Gå til innhold

Destruktiv svigerfar

Fremhevede innlegg

Skrevet

Du er selvfølgelig helt normal som reagerer med avsky på hans oppførsel. Hele mannen er jo et avvik fra menneskeheten. Manipulativ og ond.

Det er veldig forståelig at du trenger å dele og prate om dette. Det er noen hendelser som er vanskeligere å komme over enn andre.

Dessverre vil du og din familie aldri få noe rettferdighet her. Din eks er åpenbart skadet av denne mannen, og har ikke tatt ansvar for å rette opp i dette i voksen alder. Det er kjernen i problemet her. Det må ha vært svært frustrerende å leve med en person som har gått god for svigerfars oppførsel, i tillegg til å bli mer og mer lik han selv. Jeg føler virkelig med deg. Det var aldri noe du kunne ha gjort for å fikse dette, det hadde blitt sånn her uansett. Håper det kan hjelpe litt å vite det.

Hvis du kjenner at dette tar stor plass i hodet, hjertet og hverdagen din vil jeg anbefale deg å prate med en profesjonell om det. Det er ikke verdt å bruke mer tid og energi på eks og tidligere svigerfar. De går videre og ødelegger andres liv nå, slik skadede mennesker gjør. Jeg håper du får fred med dette og kan fokusere på å være en stabil og oppegående forelder for dine barn, slik at de i hvert fall har ett godt forbilde å strekke seg etter.

Anonymkode: ae098...0eb

• Liker 1
  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Hjerte skrev (3 minutter siden):

Jo, når familien trenger hjelp sitter man ikke å vuderer om man er "komfortabel med" familiemedlemmer, små eller store. Da stiller man opp, man drar ikke på fisketur. 

Han har ingen problemer med å forholde seg til barn på den måten. 
Det var det jeg tenkte jeg også - det var krise, man blir ved teltene og stilker opp. Om ikke så symbolsk ved å holde seg hjemme. Da viser man respekt for situasjonen.

Anonymkode: a87fe...aa4

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg skal være forsiktig med å uttale meg mer. Plutselig har folk konkludert med at det var mitt mørke sinne som var årsaken til bruddet, jeg er plutselig ikke egnet  å være forelder, og jeg har også problemer med følelsesregulering. Ja, ja - godt å høre at flere også kan se min side. Vet ikke hva jeg skal svare på slikt jeg. Håper bare at alle har det bra.🌞

Spørsmålet mitt var hva du ønsket ved å legge ut historien på et diskusjonsforum hvis du ikke tåler diskusjonen. Personkarakteristikker synes jeg generelt folk bør unngå, men her var det du som startwt tråden med en negativ karakteristikk. Man kan enkelt diskutere situasjoner og handlinger uten å stemple folk, mer her virker det som du ønsker å få støtte i karakteristikken. 

Anonymkode: aa392...173

• Liker 1
Skrevet

Han har ingen problemer med å forholde seg til barn på den måten. 
Det var det jeg tenkte jeg også - det var krise, man blir ved teltene og stilker opp. Om ikke så symbolsk ved å holde seg hjemme. Da viser man respekt for situasjonen.

Betyr det at du ba ham om å være barnevakt, men at han heller dro på fisketur? Det er i så fall noe annet enn den originale historien, hvor du i ettertid fikk vite at han var på fisketur. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Han er bare en hensynsløs kald jævel. Du vet, du får kun info om situasjonen som oppsto. Du vet pent lite annet. Og uansett,  jeg vet ikke hvilken familie du kommer fra. Min familie gjør ikke slik. Vi tar vare på hverandre  og stiller opp i en ekstremt sårbar situasjon. Nyfødt og datter på intensiven? Jesus, du høres ut som han. Hele min familie ble involvert denne uken. Vet du hva unnskyldningen hans  var? Han hadde arrangert turen. Som om 60-åringene på fisketuren  ikke kan ta vare på seg selv?

Han snakker kun om seg selv, stilte aldri opp på en måte som betydde noe. Ringte aldri når dette skjedde. Jeg måtte informere alt til ham. ham. Ingenting gjorde han. Kunne aldri ha guttene på overnatting. Når vi dro på tur til Portugal og min mor skulle være med meg og damen og få sin etterlengtede pause etter ti år uten ferie pga min far så ble min far akutt syk og min mor avbrøt reisen og tok vare på pappa. Svigerfar og samboer som også var med stilte ikke ett spm til meg om hvordan min far hadde det og at det var synd at dette skjedde. Det første han gjør når vi var på besøk var å snakke om seg og forretningene sine. Han er så skadet, jeg jobber selv med pedagogikk og psykologi jeg mistenker en el annen for personlighetsforstyrrelse. At du sier at jeg var den som tråkket i salaten? Den får stå for din regning. Vet ikke om du har barn? Håper ikke det. Prøv å gjennomgå noe slikt. Det er skammelig oppførsel. Det er ei grense for alt, også empati! Skulle nesten tro at du tilhørte denne familien. Det er ikke et kompliment. På mange måter høres du ut som min eks. Hun slo meg også. Voldelig mot eldstemann har hun også vært. Truet meg i tillegg. Det er eplet og stammen vet du. Vil ikke at mine barn skal bli skadet på denne måten og ende opp slik selv.

