Hareena Skrevet 6. april #21 Skrevet 6. april (endret) mereo skrev (På 5.4.2026 den 10.03): Er vel som trøndere som kan si kjøft og ikke kjøpt. Dette språklige fenomenet kalles spirantisering (eller mer spesifikt en form for dissimilasjon). Det forekommer også i Gudbrandsdalen, tapt blir taft og klipt blir klyft. P og t er lukkede lyder, mens f ikke stopper i munnen og lyden glir lettere. Endret 6. april av Hareena
senior Skrevet 6. april #22 Skrevet 6. april Første gangen jeg hørte "kjøft" var det i Sørum for snart 60 år siden . . .
AnonymBruker Skrevet 6. april #23 Skrevet 6. april Hareena skrev (3 timer siden): Dette språklige fenomenet kalles spirantisering (eller mer spesifikt en form for dissimilasjon). Det forekommer også i Gudbrandsdalen, tapt blir taft og klipt blir klyft. P og t er lukkede lyder, mens f ikke stopper i munnen og lyden glir lettere. Takk for forklaring! Er det noe av det samme som skjer med -rt og -rd som blir til én lyd i mange dialekter, eller har det et annet navn? Anonymkode: 9577f...22c
AnonymBruker Skrevet 6. april #24 Skrevet 6. april AnonymBruker skrev (8 timer siden): Familie fra Kristiansand her. Vokste opp med at de voksne sa reseft. Ikke lagt merke til andre underlige pt-uttaler. Da jeg ble voksen så hørte jeg at alle andre sa resept, og måtte spørre en apotektekniker hvordan det faktisk uttaltes... Det var litt pinlig. Fremdeles kan jeg ta meg i å si reseft fordi det er innlært, men det høres veldig rart ut nå. Anonymkode: 5705e...220 Interessant, kanskje det har med bløte konsonanter å gjøre? At de sier «kjøbt», «skabt» osv, så f ikke oppstår, men tror ikke noen ville si «resebt», så der kan det komme en f? Anonymkode: 9577f...22c
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå