AnonymBruker Skrevet 14 timer siden #1 Skrevet 14 timer siden Huset mitt er på ca 90kvm grunnflate. Varmer opp 10 kvm gang med varmekabler som også hjelper litt vinterstid. Har 2 etf hvor alle dører er lukket døgnet rundt, så er kun 15 kvm loftstue som vil få varme oppe. Jeg vil ha en som er stille og rolig. Samt at den ikke skal suge ut varm luft for så å pumpe inn kald luft igjen. Har en far som klager på akkurat dette på sin varmepumpe. Helst ikke dyrere enn 30-35000. Må også inkludere montering. Jeg er helt grønn på varmepumper. Anonymkode: 4a247...96d
-jk- Skrevet 14 timer siden #2 Skrevet 14 timer siden Vanlige luft/luft varmepumper har ingenting med ventilasjon å gjøre, og pumper verken luft ut eller inn. Han som klager har antageligvis fraluftsvarmepumpe tilkoblet ventilasjonen sin. 1
AnonymBruker Skrevet 14 timer siden #3 Skrevet 14 timer siden AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Har 2 etf Hva er det? Anonymkode: 2d0b1...8fd
C-girl Skrevet 14 timer siden #4 Skrevet 14 timer siden AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Hva er det? Anonymkode: 2d0b1...8fd Tipper det er etg som skulle stå der
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #5 Skrevet 13 timer siden Ville sjekket innstillingen på varmepumpa til faren din. På instruksen til min står det at ved å ha den på auto, risikerer man at den blåser kaldt om det blir varmere enn angitt temperatur. Den skal stå på heat, da skjer ikke det. Jeg har en Mitsubishi Kaiteki 6300, fornøyd med den. Veldig stillegående. Jeg bor i leilighet på 70 kvm, så mulig Kaiteki 6600 passer bedre hos deg. Anonymkode: a2497...e12 1
-jk- Skrevet 10 timer siden #6 Skrevet 10 timer siden AnonymBruker skrev (3 timer siden): Ville sjekket innstillingen på varmepumpa til faren din. På instruksen til min står det at ved å ha den på auto, risikerer man at den blåser kaldt om det blir varmere enn angitt temperatur. Den skal stå på heat, da skjer ikke det. Anonymkode: a2497...e12 Eller på cool, om man bruker den til kjøling på sommeren. Men aldri bruk auto, det er korrekt. 1
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #7 Skrevet 9 timer siden Har en Mitsubishi Uwano, varmer godt og er toppmodellen til Mitsubishi. Ny app har de laget også, noen synes den er krøkete, men når den bare fikk kontakt med varmepumpa fungere den like fint som den gamle. Anonymkode: a10f5...c8c
TBL12 Skrevet 6 timer siden #8 Skrevet 6 timer siden (endret) AnonymBruker skrev (8 timer siden): Jeg vil ha en som er stille og rolig. Samt at den ikke skal suge ut varm luft for så å pumpe inn kald luft igjen. Har en far som klager på akkurat dette på sin varmepumpe. Anonymkode: 4a247...96d En luft til luft varmepumpe har to rør mellom inne og ute delen som sirkulerer en gass. Dette er helt tett, gassen skal ikke komme ut. (Oppstår en lekkasje vil varmepumpen slutte å fungere. Lekkasjen må tettes, luft og fuktighet fjernes og ny gass fylles på.) I tillegg er det en slange for kondens, om varmepumpen benyttes til kjøling. Denne slangen leder vannet ut. Når kondens fryser på utendørs delen må varmepumpe kjøre en avriming. Da stopper innendørs delen. Det kan bli litt kaldt "trekk" fra inne delen når dette skjer, men i så tilfelle bare helt inntil varmepumpen. Å sitte rett under varmepumpens inne del er uheldig plassering. En varmepumpe vil alltid lage noe støy pga viften som blåser luft igjennom varmeveksleren. Kan stille ned turtall på viften, men blir turtallet for lavt blir også effekten dårlig. Årsaken til luft til luft varmepumper er populær er to årsaker: De bruker mindre strøm enn direkte elektrisk oppvarming, som panelovner og varmekabler. Samtidig er det forholdsvis rimelig ved kjøp og installasjon. (I forhold til luft vann varmepumper og vann - vann varmepumper, det er helt andre kostnader.) Det er viktig å plassere varmepumpen riktig, slik varm luft kan fordeles i boligen, men støy og "trekk" ikke blir en ulempe. Det er gjerne her den store forskjellen mellom montørene er. Noen gjør monteringen enklest for seg selv, ikke med tanke på varmepumpe skal fungere i 10-15 år for boligeier. Husk også egnet plassering av utendørs delen. Høyt nok til at snø og is ikke begraver varmepumpen. Unngå helst montering direkte på trevegg. Og ikke direkte utenfor soveromsvindu. Tips er å be om befaring og tilbud fra et par selskaper. De har gjerne god tid på den tiden av året. Endret 6 timer siden av TBL12
K.B. Skrevet 5 timer siden #9 Skrevet 5 timer siden Jeg er veldig fornøyd med Daikin. Vi har den som heter Stylish II, den er veldig diskret og stillegående og innenfor ditt budsjett. Vi har en billig Midea i verkstedet, ikke dårlig, men lite effektiv når det er mer enn 15 minus ute og den har få funksjoner. Har også hatt Mitsubishi og de føltes gammeldagse i forhold. I 2etg så har vi en Daikin gulvmodell, den varmer helt sykt bra og er fantastisk som aircon om sommeren. Begge kan styres med fjernkontroll, app og til og med med stemmen om du har en Google eller Amazon smartboks.
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #10 Skrevet 5 timer siden Som allerede nevnt, din far bør sjekke at han ikke har sin stående på auto. Vi hadde det, og det er ren idioti. Vi har nå lært. Du får gode varmepumper av alle seriøse formuidlere av slike. Det er vanskelig å velge feil. Se på estetikk og lydnivå om dette er viktig for deg. Anonymkode: 085ec...cbb
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå