Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva fikk dere som beroligende og smertestillende ved egguttak? Hvordan opplevde dere hele den prosessen? Gikk dere på jobb etterpå?
Jeg er svært nervøs for inngrepet, bekymret for smerten og redd for å ikke ligge i ro. Kommer ikke til å sove natten før. 
Veldig glad for svar ❤️ 

Anonymkode: 57c54...90f

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Skjønner så godt at du er nervøs og gruer deg ❤️ Jeg var også veldig nervøs før første egguttak. Det er heldigvis fort unnagjort, og du blir godt tatt vare på 💛

Jeg fikk Paracet, voltaren, og en pille jeg ikke husker navnet på, men som fungerer som beroligende og sovemedisin. Jeg er ganske redd for smerter og syntes ultralydene var litt ubehagelige, så jeg fikk også Oxynorm i tillegg. Første uttak opplevde jeg egentlig som helt greit, det var mest lokalbedøvelsen som var ubehagelig. Andre uttak syntes jeg var mer smertefullt, men da var jeg også på vei til å bli overstimulert. Personalet var uansett veldig flinke og tok godt vare på meg hele veien(jeg har gjort dette offentlig).

Formen etter uttak var ganske fin for min del, mye takket være smertestillende, men jeg har vært trøtt og dratt hjem for å sove etterpå(var på en liten shopping runde først). Dagene etter hadde jeg litt ubehag. Jeg har også fått tilbud om sykemelding fra uttak til innsett på begge uttakene.

Vil anbefale å ta det rolig noen dager etterpå, og si ifra til klinikken at du er nervøs og ønsker så mye smertestillende som mulig 💛

Lykke til, dette klarer du ❤️

Endret av Irol
Leste spørsmålet til TS feil første gang
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Hatt to uttak, fikk paracet, voltaren og oxynorm. Fikk litt extra oxynorm fordi jeg var så redd, var virkelig så livredd for det. Så jeg var på en god snurr. Men det var faktisk ingenting å være redd for for min del, var ikke vondt i det hele tatt! Fikk godt med lokalbedøvelse, og så på hele uttaket på skjermen og synes det var fascinerende. Uttak 2 filmet jeg tom. litt av, veldig gøy å se. Jeg blir kjempekvalm av opiater så jeg var skikkelig kvalm etterpå, i mange timer. Dro rett hjem og lå på sofaen endel etterpå, sov vel litt tom. fordi jeg heller ikke hadde sovet så mye natten før. Men var helt fin innen kvelden og var på jobb dagen etter som vanlig. Kunne aldri jobbet dagen for uttak pga oxy og kvalme. 
Masse lykke til! 

Anonymkode: ef2e2...ce2

• Hjerte 1
Skrevet

Husker ikke helt nøyaktig hva jeg fikk, men tror det er det samme som nevnt over. For min del var det egentlig ikke så ille fysisk, ubehagelig, men ikke direkte vondt. Kjente det når det ble stukket inn på en måte, men ikke vondt. Mer fascinerende egentlig. Så på skjermen hva som ble gjort og fulgte med.

Hatt to uttak, men ikke vondt den ene eller andre gangen. Andre gangen måtte de gjennom urinblæren, så den ble jo også bedøvd, så slet litt med å tisse de første timene. Men ikke vondt.

Jeg var dog ikke på jobb etterpå, da det er en påkjenning psykisk synes jeg. Runde to var verre psykisk, men da tiden mellom uttak og innsett. I første runde fikk de ikke ut så mange egg og ingen embryo overlevde. Så jeg grua meg mye til runde to pga det. I runde to skylte de eggposene også, for å sikre seg at de fikk ut eggene (for det var flere follikler enn egg i første omgang). Men runde to gikk signifikant mye bedre og jeg ble gravid på fersk innsett med dag 3 embryo. Men jeg var sykmeldt hele uken mellom uttak og innsett pga det psykiske. 

Jeg var ganske sliten samme dag som uttakene, antakeligvis både pga medisinene, men også pga det mentale stresset. Så jeg sov mye samme dag som uttaket var. Men jeg vet flere går på jobb, men på klinikken jeg har gått til, så er det standard prosedyre å sykemelde iallefall den dagen. 

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Lugger sykt.

Anonymkode: a3bca...b2e

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ville ikke gått på jobb etterpå nei. Anbefaler å ta dagen etterpå fri også.

Jeg ble veldig svimmel og nesten litt beruset av oxynorm og beroligende. Var ikke helt meg selv den dagen. Kunne aldri fungert på jobb. 

Mine egguttak har dessverre også vært veldig smertefulle. Ved første egguttak hadde jeg store smerter i 3-4 dager etterpå. Tror ikke det er helt normalt. Jeg ble ikke overstimulert. Men man vet liksom ikke helt hvordan man vil reagere på et egguttak da det er veldig individuelt. 

Anonymkode: 47d9b...c03

• Hjerte 1
Skrevet

Ryddet for medisindosering. 

_popcorn_, adm

AnonymBruker
Skrevet
Irol skrev (På 7.4.2026 den 23.07):

Skjønner så godt at du er nervøs og gruer deg ❤️ Jeg var også veldig nervøs før første egguttak. Det er heldigvis fort unnagjort, og du blir godt tatt vare på 💛

Jeg fikk Paracet, voltaren, og en pille jeg ikke husker navnet på, men som fungerer som beroligende og sovemedisin. Jeg er ganske redd for smerter og syntes ultralydene var litt ubehagelige, så jeg fikk også Oxynorm i tillegg. Første uttak opplevde jeg egentlig som helt greit, det var mest lokalbedøvelsen som var ubehagelig. Andre uttak syntes jeg var mer smertefullt, men da var jeg også på vei til å bli overstimulert. Personalet var uansett veldig flinke og tok godt vare på meg hele veien(jeg har gjort dette offentlig).

Formen etter uttak var ganske fin for min del, mye takket være smertestillende, men jeg har vært trøtt og dratt hjem for å sove etterpå(var på en liten shopping runde først). Dagene etter hadde jeg litt ubehag. Jeg har også fått tilbud om sykemelding fra uttak til innsett på begge uttakene.

Vil anbefale å ta det rolig noen dager etterpå, og si ifra til klinikken at du er nervøs og ønsker så mye smertestillende som mulig 💛

Lykke til, dette klarer du ❤️

Tusen takk ❤️ Kanskje var det Midazolam eller Stesolid. 
Hvordan synes du det var å ta sprøytene de 12-16 dager opptil uttaket?
Jeg har neste ikke fett på magen og tenker på å sette dem i låret i stedet. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Ja, tror kanskje det het Dormicum, og det er vel midazolam som er virkestoffet, så du har nok rett 😊

Nå vet jeg ikke hva slags medisiner du har fått, men jeg fikk Gonal-F, Fyremadel og Ovitrelle.

Jeg har lav smerteterskel og er ikke så glad i sprøyter, men synes Gonal-F gikk helt fint å sette etter et par dager. Fyremadel syntes jeg var ganske vond, siden nålen er litt tykkere. Den kjente jeg godt begge under begge forsøkene. Ovitrelle har samme type nål som Gonal-F, så da var jeg blitt vant til det og syntes ikke det var noe stress.Når det gjelder Fyremadel, så synes jeg det hjalp å sette den litt bestemt.

Jeg har også lite fett på magen (alt legger seg på rumpe og lår😅), men fikk beskjed om å sette sprøytene i magen likevel. Jeg ville nok hørt med sykepleier før du eventuelt setter dem i låret, siden det kan variere litt hva som anbefales.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Tror det var fyremadel jeg testet i låret fordi det stod i pakningsvedlegget, men det anbefaler jeg ikke, var mye verre der for meg. Jeg brukte magen selv om jeg heller ikke har noe særlig fett der, men jeg brukte også emla krem på stikkstedet etterhvert og da kjente jeg de ikke. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Irol skrev (10 timer siden):

Ja, tror kanskje det het Dormicum, og det er vel midazolam som er virkestoffet, så du har nok rett 😊

Nå vet jeg ikke hva slags medisiner du har fått, men jeg fikk Gonal-F, Fyremadel og Ovitrelle.

Jeg har lav smerteterskel og er ikke så glad i sprøyter, men synes Gonal-F gikk helt fint å sette etter et par dager. Fyremadel syntes jeg var ganske vond, siden nålen er litt tykkere. Den kjente jeg godt begge under begge forsøkene. Ovitrelle har samme type nål som Gonal-F, så da var jeg blitt vant til det og syntes ikke det var noe stress.Når det gjelder Fyremadel, så synes jeg det hjalp å sette den litt bestemt.

Jeg har også lite fett på magen (alt legger seg på rumpe og lår😅), men fikk beskjed om å sette sprøytene i magen likevel. Jeg ville nok hørt med sykepleier før du eventuelt setter dem i låret, siden det kan variere litt hva som anbefales.

Takk igjen ❤️
Fyremadel, Pergoveris, Ovitrelle og Gonapeptyl har jeg fått. Lurer på hvorfor jeg har fått så mange. Alt er klikkpenner, som jeg forstår det. Fyremadel også? Ikke pumpe og kanyle - håper for all del ikke det.
Fikk du bivirkninger av medisinene?
ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Takk igjen ❤️
Fyremadel, Pergoveris, Ovitrelle og Gonapeptyl har jeg fått. Lurer på hvorfor jeg har fått så mange. Alt er klikkpenner, som jeg forstår det. Fyremadel også? Ikke pumpe og kanyle - håper for all del ikke det.
ts

Ovitrelle og gonapeptyl er for at du skal få eggløsning. Settes 36t før egguttak 😊 

Anonymkode: f53db...91f

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Tror det var fyremadel jeg testet i låret fordi det stod i pakningsvedlegget, men det anbefaler jeg ikke, var mye verre der for meg. Jeg brukte magen selv om jeg heller ikke har noe særlig fett der, men jeg brukte også emla krem på stikkstedet etterhvert og da kjente jeg de ikke. 

Tusen takk ❤️ Blir nok magen på meg også da. Var det så ille at du noen ganger tenkte på å gi opp?
Ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ovitrelle og gonapeptyl er for at du skal få eggløsning. Settes 36t før egguttak 😊 

Anonymkode: f53db...91f

Takk du ❤️ 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Takk igjen ❤️
ts

Jeg hadde akkurat de samme medisinene. 

Fyremadel er ferdig fylt sprøyte, de andre er penn. Fyremadel er den vondeste, men bare vær obs på å sette den i riktig vinkel, at du vrir spissen slik at du stikker med den skarpeste siden (den er skrå ytterst på spissen) og vær bestemt når du stikker den. 
Jeg fikk lite bivirkninger. Følte meg litt stinn i magen og kunne bli småkvalm spiste jeg ikke regelmessig. 

Anonymkode: 6f23d...415

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg hadde akkurat de samme medisinene. 

Fyremadel er ferdig fylt sprøyte, de andre er penn. Fyremadel er den vondeste, men bare vær obs på å sette den i riktig vinkel, at du vrir spissen slik at du stikker med den skarpeste siden (den er skrå ytterst på spissen) og vær bestemt når du stikker den. 
Jeg fikk lite bivirkninger. Følte meg litt stinn i magen og kunne bli småkvalm spiste jeg ikke regelmessig. 

Anonymkode: 6f23d...415

Takk for du sa i fra om det med Fyremadel. Jeg ganske sikker på at jeg ikke vil klare å sette den på meg selv. Har stor skrekk for sprøyter. Jeg sa til klinikken at jeg kun vil klare å sette klikkpenner, og de sa at alle var det. Da må jeg nok utsette hele prosessen til neste måned og få arrangert at jeg har noen som kan hjelpe meg med det. Partneren min er ikke med meg på alle de dager. 

Skrevet

Jeg hadde født komplisert fødsel og hadde endometriose som krevde akutt kirurgi i forkant av egguttak.

Tåler smerter ganske godt.

Fikk ikke beroligende, men noen piller (tror ikke det var oxy) samt en væske som hadde kort varighet. 

Jeg synes det var smertefullt, men det hjalp at sykepleieren trykket ned på et vis.

Fødsel er hundre ganger verre, men da venter man jo liksom på det man ønsker. 

Samme dag var helt grei, men kunne ikke gått på jobb. 

Anonymkode: ff1e3...c21

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg hadde født komplisert fødsel og hadde endometriose som krevde akutt kirurgi i forkant av egguttak.

Tåler smerter ganske godt.

Fikk ikke beroligende, men noen piller (tror ikke det var oxy) samt en væske som hadde kort varighet. 

Jeg synes det var smertefullt, men det hjalp at sykepleieren trykket ned på et vis.

Fødsel er hundre ganger verre, men da venter man jo liksom på det man ønsker. 

Samme dag var helt grei, men kunne ikke gått på jobb. 

Anonymkode: ff1e3...c21

Snilt av deg å dele. 
Tror det er noe med at det er en unaturlig prosess, som gjør egguttaket ekstra skremmende. En fødsel spør kroppen på en måte om.
Men jeg sliter allerede med tanken på å sette Fyremadel selv.
ts

Skrevet

Ingenting. Beskjed om å ta en paracet før jeg kom. Det var inn i helvete vondt, begge ganger.

Anonymkode: 7d58b...1ad

• Nyttig 2
Skrevet

Jeg tenker det er viktig at du er klar over at det er svært indivurelt hvordan du vil reagere på både medisiner og selve utaket. 

Jeg har vært sikkelig uhelig med både bivirkninger av medisiner og uttak, og opplevd at jeg hverken hadde nok kunnskap selv, og at jeg heller ikke fikk god nok informasjon av sykehuset.

Sier ikke dette for å skremme deg, men kunnskap om dette kan føre til at du får rett hjelp hvis du er i faren for å bli overstimulert, og tar de nødvendige hensyn til deg selv i hele prosessen 🙏

Anonymkode: 82347...db0

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...