AnonymBruker Skrevet søndag kl. 21:23 #1 Skrevet søndag kl. 21:23 Jeg er ikke sikker på om dette er riktig, men vi lager mye speilegg til frokost. Etter å ha stekt eggene tar jeg litt tørkepapir og tørker stekepannen. Jeg unngår å vaske den, fordi etter vask begynner eggene å sitte fast i pannen. Da er det nesten umulig å snu speileggene ...de sitter fast uansett hvor mye olje eller fett jeg bruker. Derfor vasker jeg ikke pannen, bare tørker den med papir, og så er den klar til neste gangs bruk. Gjør jeg det riktig eller feil? Anonymkode: c80ab...4b2
AnonymBruker Skrevet i går, 00:18 #2 Skrevet i går, 00:18 Det er fryktelig uhygienisk. Mild såpe og vann. Det er jo ikke vaskingen som gjør at det du steker sitter fast. Anonymkode: d2903...955 3
AnonymBruker Skrevet i går, 01:07 #3 Skrevet i går, 01:07 Helt greit å vente med vask av stekepannen til alle er ferdig med å steke frokosteggene sine (la da stekepannen stå på komfyren så man ikke tror den er ren). Men deretter bør stekepannen vaskes før den skal inn i skapet. Anonymkode: 7073e...fce
AnonymBruker Skrevet 22 timer siden #4 Skrevet 22 timer siden AnonymBruker skrev (2 timer siden): Helt greit å vente med vask av stekepannen til alle er ferdig med å steke frokosteggene sine (la da stekepannen stå på komfyren så man ikke tror den er ren). Men deretter bør stekepannen vaskes før den skal inn i skapet. Anonymkode: 7073e...fce Ja men hvorfor setter eggene seg fast da?? Hva er årsaken? Stekepanna er nonstick Anonymkode: c80ab...4b2
AnonymBruker Skrevet 22 timer siden #5 Skrevet 22 timer siden AnonymBruker skrev (3 timer siden): Det er fryktelig uhygienisk. Mild såpe og vann. Det er jo ikke vaskingen som gjør at det du steker sitter fast. Anonymkode: d2903...955 Det er vaskinga!!! For hver gang jeg tar vasket stekkepanne så blir det første runde med eggene helt ødelagt Anonymkode: c80ab...4b2 3
AnonymBruker Skrevet 21 timer siden #6 Skrevet 21 timer siden Det er ikke nødvendig å vaske stekepanna, og jernpanner har det ihvertfall best uten oppvaskmiddel. (Anbefaling fra kokker) Jeg pleier å bruke svak varme, nok smør/margarin og kan også ha i litt vann. Bruker lokk isteden for å snu egget Anonymkode: 23d42...616 3 2
AnonymBruker Skrevet 21 timer siden #7 Skrevet 21 timer siden Gammel stekepanne, eller? Dette skjer med teflon etter 10-15 år. Hadde skiftet den ut hvis den er gammel, er uansett ikke heldig med slitt teflon som går over i maten. Hvis ikke hadde jeg behandlet den som støpejern. Vasket uten såpe og satt den inn med olje etter bruk. Anonymkode: 1b2dd...9e2
AnonymBruker Skrevet 21 timer siden #8 Skrevet 21 timer siden AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Det er ikke nødvendig å vaske stekepanna, og jernpanner har det ihvertfall best uten oppvaskmiddel. (Anbefaling fra kokker) Jeg pleier å bruke svak varme, nok smør/margarin og kan også ha i litt vann. Bruker lokk isteden for å snu egget Anonymkode: 23d42...616 Men dette er ikke en jernpanne. Anonymkode: 2f8cd...2ae
AnonymBruker Skrevet 20 timer siden #9 Skrevet 20 timer siden Vasker aldri stekepanna med annet enn vann. Da fungerer de best. Anonymkode: a6b01...92a 2
AnonymBruker Skrevet 20 timer siden #10 Skrevet 20 timer siden Høres mer ut som stekepannen er ødelagt. Anonymkode: 1ec65...d3f 2
AnonymBruker Skrevet 20 timer siden #11 Skrevet 20 timer siden AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det er vaskinga!!! For hver gang jeg tar vasket stekkepanne så blir det første runde med eggene helt ødelagt Anonymkode: c80ab...4b2 Vasker du den mens den fremdeldes er varm? Du må la den kjøles ned først. Bruker du en grov børste eller svamp? Det finnes silikonbærster som er geniale, de skraper ikke opp. Anonymkode: 8fe36...61a
Grønnsaksvaffel Skrevet 19 timer siden #12 Skrevet 19 timer siden AnonymBruker skrev (6 timer siden): Det er fryktelig uhygienisk. Mild såpe og vann. Det er jo ikke vaskingen som gjør at det du steker sitter fast. Anonymkode: d2903...955 Uhygienisk? 3
AnonymBruker Skrevet 19 timer siden #13 Skrevet 19 timer siden AnonymBruker skrev (9 timer siden): Jeg er ikke sikker på om dette er riktig, men vi lager mye speilegg til frokost. Etter å ha stekt eggene tar jeg litt tørkepapir og tørker stekepannen. Jeg unngår å vaske den, fordi etter vask begynner eggene å sitte fast i pannen. Da er det nesten umulig å snu speileggene ...de sitter fast uansett hvor mye olje eller fett jeg bruker. Derfor vasker jeg ikke pannen, bare tørker den med papir, og så er den klar til neste gangs bruk. Gjør jeg det riktig eller feil? Anonymkode: c80ab...4b2 Speilegg skal ikke snus… Snur du eggene er det ikke lenger speilegg, men stekte egg. Kjøp ny stekepanne. Panna skal tåle å vaskes med varmt vann uten såpe. Tåler den ikke det, og maten setter seg fast, er det på tide å bytte den ut. Anonymkode: e04b6...52a 1
AnonymBruker Skrevet 18 timer siden #14 Skrevet 18 timer siden Jeg tipper du bruker stekepanna feil, men du sier ikke noe om hvilke type stekepanne du har. Enten varmer du den opp for lite, eller så har du overopphetet den en gang før så belegget er ødelagt. Å ikke vaske stekepannen men bare tørke av den og sett på plass er uansett fryktelig uhygienisk. Anonymkode: 48796...670 3
AnonymBruker Skrevet 17 timer siden #15 Skrevet 17 timer siden Det er jo ikke uhygienisk å bare tørke ut av stekepannen ved steking av egg! Da vet man ikke hva hygiene er! En stekepanne er hardt materiale, ingenting trenger ned i den. Alt ligger på overflaten oppi panna. Og når man tørker den ren og tørr finns det ikke noe som kan lage bakterier. Folk har så lite kunnskap om slik at det er skremmende. Anonymkode: c01ce...b8c 2 2
AnonymBruker Skrevet 17 timer siden #16 Skrevet 17 timer siden AnonymBruker skrev (4 timer siden): Ja men hvorfor setter eggene seg fast da?? Hva er årsaken? Stekepanna er nonstick Anonymkode: c80ab...4b2 Da må belegget være utslitt. Det varer ikke evig. Anonymkode: 9c3a3...cfd
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #17 Skrevet 15 timer siden Mat setter seg ikke fast i stekepanna pga vasking. Da er det noe galt med stekepannen, eller så har du ikke skylt vekk såpen skikkelig. Jeg har aldri opplevd at mat har satt seg fast i stekepanner med mindre de er slitt (type gammel stekepanne med teflonbelegg som har flasset av) Anonymkode: 7073e...fce 1
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #18 Skrevet 15 timer siden AnonymBruker skrev (6 timer siden): Ja men hvorfor setter eggene seg fast da?? Hva er årsaken? Stekepanna er nonstick Anonymkode: c80ab...4b2 Åpenbart ikke nonstick lenger. Husk den type panner har veldig begrenset levetid før de begynner miste de egenskapene Anonymkode: b6859...012 1
AnonymBruker Skrevet 14 timer siden #19 Skrevet 14 timer siden Non stick-stekepanner både kan og skal vaskes for hånd, med oppvaskmiddel og varmt vann. At det svir seg i panna di kommer temmelig sikkert av at non-stick-belegget er ødelagt/utslitt. Det er jernpanner og-gryter som ikke bør vaskes med såpe, men også der skal man vaske med varmt vann. Anonymkode: eda3d...f02 1 1
senior Skrevet 14 timer siden #20 Skrevet 14 timer siden (endret) Etter å ha prøvd mange varianter har jeg gått tilbake til basic: stekepanne i støpejrn. Ikke noe mere non-stick belegg her. Dersom ikke noe er brent fast holder det å bruke tørkepapir etter steking. Fastbrente rester vasker jeg bort med vann og stiv børste eller stålull mens panna enda er varm. Når den et tørr impregnerer jeg den med LITT olivenolje. Bruker aldri såpe på støpejernspnne. Viktig: stek med minst mulig varme. Speilegg og omeletter sklir rundt i panna uten å brenne seg fast. Endret 14 timer siden av senior 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå