Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Ser nå at svigermor gjentar historien med sine sønner til mine gutter. 
Hun har alltid handlet inn undertøy og hygiene artikler til gutta. Når vi har skullet bort har hun handlet inn svarte dressokker til sine voksne sønner, så de trenger ikke tenke på det. Etter bryllupet går hun inn og henter dressen som ligger på gulvet (om vi sov der eller de her), til sine voksne sønner. Hun har alltid handlet inn og hatt reserve av div ting til sine sønner, være seg alt du kan tenke deg. Dette er voksne sønner som har bikket 40. Resultatet: hjelpesløse menn som ikke husker pakke ned de overnevnte ting om ikke mamma er med. 
Problem: ja, og veldig veldig usjarmerende. 
Nå er hun i gang med mine barn også. Hun gjør akkurat det samme. Resultatet er at de ikke lærer seg pakke, eller de orker ikke lete opp det jeg pakker til de fordi; farmor har ordnet alt og har alt. 
Jeg føler at hun ikke tror vi klarer ta med det barna skal ha, men det verste er at jeg føler hun tråkker på meg som mor. 
Det føles sikkert som småtteri, og jeg skjønner det er gjort av kjærlighet. Men jeg føler at hun glemmer litt at hun har voksne barn og må slutte dulle med de. Det er grusomt usjarmerende. Ville dere sagt noe?

Anonymkode: c3ead...cd4

• Liker 1
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei.

Anonymkode: 7a0f5...cda

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet

Nei, altså.. jeg regner da med at du har hovedansvaret for dine barn, ikke farmor. Det er vel deg, dine regler og oppdragelse de møter i hverdagen, ikke farmors. Om farmor duller litt med dem innimellom, skal ikke ha noe betydning for det du lærer dem i hverdagen.

Anonymkode: 5d19b...179

• Liker 4
Skrevet

Hæ? Reiser dere alltid på ferie med svigermor...?

Anonymkode: 30538...b21

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hæ? Reiser dere alltid på ferie med svigermor...?

Anonymkode: 30538...b21

Vi er ofte med de ja. Hver ferie 

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Nei, altså.. jeg regner da med at du har hovedansvaret for dine barn, ikke farmor. Det er vel deg, dine regler og oppdragelse de møter i hverdagen, ikke farmors. Om farmor duller litt med dem innimellom, skal ikke ha noe betydning for det du lærer dem i hverdagen.

Er enig på et vis. Men samtidig ser jeg hvor tafatt min mann er blitt av det, og når vi er der ser jeg hvor tafatt mine barn blir. Jeg får helt vondt i sjelen av det.. 

• Liker 2
Skrevet

Men er de ellers snille og vennlige, veloppdragne, gode elever og sønner? Vi alle har våre laster, jeg tror jeg hadde latt denne gå og heller fokusert på at sønnene lærer seg renslighet, matlaging, kommunikasjonsferdigheter og alt slikt som er desidert mer usjarmerende å mangle, enn litt glemsomhet.

Anonymkode: 62746...6d3

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Er enig på et vis. Men samtidig ser jeg hvor tafatt min mann er blitt av det, og når vi er der ser jeg hvor tafatt mine barn blir. Jeg får helt vondt i sjelen av det.. 

Men hva så om barna dine blir litt tafatt når de er hos farmor? Det har jo ingen betydning i det store og hele, når det kommer til oppdragelse. Jeg ble selv skjemt bort da jeg var hos besteforeldre på samme måte, men det er hverdagsoppdragelsen som betyr noe.

Det som faktisk er problemet her, er jo om barnas far er så tafatt som du beskriver i hverdagen, for akkurat det kan barna ta lærdom av. Da får de se i hverdagen at det er du som tar fullstendig ansvar for slike ting, mens menn bare skal være tafatt og bli ivaretatt at konene sine. Det er svært uheldig, så om noe bør du heller snakke med mannen din og be han ta seg sammen.

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Har dere aldri vært på familieferie uten svigers?

Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

På tide å ha reise på ferie uten de! 

Anonymkode: 75b86...4fb

• Liker 3
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

På tide å ha reise på ferie uten de! 

Anonymkode: 75b86...4fb

Hvorfor det, om de trives med det?

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ser nå at svigermor gjentar historien med sine sønner til mine gutter. 
Hun har alltid handlet inn undertøy og hygiene artikler til gutta. Når vi har skullet bort har hun handlet inn svarte dressokker til sine voksne sønner, så de trenger ikke tenke på det. Etter bryllupet går hun inn og henter dressen som ligger på gulvet (om vi sov der eller de her), til sine voksne sønner. Hun har alltid handlet inn og hatt reserve av div ting til sine sønner, være seg alt du kan tenke deg. Dette er voksne sønner som har bikket 40. Resultatet: hjelpesløse menn som ikke husker pakke ned de overnevnte ting om ikke mamma er med. 
Problem: ja, og veldig veldig usjarmerende. 
Nå er hun i gang med mine barn også. Hun gjør akkurat det samme. Resultatet er at de ikke lærer seg pakke, eller de orker ikke lete opp det jeg pakker til de fordi; farmor har ordnet alt og har alt. 
Jeg føler at hun ikke tror vi klarer ta med det barna skal ha, men det verste er at jeg føler hun tråkker på meg som mor
Det føles sikkert som småtteri, og jeg skjønner det er gjort av kjærlighet. Men jeg føler at hun glemmer litt at hun har voksne barn og må slutte dulle med de. Det er grusomt usjarmerende. Ville dere sagt noe?

Hun gjør ikke det..

Skrevet

Hva er denne greia med å finne noe å hate en guttemamma for... Noen liker å gjøre barna sine tjenester, både mødre til jenter og gutter. Denne sokkegreia, det er jo det samme mine venninner gjør for sine voksne barn, hver gang det er en finere anledning så kjøper de svarte sokker til gutta og strømpebukser til jentene for eksempel. 

Og dette med å handle inn å ha et lite lager av ting man vet man for bruk for, det kan man og ha som vane uavhengig av om man har barn eller ikke. Selv har jeg alltid hatt et lager av ting jeg har et stort forbruk av. Shampoo og balsam, bind, deo, dopapir, tørkerull osv. Gjør det samme for tenåringen.

Ingen som blir hjelpeløse av dette, da gjør du et eller annet merkelig som farmor ikke har kontroll over om du ikke håndterer å oppdra barna dine til selvstendige individer fordi hun tenker at det er lurt å ha med ekstra sokker og fikser dressen før og etter en anledning.

Anonymkode: 52b62...b75

• Liker 3
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Hvorfor gidder dere det? 

Anonymkode: bcea3...f18

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dette må visst være relativt vanlig, for jeg mener jeg har lest akkurat det samme her inne før. 

Jeg forstår virkelig ikke problemet, eller at det er noe å irritere seg voldsomt over. Jeg synes det er «usjarmerende» med folk som lar seg irritere over bagateller.

Anonymkode: 21441...10c

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Sett heller pris på farmor at hun gidder og mens dere har henne. Er det noen du kan prate til er det vel gubben din.

Anonymkode: 67f36...593

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Dette var jeg borti med eksen. En mor som dulla og dilla med sønnen og skulle fikse og puse på dressen hans. Den tafatte mannen og jeg dro hjem til mor med dressen så hun kunne stå og spytte på et lommetørkle og gni på imaginære flekker. Det som var synd for alle unntatt meg var at det falt en pakke kondomer ut av innerlomma med hull i, mens hun holdt på. Hun plukka den opp og da hun så hva det var slapp hun den på gulvet og bare gikk. Da var det slutt på å flikke og fli bort flekkene på dressen til sønnen, men pusinga fortsatte på andre arenaer.

Ærlig talt, ts, en voksen mann må kunne stelle sin egen dress og kjøpe sine egne sokker. Dette er så lite mandig og usexy at jeg har ikke ord. Tafatte menn som må ha mora si til å hjelpe seg når de er over 40 er dealbreaker for meg etter hva jeg selv erfarte. 

Du bør si i fra, men på en fin måte. Hva med å be mannen minne sin mor på at han er voksen og at han både kan og vil stelle sin egen dress? Si litt forsiktig i fra at «du trenger ikke dette lenger nå, mamma. Jeg ordner dette selv, og hvis jeg lurer på noe så hjelper Mari meg» 
At hun steller litt ekstra med barnebarn mens de er små er ikke det verste her, men sønnene.

Anonymkode: 123a4...5e0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Kanskje på tide å klippe den økonomiske navlestrengen også da?

Jeg går ut fra at økonomi er grunnen? Farmor har feriehus? Eller Farmor spanderer noe?

På tide dere organiserer deres egen ferie, eller hva? 

Da er du kvitt problemet og kan lære både hjelpeløs mann og barn pakking, planlegging og ansvar. 

Problem solved.

Anonymkode: 17fa6...f6c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det der ville jeg sagt fra om, ledd av, blitt survive og sagt klart i fra til min mann at var teit og usjarmerende, fra første gang det skjedde. Og barna? Bare pakk selv, lær dem å pakke selv. Fettvevet ikke en problemstilling du trenger diskutere med fremmede. Snakk med din mann. Hver gang. 
Da jeg ble sammen med mannen min, vasket moren hans klærne hans (hun bodde i en annen by). Det ble det slutt på veldig fort, da jeg påpekte hvor flaut og usjarmerende og dumt det var. 
Svigermor var bare snill og ville hjelpe. 
Jeg tror du troller. 
O verste fall, si til svigermoras hun skal slutte, og heller kjøpe påskeegg til dem. 

Anonymkode: 4eade...2b8

AnonymBruker
Skrevet

Det er jo kjempekoselig! Jeg tror ikke de blir bortskjemte av det, jeg tror de blir omsorgsfulle av det. Guttene er jo veldig heldige, jeg syns det er flott. Sokker trenger alle og det er stress og fikse selv. Så snilt av henne å bidra på den måten. Dere er tydeligvis alltid med henne på ferie også. Du som mor lærer gutta dine å bli selvstendige, men også takknemlige:) 

Anonymkode: 62052...b6a

• Liker 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...