Gå til innhold

Alenemor og alkohol

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er alenemor for to barn mellom 4-8. Jeg har ikke noe nettverk i nærheten, og familien bor langt unna. Jeg har et par  venner jeg henger med fra tid til annen, men oftest når jeg har barnevakt, som ikke er så veldig ofte. Jeg har vært inne på idéen om å invitere til middag og et glass vin når barna har sovnet, men sliter litt med tanken på å drikke alkohol når jeg er alene med barna. Ikke fordi jeg blir beruset, eller har lav toleranse, men bare fordi jeg er alene, og føler at det ikke "ser så bra ut". Jeg vet at mange gjør det, men jeg har alltid følt litt på dette. Kanskje fordi mine foreldre aldri gjorde det, og at det derfor aldri har vært en naturlig del av min oppvekst. 

Barna mine sover hele natten gjennom. Jeg har ikke tilgang til bil, så den biten har ikke så mye å si. Jeg hadde heller aldri drukket meg synlig beruset. Jeg vet at jeg er en ansvarlig person, selv med et glass eller to vin innabords. Men så er det denne følelsen... At jeg er en dårlig mor hvis jeg rører alkohol når jeg alene med barn. Eller at jeg som alenemor ikke kan gjøre det fordi..., jeg er alene. Jeg ønsker jo veldig gjerne å kunne invitere venner til en koselig kveld i ny og ned, med god mat og noe godt i glasset. Bare for å føle at jeg har et liv utenom det å være mamma. Men jeg vet ikke... 

Har dere noen tanker om det? 

Anonymkode: ec641...da0

• Hjerte 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tenker at 1-2 glass er helt innafor og at da middagen ikke utvikler seg til en fest (at de andre blir fulle og rølper). Lev livet ditt! 

• Liker 12
  • Hjerte 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er helt innafor med et glass eller to til en god middag, eller invitere til middag eller spillkveld eller annet sosialt samvær uten alkohol hvis det føles enda litt bedre. 

Anonymkode: 3d9a5...6fe

• Liker 7
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg var alene i mange år og drakk ikke med barna i hus nei. Sparte det til de få gangene jeg hadde barnevakt over natten, som bare var ved veldig spesielle anledninger. Klarer fint å kose meg med god mat og alkoholfritt. 

Anonymkode: d8347...081

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Helt innenfor. 

Anonymkode: d6bb2...a11

• Liker 9
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Har vært 100% alene siden barna var små og kan fint ta 1-2 glass vin til mat, fredagskos eller lignende. Nå som de eldste er tenåringer drikker jeg aldri. Må være mest mulig tilgjengelig og kjørbar for henting ;)

Anonymkode: a7954...374

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg synes ikke det er greit. 

Ett glass er nå en ting, men hva er poenget og hvorfor MÅ det være alkohol?

Det finnes jo masse godt alkoholfritt.

Jeg hadde heller ikke invitert til middag hvor andre skulle sitte med ei flaske vin mens unger var hjemme. 

Det er noe med å stille seg spørsmålene:

1. Hvorfor kan jeg ikke invitere til middag uten å servere alkohol?

2. Hvorfor er det stusselig uten 1-2 glass (og stopper alle der?)

3. Hvorfor en venneinvitasjon innebære alkohol? Er det kjipt med annen god mat og drikke? 

Jeg har ikke drukket alkohol på sikkert 20 år, det går helt fint. 

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Jeg var alene i mange år og drakk ikke med barna i hus nei. Sparte det til de få gangene jeg hadde barnevakt over natten, som bare var ved veldig spesielle anledninger. Klarer fint å kose meg med god mat og alkoholfritt. 

Anonymkode: d8347...081

Jeg kunne gjerne invitere folk og lage noe mat, noe snacks, et eller annet koselig, men drakk ikke med barna hjemme. Som alenemor var de hos far annenhver helg og da tok jeg en kopp kaffe med baileys eller noe, men ikke mens de er hjemme nei.

Anonymkode: ba251...f3e

AnonymBruker
Skrevet

Herreguddamenneske, inviter venner på mat og vin - kos dere og ha det hyggelig. Du trenger ikke være asket selv om du er alene med barn. 

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Helt innenfor. 

Anonymkode: d6bb2...a11

Nemlig.

Anonymkode: 2381c...9c0

• Liker 4
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Helt innafor 😇

Anonymkode: 041d6...b99

• Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Jeg er alenemor for to barn mellom 4-8. Jeg har ikke noe nettverk i nærheten, og familien bor langt unna. Jeg har et par  venner jeg henger med fra tid til annen, men oftest når jeg har barnevakt, som ikke er så veldig ofte. Jeg har vært inne på idéen om å invitere til middag og et glass vin når barna har sovnet, men sliter litt med tanken på å drikke alkohol når jeg er alene med barna. Ikke fordi jeg blir beruset, eller har lav toleranse, men bare fordi jeg er alene, og føler at det ikke "ser så bra ut". Jeg vet at mange gjør det, men jeg har alltid følt litt på dette. Kanskje fordi mine foreldre aldri gjorde det, og at det derfor aldri har vært en naturlig del av min oppvekst. 

Barna mine sover hele natten gjennom. Jeg har ikke tilgang til bil, så den biten har ikke så mye å si. Jeg hadde heller aldri drukket meg synlig beruset. Jeg vet at jeg er en ansvarlig person, selv med et glass eller to vin innabords. Men så er det denne følelsen... At jeg er en dårlig mor hvis jeg rører alkohol når jeg alene med barn. Eller at jeg som alenemor ikke kan gjøre det fordi..., jeg er alene. Jeg ønsker jo veldig gjerne å kunne invitere venner til en koselig kveld i ny og ned, med god mat og noe godt i glasset. Bare for å føle at jeg har et liv utenom det å være mamma. Men jeg vet ikke... 

1 glass vin pr rett er innafor 

• Nyttig 1
Skrevet

Det er 100% innafor! Folk er så hysteriske 

• Liker 5
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Har vokst opp hos alkoholikere og drikker ikke rundt barna bevisst. Mannen tar seg en øl eller to en sjelden gang. En svært sjelden gang tar jeg ett glass vin eller en cider. Har lite behov for det generelt. Kjenner meg litt igjen i det du skriver i forhold til det med hva andre tenker, selv om jeg egentlig ikke bryr meg. Men det er jo typosk at du aldri drikker og den ene gangen du koser deg med ett glass og er med barna så ser noen det du helst ikke ville skulle sett det og du overtenker at de tror dette er det du driver med hele tiden!

Tenker at så lenge du allikevel ikke kan kjøre bil så spiller det ingen rolle om du tar ett glass eller to med venner. Så lenge det er rolig og ikke festing(siden små barn er der, barn får med seg mer enn man tror). Det er lov å kose seg med ett glass eller to. Det som ikke er greit er å hive innpå flaske/glass på glass. Da er det greit med barnepass! Bare se i påsken hvor mange som har flatfylla rundt barn. IKKE greit!

Kos deg!

Anonymkode: 8b538...885

AnonymBruker
Skrevet

Vi deler ofte en flaske vin i helgen. To voksne med tre barn sammen. 

Anonymkode: f7394...056

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AprilLudgate skrev (53 minutter siden):

Jeg synes ikke det er greit. 

Ett glass er nå en ting, men hva er poenget og hvorfor MÅ det være alkohol?

Det finnes jo masse godt alkoholfritt.

Jeg hadde heller ikke invitert til middag hvor andre skulle sitte med ei flaske vin mens unger var hjemme. 

Det er noe med å stille seg spørsmålene:

1. Hvorfor kan jeg ikke invitere til middag uten å servere alkohol?

2. Hvorfor er det stusselig uten 1-2 glass (og stopper alle der?)

3. Hvorfor en venneinvitasjon innebære alkohol? Er det kjipt med annen god mat og drikke? 

Jeg har ikke drukket alkohol på sikkert 20 år, det går helt fint. 

Ikke for å være frekk, men tror ikke et avholds menneske har et fornuftig svar til denne problemstillingen...

Blir litt som å spørre veganere om hvilke hamburger merke man skal kjøpe.

Anonymkode: 70ea6...55f

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg syns det er helt innafor.  Mine foreldre gjorde det. Og jeg har sikkert gjort det selv også, uten at jeg husker helt, for jeg har ungene 50%.

Anonymkode: 232cb...065

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Drikk vin og kos deg! Livet er ikke over selv om man har barn. Folk må skjerpe seg å ikke være så stive.

Anonymkode: defbb...011

• Liker 3
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Ikke for å være frekk, men tror ikke et avholds menneske har et fornuftig svar til denne problemstillingen...

Blir litt som å spørre veganere om hvilke hamburger merke man skal kjøpe.

Anonymkode: 70ea6...55f

Jeg er ikke avholds av prinsipp eller religion og drakk nå alkohol endel år før det. 

Det handler bare om overdreven fyllesyke etter 1-2 enheter. Og jeg bor med en som ikke er avholds.

Så jo, jeg kan fint svare. 

• Liker 2
Skrevet

jeg hadde personlig aldri gjort det, men kjenner flere som gjør det og jeg ser ikke noe problem i det. 

Skrevet

Jeg ser ikke problemet. Så lenge det blir med 1-2 glass.

• Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...