Gå til innhold

Hvem inviteres i konfirmasjonen?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

For meg er det naturlig å invitere familie, faddere og nær familievenner som kjenner konfirmanten godt. Vi utvidet dette noe i eldstemanns konf, etter mannens ønske, og inviterte noe mer perifere venner av familien som mannen følte «burde» inviteres. 
I årets konf til yngstemann, vil mannen invitere en venninne av seg, fordi han var invitert til hennes barns konf for et par år siden (jeg var ikke invitert). Jeg kjenner venninnen, og konfirmanten har møtt henne noen ganger for flere år siden, men jeg synes at dette blir rart. Må man invitere «tilbake»? 

Hvem inviteres hos dere?

Anonymkode: aed92...07f

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vi har bedt familie og faddere. Stor familie og 3 barn på rappen så må vi tenke litt på utgiftene også🥹

Anonymkode: da579...582

AnonymBruker
Skrevet

Nei, han må ikke inviterer tilbake. 

Konfirmasjon er konfirmanten sin dag. En inviterer de som er en stor del av livet til konfirmanten. Så vi inviterer besteforeldre, tanter/onkler, søskenbarn og ungdommens nærmeste venner. Faddere har vi innad i familien. 

Anonymkode: 51653...db9

• Liker 1
Skrevet

Konfirmantens tanter, onkler, besteforeldre. Fettere og kusiner opp til konfirmasjonsalder (evt alle, kommer an på antall).  Gudforeldre og faddere. 

Dette er det jeg er vant med. 

Vi har veldig liten familie, så vi inviterte også grandtanter og -onkler som hadde vært mye til stede i konfirmantens liv. Naboer og venner av familien ble invitert på resteselskap dagen etter sammen med tilreisende gjester. 

• Liker 1
Skrevet

Ber dem som er nærme og som barnet har et forhold til. Dvs konfirmantens besteforeldre, oldeforeldre hvis de lever, tanter, onkler, søskenbarn med kjærester.

Ser ikke poenget i å be noen som man sjelden ser, f.eks. som du skriver at konfirmanten har møtt noen få ganger for flere år siden.

AnonymBruker
Skrevet

Inviterer de som barnet vil ha der. Dette er barnets dag.

Anonymkode: 892c5...cb4

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Inviterer de som barnet vil ha der. Dette er barnets dag.

Nuvel..... det er ikke barnet som betaler og enkelte mennesker inviterer man, fordi det er det man gjør, og enkelte inviteres ikke fordi man blir for mange og det koster mye.

Hadde det vært opp til mine barn ville de invitert både hele klassen, fotballaget, alle venninnene osv. 

Anonymkode: a8280...d22

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Nuvel..... det er ikke barnet som betaler og enkelte mennesker inviterer man, fordi det er det man gjør, og enkelte inviteres ikke fordi man blir for mange og det koster mye.

Hadde det vært opp til mine barn ville de invitert både hele klassen, fotballaget, alle venninnene osv. 

Setter en grense på hvor mange, nærmeste familie er en selvfølge, og det ville barnet også, så null problem. Blir det for dyrt, nedskalerer vi lokalet og maten.

Står 100% for det jeg sa, dette er barnets dag og det er barnet vi feirer. Ville strekket meg ekstremt langt for å få dette til. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Familie og faddere.

Er vel egentlig ikke så mange som syns noe om å gå i konfirmasjoner om man ikke er fadder, familie eller slekt.

Da jeg var konfirmant på tidlig 80-tall, så var det vanlig her å invitere nærmeste naboer og evt andre på kaffe og kaker dagen etter, mest for å få spist opp restene, tror jeg.

Anonymkode: fcf5d...8cf

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Setter en grense på hvor mange, nærmeste familie er en selvfølge, og det ville barnet også, så null problem. Blir det for dyrt, nedskalerer vi lokalet og maten.

Står 100% for det jeg sa, dette er barnets dag og det er barnet vi feirer. Ville strekket meg ekstremt langt for å få dette til. 

Ok. Så da stemte ikke utsagnet ditt: "Inviterer de som barnet vil ha der" helt likevel ;)

AnonymBruker
Skrevet

vi inviterer familie, faddere og nære venner. Har lite familie så vi har og invitert våre (voksnes) kusiner og fettere som vi fortsatt har jevnlig kontakt med.

Anonymkode: c28b2...982

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Ok. Så da stemte ikke utsagnet ditt: "Inviterer de som barnet vil ha der" helt likevel ;)

Pirkete man skal være da. Alle skjønner jo at man må sette en eller annen grense et sted. Men innefor den grensen som settes så har barnet mer eller mindre fritt spillerom, det var poenget mitt. Vi voksne i huset her bestemmer ikke endelige gjesteliste.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Her ber vi besteforeldre, tanter, onkler, søskenbarn med familer , faddere, naboer, mine onkler og tanter, trenere og venner av konfirmanten.

Vi blir 56 personer.  

Vennene og trenerene har sønnen bestemt. De andre har vi foreldrene bestemt.  

Anonymkode: 982fb...eb0

AnonymBruker
Skrevet

Her var konfirmanten med å bestemte en del av gjestene, familie som besteforeldre, faddere og de tante/onklene barne hadde hatt kontakt med sa seg selv. Ellers ba vi nære venner som altid hadde vært nær ungdommen gjennom oppveksten.  Vi er ikke så stor familie, men har altid hatt noen venner som er tette og som ungdommen har regnet som tanter/onkler 

Anonymkode: 2a05f...044

AnonymBruker
Skrevet

La konfirmanten bestemme det. Men man må ikke invitere tilbake nei. Veldig rart å ha folk som bare har møtt barnet noen ganger der egentlig. 

Anonymkode: 058af...6ec

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...