Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Har havnet i en vanskelig økonomisk og psykisk situasjon, og er litt usikker på alt rundt dette.

Er det vanskelig å få sosialhjelp når man er i jobb?

Ta f.eks. min situasjon, har en 100% stilling og en ok +- lønn, ikke bra men ikke minstesats. Er i en behandling på dps grunnet sterk angst og depresjon som er forverret pga økonomi, så er per nå noe sykemeldt men ønsker å jobbe og komme tilbake så fort helsa lar meg. Økonomisk angst har ført til ulike økonomiske vansker som biter hardt nå, men jeg ønsker å gjøre så jeg kommer meg ut av det ved å ta smarte og gode økonomiske valg, budsjetter etc. Jeg prøver også å selge unna ting, men det er jo ikke alltid en quick fix.

Jeg er nå i en situasjon som stresser meg ekstremt, jeg får ikke betalt husleie som skal betales innen kort tid og skal leve på 500 kr frem til den 20. Dersom jeg venter til lønn for å betale husleien så mister jeg boligen, som definitvt kommer til å føre til en psykisk knekk, noe jeg ikke hadde klart nå.Jeg har ikke lyst til å gå til nav og det krever mye av meg for å be om hjelp, men jeg gjorde jo det da. Har aldri bedt om hjelp før og skammer meg.

Hva skal til for å ikke få avslag, og hva kan de hjelpe med?

Håper noen har erfaringer. Sendte søknad og har sendt inn alt av dokumentasjon som husleie, lønn, kontoutskrifter for 3 måneder, regninger og en haug andre greier de skulle ha. Og skal på møte der nå om noen dager.

Jeg vet selv at det er mine valg som har ført meg hit men jeg er i en prosess for å fikse alt. Jeg ønsker ingen kommentarer på dette. 

Anonymkode: 3347c...159

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om det er mulig så ville jeg forhørt meg om din behandler på DPS, eller noen andre der som kjenner din historie, kan være med deg. Økonomi og psykisk uhelse henger ofte sammen, og da er det fint med tverrfaglighet slik at både DPS og NAV kan ha samme forståelse, og kan hjelpe deg litt mer samkjørt. 

Jeg jobber i barnevernstjenesten og har vært med på flere slike møter. Og de er ofte både nyttige og gode for den det gjelder. Hjelp funger dårlig med "silotenkning" og for den det gjelder er det fint at vi alle kan ha samme forståelse for utfordringer, og at vi kan fordele "oppgavene", sammen med vedkommende, slik at hjelpen faktisk både er nyttig og har et mål. 

Anonymkode: 74d69...509

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Om det er mulig så ville jeg forhørt meg om din behandler på DPS, eller noen andre der som kjenner din historie, kan være med deg. Økonomi og psykisk uhelse henger ofte sammen, og da er det fint med tverrfaglighet slik at både DPS og NAV kan ha samme forståelse, og kan hjelpe deg litt mer samkjørt. 

Jeg jobber i barnevernstjenesten og har vært med på flere slike møter. Og de er ofte både nyttige og gode for den det gjelder. Hjelp funger dårlig med "silotenkning" og for den det gjelder er det fint at vi alle kan ha samme forståelse for utfordringer, og at vi kan fordele "oppgavene", sammen med vedkommende, slik at hjelpen faktisk både er nyttig og har et mål. 

Skal heldigvis til dps tidligere på dagen samme dag som nav så skal forhøre meg litt.

Alt dette er veldig nytt for meg. Jeg leser litt her og der, men ser mange har dårlige erfaringer samt så sier jo loven at man skal kunne få hjelp osv. Veldig miksa mye av erfaringene og informasjonen som er der ute.

Skrevet

Spesielt å sose vekk lønningen og så forvente at nav skal dekke husleia. 

Anonymkode: 9e9d6...921

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Skal heldigvis til dps tidligere på dagen samme dag som nav så skal forhøre meg litt.

Alt dette er veldig nytt for meg. Jeg leser litt her og der, men ser mange har dårlige erfaringer samt så sier jo loven at man skal kunne få hjelp osv. Veldig miksa mye av erfaringene og informasjonen som er der ute.

Skjønner at det er nytt og kan oppleves som skummelt. Og da er det ekstra lurt å ha noen med seg, som kan bidra til å opplyse om din situasjon. Snakk med DPS om dette. Om dine behov, dine tanker og utfordringer vedr. både økonomi og at du har søkt sosialhjelp. 

Lykke til

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Spesielt å sose vekk lønningen og så forvente at nav skal dekke husleia. 

Anonymkode: 9e9d6...921

Har langt ifra soset vekk penger. 
Hadde et for høyt lønnstrekk kontra lønn som gjorde at jeg satt med 4000 kr etter å ha betalt husleie, da betalte jeg strøm, mat og transport til og fra jobb. Har 500 kr igjen. På grunn av samlivsbrudd og flytting ble ikke søknad om å korte ned summen vedtatt før lønn. Jeg har tviholdt på de pengene så langt det lot seg gjøre uten å sløse. Hadde jeg ikke sløst hadde jeg heller ikke kunne betalt husleie uansett hva jeg hadde gjort.

Jada dere som liker å hate på folk som havner utpå økonomisk, så vet jeg selv at jeg har selv påført meg lønnstrekk. MEN jeg ordner opp og prøver å fikse alt sammen, men det tar tid.

Skrevet

Vet ikke med nav. Håper du får hjelp men kan si at jeg var i en dårligere situasjon enn deg og fikk avslag. Du kan ikke bli av med leiebolig  fordi du er noen dager forsinket med leien. Det beste er å forklare situasjonen for huseier så de veit. 500kr til den 20e er i min fattige verden mye. Så lenge du ikke har barn da. 

Anonymkode: cb015...68e

Skrevet

En gang ble jeg tatt dobbelt lønntrekk og satt igjen med null og nada. Fordi det var overlapp på to kreditorer. Folk som ikke har vært i den situasjonen skjønner bare ikke. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

En gang ble jeg tatt dobbelt lønntrekk og satt igjen med null og nada. Fordi det var overlapp på to kreditorer. Folk som ikke har vært i den situasjonen skjønner bare ikke. 

Ja ikke sant, kan være mange årsaker til hvorfor man har havnet i visse situasjoner. Er noe herk å stå i, unner ingen å slite skikkelig økonomisk.

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Vet ikke med nav. Håper du får hjelp men kan si at jeg var i en dårligere situasjon enn deg og fikk avslag. Du kan ikke bli av med leiebolig  fordi du er noen dager forsinket med leien. Det beste er å forklare situasjonen for huseier så de veit. 500kr til den 20e er i min fattige verden mye. Så lenge du ikke har barn da. 

Hva var begrunnelsen for avslag om jeg kan spørre?

Skrevet

Vær åpen og ærlig når du er i møte med Nav. Kanskje økonomisk rådgivning kan være lurt i din situasjon. Mest sannsynlig vil du møte en saksbehandler som ønsker å hjelpe deg, er du uheldig gjør du ikke det. Enig med den over som sier at det kan være lurt å snakke litt med din DPS-behandler før møtet med Nav. 

Anonymkode: df1b9...33e

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Vær åpen og ærlig når du er i møte med Nav. Kanskje økonomisk rådgivning kan være lurt i din situasjon. Mest sannsynlig vil du møte en saksbehandler som ønsker å hjelpe deg, er du uheldig gjør du ikke det. Enig med den over som sier at det kan være lurt å snakke litt med din DPS-behandler før møtet med Nav. 

Anonymkode: df1b9...33e

Takk for svar :)
Venter på økonomisk rådgivning, dps sendte over ting dit så de skulle kontakte meg. Definitivt lurt og noe jeg selv ønsker. 
Prøver også å ordne opp selv og kutte unødvendige ting. Slutta å snuse, handler billig og smart mat, selger unna klær og andre ting osv.

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...