg prosessen! Anonymkode: c7442...6c0 3
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 14:24 #19 Skrevet torsdag kl. 14:24 AnonymBruker skrev (5 timer siden): I Norge, og de aller fleste andre land i verden, bruker man alltid engangsutstyr. Du ser vel selv at de tar ut nåla fra posen før en blodprøve. Alt avfall går i en dunk, og det er ikke slik at ansatte går ned i dunken og henter opp brukte nåler for å smitte pasienten. Dette er grov maktmisbruk, medisinsk uforsvarlig og ikke minst, ulovlig. Legekontoret er ikke ute etter å smitte deg eller påføre deg skade. Dersom du blir smittet med noe er det fordi du har plukket det opp på bussen, på jobben, med venner eller via sex. Om du i mot formodning plukker opp noe på legekontoret er det fordi andre pasienter der også er syke og smittsomme. Er det ikke fryktelig slitsomt å gå rundt å tenke at alle vil deg vondt, og at fagpersoner gjør feil? Ha litt tillit til helsevesenet og samfunnet. Anonymkode: af11c...e3b Jeg tenker da aldeles ikke at alle vil meg vondt, jeg spør jo selv etter hjelp her på forumet og får for det meste gode, betryggende svar. Det er ikke så lett å endre hvordan man tenker og det er jo et reelt problem som jeg har søkt om hjelp til og fått avslag på. Så da må jeg forsøke selv på andre måter Anonymkode: cca9c...af9
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 14:30 #20 Skrevet torsdag kl. 14:30 Jeg er sykepleier, og hadde absolutt ikke tatt det ille opp om en pasient fortalte meg at hen har helseangst og er redd for smitte. Da hadde jeg tatt meg tid til å forklare og vise utstyr, prosedyre og hvilke hygieniske prinsipper vi følger 😊❤️ Anonymkode: c2c97...897 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå