AnonymBruker Skrevet søndag kl. 19:14 #21 Skrevet søndag kl. 19:14 Helt uproblematisk om du tar deg et par glass vin til maten! Men enig med kommentarer lenger opp om at du bør være sikker på at de som kommer også holder seg til det samme, slik at det ikke ender med at det blir fest. Men regner med at du kjenner de du inviterer såpass godt at du vet hvordan de oppfører seg. Inviter til middag, og kos deg! Anonymkode: 3ee2e...e3d 1
Oxana Skrevet søndag kl. 19:20 #22 Skrevet søndag kl. 19:20 Innafor, men ikke nødvendig hvis du føler det skurrer. 1
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 19:23 #23 Skrevet søndag kl. 19:23 Hva om noe uforutsett skjer og du trenger å håndtere det? Klarer du det med ett glass innabords? To? Tre? Det er snakk om å ha ansvarlige voksne i nærheten. Hvis du vil drikke alkohol burde du heller gjøre det når andre har barna. Om du spør meg. Anonymkode: b0848...7cd 1
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 19:24 #24 Skrevet søndag kl. 19:24 AprilLudgate skrev (3 timer siden): Jeg synes ikke det er greit. Ett glass er nå en ting, men hva er poenget og hvorfor MÅ det være alkohol? Det finnes jo masse godt alkoholfritt. Jeg hadde heller ikke invitert til middag hvor andre skulle sitte med ei flaske vin mens unger var hjemme. Det er noe med å stille seg spørsmålene: 1. Hvorfor kan jeg ikke invitere til middag uten å servere alkohol? 2. Hvorfor er det stusselig uten 1-2 glass (og stopper alle der?) 3. Hvorfor må en venneinvitasjon innebære alkohol? Er det kjipt med annen god mat og drikke? Jeg har ikke drukket alkohol på sikkert 20 år, det går helt fint. Fordi at for noen er god drikke det som gjør måltidet komplett Anonymkode: 9485b...84c 8 2
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 19:25 #25 Skrevet søndag kl. 19:25 AprilLudgate skrev (1 time siden): Jeg er ikke avholds av prinsipp eller religion og drakk nå alkohol endel år før det. Det handler bare om overdreven fyllesyke etter 1-2 enheter. Og jeg bor med en som ikke er avholds. Så jo, jeg kan fint svare. Om du blir fyllesyk etter 1-2 enheter så er det ekstremt Anonymkode: 9485b...84c 10 1
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 19:29 #26 Skrevet søndag kl. 19:29 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg er alenemor for to barn mellom 4-8. Jeg har ikke noe nettverk i nærheten, og familien bor langt unna. Jeg har et par venner jeg henger med fra tid til annen, men oftest når jeg har barnevakt, som ikke er så veldig ofte. Jeg har vært inne på idéen om å invitere til middag og et glass vin når barna har sovnet, men sliter litt med tanken på å drikke alkohol når jeg er alene med barna. Ikke fordi jeg blir beruset, eller har lav toleranse, men bare fordi jeg er alene, og føler at det ikke "ser så bra ut". Jeg vet at mange gjør det, men jeg har alltid følt litt på dette. Kanskje fordi mine foreldre aldri gjorde det, og at det derfor aldri har vært en naturlig del av min oppvekst. Barna mine sover hele natten gjennom. Jeg har ikke tilgang til bil, så den biten har ikke så mye å si. Jeg hadde heller aldri drukket meg synlig beruset. Jeg vet at jeg er en ansvarlig person, selv med et glass eller to vin innabords. Men så er det denne følelsen... At jeg er en dårlig mor hvis jeg rører alkohol når jeg alene med barn. Eller at jeg som alenemor ikke kan gjøre det fordi..., jeg er alene. Jeg ønsker jo veldig gjerne å kunne invitere venner til en koselig kveld i ny og ned, med god mat og noe godt i glasset. Bare for å føle at jeg har et liv utenom det å være mamma. Men jeg vet ikke... Har dere noen tanker om det? Anonymkode: ec641...da0 Ser ikke problemet. Det finnes Taxi om noen må på sykehus. Det viktigste er å ikke drikke seg full. Anonymkode: 9ec97...aeb 3 2
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 19:31 #27 Skrevet søndag kl. 19:31 AprilLudgate skrev (3 timer siden): Jeg synes ikke det er greit. Ett glass er nå en ting, men hva er poenget og hvorfor MÅ det være alkohol? Det finnes jo masse godt alkoholfritt. Jeg hadde heller ikke invitert til middag hvor andre skulle sitte med ei flaske vin mens unger var hjemme. Det er noe med å stille seg spørsmålene: 1. Hvorfor kan jeg ikke invitere til middag uten å servere alkohol? 2. Hvorfor er det stusselig uten 1-2 glass (og stopper alle der?) 3. Hvorfor må en venneinvitasjon innebære alkohol? Er det kjipt med annen god mat og drikke? Jeg har ikke drukket alkohol på sikkert 20 år, det går helt fint. Og det går helt fint å drikke et glass vin til mat av og til også. Selv med barn i hus. Anonymkode: 4f0de...430 2 1
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 19:33 #28 Skrevet søndag kl. 19:33 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Hva om noe uforutsett skjer og du trenger å håndtere det? Klarer du det med ett glass innabords? To? Tre? Det er snakk om å ha ansvarlige voksne i nærheten. Hvis du vil drikke alkohol burde du heller gjøre det når andre har barna. Om du spør meg. Anonymkode: b0848...7cd De fleste voksne med normal toleranse klarer da fint håndtere om noe uforutsett skjer. Anonymkode: 4f0de...430 3 2
UnknownUser0 Skrevet søndag kl. 19:43 #29 Skrevet søndag kl. 19:43 (endret) Selv vokste jeg opp med en alkoholisert mor som hadde mange fester, grov omsorgsvikt. Alkohol gjør noe med mennesket som drikker og barna i nærheten. 2 glass blir fort til flere, bam så kan man plutselig bli avhengig. Ikke la barna betale prisen, den prisen er eventuelt livet ut. It is a slippery slope. Endret søndag kl. 19:47 av UnknownUser0 1
skeiv-ostepop Skrevet søndag kl. 20:40 #30 Skrevet søndag kl. 20:40 UnknownUser0 skrev (54 minutter siden): Selv vokste jeg opp med en alkoholisert mor som hadde mange fester, grov omsorgsvikt. Alkohol gjør noe med mennesket som drikker og barna i nærheten. 2 glass blir fort til flere, bam så kan man plutselig bli avhengig. Ikke la barna betale prisen, den prisen er eventuelt livet ut. It is a slippery slope. Og så har man andre enden av spekteret - frykten for at noe KAN skje som skaper frykt. Og som og setter seg i barn. Slik det tydeligvis har gjort her. 3 2
UnknownUser0 Skrevet søndag kl. 20:44 #31 Skrevet søndag kl. 20:44 skeiv-ostepop skrev (2 minutter siden): Og så har man andre enden av spekteret - frykten for at noe KAN skje som skaper frykt. Og som og setter seg i barn. Slik det tydeligvis har gjort her. Ting setter seg i barn ja men i mitt tilfelle er det ikke frykt, mer det at jeg har sett hva alkohol faktisk innebærer på langsikt.
skeiv-ostepop Skrevet søndag kl. 20:48 #32 Skrevet søndag kl. 20:48 UnknownUser0 skrev (3 minutter siden): Ting setter seg i barn ja men i mitt tilfelle er det ikke frykt, mer det at jeg har sett hva alkohol faktisk innebærer på langsikt. Det er misbruk du har sett. Normalt forhold til alkohol setter ikke slike spor. 1 8
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 20:50 #33 Skrevet søndag kl. 20:50 Helt uproblematisk for min del, så lenge man kjenner grensene sine og ikke drikker seg ruset. Å ikke kunne kjøre bil er null argument, da sier man samtidig at folk uten lappen ikke bør ha barn… Anonymkode: af99c...25b 1 1
UnknownUser0 Skrevet søndag kl. 20:51 #34 Skrevet søndag kl. 20:51 skeiv-ostepop skrev (Akkurat nå): Det er misbruk du har sett. Normalt forhold til alkohol setter ikke slike spor. Til å begynne med var det nok et "normalt forhold til alkohol" i hennes hode som gradvis ble til misbruk. Alkohol er ikke bra uansett mengden men jeg forstår hvorfor noen mennesker tyr til alkohol, livet er ikke lett.
skeiv-ostepop Skrevet søndag kl. 20:54 #35 Skrevet søndag kl. 20:54 UnknownUser0 skrev (Akkurat nå): Til å begynne med var det nok et "normalt forhold til alkohol" i hennes hode som gradvis ble til misbruk. Alkohol er ikke bra uansett mengden men jeg forstår hvorfor noen mennesker tyr til alkohol, livet er ikke lett. Alkohol er uproblematisk så lenge det ikke misbrukes. På lik linje med veldig mye annet her i samfunnet. Til og med religion og tro blir farlig når det misbrukes. Eller kjærlighet. Og makt. Og veldig mye av de problemene starter med frykt. Frykt for noe. Frykt for misbruk. 1 2
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 20:58 #36 Skrevet søndag kl. 20:58 Jeg har aldri forstått poenget med å drikke alkohol med barn til stede, men hva om du drikker mocktails eller alkoholfri drikke, og så kan gjestene ta noen glass om de ønsker det? Anonymkode: 9b4bf...36e 1
Nordlysstøv Skrevet søndag kl. 20:59 #37 Skrevet søndag kl. 20:59 Kos deg med et glass eller to, og vær tydelig til de du inviterer også 😊
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 21:03 #38 Skrevet søndag kl. 21:03 UnknownUser0 skrev (1 time siden): Selv vokste jeg opp med en alkoholisert mor som hadde mange fester, grov omsorgsvikt. Alkohol gjør noe med mennesket som drikker og barna i nærheten. 2 glass blir fort til flere, bam så kan man plutselig bli avhengig. Ikke la barna betale prisen, den prisen er eventuelt livet ut. It is a slippery slope. Selvfølgelig har du den holdningen, du har opplevd grov omsorgsvikt og snakker ut i fra dine følelser. Er man ikke alkoholiker og er man oppegående så stopper man etter noen glass. Anonymkode: 9ec97...aeb 3 1
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 21:03 #39 Skrevet søndag kl. 21:03 Nesten alle voksne jeg kjenner tar et par enheter når barna har lagt seg minst 1 dag i uka... Da begge foreldre. Her er det mye sjeldnere men synes det er greit en gang iblant så lenge man ikke er full. Og jeg ser på meg som ganske konservativ rundt barn og alkohol Men helt avholds synes jeg er unødvendig så lenge man har et normalt forhold til alkohol. Anonymkode: 1956b...df5
skeiv-ostepop Skrevet søndag kl. 21:05 #40 Skrevet søndag kl. 21:05 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Nesten alle voksne jeg kjenner tar et par enheter når barna har lagt seg minst 1 dag i uka... Da begge foreldre. Her er det mye sjeldnere men synes det er greit en gang iblant så lenge man ikke er full. Og jeg ser på meg som ganske konservativ rundt barn og alkohol Men helt avholds synes jeg er unødvendig så lenge man har et normalt forhold til alkohol. Anonymkode: 1956b...df5 Enig. Samme er min erfaring.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå