Gå til innhold

Familiemedlem uten filter, jeg klikket

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei. 

jeg har et familiemedlem som jeg har et nært forhold til. Dette familiemedlemmet har en tendens til å si ting rett ut, å har  såret meg noen ganger opp gjennom, men jeg har holdt meg for god til å svare. Vi kaller han for Per. Så har jeg et søsken, Oda, som har to barn. Jeg selv har også to barn. 

Per forteller meg til stadighet at Oda er en så flink forelder, hun er så mye strengere, barna er mer veloppdragne, mannen hennes er så flink. Per ser på barnet mitt og sier «Hun kan ikke knytte skolissene sine engang, hvilken oppdragelse er det dere har gitt henne?! Oda sitt barn kunne dette fra hun var ett år!» , jeg har brukt å svare at «så fint for henne!» og overhørt disse tingene over mange år. 

Så har Oda sitt barn slått mitt barn, slik at mitt barn falt ned trappen ute og fikk en donaldkul i pannen. Når Per da fortsetter å snakke om hvor flinke barna til Oda er like etter denne hendelsen, klikket det for meg. Jeg svarte i affekt at hennes barn er ikke mer oppdragene enn mine barn å om Per tror det så er han født bak en låvedør! At jeg aldri før har møtt et barn som er så uopdragen som hennes og både slår, sparker og dytter andre, både voksne og barn, nekter å høre etter og hyler når de ikke får viljen sin! Jeg sa videre at jeg også har fått nok av å høre om at hennes mann er bedre enn min mann, å at jeg heller tar en som er litt lat enn en som er utro og kommer hjem med HIV/AIDS eller gudene vet hva og som man ikke kan stole på. Sa at han lever i en fantasi om han tror at Oda sitt er bedre enn mitt, å at jeg har fått nok. 

Var dette feil av meg? Kjenner jeg er dritt lei av å høre om at Oda er så mye bedre, når det på ingen måte er realiteten. Hun har hverken bedre barn eller bedre mann. 

Anonymkode: f4a7a...89d

• Liker 3
  • Hjerte 21
  • Nyttig 6
Videoannonse
Annonse
Skrevet

På tide du sa fra synes jeg 

Anonymkode: 7e32a...f75

• Liker 24
  • Nyttig 6
Skrevet

Ikke la andre trigge deg. 

Anonymkode: d66e9...f38

• Liker 7
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Ikke la andre trigge deg. 

Det er lettere sagt enn gjort. 

• Liker 3
  • Hjerte 10
  • Nyttig 4
Skrevet

Kjip lærepenge, men det er vel grunnen til at man ikke skal ‘bite’ alt i seg. På et punkt koker det over. 

Hvis det er noen trøst så hadde det kokt over lenge før for meg.. Man har minimalt med sosial kompetanse om man oppfører seg slik, og snakker slik.

Anonymkode: 83944...d94

• Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Bra du sa fra. Jeg hadde gjort det samme. Man skal ikke finne seg i alt.

Anonymkode: 9ffea...b09

• Liker 9
  • Nyttig 4
Skrevet

Dette er et eksempel på at det er lurt å gi signaler som setter grenser før det koker over. Enten med humor, eller som en grei tilbakemelding når sånne kommentarer gis. Du har min fulle forståelse for at du eksploderte. Jeg har opplevd det samme med min mor, jeg sa ikke fra i tide og det ble veldig voldsomt da grensesettingen først kom.

Anonymkode: 71bc4...ec7

• Liker 9
  • Nyttig 3
Skrevet

Kommer litt an på hvordan Oda har værtnår Per snakker sånn. Dersom hun har vært enig med Per syns jeg eksplosjonen din er innafor, dersom hun har vært enig med deg enten verbalt eller at dere har en stille enighet om at Per er "dust" så syns jeg du har kastet henne under bussen.

Anonymkode: 5c2ec...992

• Liker 16
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Kommer litt an på hvordan Oda har værtnår Per snakker sånn. Dersom hun har vært enig med Per syns jeg eksplosjonen din er innafor, dersom hun har vært enig med deg enten verbalt eller at dere har en stille enighet om at Per er "dust" så syns jeg du har kastet henne under bussen.

Anonymkode: 5c2ec...992

Nei vi har ikke en enighet om det. 

• Hjerte 3
Skrevet

Mye bedre å si i fra lenge før du klikker. For eksempel: Vet du hva, jeg er egentlig ikke så interessert i din mening om min mann og mine barn.

• Liker 11
  • Nyttig 3
Skrevet

Jeg forstår at begeret kan renne over, men jeg forstår ikke riktig hvorfor du samtidig måtte gå til «angrep» på Odas barn og mann for å få frem poenget ditt. Det hadde holdt å fortelle at du er lei av at Per skal sammenligne din barneoppdragelse, dine barn og din mann med Odas.

Anonymkode: 70be8...934

• Liker 20
  • Nyttig 8
Skrevet

Du er lei av at noen snakker drott til deg, så du svarer med å angripe dine tantebarn og din svoger med slemme karakteristikker og anklager? 

Denne familiedynamikken trenger hjelp. 

• Liker 18
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg forstår at begeret kan renne over, men jeg forstår ikke riktig hvorfor du samtidig måtte gå til «angrep» på Odas barn og mann for å få frem poenget ditt. Det hadde holdt å fortelle at du er lei av at Per skal sammenligne din barneoppdragelse, dine barn og din mann med Odas.

Ja skjønner. Det var i kampens hete dette kom ut. 

• Hjerte 3
Skrevet
Kålrota skrev (Akkurat nå):

Du er lei av at noen snakker drott til deg, så du svarer med å angripe dine tantebarn og din svoger med slemme karakteristikker og anklager? 

Ja jeg er enig. 

Skrevet

Det er dumt å la det gå så lenge bare. Hadde aldri godtatt det.

Anonymkode: d9758...1f5

• Liker 2
Skrevet

Forstår du var drittlei, men ofte lurt å ikke ta alt og alle med k dragsuget. Om dette er din far så tenker jeg det går fint, han må tåle at begret tipper og du sier ditt. Er fort gjort når det tipper over at en eksploderer og alt en har gått å tenkt på kommer opp. 

Forhåpentligvis så stopper det med dette. Hørte Oda deg, og isåfall vet hun disse tingene om sin mann? 🤔 Kanskje ikke beste måten å finne det ut på, eller gjerne ikke noe hun ønsker folk skal vite. Igjen om dette var din far så har du/dere litt mer å gå på. 

Forstår deg godt, så den lille kritikken her er ikke vondt ment mot deg. 

• Liker 7
Skrevet
Kålrota skrev (8 minutter siden):

Skjønner du at man ikke alltid tenker fornuftig i slike situasjoner. Her hadde ts fått nok.

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Jeg forstår hun gikk til "angrep". For når barna sammenlignes så mye, og de andre vistnok er "så mye mer oppdragene", så overser de jo hvordan egne barn egentlig er. Hvis de faktisk slår og er stygge med andre, og dette blir oversett, så skjønner jeg ts fikk nok og sa i fra. Fokuset er jo helt feil. Drit i om de klarer å knyte skolisser eller ei. Det er IKKE oppdragelse på samme måte som det å lære barna god atferd og unngå å slå og skrike og hyle. 

Anonymkode: aefbe...8a2

• Liker 9
Skrevet

Hva svarte Per på utbruddet ditt?  Hvordan blir dette fremover tror du? 

• Liker 6
Skrevet

Du responderer på at Per er et møkkamenneske med å snakke dritt om Oda/Odas barn.

Jeg synes ikke det er spesielt logisk. 

Skal du angripe noe her - som er helt på sin plass - burde det vel være han voksne mannen som fullstendig mangler normal folkeskikk.

Anonymkode: 868ed...727

• Liker 11
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...