Gå til innhold

Destruktiv svigerfar

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Synes du forklarer godt jeg, om bakgrunnen for at relasjonen ble så vanskelig. Jeg kan bare si at slik oppførsel dessverre ikke er uvanlig, jeg vil nesten si at de fleste familier sliter med en slik vanskelig og egosentrisk person. Dette med fisketur mens datter og barnebarn ligger på intensiven er et veldig godt eksempel på at han ikke bryr seg. De man bryr seg om er man selvsagt bekymret for når noe skjer, og man vil gjerne være i nærheten.

Det er veldig leit at forholdet tok slutt delvis pga hennes far. Du kan slå deg til ro med at du er bedre utstyrt sjelelig og med mer omsorg enn din tidligere svigerfar. Gå videre fra dette, ikke la hans dårlige personlighet prege mer av ditt liv.

Anonymkode: 2a764...53b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Han er et drittmenneske, ikke noe å gjøre med det. Jeg tror du gjør lurt i å ikke la denne mannen ta oppmerksomheten. Om han uteblir fra familiesammenkomster er det veldig lett å late som han ikke eksisterer. Ferdig med det. 

Det samme gjelder i forholdet til din eks. Om han ikke får ta opp plass i diskusjonene, kan dere heller konsentrere dere om mer konstruktive tema. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Han er en skikkelig egoistisk drittmann, men er ikke du og barnemor sammen lenger pga han?

Anonymkode: 54001...48f

AnonymBruker
Skrevet

Mange menn som er født før ca 1950-60 kan være sånn.

De at han dro på fisketur kan være hans måte å komme vekk og få tankene over på noe annet. Når man opplever noe vondt, så er det ikke så greit å stå i det til enhver tid.

Synes absolutt ikke det var noe greit at du skulle bli så sint for han for det! 

Det at han slo til barnet ditt var derimot ikke greit, men før i tiden var ikke det helt uvanlig. En kjapp smekk var effektivt, men ikke det å gi juling. Det er noe helt annet.

Virker som du er en hissig type (du skriver at du gikk i svart) som overreagerer, isteden for å se ting fra andre synsvinkler. Du burde ha hatt en bedre kommunikasjon, og forklart at man smekker ikke til barn idag. Ikke reagert så voldsomt som du tydeligvis gjorde.

Ditt sinne var nok det som gjorde at forholdet gikk i vasken, - hun fikk se din mørkeste side. 

Måten du omtaler faren hennes på hjalp vel heller ikke. 

Anonymkode: 3e7c5...a47

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Det med fisketuren kan være hans måte å håndtere vanskelige følelser og maktesløshet. Han høres ikke ut som en som snakker om følelser liksom, så da håndteres de gjennom aktivitet og/eller være sosial. Klart det blir ekstra vondt for han når du sender en sms der du beskylder han for å ikke reagere riktig ut fra hvordan du mener han burde reagert. Om du absolutt følte behov for å ta dette opp med han, så burde du pratet med han ansikt til ansikt, der du stiller han undrende spørsmål og ikke beskylde. Og iallfall ikke fyre av gårde en slik sms som du gjorde. Så akkurat i denne situasjonen var det du som tråkket i salaten. 

Men det er klart at han ikke skal smekke til noen på noe som helst måte. Og om svigerfaren din smekket til barnet skikkelig hardt med en skje, er det klart han må få beskjed om at dette ikke er greit. Men hvordan reagerte du? 

Jeg skjønner ikke helt hvorfor det er svigerfar som er skyld i bruddet mellom deg og eksen? Jeg hadde selv en ekssvigermor som var helt jævlig, men grunnen til at det ble slutt var jo sammensatt. En av grunnene var jo at eksen aldri sa i fra til sin mor at nok var nok, og aldri tok mitt og barnets parti foran henne. Det er ikke ekssvigermors skyld, det er eksens skyld.

Anonymkode: 99546...981

Han er bare en hensynsløs kald jævel. Du vet, du får kun info om situasjonen som oppsto. Du vet pent lite annet. Og uansett,  jeg vet ikke hvilken familie du kommer fra. Min familie gjør ikke slik. Vi tar vare på hverandre  og stiller opp i en ekstremt sårbar situasjon. Nyfødt og datter på intensiven? Jesus, du høres ut som han. Hele min familie ble involvert denne uken. Vet du hva unnskyldningen hans  var? Han hadde arrangert turen. Som om 60-åringene på fisketuren  ikke kan ta vare på seg selv?

Han snakker kun om seg selv, stilte aldri opp på en måte som betydde noe. Ringte aldri når dette skjedde. Jeg måtte informere alt til ham. ham. Ingenting gjorde han. Kunne aldri ha guttene på overnatting. Når vi dro på tur til Portugal og min mor skulle være med meg og damen og få sin etterlengtede pause etter ti år uten ferie pga min far så ble min far akutt syk og min mor avbrøt reisen og tok vare på pappa. Svigerfar og samboer som også var med stilte ikke ett spm til meg om hvordan min far hadde det og at det var synd at dette skjedde. Det første han gjør når vi var på besøk var å snakke om seg og forretningene sine. Han er så skadet, jeg jobber selv med pedagogikk og psykologi jeg mistenker en el annen for personlighetsforstyrrelse. At du sier at jeg var den som tråkket i salaten? Den får stå for din regning. Vet ikke om du har barn? Håper ikke det. Prøv å gjennomgå noe slikt. Det er skammelig oppførsel. Det er ei grense for alt, også empati! Skulle nesten tro at du tilhørte denne familien. Det er ikke et kompliment. På mange måter høres du ut som min eks. Hun slo meg også. Voldelig mot eldstemann har hun også vært. Truet meg i tillegg. Det er eplet og stammen vet du. Vil ikke at mine barn skal bli skadet på denne måten og ende opp slik selv.

Anonymkode: a87fe...aa4

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Han er en skikkelig egoistisk drittmann, men er ikke du og barnemor sammen lenger pga han?

Tok slutt. Delvis pga dette. Annet også selvfølgelig, men dette bidro kraftig.

AnonymBruker
Skrevet

De at han dro på fisketur kan være hans måte å komme vekk og få tankene over på noe annet. Når man opplever noe vondt, så er det ikke så greit å stå i det til enhver tid.

Det at han slo til barnet ditt var derimot ikke greit, men før i tiden var ikke det helt uvanlig. En kjapp smekk var effektivt, men ikke det å gi juling. Det er noe helt annet.

Virker som du er en hissig type (du skriver at du gikk i svart) som overreagerer, isteden for å se ting fra andre synsvinkler. Du burde ha hatt en bedre kommunikasjon, og forklart at man smekker ikke til barn idag. Ikke reagert så voldsomt som du tydeligvis gjorde.

Ditt sinne var nok det som gjorde at forholdet gikk i vasken, - hun fikk se din mørkeste side. 

Har du opplevd noe slikt selv? Mange har meninger om mye uten å ha opplevd det. 

AnonymBruker
Skrevet
Hjerte skrev (1 time siden):

Han er et drittmenneske, ikke noe å gjøre med det. Jeg tror du gjør lurt i å ikke la denne mannen ta oppmerksomheten. Om han uteblir fra familiesammenkomster er det veldig lett å late som han ikke eksisterer. Ferdig med det. 

Det samme gjelder i forholdet til din eks. Om han ikke får ta opp plass i diskusjonene, kan dere heller konsentrere dere om mer konstruktive tema. 

Ser hva du sier, bare så ekstremt sårt. Første bursdagen til minstemann liksom - han nektet å komme. Burde syntes synd på ham. Vel - guttene skal få vite når de blir stor nok.

AnonymBruker
Skrevet

Å klikke pga at han dro på fisketur, det er å overreagere. Om det er så at mor har slått deg og barn, håper jeg virkelig at du har hovedomsorgen. Men du høres ikke helt ut i vater du heller, så vet ikke som egner seg til å være foreldre av noen av dere. 

Anonymkode: ab3de...a81

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Å klikke pga at han dro på fisketur, det er å overreagere. Om det er så at mor har slått deg og barn, håper jeg virkelig at du har hovedomsorgen. Men du høres ikke helt ut i vater du heller, så vet ikke som egner seg til å være foreldre av noen av dere. 

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Helt ut i vater? Herrejesus - jeg blir skremt hva folk får seg til å skrive. Plutselig ikke egnet til å være foreldre nå🤟 Ja,ja.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Tok slutt. Delvis pga dette. Annet også selvfølgelig, men dette bidro kraftig.

Så eksen din er samme ulla da? 

AnonymBruker
Skrevet

Visste ikke at min eks var på KG? Denne dreiningen av virkeligheten er for prikk lik til å være andre. Du vet ikke om noe annet når man har vokst opp med en slik far.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Så eksen din er samme ulla da? 

Ja.

AnonymBruker
Skrevet

Når du legger ut historien din i et diskusjonsforum må du regne med å få forskjellige synspunkter og forklaringsmodeller. Hva er ellers hensiktem med diskusjon? Hvis du er ute etter støtte, må du velge andre arenaer.

Jeg ser ikke helt problemet med at han dro på fisketur. Hvorfor ville det vært bedre om han var hjemme? Det at du synes at han burde ha gjort noe annet, betyr ikke at du har rett.

Ingen her støtter det å slå barn, men ut fra hva du selv skriver, har du problemer med følelsesregulering. Da må du også tåle at det blir påpekt.

Du høres sint og bitter ut, og i steden for å ta ansvar for situasjonen, legger du all skyld på andre.

Anonymkode: aa392...173

• Liker 1
Skrevet

Når du legger ut historien din i et diskusjonsforum må du regne med å få forskjellige synspunkter og forklaringsmodeller. Hva er ellers hensiktem med diskusjon? Hvis du er ute etter støtte, må du velge andre arenaer.

Jeg ser ikke helt problemet med at han dro på fisketur. Hvorfor ville det vært bedre om han var hjemme? Det at du synes at han burde ha gjort noe annet, betyr ikke at du har rett.

Ingen her støtter det å slå barn, men ut fra hva du selv skriver, har du problemer med følelsesregulering. Da må du også tåle at det blir påpekt.

Du høres sint og bitter ut, og i steden for å ta ansvar for situasjonen, legger du all skyld på andre.

Ærlig talt, en person som drar på fisketur i stedet for å hjelpe til med et barnebarn mens et annet barnebarn samt moren til barna ligger på sykehus og barnas far er opptatt på sykehuset er og blir et drittmenneske. 

Nei, å være hjemme er ikke i seg selv bedre. Derimot å stille opp for familien. Det er i slike situasjoner man ser hvem man kan regne med og hvem man like godt kan avskrive.

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Anonymkode: 

Hjerte skrev (4 minutter siden):

Ærlig talt, en person som drar på fisketur i stedet for å hjelpe til med et barnebarn mens et annet barnebarn samt moren til barna ligger på sykehus og barnas far er opptatt på sykehuset er og blir et drittmenneske. 

Nei, å være hjemme er ikke i seg selv bedre. Derimot å stille opp for familien. Det er i slike situasjoner man ser hvem man kan regne med og hvem man like godt kan avskrive.

Jeg skal være forsiktig med å uttale meg mer. Plutselig har folk konkludert med at det var mitt mørke sinne som var årsaken til bruddet, jeg er plutselig ikke egnet  å være forelder, og jeg har også problemer med følelsesregulering. Ja, ja - godt å høre at flere også kan se min side. Vet ikke hva jeg skal svare på slikt jeg. Håper bare at alle har det bra.🌞

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Egoet hans?

Det har da ingenting med å være enebarn å

gjøre 

Anonymkode: 6569a...cc4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

👆

AnonymBruker
Skrevet
Hjerte skrev (9 minutter siden):

Nei det er det ikke, ikke alle er komfortable med småbarn , man er ikke et drittmenneske fordelt 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Nei det er det ikke, ikke alle er komfortable med småbarn , man er ikke et drittmenneske fordelt 

Jo, når familien trenger hjelp sitter man ikke å vuderer om man er "komfortabel med" familiemedlemmer, små eller store. Da stiller man opp, man drar ikke på fisketur. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...