male32 Skrevet 3 timer siden #1 Skrevet 3 timer siden Hei Jeg skal prøve å lage lasagne opp fra grunnen av. Har tidligere brukt toro/knorr med sauspulver. i alle oppskrifter står det at man skal smelte smør og blande mel, så spe på med melk. Min erfaringer er at det blir klumper. Jeg har vondt i armen, og fått beskjed av fysioterapeut å unngå å bruke den så mye, klarer derfor ikke å røre kraftig. Er det ikke enklere å blande mel og melk sammen først, og så har i smør/margarin? Hvordan lager dere lasagne?
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #2 Skrevet 3 timer siden Sikter du melet i smøret? Anonymkode: c4fd5...80a
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #3 Skrevet 3 timer siden La smøret frese på medium varme en god stund i smøret før melk. Da fjerner du også melsmaken og de blir mindre klumper. Anonymkode: 199c4...506
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #4 Skrevet 3 timer siden Du kan bruke melk og maizenamel, det er minimalt med miksing da. Tilsett en smørklatt for smakens skyld. Anonymkode: bcad8...b2f
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #5 Skrevet 3 timer siden Du kan fint røre sammen mel og melk til hvit saus. Akkurat som du lager fløyelsgrøt. Bare bruke mer melk enn du gjør i grøten. Så kan du tilsette smør etterpå. Anonymkode: 05361...135
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #6 Skrevet 3 timer siden AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Du kan bruke melk og maizenamel, det er minimalt med miksing da. Tilsett en smørklatt for smakens skyld. Anonymkode: bcad8...b2f Fex: Ha 1 liter melk og 5 toppede ss maizena i en gryte, pisk det sammen, det tar fem sekund. Ha så to, tre ss smør i gryten, og kok opp mens du rører jevnlig til sausen tykner. Sett til side og la osten (om du bruker det) smelte i sausen, smak til med salt og pepper. Anonymkode: bcad8...b2f
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #7 Skrevet 3 timer siden male32 skrev (12 minutter siden): Min erfaringer er at det blir klumper. Jeg har vondt i armen, og fått beskjed av fysioterapeut å unngå å bruke den så mye, klarer derfor ikke å røre kraftig. Om du bruker lavere varme, går det saktere. Da trenger du ikke å røre så kraftig. Anonymkode: 1abb3...d37
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #8 Skrevet 3 timer siden male32 skrev (11 minutter siden): Hei Jeg skal prøve å lage lasagne opp fra grunnen av. Har tidligere brukt toro/knorr med sauspulver. i alle oppskrifter står det at man skal smelte smør og blande mel, så spe på med melk. Min erfaringer er at det blir klumper. Jeg har vondt i armen, og fått beskjed av fysioterapeut å unngå å bruke den så mye, klarer derfor ikke å røre kraftig. Er det ikke enklere å blande mel og melk sammen først, og så har i smør/margarin? Hvordan lager dere lasagne? Hvis en ikke tar i for mye melk av gangen, så er ikke det et problem. Føler ikke jeg rører så voldsomt, men passer på å ikke ta for mye melk i helt i starten Anonymkode: d2d5d...a15
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #9 Skrevet 3 timer siden Du kan jo lage det på en annen måte, men da blir det ikke en bechamelsaus.. Anonymkode: 1db24...d48
WhimsyTea Skrevet 3 timer siden #10 Skrevet 3 timer siden (endret) Kokk her smelt smør. Ha i mel. Bruk treskje og rør det sammen mens det syder litt i kjelen. Ikke la det brune seg. Spe med litt og litt melk. Det skal bli deig/grøt mellom hver gang helt til du har saus. Har du i all melka med en gang blir det ikke bra. Da får du også mer problemer med melsmak. sliter du med å røre så bruk en stavmikser med visp. lykke til Endret 3 timer siden av WhimsyTea 1
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #11 Skrevet 3 timer siden Har aldri opplevd at det det blir klumper når jeg lager hvit saus. Jeg smelter smøret på middels varme, har i mel og rører i noen sekunder til det har blandet seg. Deretter har jeg i melken litt etter litt, så jeg ser at tykkelsen blir passelig. Anonymkode: 46004...1d7
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #12 Skrevet 3 timer siden Du må smelte smøret, og så røre inn melet. Blir det for tørt, tar du bittelitt melk i formå spe det ut. Ikke tøm all melken oppi før du ser klumpene he jevnet seg ut, for da er det umulig. Det er ikk tungt å røre ut mel i smeltet smør. Anonymkode: eead9...328
senior Skrevet 3 timer siden #13 Skrevet 3 timer siden (endret) Ta i alt melet i sammen men smeltet smør og LITT melk først. Spe på med litt melk av gangen mens du rører. Svak varme og kke mer melk av gangen enn at blandingen blir tykk som grøt inntil inntil du nærmer deg slutten og sper på med så mye melk at sausen er passe tykk etter kort oppkok. Det er lov å bruke hjulvisp også . . . . . Og ikke glem nok kardemomme . . . Og hgusk at retten kalles lasagna på italiensk. Uttales "lasanja" og ikke "lasanj" - - - Endret 3 timer siden av senior
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå