AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 06:31 #1 Skrevet torsdag kl. 06:31 er voksen dame, føler huden er fuktfattig og gusten. Bruker ansiktskremer fra La Roch, men føler det ikke er nok...leser at man bør bruke hyaluronsyre, men aner ingenting om det...noen som kan litt om hudpleie og kan gi meg råd? Bør jeg bruke serum? øyekrem? skrubb? evt hvordan eksfoliere huden i ansiktet så jeg får litt glød? Blir glad for råd Anonymkode: 278c2...ca5
Roci Skrevet torsdag kl. 08:53 #2 Skrevet torsdag kl. 08:53 AnonymBruker skrev (1 time siden): er voksen dame, føler huden er fuktfattig og gusten. Bruker ansiktskremer fra La Roch, men føler det ikke er nok...leser at man bør bruke hyaluronsyre, men aner ingenting om det...noen som kan litt om hudpleie og kan gi meg råd? Bør jeg bruke serum? øyekrem? skrubb? evt hvordan eksfoliere huden i ansiktet så jeg får litt glød? Blir glad for råd Anonymkode: 278c2...ca5 Voksen dame her også, 55 år Det er helt vanlig at vi får tørrere og mer fuktfattig hud med alderen, og da trenger vi gjerne litt mer enn kun en fuktighetskrem for å bevare fukt og glød. Hvilken krem fra LRP bruker du, og hvordan er huden din ellers? Et fuktserum er et godt supplement til fuktighetkrem, men personlig er jeg ikke spesielt begeistret for hyaluronsyre, jeg synes rett og slett ikke det gjør så mye forskjell, og det finnes andre alternativer som er bedre, evt. kombinasjonsprodukter. Mitt favorittserum for ekstra fukt (og jeg har prøvd mange, i ulike prisklasser) er The Ordinary Amino Acids + B5. Tross navnet er dette - i likhet med hyaluronsyre - ikke den typen syre som er eksfolierende. Aminosyrer er proteiner som styrker huden og bidrar til å bevare fuktighetsnivåene. B5 er det samme som panthenol, som er en fuktighetsgivende ingrediens. Du får tak i produktet hos bl.a. Vita og noen apoteker. Et annet og noe dyrere fuktserum som jeg også liker godt, er Avène Hydrance Boost Serum, som i hovedsak fukter ved hjelp av glycerin, som også er en svært god fuktighetsgivende ingrediens. Inneholder litt parfyme, men dufter ikke overveldende kraftig, og duften forsvinner raskt. Dette får du også på apotek, men det er ofte rimeligere i nettapoteker. Eksfoliering kan også hjelpe mot gusten og tørr hud som mangler glød, ved å fjerne overskudd av døde hudceller. Jeg vil foreslå at du prøver en mild syreeksfoliering med f.eks. melkesyre. Syreeksfoliering høres kanskje skummelt ut, men så lenge man ikke overdriver og bruker en mild syre, så er det ofte mer skånsomt mot huden enn en fysisk skrubb. Eksfolierende syrer virker ved at de løser opp keratinet ("limet") som binder de døde hudcellene sammen, og melkesyre har dessuten den fordelen at den gir fukt i tillegg. Jeg synes melkesyreeksfolieringen fra The Ordinary - The Ordinary Lactic Acid + HA (HA er hyaluronsyre) er veldig god, og den finnes i konsentrasjoner på 5 og 10%. Med mindre du har sensitiv hud, går det fint å begynne med 10%, da melkesyre som sagt er en mild syre. Det er ikke nødvendig å eksfoliere mer enn et par - tre ganger i uka. Dersom du tåler å bruke den vanlige øyekremen din rundt øynene, kan du fint bruke den. Dersom du har spesifikke problemer du ønsker å "angripe" - rynker, hovenhet, slapp hud - så bør du bruke en egen øyekrem eller serum, da ansiktskremer med aktive ingredienser (eks. retinoider, C-vitamin osv.) ofte inneholder konsentrasjoner som kan bli for kraftige for den tynne huden rundt øynene. Du bør også bruke solkrem daglig. Ubeskyttet UV-stråling bryter ned både hudens egen beskyttelsesbarriere, noe som kan gi tørrhet, irritasjon og sensitivitet, og hudceller i de dypere hudlagene, noe som bl.a. fører til for tidlig hudaldring samt at det kan føre til celleforandringer som er forstadiet til hudkreft. Jeg kommer gjerne med forslag til gode solkremer dersom du ikke allerede har en favoritt Solkrem lar seg ikke fjerne godt nok kun med vann, og du bør ikke bruke såpe i ansiktet da det tørker ut huden ytterligere. Et par milde og gode renseprodukter som fjerner solkrem og evt. sminke effektivt uten å tørke ut huden, er La Roche-Posay Tolèriane Cleansing Lotion og The Ordinary Glycolipid Cream Cleanser. Du kan prøve følgende hudpleierutine: Morgen: Rens/vask ansiktet med lunkent vann, avslutt evt. med kaldt vann for å få i gang blodsirkulasjonen. Det er ikke nødvendig å bruke renseprodukt om morgenen. Mens huden ennå er litt fuktig, påfør fuktserum Påfør deretter fuktighetskrem før fuktserumet har trukket helt inn Avslutt med solkrem og evt. sminke Kveld: Rens ansiktet med renseprodukt. Det er viktig at du masserer renseproduktet inn i huden i ca. 1 minutt for at solkrem og evt. sminke skal løses opp ordentlig. Massasjen bidrar også til bedre blodsirkulasjon i huden. Skyll av med vann. Eksfoliering (2-3 kvelder i uka, ikke påfølgende kvelder). Påfør et tynt lag eksfolierende serum på tørr hud. La det trekke godt inn før du påfører fuktighetskrem.* De kveldene du ikke eksfolierer, følger du samme rutine som om morgenen, med unntak av solkrem. *Selv om melkesyre er en skånsom syre, bør du ta en "patch test" for å sjekke at du tåler produktet. Påfør en liten mengde produkt bak øret eller under haken, vent i minst 24, ikke skyll av produktet. Dersom det ikke har oppstått noen reaksjon, skal det være trygt å bruke produktet. De første 2-3 ukene holder det at du eksfolierer èn kveld i uka, for å la huden tilvenne seg. Eventuelt kan du også la produktet sitte på huden i 10 minutter og skylle av med vann før du påfører fukt. Øk gradvis til 2 og evt. 3 kvelder i uka etter behov. Håper dette kan være til hjelp, og så er det bare å si fra dersom du ønsker andre/flere produktforslag eller har noe annet du lurer på 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå