Gå til innhold

Psykisk lidelse, stigmatisering

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det flere som føler at de blir kalt psykisk syk av helsevesen når det egentlig er andre ting som er problemet? Det være seg utbrenthet, overgangsalder eller andre fysiske utfordringer som blir gaslighter som at man er feil og har psykisk lidelse og dermed er skyld i alt selv ?

Anonymkode: 09753...3fe

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg HAR psykiske lidelser. Du kan prøve å forestille deg hvor mye JEG blir stigmatisert. 

Anonymkode: 58ce0...d55

• Liker 2
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Har schizofreni. Opplever at fysiske plager ikke nødvendigvis får like mye plass som de psykiske plagene. Samtidig forstår jeg hvorfor. Psykiske lidelser kan jo i stor grad vise seg som somatiske symptomer- smerter i muskler og ledd, hodepine, magevondt, etc. Tror ikke det er av vond vilje fra legenes side.

Anonymkode: 6025b...b01

• Liker 1
  • Hjerte 2
Skrevet

Jaja. Helsevesenet skylder på det psykiske om de kan...

Så det er viktig at du selv har oversikt over hva som er hva...

Du må kunne svare for deg med tanke på hvor de fysiske plagene kommer fra, hva som gjorde at de oppstod osv...

De ville ha meg på DPS siden jeg var deprimert, og jeg nekta. Har heller gått til samtaleterapi på psykisk helse. 

Så lenge du følger en oppfølging som virker så bør det være samme hvilken mener jeg. 

Jeg er ikke deprimert lenger, men jeg er fortsatt sliten, så da er det kroppen som henger etter. 

Det er ingen quick fix. 

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Er det flere som føler at de blir kalt psykisk syk av helsevesen når det egentlig er andre ting som er problemet? Det være seg utbrenthet, overgangsalder eller andre fysiske utfordringer som blir gaslighter som at man er feil og har psykisk lidelse og dermed er skyld i alt selv ?

Anonymkode: 09753...3fe

Nei, har ikkje fått beskjed om at verken utbrenthet, overgangsalder eller dei andre fysiske utfordringene mine er pga psykisk uhelse. 

Men eg tenker jo sjølv at alle mine utfordringar er ei blanding av psykisk og fysisk uhelse. Slik alle helseutfordringar er. 

Anonymkode: d633e...5fc

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Har schizofreni. Opplever at fysiske plager ikke nødvendigvis får like mye plass som de psykiske plagene. Samtidig forstår jeg hvorfor. Psykiske lidelser kan jo i stor grad vise seg som somatiske symptomer- smerter i muskler og ledd, hodepine, magevondt, etc. Tror ikke det er av vond vilje fra legenes side.

Anonymkode: 6025b...b01

Og motsatt: smerter i muskler og ledd, hodepine, magevondt osv kan også føre til psykiske plager. Det går begge veger. 

Anonymkode: d633e...5fc

Skrevet

Jeg tror ikke på psykologi som fag og anerkjenner derfor ikke ''psykiske lidelser'' som en reell greie. Slik jeg ser det er angst, depresjon og paranoia tilstander som kommer av livsomstendigheter. Vi tåler forskjellige ting pga. genetikk og mestringsstrategier, og sistnevnte kan du alltid endre og gjøre noe med. En god måte å angripe en tilstand på er at man jobber med tankesettet. 

Det skal sies at det ikke er noe jeg sier høyt og jeg vet at psykiske lidelser oppleves og kjennes helt ekte ut for de som går gjennom det. Særlig hvis en utdannet person som representerer verdens beste helsevesen sitter overfor deg og forteller deg at du er syk.

Jeg synes DET er perverst. At noen som har legeutdannelse kan sitte overfor en person som er somatisk frisk og prøve å overbevise dem om at de er syke. Det er sykt det.

Anonymkode: 40716...c79

Skrevet

Tråden er ryddet for latterliggjøring.

Rhodiola, admin.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...