Jeg tviler sterkt på at du jobber innen psykologi og pedagogikk, da ville du aldri kommet med sånne anklager mot meg, samt si sånne ondskapsfulle ting som at du håper at jeg ikke har barn og at jeg høres ut som din voldelige eks. Da ville du faktisk forstått at det handler om å se andre perspektiver av en sak. 

Du høres slett ikke hyggelig ut, og jeg forstår godt at svigerfaren din har reagert, når det er slik som dette du snakker til folk. Dette er rett og slett ondskapsfullt og så usaklig som du kan få det. Skjerp deg!

Anonymkode: 99546...981

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Betyr det at du ba ham om å være barnevakt, men at han heller dro på fisketur? Det er i så fall noe annet enn den originale historien, hvor du i ettertid fikk vite at han var på fisketur. 

Skjønner ikke hvor du tar dette fra? Aldri snakket om dette. Jeg var på et sykehus på intensivavdelingen med min nyfødte - hadde ikke tid til noe de første dagene. 

Skrevet

Hvorfor fikk du 2 barn med denne dama som tydeligvis er like ille som faren sin?

Anonymkode: 54001...48f

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Skjønner ikke hvor du tar dette fra? Aldri snakket om dette. Jeg var på et sykehus på intensivavdelingen med min nyfødte - hadde ikke tid til noe de første dagene. 

Jeg stilte et spørsmål, fordi forløpet blir nokså uklart for meg. Er du sint fordi han ikke var barnevakt eller fordi han var på fisketur? Du mener han skulle stilt opp, men ikke hva du mener han skulle gjort, annet enn å være hjemne.

Du prøver iallfall ikke å gjøre deg forstått eller være tydelig på hva du ønsker, men velger å skjelle ut folk på sms i ettertid.

• Liker 2
Skrevet
Hjerte skrev (2 timer siden):

Jo, når familien trenger hjelp sitter man ikke å vuderer om man er "komfortabel med" familiemedlemmer, små eller store. Da stiller man opp, man drar ikke på fisketur. 

Vil man virkelig at en bestefar som smekker til barn skal «hjelpe til»?

Det høres ut som det var best at han dro på fisketur, sett i etterpåklokskapens lys.

Anonymkode: c6392...871

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Vil man virkelig at en bestefar som smekker til barn skal «hjelpe til»?

Det høres ut som det var best at han dro på fisketur, sett i etterpåklokskapens lys.

Nei, å smekke til er noe helt annet enn å hjelpe til. 

Skrevet
Hjerte skrev (2 timer siden):

Nei man er ikke en drittperson firdet

Anonymkode: 6569a...cc4

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Han er bare en hensynsløs kald jævel. Du vet, du får kun info om situasjonen som oppsto. Du vet pent lite annet. Og uansett,  jeg vet ikke hvilken familie du kommer fra. Min familie gjør ikke slik. Vi tar vare på hverandre  og stiller opp i en ekstremt sårbar situasjon. Nyfødt og datter på intensiven? Jesus, du høres ut som han. Hele min familie ble involvert denne uken. Vet du hva unnskyldningen hans  var? Han hadde arrangert turen. Som om 60-åringene på fisketuren  ikke kan ta vare på seg selv?

Han snakker kun om seg selv, stilte aldri opp på en måte som betydde noe. Ringte aldri når dette skjedde. Jeg måtte informere alt til ham. ham. Ingenting gjorde han. Kunne aldri ha guttene på overnatting. Når vi dro på tur til Portugal og min mor skulle være med meg og damen og få sin etterlengtede pause etter ti år uten ferie pga min far så ble min far akutt syk og min mor avbrøt reisen og tok vare på pappa. Svigerfar og samboer som også var med stilte ikke ett spm til meg om hvordan min far hadde det og at det var synd at dette skjedde. Det første han gjør når vi var på besøk var å snakke om seg og forretningene sine. Han er så skadet, jeg jobber selv med pedagogikk og psykologi jeg mistenker en el annen for personlighetsforstyrrelse. At du sier at jeg var den som tråkket i salaten? Den får stå for din regning. Vet ikke om du har barn? Håper ikke det. Prøv å gjennomgå noe slikt. Det er skammelig oppførsel. Det er ei grense for alt, også empati! Skulle nesten tro at du tilhørte denne familien. Det er ikke et kompliment. På mange måter høres du ut som min eks. Hun slo meg også. Voldelig mot eldstemann har hun også vært. Truet meg i tillegg. Det er eplet og stammen vet du. Vil ikke at mine barn skal bli skadet på denne måten og ende opp slik selv.

Du fokuserer enormt på svigerfar, hans oppførsel og at han var en av årsakene til brudd.

At din eks var voldelig mot deg og barna, nevnes nærmest bare som et mindre viktig apropos.

Jeg synes fokuset ditt er merkelig. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Du fokuserer enormt på svigerfar, hans oppførsel og at han var en av årsakene til brudd.

At din eks var voldelig mot deg og barna, nevnes nærmest bare som et mindre viktig apropos.

Jeg synes fokuset ditt er merkelig. 

👏

Anonymkode: 6569a...cc4

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Har lagt ut historie lenger opp i tråden. Sorry, ble litt rotete dette.🙂

Lag heller ny tråd.

Anonymkode: 6143a...941

Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Mange menn som er født før ca 1950-60 kan være sånn.

De at han dro på fisketur kan være hans måte å komme vekk og få tankene over på noe annet. Når man opplever noe vondt, så er det ikke så greit å stå i det til enhver tid.

Synes absolutt ikke det var noe greit at du skulle bli så sint for han for det! 

Det at han slo til barnet ditt var derimot ikke greit, men før i tiden var ikke det helt uvanlig. En kjapp smekk var effektivt, men ikke det å gi juling. Det er noe helt annet.

Virker som du er en hissig type (du skriver at du gikk i svart) som overreagerer, isteden for å se ting fra andre synsvinkler. Du burde ha hatt en bedre kommunikasjon, og forklart at man smekker ikke til barn idag. Ikke reagert så voldsomt som du tydeligvis gjorde.

Ditt sinne var nok det som gjorde at forholdet gikk i vasken, - hun fikk se din mørkeste side. 

Måten du omtaler faren hennes på hjalp vel heller ikke. 

Anonymkode: 3e7c5...a47

Å slå barn er ulovlig. Hvor langt kan man strekke strikken mht å gjøre ulovligheter for så å frikjenne den som gjør noe ulovlig med en muntlig tilbakemelding om at dette gjør man ikke og hvor kultur og oppvekstvilkår stopper ansvarliggjøringen? Når min eks svigerfar i tillegg er advokat så er det jo definitivt ingen unnskyldning.  Da kunne kanskje de som nevlet på bryst el rompe til damer og som mistet jobben sin etter #me too bare fått en muntlig tilbakemelding om at slikt gjør man ikke? De var jo vokst opp i en tid og kultur hvor slikt skjedde. Begge deler er jo kroppskrenkelser. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Mange menn som er født før ca 1950-60 kan være sånn.

De at han dro på fisketur kan være hans måte å komme vekk og få tankene over på noe annet. Når man opplever noe vondt, så er det ikke så greit å stå i det til enhver tid.

Synes absolutt ikke det var noe greit at du skulle bli så sint for han for det! 

Det at han slo til barnet ditt var derimot ikke greit, men før i tiden var ikke det helt uvanlig. En kjapp smekk var effektivt, men ikke det å gi juling. Det er noe helt annet.

Virker som du er en hissig type (du skriver at du gikk i svart) som overreagerer, isteden for å se ting fra andre synsvinkler. Du burde ha hatt en bedre kommunikasjon, og forklart at man smekker ikke til barn idag. Ikke reagert så voldsomt som du tydeligvis gjorde.

Ditt sinne var nok det som gjorde at forholdet gikk i vasken, - hun fikk se din mørkeste side. 

Måten du omtaler faren hennes på hjalp vel heller ikke. 

Anonymkode: 3e7c5...a47

Hvordan kan du vite at det var mitt sinne som gjorde at forholdet gikk i vasken? Du kjenner jo ikke meg? Vet du om jeg er en sint person uavhengig av dette?  Jeg kunne like så godt ha skrevet ble sint/ble provosert/agitert/reagerte sterkt på. Altså, kjært barn har mange navn, Og så konkluderer du med det? Min mørkeste side? Ja, ja, det var da voldsomt. Og så konkluderer DU med at det var årsaken til bruddet? Jeg har også blitt framstilt som uegnet som forelder pga innlegget om min eks-svigerfar og en del andre ting. Jeg vet ikke hva jeg skal svare på slikt. Verden er gal.

Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Spørsmålet mitt var hva du ønsket ved å legge ut historien på et diskusjonsforum hvis du ikke tåler diskusjonen. Personkarakteristikker synes jeg generelt folk bør unngå, men her var det du som startwt tråden med en negativ karakteristikk. Man kan enkelt diskutere situasjoner og handlinger uten å stemple folk, mer her virker det som du ønsker å få støtte i karakteristikken. 

Tåle er én ting, men ønsker ikke du støtte når du diskuterer ting og tang? Jeg gjør i hvert fall det. Ingenting vil rokke ved min oppfatning av situasjonen.

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 6.4.2026 den 11.08):

Jeg og min svigerfar har vel aldri kommet spesielt godt overens. Forholdet har på sitt beste vært funksjonelt.

Men det toppet seg da minstemann kom til verden i 2019.

Etter en dramatisk fødsel hvor min tidligere samboer mistet 3 liter blod og ble hasteoperert så begynte spetakkelet. 

Minstemann ble flydd med helikopter til nærmeste barneintensiv med mistanke om alt fra blodforgiftning til hjertefeil . Det var litt av en påkjenning. Jeg, hans far, var en hel uke med min nyfødte på intensiven. Det lå han tilkoblet alskens monitorer og slanger. Mot endte opp med ei uke på intensiven på fødestedet og over ei uke på sykehuset etter det igjen. Hun var svært svekket og klarte ikke engang å gå på do alene.

Min mor på i midten av 70-årene da måtte ta eldstegutten en hel uke. Hun var allerede utslitt etter å ha pleid min far med  kols grad 4 i over ett tiår. Hun holdt på å stupe av denne uken.

Jeg fikk kort tid etter fødselen vite at min svigerfar, to dager etter fødselen, hadde dratt på fisketur og kost seg med kompiser. Min yngste lå da på intensiven og datteren hans også på intensiven.

Da går det i svart for meg og jeg sender ham en sms hvor jeg sier akkurat hva jeg mener om ham og hans oppførsel. Det resulterer i at han ble så fornærmet at han og samboeren hans ikke kommer i barnebursdager hjem til oss på over 2 år. 
Dette tok på forholdet vårt kraftig.

Etter at jeg måtte bite i det sure eplet for å berge relasjonen så tråkker han i salaten igjen når han smekker til eldstemann med en skje på de bare tærne hans for å få eldstemann for å få ham til å være stikke. En god smekk var det. Ettersom jeg er imot alle former for fysisk avstraffelse reagerer jeg nok engang. Dette er søren meg ikke greit!! Etter dette er han den fornærmede igjen. Og besøk uteblir hjem til oss i barnebursdagene i tiden etterpå.

Dette slet så mye på familien min at det var nok sterkt medvirkende til at forholdet røk.

Hva skal man si om en slik mann? I min verden så er dette på grensen til og kanskje over grensen til sykelig å sette seg selv i offerposisjon etter å ha oppført seg slik. Mannen eier ikke skam. Det kan legges til at han er enebarn og mangemillionær. Han er en stygg mann.

Det som har skjedd her slik jeg ser det, er at din svigerfar er IKKE er en omsorgsperson. Han føler ikke så mye omsorg for familie, og har ikke beskyttelsesinstinkt for barn. Men dette kommr ikke frem før han havner i en situasjon hvor det kreves at han viser omsorg og kontrollerer sine impulser. Så han er ikke en omsorgsperson. Du kan ikke endre dette, tror jeg. og så kan ikke du endre hvordan han ser på seg selv. Kansje han mener at han er et offer? Vi kan ikke kontrollere hvordan andre folk er og vi velger ikke hvem som er i familien. Men vi kan velge hvordan VI lever livet vårt og hvem vi slipper inn på barna våre.

Anonymkode: ef003...f01

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 6.4.2026 den 10.43):

Svigerfar var spikeren i kista mht familien min. Han ødela min småbarnsfamilie gjennom sine handlinger. Datteren reagerer ikke i det hele tatt på hans oppførsel.

Dette var ikke mye spiker til å koke suppe på.

Har du litt kjøtt eller grønnsaker og?

Skrevet

Det som har skjedd her slik jeg ser det, er at din svigerfar er IKKE er en omsorgsperson. Han føler ikke så mye omsorg for familie, og har ikke beskyttelsesinstinkt for barn. Men dette kommr ikke frem før han havner i en situasjon hvor det kreves at han viser omsorg og kontrollerer sine impulser. Så han er ikke en omsorgsperson. Du kan ikke endre dette, tror jeg. og så kan ikke du endre hvordan han ser på seg selv. Kansje han mener at han er et offer? Vi kan ikke kontrollere hvordan andre folk er og vi velger ikke hvem som er i familien. Men vi kan velge hvordan VI lever livet vårt og hvem vi slipper inn på barna våre.

Anonymkode: ef003...f01

Sant, sant - kloke ord. Takk.🙏 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...