AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 19:41 #21 Skrevet onsdag kl. 19:41 Flammen12 skrev (52 minutter siden): Tar du tran og kreatin ts? Jeg tror du kommer deg opp i vekt veldig fint. Du trenger bare litt veiledning. Tar tran Kreatin har jeg ikke behov for Anonymkode: 91f9f...c85
Flammen12 Skrevet onsdag kl. 19:55 #22 Skrevet onsdag kl. 19:55 (endret) AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Spiser havregrøt også, men sikkert for små porsjoner😅 Anonymkode: 91f9f...c85 Du er altså klar over det. Spis bittelitt mer, bestill en av gainerne jeg linket til og velg melken med 1% fett. Kjør på et 10 timers klipp med en personlig trener hvis du har råd og tid. Nøtter, yoghurt, lefser osv som snacks er perfekt hvis du klarer. Du er ikke nødt til å spise opp alt på en gang. Lykke til! Endret onsdag kl. 19:56 av Flammen12
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 02:14 #23 Skrevet torsdag kl. 02:14 Du må spise deg ukomfortabel mett og uvel til alle måltider hver dag. Har hatt anoreksi så vet hvordan det er å ikke orke å spise så mye. Men er det eneste som virker. du må spise mer enn du gjør nå og det vil føre til at du blir å være mett hele tiden. Men magesekken vil strekke seg ut etterhvert og da blir det mye lettere. Var heller ikke frokost menneske før. Nå går det greit å spise det. Anonymkode: ae7aa...833 1 2
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 02:42 #24 Skrevet torsdag kl. 02:42 Akkurat som mange som skal ned i vekt må regne med å ikke spise seg så mett en er vant til, må du spise deg mettere enn du er vant til. Spis til faste tidspunkt uavhengig av om du er sulten eller ikke. Så kan du jo selvsagt prøve å telle kalorier. Hvis du ikke liker frokost, kanskje et lite måltid før lunsj? I 9-10-tiden? Og så må du tvinge deg til å spise ca X antall kalorier til lunsj, middag og kvelds. Blir du ikke sulten får du ha på alarm. Anonymkode: df71f...ce1 1 2
Lizard Skrevet torsdag kl. 10:55 #25 Skrevet torsdag kl. 10:55 Du kommer til å bli syk, TS. Osteoporose er for eksempel ikke til å spøke med. Har du i det hele tatt mensen? Hva sier legen din? Du har BMI på 16,7, det er ganske alvorlig undervekt.
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 10:57 #26 Skrevet torsdag kl. 10:57 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Hei alle damer (og kanskje menn?)! Jeg har sårt behov for litt tips i forbindelse med vektoppgang, og håper jeg kan få noen gode råd. Jeg ønsker å øke vekten min noe, da den for tiden er lav. Jeg er 170 cm og 47 kg. Helst vil jeg gjerne veie rundt 53-54 kg, men forstår at dette er et ambisiøst mål. Jeg har alltid vært slank, men alltid hatt grei appetitt. Gjennom barndommen var jeg aktiv med venner og idrett, og spise greit. Sikkert litt mindre enn andre, men ikke utenfor normalkurven. Etterhvert som jeg har blitt eldre opplever jeg det som utfordrende å få i seg nok mat i løpet av en dag. Jeg har en kontorjobb, og blir jo ikke spesielt sulten av å sitte hele dagen. Jeg trener/mosjonerer noe på fritiden, og er i grei form. Følges opp av lege som ikke er veldig bekymret for vekten min, men er enig i at den burde være litt høyere. Problemet mitt er at jeg så altfor raskt blir mett. Er aldri sulten om morgenen, så frokost er uaktuelt. Til lunsj spiser jeg knekkebrød og grønnsaker/frukt. Middag er som regel noe fisk + grønnsaker og ris/bønner. Kvelds er et knekkebrød igjen. Problemet mitt er ikke at jeg ikke liker smaken av mat, for det gjør jeg. Jeg spiser alt, og elsker å smake på nye ting eller spise ute. Utfordringen min er hverdagsmaten. Jeg er rett og slett ikke sulten nok til å få i meg nok mat. Har forsøkt de klassiske triksene som å bytte ut vann med helmelk, spiser pålegg med både smør og avocado under, forsøker å ha i meg en del nøtter til hvert måltid, og steker maten i en raus andel olivenolje. Dette har ikke gitt så mye resultater. Er det noen der ute i samme båt som kan gi meg noen råd, som ikke er de rådene jeg har nevnt over? Jeg har sikkert oversett noe jeg kan gjøre, så tips mottas med takk. Anonymkode: 91f9f...c85 Lucky u...😍😅 Men fra spøk til alvor. Da bør du spise masse boller og lettvint mat med masse fett og karbo. Anonymkode: 8d6e4...b89
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 11:02 #27 Skrevet torsdag kl. 11:02 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Røyker ikke! Lever egentlig relativt sunt. Spiser "vanlig" ren mat. Fisk, kjøtt, fullkorn, grønnsaker, frukt, bønner og linser. Sliter bare med mengden. Anonymkode: 91f9f...c85 Bytt ut noe av det med drittmat. Du spiser det folk spiste i gamledager da alle så ut som stilker. Ekstra olivenolje hjelper mye. Anonymkode: 46f32...da6
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 11:09 #28 Skrevet torsdag kl. 11:09 Lizard skrev (14 minutter siden): Du kommer til å bli syk, TS. Osteoporose er for eksempel ikke til å spøke med. Har du i det hele tatt mensen? Hva sier legen din? Du har BMI på 16,7, det er ganske alvorlig undervekt. Har mensen som vanlig, og alle blodprøver er fine. Anonymkode: 91f9f...c85
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 11:25 #29 Skrevet torsdag kl. 11:25 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Du må spise deg ukomfortabel mett og uvel til alle måltider hver dag. Har hatt anoreksi så vet hvordan det er å ikke orke å spise så mye. Men er det eneste som virker. du må spise mer enn du gjør nå og det vil føre til at du blir å være mett hele tiden. Men magesekken vil strekke seg ut etterhvert og da blir det mye lettere. Var heller ikke frokost menneske før. Nå går det greit å spise det. Anonymkode: ae7aa...833 Helt enig! Jeg har, pga sykdom, hatt to perioder i livet hvor jeg spiste lite. Og da er det ubehagelig å fylle magesekken med mer mat enn den vil ha. Ps, ikke føl at du skal spise så du sprekker så klart, men foreslår gradvis å spise litt mer og litt mer. For magesekken vil tåle mer etterhvert. Anonymkode: c22b9...861
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 11:56 #30 Skrevet torsdag kl. 11:56 Hva med dessert? Noe søtt etter hvert måltid? Trenger ikke være kjempeusunt. Is med nøtter. Milkshake med fløte, nøttesmør, krem på toppen. Fins så mye kaloririkt og deilig du kan putte i deg innimellom når du orker. Smoothie med god fettkilde. Potetmos med masse smør til middag. Anonymkode: 7e7f9...932
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 11:59 #31 Skrevet torsdag kl. 11:59 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hva med dessert? Noe søtt etter hvert måltid? Trenger ikke være kjempeusunt. Is med nøtter. Milkshake med fløte, nøttesmør, krem på toppen. Fins så mye kaloririkt og deilig du kan putte i deg innimellom når du orker. Smoothie med god fettkilde. Potetmos med masse smør til middag. Anonymkode: 7e7f9...932 Takk! Det er et veldig godt innspill Anonymkode: 91f9f...c85
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 12:15 #32 Skrevet torsdag kl. 12:15 Jeg er enig i at styrketrening kan hjelpe. Både fordi du trenger mer bevegelse i hverdagen og fordi du vil få økt apetitt av det. Ellers er det viktig å få i seg nok fett. Ei skje olje i yoghurt, lage shake el.l med en del fløte i stedet for melk, steke mat i blanding av olje og smør osv. Se om du klarer å lure inn noen nøtter innimellom måltidene du allerede spiser. Næringsdrikk og E+ er også gode alternativer til å få i seg masse kalorier i lite volum. Anonymkode: 9ecfc...f5f
JodaHvorforIkke Skrevet torsdag kl. 14:02 #33 Skrevet torsdag kl. 14:02 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Røyker ikke! Lever egentlig relativt sunt. Spiser "vanlig" ren mat. Fisk, kjøtt, fullkorn, grønnsaker, frukt, bønner og linser. Sliter bare med mengden. Anonymkode: 91f9f...c85 Kostholdet du beskriver er gjerne det de fleste som ønsker å gå ned i vekt blir bedt om å spise. Det er sunn og næringsrik mat som er rik på både proteiner, vitaminer og ikke minst fiber. Grunnen til at dette fungerer så bra for folk som ønsker å gå ned i vekt er nettopp at dette er mat som er rik på næringsstoffer, er svært mettende og holder deg mett lenge. På denne måten begrenser kalorimengden seg av seg selv ved at volumet av maten gir metthetsfølelsen. Når du ønsker å gå opp i vekt og gjerne så er det vanskelig å spise i så store mengder som du selv beskriver i og med at maten har såpass stort volum. Dermed er rådene fra andre her gode i form av å få inn flere kalorier gjennom drikke. Gainere som nevnt er helt supre til nettopp dette, men kan gjerne ta litt tid før magen blir helt vant med det. Det er en grunn til at junk food og annen svært prosessert mat ofte fører til overvekt. Her er det mange kalorier i form av fett og raske karbohydrater (stivelse) og gjerne med sukker på siden som øker insulinproduksjonen som i sin tur har som oppgave å lagre fett. Problemet med dette igjen er at det vil være et forferdelig usunnt kosthold som sannsynligvis vil være Netto negativt for din del. Forslaget fra flere om å starte styrketrening, gjerne med PT i begynnelsen slik at du kan lære alle øvelser på en trygg måte kan bidra til styrket og tyngre skjelett og at en del av vektøkningen kommer som vann og muskelmasse og ikke bare fett. Det tar mye lenger tid en en junk food diett, men vekten du legger på deg vil i alle fall til en viss grad være funksjonell vekt. Bytt også gjerne ut litt av grønnsakene og bønner/linser med mer kjøtt, gjerne med litt fettinnhold.
AnonymBruker Skrevet 17 timer siden #34 Skrevet 17 timer siden AnonymBruker skrev (På 8.4.2026 den 17.58): Tusen takk for veldig godt innspill ❤️ Har allerede byttet ut alt av vann med flytende kalorier. Drikker både melk og juice, men ikke smoothie. Smoothie blir jeg så mett av at jeg ikke får ned noe mat etterpå. Det er også dessverre uaktuelt med flere mellommåltider, da de tre måltidene jeg allerede får i meg er mer enn nok. Men jeg skal absolutt forsøke å få i meg mer flytende kalorier. Har sikkert godt av å få i meg mer væske og. Takk! Anonymkode: 91f9f...c85 Hva består mellommåltidene av? Anonymkode: 822d2...658
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå