Gjest Gjest Skrevet 10. april 2006 #1 Skrevet 10. april 2006 Hei! Er det noen som vet om det er lov å avlytte (vha videokamera eller telefon som ikke er lagt på e.l) i eget hjem dersom man mistenker f.eks at dagmamman slår barnet eller at hjemmehjelpen stjeler ??
Gjest Tita K Skrevet 10. april 2006 #2 Skrevet 10. april 2006 Jeg tror det er svært strenge regler for avlytting. Dersom du tror at noe kriminelt foregår bør du melde det til politi eventuelt til barneværnet. Du kan selvfølgelig bryte loven for å avsløre noe kriminelt, men risikerer vel at det bare slår tilbake på deg som da også har gjort noe kriminelt.
Gjest Gjest Skrevet 10. april 2006 #3 Skrevet 10. april 2006 Det er ikke ulovlig å filme, ta opp, men kan ikke brukes som bevis i en evt. rettsak så lenge det er tatt opp uten medvirkendes viten og vilje....
Gjest Rett skal være rett Skrevet 10. april 2006 #5 Skrevet 10. april 2006 Jeg tror det er svært strenge regler for avlytting. Dersom du tror at noe kriminelt foregår bør du melde det til politi eventuelt til barneværnet. Du kan selvfølgelig bryte loven for å avsløre noe kriminelt, men risikerer vel at det bare slår tilbake på deg som da også har gjort noe kriminelt. ← Det er ingen som kan nekte deg å filme i ditt eget hjem, (eller evt sette opp lytteutstyr) for å finne ut om noe kriminelt foregår. Det er strenge regler for når, og om, politiet kan overvåke/avlytte, men dette dreier seg da om innsamling av bevis. Et evt opptak vil ikke holde i en rettsak, men vil gi "offeret" en mulighet ti å ta "forbryteren" på fersk gjerning... Har selv benyttet meg av dette (etter råd fra politiet) da jeg ble utsatt for trusler over telefon. Dette var uproblematisk så lenge det var til "eget bruk".
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå