Gjest Tita K Skrevet 10. april 2006 #1 Skrevet 10. april 2006 Siden det er påske tenkte jeg at jeg skulle forsøke å bare lage gule middager. I går hadde vi langpannepannekake med bacon så vi kan ha vanlige pannekaker en dag, men ikke hver dag. Er det noen som har noe godt forslag til gule middagsretter? Jeg har ikke lyst til å lage mat som inkluderer gul kondittorfarge.
Nilma Skrevet 10. april 2006 #2 Skrevet 10. april 2006 Hva med en karrirett? For eksempel denne: Kylling i karri. (to pers.) 3-400 gram kyllingkjøtt i passe biter - brunes. 2 ss smør 2 ss mel 1 syrlig eple 1 løk kyllingkraft / -buljong (1/2 liter?) karri etter smak (2 ts?) Salt og litt pepper. Smelt smør. Surr løken til den er blank og ha i eple skåret i små biter. Ha i karrien og la den surre med et par minutter. Dryss over mel og rør godt. Spe med buljong og kok opp. Ha i kyllingen og la det hele putre til kyllingen er mør. Serveres med ris. Du kan selvfølgelig også steke kyllingen for seg og så servere sausen ved siden av, dersom du foretrekker det. Enkelt og godt, og kylling må vel også kunne sies å være påskeaktuelt.
Gjest LoisLane Skrevet 10. april 2006 #3 Skrevet 10. april 2006 Har bare et kaketips: Suksessterte. Å ja, indisk hønsesuppe - er ikke den gul?
Gjest Gjest Skrevet 10. april 2006 #4 Skrevet 10. april 2006 Fylte paprika (bruk de gule) Når du koker ris, tilsett gurkemeie. Boller med vaniljekrem
Gjest Gjest Skrevet 10. april 2006 #6 Skrevet 10. april 2006 Og påskeeggene må selvsagt kokes innpakket i løkskall for gul marmorering (ta en bit alu.folie, legg løkskall i, så egget og dekk med løkskall før du pakker sammen "pakken" og koker vanlig. Det er de tørre ytterskallene på løken som brukes. (Og rødløk gir rødlilla farge.) Hvis du har dårlig tid kan du hive løkskallene rett oppi gryta, da får eggene jevn farge. Bruk en stålgryte. Synes å huske at aluminiumsgryte ble misfarget.
Gjest Gjest Skrevet 10. april 2006 #7 Skrevet 10. april 2006 det er en ris som er gul er det ikke?? Gryterett med gul ris Eller en skikkelig middag med løvbiff, chips og Bearnie saus
Nilma Skrevet 10. april 2006 #8 Skrevet 10. april 2006 det er en ris som er gul er det ikke?? Gryterett med gul ris ←Jeg har aldri sett noen spesiell ristype som er gul, men det er veldig vanlig å koke ris med safran eller gurkemeie, som begge gir knallgul ris (safran gir i tillegg god smak, men da bør man jo tilpasse hva man serverer til). Men gul ris som tilbehør er jo absolutt en god idé.
Gjest Tita K Skrevet 10. april 2006 #9 Skrevet 10. april 2006 Takk for alle de gode ideéne. I dag tror jeg det blir kylling i karri.
Gjest Virvel Skrevet 10. april 2006 #10 Skrevet 10. april 2006 Gurkemeie eller safran kan brukes i potetmos også.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå