AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 16:54 #1 Skrevet onsdag kl. 16:54 Hei, Jeg fikk alvorlige komplikasjoner i forbindelse med en sykdom, og fastlegen anbefaler at jeg søker uføre. Jeg er frarådet fra spesialistene som følger meg å starte i jobb akkurat nå, de mener jeg vil bli verre. Jeg syns det er tøft å innse, og ønsker egentlig å prøve meg i jobb. Jeg vil bare være frisk og bidra slik jeg kunne før. Jeg prøvde hele sykemeldingsåret, men det gikk ikke fordi jeg ble dårligere. Jeg har permisjon fra jobben nå. De venter og holder av plass for meg, men det går nok mot oppsigelse om jeg ikke kommer tilbake noen prosenter snart. Jeg har jobbet hele tiden før jeg ble syk og synes det er så vanskelig å lytte til legene, og på en måte "gi opp". Er det virkelig så farlig å prøve? Kan det skape noen problemer for meg senere mtp Nav om jeg prøver å karre meg til noen prosenter, men ikke klarer å holde på de? Jeg har hørt noen nevne uførefella og at man kan tape rettigheter om man prøver. Jeg synes det virker rart. Det burde vel lønne seg å jobbe uansett hvor mye man klarer? Noen som har vært i samme situasjon? Hva gjorde at dere bestemte dere for å prøve, eller bestemte dere for å kaste inn håndkleet? Anonymkode: 9b546...ed7
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 21:15 #2 Skrevet onsdag kl. 21:15 Hva har endret seg fra syke-meldingsåret når du prøvde fram til nå? Hvilke forutsetninger har du for å lykkes nå som du ikke hadde tidligere? Jeg var rimelig nærme uføre selv etter en ulykke. Det var virkelig den største skrekken og en veldig vanskelig tanke. Hadde jeg vært 60+ så hadde jeg garantert kastet inn håndkleet. Jeg kom tilbake til arbeid etter ulykken og arbeidet ca. 2 år før jeg ble langtidssykemeldt. Etter en stund sykemelding startet jeg å få energi tilbake. Jeg brukte da veldig mye tid på å undersøke min helsesituasjon, kontakte eksperter, brukte private penger på dette. Jeg fant til slutt noen som kunne hjelpe meg og fikk medisin som fungerte etc. og kom meg tilbake til arbeidslivet. Har nå arbeidet flere år uten problemer. Jeg virkelig hatet tanken på at jeg skulle bli uføre og slutte å bidra til samfunnet - det var nok hovedgrunnen til at jeg valgte å prøve hardt. Anonymkode: 6cf3d...805
Daria Skrevet onsdag kl. 21:42 #3 Skrevet onsdag kl. 21:42 Jeg prøvde i flere år, hvor jeg vekslet mellom 100% aap og å jobbe i noen små prosenter, i perioder nede i 16% og bare unntaksvis over 25%. Det var godt for psyken min når det gikk bra, men var tøft å håndtere hver gang jeg gikk på en ny smell og jeg hadde konstant dårlig samvittighet ovenfor arbeidsgiver og gikk hele tiden og kjente på om jeg egentlig kanskje burde klare litt mer - og det var heller ikke spesielt bra for kroppen å være under så mye press. Jeg har lurt litt i ettertid på om ting hadde blitt anerledes om jeg hadde holdt mer igjen og gitt kroppen mer tid og ro. Det var på mange måter en lettelse å gi slipp - noe både lege og nav etter hvert oppfordret til - selv om det å bli ufør er tøft å akseptere. Det store spørsmålet du må stille deg selv - og fortrinnsvis også legen - er om det er realistisk at du vil klare å jobbe noe (og nok til at det føles verdt det for arbeidsgiver å holde på deg) eller om det mest er ønsketenkning. 1 2
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 07:15 #4 Skrevet torsdag kl. 07:15 Du kan prøve å jobbe noen timer i uke og se hvordan det er. Etter lang sykdom var jeg også veldig redd hvordan det kommer til gå. Jeg startet å jobbe en dag i uke og etter en måned jobbet jeg 2 dager i uke. Anonymkode: b8d76...60f
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 07:25 #5 Skrevet torsdag kl. 07:25 Du går ikke i noen uførefelle hvis du har aap og forsøker å jobbe litt, det er når du går ned i stilling uten å ha aap/sykemelding at fella kommer. Når du er på aap skal du gjøre to ting -gå til behandling, trening og ting som kan påvirke helsen din positivt. -teste ut hvor mye du kan klare å jobbe og hva slags jobb du kan ha. Anonymkode: e2d5b...a49 1
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 07:28 #6 Skrevet torsdag kl. 07:28 Har du startet på AAP? Hvis du (snart) har brukt opp sykepengeretten, må du søke AAP. Det er ca 3 mnd behandlimgstid på søknaden. Når du har fått AAP kan du jobbe ved siden av, alt ettersom hvor mye du klarer. AAP er en 100% ytelse, det vilbsi at du har i utgangspunktet 100% AAP, og så blir utbetalingene redusert iht hvor mye du jobber. Så da kam du prøve deg litt fram med hvor mye du klarer, og få AAP for resten. Du kan jobbe helt opp til 60% og få AAP for resten, men jobber du over 60% så mister du hele AAP- rettigheten. Uførefella er å jobbe redusert pga helsa uten å ha AAP på plass først. Når/hvis man søker uføretrygd senere, beregnes ufør utifra det du har tjent. Så hvis du har jobbet redusert ogbtjent lite, ender du opp med veldig, veldig lav uføretrygd. Men dersom du har AAP på plass, vil uføretrygden beregnes utifra det du tjente FØR du ble syk, som jo som oftest er full lønn. Dermed får man en høyere uføretrygd. Så ja. Søk AAP. Anonymkode: 0fb5d...b46 1 1
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 07:36 #7 Skrevet torsdag kl. 07:36 Såfremt du ikke signerer en ny arbeidsavtale med lavere stillingsprosent er du ikke i fare. Finnes det en mellomting her? Må du være 100% ufør eller 100% i jobb? Mange som kan jobbe gradert, med tilrettelegging. Selv er jeg 70% ufør, og jobber cirka 30%. Er en del sykemeldt, men opplever det som helsebringende for meg, og gunstig for arbeidsgiver at jeg er i min lille stilling. Anonymkode: a3c0b...c02
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 08:05 #8 Skrevet torsdag kl. 08:05 Du får bedre inntektsgrunnlag hvis du søke uføre uten åresvis med aap. Etter å ha fått uføre, så er det ingenting som hindrer deg i å prøve å jobbe litt ut ifra hva helsen din tillater deg. Anonymkode: 1638b...e88 1
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 15:05 #9 Skrevet torsdag kl. 15:05 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Du får bedre inntektsgrunnlag hvis du søke uføre uten åresvis med aap. Etter å ha fått uføre, så er det ingenting som hindrer deg i å prøve å jobbe litt ut ifra hva helsen din tillater deg. Anonymkode: 1638b...e88 Dette stemmer ikke. Årene med AAP danner ikke grunnlag for utregning av uføretrygd. Det er inntekten FØR man ble syk som er beregningsgrunnlaget. Og så er det jo massevis av "om" og "hvis" og unntak her da. Men i prinsippet er beregningsgrunnlaget: gjennomsnittet av pensjonsgivende inntekt i de tre beste av de fem siste årene før arbeidsevnen ble nedsatt med minst 50%. Både på AAP og på ufør kan man jobbe ved siden av. Anonymkode: 0fb5d...b46 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå