Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har, etter å strevd med kviser hele ungdomstiden og godt opp i voksen alder, endelig fått fin hud ved hjelp av iso-kur og hudpleie. Jeg har hatt kviser og sensitiv hud som lett blir rød (påvirket av stress, varme, varm mat og drikke osv) har også kombinasjonshud. Nå er jeg redd for at kvisene kommer tilbake, og at jeg må ha en ny kur. Jeg bruker Paulas choice ultra calm cleanser hver kveld, The ordinary azelaic acid og Q 6 A ceramide cream. På morgenen vasker jeg ansiktet med vann og bruker Skin city skin care calm moisturiser og Suntique I'm medi 100% zinc/ Suntique i'm safe for sensitive skin. Jeg har prøvd litt fram og tilbake med produkter og funnet ut at jeg f.eks ikke kan bruke azelaic acid på morgenen sammen med suntique i'm safe for sensitive skin for da begynner huden å klø/bli irritert, derfor lurer jeg på om kvisene kan komme av suntique i'm safe for sensitive skin og prøver i stedet å bare suntique i'm medi en periode. Jeg har nylig skiftet til suntique i'm safe pga jeg ikke fikk tak i den andre men har fått tak i den nå.

Jeg har både fått noen kviser (litt dype) og noen små, runde nesten blemmelignende kviser jeg ikke helt vet hva er.

Hjelp!

Anonymkode: 4eaee...00c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er noen ingredienser i I'm Safe For Sensitive som kan gi reaksjon i kombinasjon med azelainsyre, hvis det da ikke er azelainsyren i seg selv du reagerer på. Jeg ser at I'm Medi ikke inneholder de samme ingrediensene, så det kan hende at det er der problemet ligger. Jeg vil imidlertid foreslå at du heller bruker azelainsyre om kvelden, så unngår du den problematikken. Siden du oppgir å ha reaktiv hud, er det sannsynlig at det er et eller flere av hudpleieproduktene dine eller kombinasjonen av dem du reagerer på. Hva er det nyeste produktet i rutinen din, og når oppsto reaksjonen?

Det du beskriver med runde, blemmeliknende kviser høres ut som perioral dermatitt, men det bør antakelig en hudlege fastslå. PD opptrer oftest rundt munnen og nesen, er det der du har fått disse blemmene?

Når det gjelder fuktighetskremene dine, er det i utgangspunktet gode produkter, men det er ikke sikkert at de er helt optimale for din hud. Ettersom du har kombinert hud med kvisetendenser, kan det hende at Ceramide Cream rett og slett er for fet. Den inneholder også bl.a. jojobafrøolje som er gunstig for tørr hud, men som er såkalt komedogen, dvs. at den kan gi tilstoppede porer/kviser om man har fet hud eller tendenser til kviser. 

Calm Moisturizer inneholder en del silikon - i utgangspunktet ikke en "dårlig" ingrediens, men bedre egnet for tørr hud da silikon danner en beskyttende hinne som bidrar til å hindre fukttap fra huden. Den inneholder også noen komedogene ingredienser. 

Når man har PD - hvis det er det du har - skal man unngå fete kremer, da det kan forverre tilstanden. 

Inntil du får time hos hudlege eller medisinsk hudpleier som kan finne ut av dette, er det noen ting du kan gjøre selv:

1) Bruk azelainsyre kun om kvelden

2) Bytt fuktighetskrem til en lettere krem med mindre fett. jeg vil foreslå Eucerin Ultra Sensitive Soothing Care Normal/Combination Skin. Det er en veldig "ren" krem med få ingredienser som ikke er kjente irritanter eller komedogener. Jeg vil tro du kan få tak i denne hos apoteket ditt. Bruk denne morgen og kveld.

3) Hvis det ikke har skjedd en endring i positiv retning i løpet av 1-2 2 uker, må du bruke eliminasjonsmetoden. Det første du kutter ut, er azelainsyre. Hvis huden blir bedre av å kutte ut den, vet du at det med stor sannsynlighet er den som er synderen. Om det ikke skjer noe da heller, må du faktisk kutte ut å bruke solkrem en kort periode, for å utelukke (eller bekrefte) om det er noen ingredienser i den du reagerer på. Et par solkremer jeg ser fungerer for mange med sensitiv hud med kvisetendenser (og PD), er Beauty of Joseon Sun Aqua Fresh Rice + B5 SPF50 og House of Hur Weightless Sun Fluid SPF50.

Håper dette kan være til hjelp :) 

Skrevet

Tusen takk for svar!

Jeg bruker azealic acid på kvelden (pga huden klødde/ble irritert om jeg brukte den på morgenen). :) Den nyeste tilskuddet i rutinen min er suntique i'm safe (pga i'm medi var utsolgt), jeg har hatt en og annen kvise en periode før jeg byttet solkrem men det har utviklet seg til flere kviser fra begynnelsen av denne uken sånn ca. 

Små, runde, blemmelignende kviser la jeg merke til i påsken tror jeg, ikke rundt munnen men under øynene ved siden av nesa. 

Bruker forresten Mario Badescu drying lotion på kvisene for å bli kvitt de, og så er jeg veldig dårlig på å la de være i fred greier ikke å la være å pirke selv om jeg vet det gjør det verre. 

Hva gjør jeg nå, skal jeg prøve å bruke i'm medi 100% zinc og se om det hjelper eller skal jeg prøve å bytte ut noen av produktene til de du foreslår?

Kan forresten årstidene ha noe å si på huden, at jeg trenger andre produkter?

Legger forresten til et (dårlig) bilde av kvisene jeg har under øynene/nesa

IMG_2903.HEIC

Anonymkode: 4eaee...00c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...