Kvalitet Skrevet mandag kl. 09:50 #1 Skrevet mandag kl. 09:50 Noen som har vært i Firenze eller som kjenner byen godt som vil fortelle noe om hva som er verd å oppleve? Vi skal være der i 4 dager 😊
gard Skrevet mandag kl. 12:39 #2 Skrevet mandag kl. 12:39 Jeg har vært der et par ganger og det er en flott by i et flott området av italia. Jeg vil anbefale å besøke La Galleria dell’Accademia di Firenze for å se David statuen - den er helt fantastisk. Uffizi galleriet er også utrolig omfattende og kan være ganske overveldene - et tips er å prøve å ta en guidet tur for å få mer info om de forskjellige kjente verkene. Midt i byen ligger broen Ponte Vecchio som er vakker og som ofte blir tatt bildet av. Du kommer helt sikkert til å gå innom Piazza della Signoria i løpet av turen - en flott plass der du blant annet kan se skulpturer i Loggia dei Lanzi. En av de mest dramatiske er nok "The Rape of the Sabine Women" som har stått der siden rundt 1580! Katedralen er utrolig flott og jeg vil anbefale at du tar en tur opp til toppen slik at du får se fresken på innsiden av kuppelen på nært hold og får utsikt over byen på toppen. Byen har mye god mat og klassiske retter er Bistecca alla Firoentina - en tykk t-bone stek som stor sett blir servert medium-rare , lampredotto - et smørbrød som lages ved å bruke deler av magen til ku, de har selvfølgelig god gelato osv. Dersom dere vil dra litt rundt så tar de ikke så lang tid å ta toget til f.eks. Bologna og hvis dere har bil så er det lett å kjøre ut for å se nyelige små byer i Toscana. 1
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 13:00 #3 Skrevet mandag kl. 13:00 Du har fått et utmerket svar ovenfor. Vil bare legge til at tog til Pisa også kan være en rask utflukt, hvis dere vil se tårnet. Anonymkode: 9f291...e96
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 14:38 #4 Skrevet tirsdag kl. 14:38 Ta turen opp til Piazzale Michelangelo for panoramautsikt over byen. https://maps.app.goo.gl/gJijj4zfrMyFMWhm8 Anonymkode: cf132...c14 1
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 12:58 #5 Skrevet onsdag kl. 12:58 Jeg var ikke innom denne, og angret litt på det: https://en.wikipedia.org/wiki/Basilica_of_San_Lorenzo,_Florence Anonymkode: 23b77...537
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 12:59 #6 Skrevet onsdag kl. 12:59 Ufizzi synes jeg var utmattende og kjedelig - nærmest alt i samme stil og den typen kunst gir meg lite. Anonymkode: 23b77...537
test1e Skrevet onsdag kl. 14:50 #7 Skrevet onsdag kl. 14:50 He he, jeg og en italiensk dame skulle lure oss til å ta et bilde fra et vindu inne på Palazzo Pitti. Da det sto på gløtt, dyttet jeg opp vinduet, da gikk alarmen 😄 Anbefales ikke. Ellers er hagen på Palazzo Pitti verdt en spasertur. Palazzo Medici Riccardi verdt en tur. Alle skal selvfølgelig se katedralen. Her kan man gå opp i kuppelen eller tårnet. Men jeg vil tipse om Santissima Annunziata kirken. Kanskje ikke så mye å se på utenifra, men utrolig flott inne Ellers, digger italia. Iskrem fra de mange gateselgerene(Dyrt men godt), og gå på kafe. (ikke minst Peroni / Moretti)
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 16:37 #8 Skrevet onsdag kl. 16:37 Bobolihagene er verdt et besøk. Ellers er det bare å vandre rundt i byen. Firenze er nydelig. Anonymkode: d44d4...3c8 2 1
Knutekålmor85 Skrevet onsdag kl. 16:45 #9 Skrevet onsdag kl. 16:45 Liker du byen er det flott. Hvis ikke, korte togturer til Bologna (veldig god mat), Lucca (flott bymur og god mat) og Pisa.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå