AnonymBruker Skrevet søndag kl. 21:08 #41 Skrevet søndag kl. 21:08 Jeg husker godt min vennine fra barndommen. Mora hennes ble alltid brisen på barnebursdager. Hun tålte lite. Det var skikkelig flaut. Urelatert historie, men jeg husker det fremdeles, selv om det er over 30 år siden. Anonymkode: b0848...7cd 1
UnknownUser0 Skrevet søndag kl. 21:26 #42 Skrevet søndag kl. 21:26 (endret) AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Selvfølgelig har du den holdningen, du har opplevd grov omsorgsvikt og snakker ut i fra dine følelser. Er man ikke alkoholiker og er man oppegående så stopper man etter noen glass. Anonymkode: 9ec97...aeb Jeg kan forstå at du tenker at jeg snakker bare ut i fra følelser men nei, jeg snakker ut i fra det som er realistisk. Ingen er alkoholiker til å begynne med, det kan komme gradvis etter man at har begynt med å innta alkohol. Jeg sier ikke at alle blir alkoholikere fordi man inntar men det at visst man først begynner å drikke, da øker sjansen for at man kan bli det. Endret søndag kl. 21:26 av UnknownUser0
skeiv-ostepop Skrevet søndag kl. 21:27 #43 Skrevet søndag kl. 21:27 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Jeg husker godt min vennine fra barndommen. Mora hennes ble alltid brisen på barnebursdager. Hun tålte lite. Det var skikkelig flaut. Urelatert historie, men jeg husker det fremdeles, selv om det er over 30 år siden. Anonymkode: b0848...7cd Og kanskje det hadde vært enklere for noen voksne å tatt en prat rundt dette i stede for å måtte møte stigmatiserende formaninger og tabu temaer? 1
skeiv-ostepop Skrevet søndag kl. 21:32 #44 Skrevet søndag kl. 21:32 UnknownUser0 skrev (1 minutt siden): Jeg kan forstå at du tenker at jeg snakker bare ut i fra følelser men nei, jeg snakker ut i fra det som er realistisk. Ingen er alkoholiker til å begynne med, det kan komme gradvis etter man at har begynt med å innta alkohol. Jeg sier ikke at alle blir alkoholikere fordi man inntar men det at visst man først begynner å drikke, da øker sjansen for at man kan bli det. Om vi ser bort fra arv og miljø så er den største faktoren for å utvikle alkolavhengighet mengder med alkohol. Altså et stort inntak av alkohol over tid. Jeg er rimelig sikker på at 1-2 glass en gang i ny og ne ikke går inn under kategorien «stort inntak». Selv om en skulle tåle lite Jeg er for øvrig vokst opp med en alkoholisert forelder og et søsken som ble alkoholiker i voksen alder. Så jeg har sett hva det gjør med folk. Allikevel klarer jeg å både kose meg med alkohol når jeg ønsker det, og videreføre normalt forbruk og forhold til alkohol til mine barn. 2 2
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 08:18 #45 Skrevet mandag kl. 08:18 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Hva om noe uforutsett skjer og du trenger å håndtere det? Klarer du det med ett glass innabords? To? Tre? Det er snakk om å ha ansvarlige voksne i nærheten. Hvis du vil drikke alkohol burde du heller gjøre det når andre har barna. Om du spør meg. Anonymkode: b0848...7cd Har du drukket vin noengang? Eller er du sånn 50-kilosdame som blir full av å lukte på korken? Ett glass vin til mat merkes ikke av de aller fleste. Anonymkode: 49432...acb 2
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 08:28 #46 Skrevet mandag kl. 08:28 Jeg har tatt fullstendig avstand fra alkohol, men vet venninner kan ta seg en øl på kvelden i blant. Anonymkode: 240d2...f80 1
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 08:36 #47 Skrevet mandag kl. 08:36 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Jeg var alene i mange år og drakk ikke med barna i hus nei. Sparte det til de få gangene jeg hadde barnevakt over natten, som bare var ved veldig spesielle anledninger. Klarer fint å kose meg med god mat og alkoholfritt. Anonymkode: d8347...081 Jada, det klarer vi også, men av og til har vi lyst på en god vin med alkohol i. Gått helt fint å drikk dette når barna var hjemme. Selv om både jeg og mannen har gjort det, eller mannen har tatt seg et par øl på fredagen nærmer har vært ute, eller jeg har drukket et par glass vin når jeg har kost meg for meg selv når mannen har vært ute. Hva kan skje, liksom? Anonymkode: 6c37b...7a8
