AnonymBruker Skrevet 5. april #1 Skrevet 5. april Som overkskriften sier. Jeg er livredd for at han skal sette noe i halsen. Han er 7 mnd og jeg gir foreløpig bare mos og grøt. Han har smakt på hirsepop, men jeg tør ikke la han holde det selv. Redd han skal stappe det så langt inn i munn slik han gjør med tannbørsten o.l. Han har fått flere tenner og klarer å tygge av biter, noe som gjør at jeg blir redd han biter av for store biter enn han klarer å svelge. Han har fått smake på noen få ting med "hardere" konsistens, som en liten brødskive-bit. Men det virker som han ikke klarer å svelge det helt, lager rare ansiktsuttrykk og samler opp bak i munnen. Når han får vann kommer da alle bitene ut. Jeg er så redd han skal sette ordentlig i halsen, og lurer på.. Hva startet du med, av det med hardere konsistens? Hva anbefaler folk? Anonymkode: 52c36...7e2
AnonymBruker Skrevet 5. april #2 Skrevet 5. april Følg @solidstarts, de har en app og. Du må legge fra deg frykten. Anonymkode: 2240d...215 7 1
AnonymBruker Skrevet 5. april #3 Skrevet 5. april Start med store ting, for eksempel agurk delt på langs, en stor bit, stor bananbit delt på langs, skivet avocado, skivet mango (eller gi steinen så han kan gnage på fruktkjøttet), brødskive i stenger, omelett/stekt egg +++. Det er lettere for babyer å starte med store ting, biter de av store biter vil de fleste spytte det ut igjen. Refleksen dems sier at de ikke skal svelge så store ting (som er naturlig for de aller fleste babyer). Etter et par måneder kan størrelsen reduseres til “vanlige” biter. Det er iallefall dette vi har gjort, og jenta mi har foreløpig ikke satt noe i halsen (er ett år nå og spiser all slags størrelse på mat). Brekningsrefleksen er på plass, og det er helt naturlig at de brekker seg når noe som er for stort ikke kan svelges. Som den over sier - last ned solid starts. Jeg bruker gratisversjonen, og har ikke behov for mer. Da kan du søke opp de fleste type matvarer og se hvordan de bør serveres i forhold til alder på barnet. Anonymkode: 066bf...a69 2
AnonymBruker Skrevet 5. april #4 Skrevet 5. april AnonymBruker skrev (1 time siden): Som overkskriften sier. Jeg er livredd for at han skal sette noe i halsen. Han er 7 mnd og jeg gir foreløpig bare mos og grøt. Han har smakt på hirsepop, men jeg tør ikke la han holde det selv. Redd han skal stappe det så langt inn i munn slik han gjør med tannbørsten o.l. Han har fått flere tenner og klarer å tygge av biter, noe som gjør at jeg blir redd han biter av for store biter enn han klarer å svelge. Han har fått smake på noen få ting med "hardere" konsistens, som en liten brødskive-bit. Men det virker som han ikke klarer å svelge det helt, lager rare ansiktsuttrykk og samler opp bak i munnen. Når han får vann kommer da alle bitene ut. Jeg er så redd han skal sette ordentlig i halsen, og lurer på.. Hva startet du med, av det med hardere konsistens? Hva anbefaler folk? Anonymkode: 52c36...7e2 Sett deg inn i førstehjelp til barn, så føler du deg kanskje tryggere på hva du skal gjøre hvis han setter i halsen. De fleste trenger litt tid på å lære hvordan de skal bearbeide maten for å få svelget den Anonymkode: 2e745...597 4
kjærring Skrevet 5. april #5 Skrevet 5. april AnonymBruker skrev (4 timer siden): Som overkskriften sier. Jeg er livredd for at han skal sette noe i halsen. Han er 7 mnd og jeg gir foreløpig bare mos og grøt. Han har smakt på hirsepop, men jeg tør ikke la han holde det selv. Redd han skal stappe det så langt inn i munn slik han gjør med tannbørsten o.l. Han har fått flere tenner og klarer å tygge av biter, noe som gjør at jeg blir redd han biter av for store biter enn han klarer å svelge. Han har fått smake på noen få ting med "hardere" konsistens, som en liten brødskive-bit. Men det virker som han ikke klarer å svelge det helt, lager rare ansiktsuttrykk og samler opp bak i munnen. Når han får vann kommer da alle bitene ut. Jeg er så redd han skal sette ordentlig i halsen, og lurer på.. Hva startet du med, av det med hardere konsistens? Hva anbefaler folk? Anonymkode: 52c36...7e2 det er ikke ofte de setter ting fast i halsen. at de brekker seg, skjer ofte , spesielt i starten. det er normalt og bare bra. det er et tegn på at refleksen virker. la han få prøve seg. jentungen min spiste brødskiver og all mat jeg selv spiste fra hun var 5 mnd. husk at babyer sin brekningsrefleks sitter mye lengre opp enn vår gjør, så det skal mye mindre til før de brekker seg. ja. han kan jo tygge av for store biter, men dette er jo noe han må lære seg. om han er 7 mnd eller 3 år. la han holde, la han grise, la han spise
AnonymBruker Skrevet 6. april #6 Skrevet 6. april Vår eldste spiste fint banan, brødskive osv fra 6 mnd alder. Mens yngste hadde dårligere kontroll og fikk ofte mat i halsen. Men det kom ALLTID i retur. De har veldig kraftig brekningsrefleks. Og kommer det ikke ut ved første eller andre brekning så kaster de opp og da kommer det hvertfall ut. Det ser fælt ut men det ee helt normalt. Les deg opp på temaet og last ned solid starts. Eneste måten babyene kan sette ting i halsen er hvis de blir skremt mens de spiser, hvis du fks putter mat inni munnen deres mens de allerede har en matbit der, om de går/krabber mens de spiser og sånt. Og hvis de får mat som nøtter og hele druer. Veldig sjeldent at de blir kvælt om de sitter rett opp og spiser trygg mat. Dra også på førstehjelpskurs for barn, så føler du deg tryggere. Anonymkode: 84793...e01 2
AnonymBruker Skrevet 6. april #7 Skrevet 6. april AnonymBruker skrev (På 5.4.2026 den 16.24): Som overkskriften sier. Jeg er livredd for at han skal sette noe i halsen. Han er 7 mnd og jeg gir foreløpig bare mos og grøt. Han har smakt på hirsepop, men jeg tør ikke la han holde det selv. Redd han skal stappe det så langt inn i munn slik han gjør med tannbørsten o.l. Han har fått flere tenner og klarer å tygge av biter, noe som gjør at jeg blir redd han biter av for store biter enn han klarer å svelge. Han har fått smake på noen få ting med "hardere" konsistens, som en liten brødskive-bit. Men det virker som han ikke klarer å svelge det helt, lager rare ansiktsuttrykk og samler opp bak i munnen. Når han får vann kommer da alle bitene ut. Jeg er så redd han skal sette ordentlig i halsen, og lurer på.. Hva startet du med, av det med hardere konsistens? Hva anbefaler folk? Anonymkode: 52c36...7e2 Du må ikke. Jeg startet å gi biter (brød, kokt egg, appelsin osv.) da barnet var 9,5 mnd. Ingen problem. Alle mine tre var klare til å spise det meste ved barnehagestart (14 mnd.) Anonymkode: 54416...523 1
Leifr Skrevet 7. april #8 Skrevet 7. april Ah... vi kjørte et litt forsiktig og systematisk baby lead weaning-opplegg med eldstemann. Myke små biter, puré, en eller to nye smaker om gangen, mer av det han likte... gikk greit, det. Fungerte ikke helt på samme måten med de yngre søsknene. Da var det mer sånn "Jeg legger nå merke til at de andre får noe som JEG IKKE FÅR. Jeg vil ha det samme som de andre får. NÅ. Nei, jeg bryr meg ikke om at jeg ikke har tenner. NÅ." Opplevde aldri at noen satte noe i halsen i mer enn noen få sekunder.
AnonymBruker Skrevet 7. april #9 Skrevet 7. april Må bare si at jeg forstår deg så godt, jeg var og livredd for dette og er det fremdeles når barnet er større. Et tips er å forsøke å jobbe med angsten for det er helt forferdelig når de blir større og andre folk gir dem alt mulig rart som barn egentlig ikke skal ha i det hele tatt ifølge meg (popkorn, hele druer, kjærlighet på pinne, marsmallows, sukkertøy, pølser som ikke er delt..) Jeg ga over en del av ansvaret for å venne barnet til mat i biter til mannen, som også passet med at han var i perm fra 7-10 mnd alder. Sa ifra på forhånd litt hvordan det burde bli kuttet osv og forsøkte å ikke tenke på det mens jeg var på jobb Vi brukte solid starts og var litt ekstra forsiktige i tillegg. Det jeg følte meg mest trygg på var stekt egg og store biter eller stenger av kokte grønnsaker eller kokt eller myk frukt som veldig moden pære. Brukte den regelen om jeg kunne mose det med tommel Havrelapper og bananbrødstenger og slikt synes jeg var fint. Det meste av mat kan også moses og formes til stenger eller nuggets og stekes i ovn (feks forskjellige typer kjøttdeig + grønnsaker). For å introdusere flere smaker på en veldig trygg måte brukte vi en del sånn smakssmokk i starten så det anbefaler jeg. Anonymkode: 07ae0...0f4
AnonymBruker Skrevet 7. april #10 Skrevet 7. april var livredd for det samme. Anbefaler å gi store nok biter så barnet kan lære seg å gnage av selv. Også se om du kan få tatt kurs i førstehjelp i tilfelle ulykke skulle være ute. Vår har satt mat i halsen 2 gang og det var helt jævlig opplevelse. Viktig å kunne førstehjelp i slike tilfeller. Anonymkode: b5b50...0f5
Uanonym bruker Skrevet 7. april #11 Skrevet 7. april kjærring skrev (På 5.4.2026 den 20.41): det er ikke ofte de setter ting fast i halsen. at de brekker seg, skjer ofte , spesielt i starten. det er normalt og bare bra. det er et tegn på at refleksen virker. la han få prøve seg. jentungen min spiste brødskiver og all mat jeg selv spiste fra hun var 5 mnd. husk at babyer sin brekningsrefleks sitter mye lengre opp enn vår gjør, så det skal mye mindre til før de brekker seg. ja. han kan jo tygge av for store biter, men dette er jo noe han må lære seg. om han er 7 mnd eller 3 år. la han holde, la han grise, la han spise Veldig viktig å få fram dette. At babyen brekker seg, betyr IKKE at den har fått noe i halsen. Det er en normal refleks og ikke noe farlig (selv om jeg skjønner at det kan virke skummelt å se/høre på). Anbefaler ellers førstehjelpskurs for småbarn, så blir du tryggere.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå