Gå til innhold

Flaske-innsamling..

Fremhevede innlegg

Skrevet

Litt inspirert av tråden der panten ble stjålet.. I ettermiddag dukket det opp flere innlegg på facebook av skoleklasser og idrettslag som samler inn pant. Kjenner jeg blir litt irritert og indignert nå, men… Hva skjedde med «kan vi få noen flasker?» For i alle innleggene står det bare «vi kommer x dag og samler inn flasker til klassen/klubben/laget. Sett det på trappa så henter vi» .🤨 Altså…  Ikke engang et «på forhånd tusen takk for støtten». Bare «vi henter». Ikke for å være noen sur gammel fitte-kjærring, men er jeg virkelig den eneste som reagerer på frekkheten til foreldrene som poster disse innleggene? Hva med å ringe på døra og spørre på en høflig måte om noen ønsker å støtte klassen eller laget? Jeg er 40 år og føler meg litt som Olga på 84 nå, men… Hva med å være litt ydmyke når folk gir dere penger? 

Anonymkode: c7e53...8f7

• Liker 5
  • Nyttig 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Litt inspirert av tråden der panten ble stjålet.. I ettermiddag dukket det opp flere innlegg på facebook av skoleklasser og idrettslag som samler inn pant. Kjenner jeg blir litt irritert og indignert nå, men… Hva skjedde med «kan vi få noen flasker?» For i alle innleggene står det bare «vi kommer x dag og samler inn flasker til klassen/klubben/laget. Sett det på trappa så henter vi» .🤨 Altså…  Ikke engang et «på forhånd tusen takk for støtten». Bare «vi henter». Ikke for å være noen sur gammel fitte-kjærring, men er jeg virkelig den eneste som reagerer på frekkheten til foreldrene som poster disse innleggene? Hva med å ringe på døra og spørre på en høflig måte om noen ønsker å støtte klassen eller laget? Jeg er 40 år og føler meg litt som Olga på 84 nå, men… Hva med å være litt ydmyke når folk gir dere penger? 

Anonymkode: c7e53...8f7

Jeg syns egentlig det er helt greit, men jeg reagerer når det er FORELDRENE som kommer og henter…! 

Skal ikke kidsa gjøre dette?! 

Anonymkode: 1f1ac...f5a

• Liker 3
Skrevet

Jeg reagerer også på alt sånt der foreldre tigger på barnas vegne. Emilie selger sokker og Leander toalettpapir. Nei, de gjør ikke det, det er Kari og Kjell som tigger.

Anonymkode: 7d7ec...617

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Akkurat samme tenkte jeg- regner med de ringer på nå hvert øyeblikk🙈 

Anonymkode: d9fa6...501

Skrevet

I går kom ei jente på døren, smilte og takket for flaskene. Var ikke mange kronene men jeg vet ungdommen misliker å gå fra dør til dør og tigge. Det er mange skritt, tungt arbeid, timesvis meg panting, det er klissete og det lukter vondt. Men hun her smilte da hun fikk våre, og hun takket. Det gjorde hele forskjellen for vår del. I dag skrev de voksne "takk for støtten"-innlegg og jeg kommenterte hvor koselig det var at hun smilte og takket. Mammaen hadde lest innlegget og vist det til henne, noe som gledet både ungdom og mor. Skal jammen ikke mye til for å spre glede, vi burde alle gjøre det oftere 💗

Anonymkode: 078b9...5b2

• Liker 2
  • Hjerte 4
Skrevet

Jeg har tilgode å se noen ikke takke på forhånd for støtten. Samtlige jeg har sett er ydmyk. Hvis du synes måten de spør på er ufin, så send en melding til foreningen eller skolen da, så kan de ta det opp med hele gjengen. 

Men folk flest ønsker IKKE at folk kommer å ringer på døren uanmeldt for å samle inn noe. Tidligere ble det lagt lapp i postkasser, med nettopp samme beskjed, at posene kunne settes på trappa i gitt tidspunkt. Det er virkelig ikke noe nytt. Jeg er selv 40, og det ble gjort tilogmed da jeg gikk på barneskolen. 

Foreldre legger ut, for det er aldersgrense på SoMe... Ungene kan ikke legge ut, med mindre de er over 13 år.

Foreldre henter, eller er med å hente, fordi det finnes så mange personer med uærlige hensikter. Jeg så nylig ett innlegg om en jente på 12 som gikk alene for å samle inn flasker, og ble invitert inn av en beruset mann for å plukke flaskene selv... 

Anonymkode: 2a0d1...02b

• Nyttig 2
Skrevet

Jeg fikk uvarslet en gjeng unge gutter på døra som åpnet opp med «vi vil ha panten din». Fikk litt bakoversveis av fremtoningen. De burde ha startet med hva de kom fra, før de krevde panten min. Jeg opplevde de som frekke, men aller mest tenker jeg på at foreldrene burde ha hatt litt frase opplæring på dem. Kom for øvrig fra den lokale fotballgruppa. Leste det på Facebook etter besøket. I år fikk vi varsel med lapp i postkassa en uke før besøket. 

Anonymkode: 7cff0...324

Skrevet

Barna samler selv. Det er stort sett kun positive og hyggelige folk de møter på, men de må ha med seg en voksen og bil. De har opplevd å bli invitert inn av enkelte, det er store mengder etterhvert og de er for små til å bære så mye og enkelte nabolag må vi hoppe over fordi folk er direkte ufine. Jeg var selv på flaskeinnsamling som barn og må si jeg er sjokkert over hvor mye mindre hyggelige og ordentlige voksne mennesker er når det kommer relativt små barn på døren. Barna her er både høflige, takknemlige og har med seg lapper som viser formålet. 

Anonymkode: 10590...85a

Skrevet

Akkurat nå samler vi inn til klassetur og har også lagt ut innlegg på Facebook. "10.klasse samler inn til klassetur. Vi vil komme innom torsdag og setter stor pris på om du har noen flasker å avse til turen vår. Om dere ikke er hjemme, men likevel ønsker å gi, kan dere sette posen på trappa og merk den så vi vet at vi kan ta. Tusen takk. Hilsen oss i 10.klasse ved Klokkarvika skole".

Har oppgjennom årene samlet inn mye flasker til både fotball og klasseturer. Ungene oppfører seg pent, spør og takker. De voksne er også stort sett trivelige :) Og nei, vi tar ikke bare poser som står utenfor, med mindre de er merket. 

Anonymkode: a9630...590

Skrevet

Her annonseres det på facebook og lapper ved butikkene ca ei uke før de kommer. Man må enten kommentere på facebook eller sende sms til oppgitt nummer hvis man har pant å gi bort, de går bare der de har fått melding om at det er pant å hente. De som har vært hos oss har vært veldig høflige og takket uansett om de har fått en liten pose med et par flasker eller en hel sekk.

Anonymkode: c674e...f10

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...