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 08:41 #48 Skrevet mandag kl. 08:41 UnknownUser0 skrev (11 timer siden): Jeg kan forstå at du tenker at jeg snakker bare ut i fra følelser men nei, jeg snakker ut i fra det som er realistisk. Ingen er alkoholiker til å begynne med, det kan komme gradvis etter man at har begynt med å innta alkohol. Jeg sier ikke at alle blir alkoholikere fordi man inntar men det at visst man først begynner å drikke, da øker sjansen for at man kan bli det. Selvsagt er ingen alkoholikere fø de har drukket, men visste du at det finnes folk som allerede etter første slurk, kjenner at dette må de ha mer av? Det skjer faktisk. Jeg tror ikke jeg kjenner noen alkoholiker blant mine venner, selv om de av og til drikke litt alkohol om kvelden hjemme, ute og spiser på restaurant, er sammen med mange voksne og barn hvor de voksne drikker litt alkohol. Har vokst opp med foreldre som er alkoholikere - nå tørrlagt i godt voksen alder - og det var aldri hvis de tok et eller to glass vin som var problemet. Problemet og usikkerheten kom først når de var drita full, var full når jeg kom hjem fra skolen, var så full enkelte dager at alt gikk på skjelve i hus og heim. Hvis de var sammen med venner, og tok et par glass vin (for de klarte det innimellom), så tenkte ikke vi barna over det. Anonymkode: 6c37b...7a8
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 08:47 #49 Skrevet mandag kl. 08:47 Det er helt innafor. Jeg har gjort det samme bestandig. Ungene mine har vokst opp med at mamma tar seg ett glass vin til maten innimellom, eller en øl i sola. Ikke hver måned eller uke, men en gang i blant, og det er null stress. Ungene vokser opp med ett sunt forhold til alkohol. Uansett hva du gjør så vil ungene eksponeres for alkohol før eller siden og det er mye bedre at det kommer hjemmefra med sunne alkoholvaner enn sørpefulle venner på fest. Lev livet ditt du å. Anonymkode: 27403...a00 1
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 08:50 #50 Skrevet mandag kl. 08:50 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Jeg er alenemor for to barn mellom 4-8. Jeg har ikke noe nettverk i nærheten, og familien bor langt unna. Jeg har et par venner jeg henger med fra tid til annen, men oftest når jeg har barnevakt, som ikke er så veldig ofte. Jeg har vært inne på idéen om å invitere til middag og et glass vin når barna har sovnet, men sliter litt med tanken på å drikke alkohol når jeg er alene med barna. Ikke fordi jeg blir beruset, eller har lav toleranse, men bare fordi jeg er alene, og føler at det ikke "ser så bra ut". Jeg vet at mange gjør det, men jeg har alltid følt litt på dette. Kanskje fordi mine foreldre aldri gjorde det, og at det derfor aldri har vært en naturlig del av min oppvekst. Barna mine sover hele natten gjennom. Jeg har ikke tilgang til bil, så den biten har ikke så mye å si. Jeg hadde heller aldri drukket meg synlig beruset. Jeg vet at jeg er en ansvarlig person, selv med et glass eller to vin innabords. Men så er det denne følelsen... At jeg er en dårlig mor hvis jeg rører alkohol når jeg alene med barn. Eller at jeg som alenemor ikke kan gjøre det fordi..., jeg er alene. Jeg ønsker jo veldig gjerne å kunne invitere venner til en koselig kveld i ny og ned, med god mat og noe godt i glasset. Bare for å føle at jeg har et liv utenom det å være mamma. Men jeg vet ikke... Har dere noen tanker om det? Anonymkode: ec641...da0 Ikke drikk? Du lever også uten alkohol i glasset? Anonymkode: 72142...4a4
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 08:57 #51 Skrevet mandag kl. 08:57 Hos oss er en god vin som er tilpasset maten en serverer en naturlig del av et måltid. Enten det er en middag, eller en sammenkomst med oster og godt brød, barna får alkoholfrie alternativer som eplemost eller musserende bærdrikk, alt etter hva som passer. Smakene er det viktigste. At man som voksen kan invitere til besøk der en god vin er en del av pakken synes jeg er helt uproblematisk så lenge man selv og gjestene ikke har et alkoholproblem, 2- 3 glass pr pers i løpet av en lang kveld er verken helseskadelig eller fører til voldsom beruselse. Om barna skulle våkne så er det ingen krise, så lenge de ikke har noen traumer i forhold til å ha opplevd dritings voksne. Jeg blir litt oppgitt av at det skal være så forbaska svart/hvitt hos mange, men opplever jo det sjelden i egen vennekrets der mat og drikkeopplevelsen er i sentrum, og ikke rus. Svaret mitt på spørsmålet ditt er jo selvsagt at det er helt innafor, men du vil jo møte på fanatikere her, enten av prinsipp, eller at de har dårlige erfaringer som kobler alkoholholdig drikke til fyll automatisk. Selvsagt også "legevakten eller huset brenner ned" Inviter venner, by på god vin og god mat. Kos deg! Anonymkode: af558...5d9 1 1
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 09:14 #52 Skrevet mandag kl. 09:14 Herlighet, så lenge du ikke blir synlig beruset er det da ikke noe problem å ta seg et glass vin eller to til maten. Den eneste grunnen til å avstå er dersom man ønsker å være kjørbar i tilfelle noe skulle skje, men TS har jo ikke bil. Anonymkode: 09227...b22
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 09:30 #53 Skrevet mandag kl. 09:30 UnknownUser0 skrev (13 timer siden): Selv vokste jeg opp med en alkoholisert mor som hadde mange fester, grov omsorgsvikt. Alkohol gjør noe med mennesket som drikker og barna i nærheten. 2 glass blir fort til flere, bam så kan man plutselig bli avhengig. Ikke la barna betale prisen, den prisen er eventuelt livet ut. It is a slippery slope. Jeg vokste opp med mamma og pappa tok seg noe drikke til maten igjennom helgen. Hadde venner på besøk som drakk alkohol. Det ble arrangert middager med andre vennepar som hadde med seg bara sine, hvor det ble drukket alkohol. Å ja koen ble fulle. Men vi barna fikk være med på festen. Å jeg sitter igjen med bare gode minner. Det er grusomt at barn skal vokse opp i alkoholiserte hjem, eller med vold og andre ting. Men det er de færreste som opplever det (ikke greit forde) Men så lenge det blir født barn, kommer det aldri til å ta slutt. Ts, så lenge du kjenner dine egne begrensinger, så koselig deg. Du har lov til å leve selv om du har barn. Anonymkode: 3ff12...7b8
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 09:35 #54 Skrevet mandag kl. 09:35 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Hva om noe uforutsett skjer og du trenger å håndtere det? Klarer du det med ett glass innabords? To? Tre? Det er snakk om å ha ansvarlige voksne i nærheten. Hvis du vil drikke alkohol burde du heller gjøre det når andre har barna. Om du spør meg. Anonymkode: b0848...7cd Om barna blir akutt dårlig å må til legen. Ringer man en taxi eller ambulanse. Hva gjør de som ikke har lappen? Anonymkode: 3ff12...7b8
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 09:38 #55 Skrevet mandag kl. 09:38 Å ta seg et glass til maten gjør da helt innafor. Om noe, så lærer du barna at alkohol er noe som går an å nyte med måte. Husker vi dro på sydenferie, da kunne min mor drikke til maten, mens så var det min tante som ble fnisete for hun tålte ikke å snuse på korka en gang. Men da var vi tenåringer og det gjorde absolutt ikke noe skade på oss. De var ikke overstadige beruset eller noe i den duren. AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Om barna blir akutt dårlig å må til legen. Ringer man en taxi eller ambulanse. Hva gjør de som ikke har lappen? Anonymkode: 3ff12...7b8 TS skriver i HI at hun har ikke bil, så det er jo ikke en aktuel problemstilling en gang. Det er jo taxi eller ambulanse uansett om hun drikker eller ei. Anonymkode: 2929a...c96
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 09:41 #56 Skrevet mandag kl. 09:41 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Å ta seg et glass til maten gjør da helt innafor. Om noe, så lærer du barna at alkohol er noe som går an å nyte med måte. Husker vi dro på sydenferie, da kunne min mor drikke til maten, mens så var det min tante som ble fnisete for hun tålte ikke å snuse på korka en gang. Men da var vi tenåringer og det gjorde absolutt ikke noe skade på oss. De var ikke overstadige beruset eller noe i den duren. TS skriver i HI at hun har ikke bil, så det er jo ikke en aktuel problemstilling en gang. Det er jo taxi eller ambulanse uansett om hun drikker eller ei. Anonymkode: 2929a...c96 Nå svarte jeg en annen da, ikke ts. Anonymkode: 3ff12...7b8
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 09:50 #57 Skrevet mandag kl. 09:50 Ser ikke problemet. Inviter til middag og en hyggelig kveld; og kos deg med det du ønsker å drikke. Fyll hører selvsagt ingen steder til så lenge barna dine er hjemme, men de fleste mennesker tåler et glass eller tre uten å bli synlig påvirket. Anonymkode: 29c5d...5cb 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå