zondaar Skrevet 8. april #1 Skrevet 8. april Jeg ønsker å komme med et spørsmål: Hvem kjemper for flertallets rett til undervisning? I dagens skolehverdag møter mange lærere en krevende virkelighet. Ikke fordi elevene har ulike behov – det er en del av oppdraget – men fordi noen elever bevisst og gjentatte ganger ødelegger for undervisningen, uten at det finnes gode systemer for å håndtere situasjonen. Jeg snakker ikke om elever med diagnoser som trenger tilrettelegging, men om de som gjentatte ganger forstyrrer undervisningen med vilje – og som sjelden eller aldri møter reelle konsekvenser. Resultatet er at én elev kan stjele store deler av lærerens tid og energi, mens de 20 andre elevene sitter igjen med undervisning de har krav på – men ikke får. Dette skaper frustrasjon blant både lærere og elever, og det går ut over læringsmiljøet og motivasjonen for alle. Samtidig ropes det høyt om at alle elever har rett til undervisning. Det er sant – og viktig. Men hvem kjemper for de 20 elevene som også har rett til undervisning, men som systematisk blir nedprioritert fordi det ikke finnes alternative løsninger for elever som forstyrrer kontinuerlig? Hvor er stemmene som står opp for flertallets rett til ro og læring? Mange lærere føler at hendene deres er bundet. Verktøyene de har til rådighet er svake, og konsekvensene for alvorlig oppførsel er ofte minimale. I verste fall er det læreren som blir stående igjen som problemet, og det er ikke rart at mange nå forlater yrket. Det trengs politisk vilje, fornyet lovverk og tydeligere støtteordninger for skolene. Men kanskje må også foreldrene til de barna som faktisk vil lære, engasjere seg mer. Foreldregrupper kan ha stor innflytelse når de står sammen og stiller krav – ikke bare til skolene, men til de som styrer dem. Vi må tørre å ta denne debatten, uten å bli møtt med beskyldninger om manglende forståelse eller medmenneskelighet. Det handler ikke om å gi opp elever som sliter, men om å sikre at hele elevgruppen får det de har krav på: Trygghet, respekt og mulighet for læring. 1
Pilleville Skrevet 8. april #2 Skrevet 8. april zondaar skrev (17 minutter siden): Jeg ønsker å komme med et spørsmål: Hvem kjemper for flertallets rett til undervisning? I dagens skolehverdag møter mange lærere en krevende virkelighet. Ikke fordi elevene har ulike behov – det er en del av oppdraget – men fordi noen elever bevisst og gjentatte ganger ødelegger for undervisningen, uten at det finnes gode systemer for å håndtere situasjonen. Jeg snakker ikke om elever med diagnoser som trenger tilrettelegging, men om de som gjentatte ganger forstyrrer undervisningen med vilje – og som sjelden eller aldri møter reelle konsekvenser. Resultatet er at én elev kan stjele store deler av lærerens tid og energi, mens de 20 andre elevene sitter igjen med undervisning de har krav på – men ikke får. Dette skaper frustrasjon blant både lærere og elever, og det går ut over læringsmiljøet og motivasjonen for alle. Samtidig ropes det høyt om at alle elever har rett til undervisning. Det er sant – og viktig. Men hvem kjemper for de 20 elevene som også har rett til undervisning, men som systematisk blir nedprioritert fordi det ikke finnes alternative løsninger for elever som forstyrrer kontinuerlig? Hvor er stemmene som står opp for flertallets rett til ro og læring? Mange lærere føler at hendene deres er bundet. Verktøyene de har til rådighet er svake, og konsekvensene for alvorlig oppførsel er ofte minimale. I verste fall er det læreren som blir stående igjen som problemet, og det er ikke rart at mange nå forlater yrket. Det trengs politisk vilje, fornyet lovverk og tydeligere støtteordninger for skolene. Men kanskje må også foreldrene til de barna som faktisk vil lære, engasjere seg mer. Foreldregrupper kan ha stor innflytelse når de står sammen og stiller krav – ikke bare til skolene, men til de som styrer dem. Vi må tørre å ta denne debatten, uten å bli møtt med beskyldninger om manglende forståelse eller medmenneskelighet. Det handler ikke om å gi opp elever som sliter, men om å sikre at hele elevgruppen får det de har krav på: Trygghet, respekt og mulighet for læring. FrP vil virkelig ta tak i dette men møter motstand. 1
AnonymBruker Skrevet 8. april #3 Skrevet 8. april Lykke til med å overbevise en generasjon foreldre om at de har gjort gentle parenting feil. Anonymkode: f9be6...553
AnonymBruker Skrevet 9. april #4 Skrevet 9. april zondaar skrev (17 timer siden): Jeg ønsker å komme med et spørsmål: Hvem kjemper for flertallets rett til undervisning? I dagens skolehverdag møter mange lærere en krevende virkelighet. Ikke fordi elevene har ulike behov – det er en del av oppdraget – men fordi noen elever bevisst og gjentatte ganger ødelegger for undervisningen, uten at det finnes gode systemer for å håndtere situasjonen. Jeg snakker ikke om elever med diagnoser som trenger tilrettelegging, men om de som gjentatte ganger forstyrrer undervisningen med vilje – og som sjelden eller aldri møter reelle konsekvenser. Resultatet er at én elev kan stjele store deler av lærerens tid og energi, mens de 20 andre elevene sitter igjen med undervisning de har krav på – men ikke får. Dette skaper frustrasjon blant både lærere og elever, og det går ut over læringsmiljøet og motivasjonen for alle. Samtidig ropes det høyt om at alle elever har rett til undervisning. Det er sant – og viktig. Men hvem kjemper for de 20 elevene som også har rett til undervisning, men som systematisk blir nedprioritert fordi det ikke finnes alternative løsninger for elever som forstyrrer kontinuerlig? Hvor er stemmene som står opp for flertallets rett til ro og læring? Mange lærere føler at hendene deres er bundet. Verktøyene de har til rådighet er svake, og konsekvensene for alvorlig oppførsel er ofte minimale. I verste fall er det læreren som blir stående igjen som problemet, og det er ikke rart at mange nå forlater yrket. Det trengs politisk vilje, fornyet lovverk og tydeligere støtteordninger for skolene. Men kanskje må også foreldrene til de barna som faktisk vil lære, engasjere seg mer. Foreldregrupper kan ha stor innflytelse når de står sammen og stiller krav – ikke bare til skolene, men til de som styrer dem. Vi må tørre å ta denne debatten, uten å bli møtt med beskyldninger om manglende forståelse eller medmenneskelighet. Det handler ikke om å gi opp elever som sliter, men om å sikre at hele elevgruppen får det de har krav på: Trygghet, respekt og mulighet for læring. Det er flertallet som kjemper for det, og det er en av grunnene til det er blitt slik. 'Problembarnet' er den som strever, og de som strever er ikke en del av dette flertallet. Anonymkode: f4b40...3b3
AnonymBruker Skrevet 9. april #5 Skrevet 9. april Pilleville skrev (17 timer siden): FrP vil virkelig ta tak i dette men møter motstand. Det FrP gjerne ikke svarer på er hvordan de skal betale for alle spesialskolene de skal opprette på hvert nes. Anonymkode: a4d97...2a3 1 2
AnonymBruker Skrevet 9. april #6 Skrevet 9. april AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Det FrP gjerne ikke svarer på er hvordan de skal betale for alle spesialskolene de skal opprette på hvert nes. Anonymkode: a4d97...2a3 Pluss alle kommunene de styrer der de kutter i skolen for å prioritere at folk ikke skal betale eiendomsskatt. Anonymkode: 2efdb...625 3
zondaar Skrevet 9. april Forfatter #7 Skrevet 9. april AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er flertallet som kjemper for det, og det er en av grunnene til det er blitt slik. 'Problembarnet' er den som strever, og de som strever er ikke en del av dette flertallet. Anonymkode: f4b40...3b3 Poenget i innlegget er ikke å definere noen som «problembarn» eller å frata dem støtte. Poenget er at systemet svikter alle når én elevs vedvarende forstyrrelser ikke kan håndteres på en måte som både ivaretar den eleven og resten av klassen. Det er ikke et spørsmål om hvem som «fortjener» undervisning – alle gjør det. Men når dagens ordninger gjør at 20 elever mister sin rett fordi skolen mangler verktøy, så er det faktisk et reelt problem. Å si at «de som strever ikke er en del av flertallet» er en forenkling som ikke hjelper noen. Det er fullt mulig å være for inkludering og samtidig erkjenne at læringsmiljøet må beskyttes. Det er ikke mangel på empati å påpeke at dagens praksis ikke fungerer – det er tvert imot et forsøk på å sikre at alle elever får det de har krav på.
AnonymBruker Skrevet 9. april #8 Skrevet 9. april Man kan jo snakke mye om dette, men sjelden jeg ser foreslått konkrete realistiske løsninger. Hvilke verktøy? Økt bemanning og ressurser, hvordan skal det løses? Flere spesialskoler? Hva med skoler utenfor de større byene? Skal "problembarn" tas ut av vanlig skole og hvordan skal man i så fall sørge for at disse individene ikke får større utfordringer med sosialisering og inkludering i samfunnet? Jeg er helt enig i at det er mye i dag som ikke er holdbart, har selv et barn i en klasse med noen utfordringer som preger miljøet og tryggheten til barna. Så kan jeg som mor selvfølgelig ønske disse barna "ut av klasserommet" for flertallets skyld, men hva til? Og hva blir av "problembarnet" Jens om 10 år? Anonymkode: a07eb...f68
AnonymBruker Skrevet 9. april #9 Skrevet 9. april AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Man kan jo snakke mye om dette, men sjelden jeg ser foreslått konkrete realistiske løsninger. Hvilke verktøy? Økt bemanning og ressurser, hvordan skal det løses? Flere spesialskoler? Hva med skoler utenfor de større byene? Skal "problembarn" tas ut av vanlig skole og hvordan skal man i så fall sørge for at disse individene ikke får større utfordringer med sosialisering og inkludering i samfunnet? Jeg er helt enig i at det er mye i dag som ikke er holdbart, har selv et barn i en klasse med noen utfordringer som preger miljøet og tryggheten til barna. Så kan jeg som mor selvfølgelig ønske disse barna "ut av klasserommet" for flertallets skyld, men hva til? Og hva blir av "problembarnet" Jens om 10 år? Anonymkode: a07eb...f68 Det er nettopp dette. Hvor mange spesialskoler skal liksom opprettes, og hvordan skal de finansieres? Spesialskoler med skikkelig, kvalifisert bemanning vil bli veldig dyrt, og man vil jo måtte bygge veldig mange slike skoler for å gi et godt skoletilbud til barn i hele landet. Eller tenker man at "problembarna" skal sendes bort på institusjoner? Det vil i så fall skape enda større problemer på sikt. Jeg tror styrket bemanning i skolen, skoler med mer areal tilgjengelig og en mer variert timeplan (med mer praktiske fag) er en bedre vei å gå. Anonymkode: 5d59d...d40 1
AnonymBruker Skrevet 9. april #10 Skrevet 9. april zondaar skrev (1 time siden): Poenget i innlegget er ikke å definere noen som «problembarn» eller å frata dem støtte. Poenget er at systemet svikter alle når én elevs vedvarende forstyrrelser ikke kan håndteres på en måte som både ivaretar den eleven og resten av klassen. Det er ikke et spørsmål om hvem som «fortjener» undervisning – alle gjør det. Men når dagens ordninger gjør at 20 elever mister sin rett fordi skolen mangler verktøy, så er det faktisk et reelt problem. Å si at «de som strever ikke er en del av flertallet» er en forenkling som ikke hjelper noen. Det er fullt mulig å være for inkludering og samtidig erkjenne at læringsmiljøet må beskyttes. Det er ikke mangel på empati å påpeke at dagens praksis ikke fungerer – det er tvert imot et forsøk på å sikre at alle elever får det de har krav på. Svaret jeg ga deg var et direkte svar på spørsmålet du stilte. Anonymkode: f4b40...3b3
AnonymBruker Skrevet 9. april #11 Skrevet 9. april AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Det er nettopp dette. Hvor mange spesialskoler skal liksom opprettes, og hvordan skal de finansieres? Spesialskoler med skikkelig, kvalifisert bemanning vil bli veldig dyrt, og man vil jo måtte bygge veldig mange slike skoler for å gi et godt skoletilbud til barn i hele landet. Eller tenker man at "problembarna" skal sendes bort på institusjoner? Det vil i så fall skape enda større problemer på sikt. Jeg tror styrket bemanning i skolen, skoler med mer areal tilgjengelig og en mer variert timeplan (med mer praktiske fag) er en bedre vei å gå. Anonymkode: 5d59d...d40 Det er ikke realistisk å tro at vi skal få spesialskoler på hver en kant i landet. De som måtte ha behov for det, er jo over alt i landet. Det jeg tror vi må gjøre, er å slutte å sentralisere og legge ned skoler. Storskoler hjelper ikke. Elevene blir ikke sett, elvene blir bare en av mange da. Bemanningen er for liten, og bemanningen er for ensforming. Og ja, mer praktiske fag. Og gjerne en heldagsskole som gjør at man også kan slutte med lekser (selv om jeg er en av de som er for lekser slik skolen er lagt opp i dag). Jeg ønsker også kantine, at alle elever skal få varm lunsj på skolen. New mangement må ut av skolen og det offentlige. Anonymkode: 6dcca...c12
Pilleville Skrevet 9. april #12 Skrevet 9. april (endret) AnonymBruker skrev (4 timer siden): Det FrP gjerne ikke svarer på er hvordan de skal betale for alle spesialskolene de skal opprette på hvert nes. Anonymkode: a4d97...2a3 Det har FrP svart på utallige ganger. Ta bistanden ned fra 1 prosent til 0,7 prosent. Slanke byråkratiet kraftigt og slutte å sløse på grønne eventyrprosjekt. Endret 9. april av Pilleville feil
AnonymBruker Skrevet 9. april #13 Skrevet 9. april AnonymBruker skrev (2 timer siden): Man kan jo snakke mye om dette, men sjelden jeg ser foreslått konkrete realistiske løsninger. Hvilke verktøy? Økt bemanning og ressurser, hvordan skal det løses? Flere spesialskoler? Hva med skoler utenfor de større byene? Skal "problembarn" tas ut av vanlig skole og hvordan skal man i så fall sørge for at disse individene ikke får større utfordringer med sosialisering og inkludering i samfunnet? Jeg er helt enig i at det er mye i dag som ikke er holdbart, har selv et barn i en klasse med noen utfordringer som preger miljøet og tryggheten til barna. Så kan jeg som mor selvfølgelig ønske disse barna "ut av klasserommet" for flertallets skyld, men hva til? Og hva blir av "problembarnet" Jens om 10 år? Anonymkode: a07eb...f68 FrP vil jo selvsagt lage gode alternativer til disse barna. Som ASK. Alternativ skulekvardag. Dette finnes i Norge. Elevene har en voksen kvar i et eget bygg. Er masse ute i naturen og litt sammen med klassen sin. Er f.eks. på heimkunnskap åleine med voksen om ho/han ikkje mestrer dette med hele klassen. Så jobbes det selvsagt motat eleven skal kunne integreres mer. Anonymkode: 1be10...f00
AnonymBruker Skrevet 9. april #14 Skrevet 9. april Pilleville skrev (15 minutter siden): Det har FrP svart på utallige ganger. Ta bistanden ned fra 1 prosent til 0,7 prosent. Slanke byråkratiet kraftigt og slutte å sløse på grønne eventyrprosjekt. Kutte byråkrati og "eventyrprosjekter". Det var konkret, git. Anonymkode: a4d97...2a3
AnonymBruker Skrevet 9. april #15 Skrevet 9. april Løsningen her er jo egentlig bare å ta tilbake smågrupper i stede for de store klassene. Max 10 elever per klasse. Da får alle hjelp og man kan samle problemelevene i en klasse eller spre de ut på de andre klassene så det blir håndterbart. Svært mange problemelever roer seg ned når de blir separert fra kompisen sin som bråker. Anonymkode: 680ef...2bb
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå