AnonymBruker Skrevet 5. april #1 Skrevet 5. april Et eldre familiemedlem på min manns side av familien uttaler ordet «resept» som «reseft». Er det noen som vet om det er et dialekttrekk eller «generasjonstrekk», eller er det mer uvanlig? Jeg har ikke hørt det før, men er fra en annen landsdel. Anonymkode: 9577f...22c
AnonymBruker Skrevet 5. april #3 Skrevet 5. april mereo skrev (3 minutter siden): Er vel som trøndere som kan si kjøft og ikke kjøpt. Jeg har ikke lagt merke til om det gjelder andre ord med pt også, men skal tenke på det neste gang jeg treffer vedkommende. Kanskje det er litt som -rd/-rt som ikke uttales likt i alle dialekter. Anonymkode: 9577f...22c
mereo Skrevet 5. april #4 Skrevet 5. april AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Jeg har ikke lagt merke til om det gjelder andre ord med pt også, men skal tenke på det neste gang jeg treffer vedkommende. Kanskje det er litt som -rd/-rt som ikke uttales likt i alle dialekter. Anonymkode: 9577f...22c Men det er jo vanskelig å kunne si om det er dialekt eller annet når man ikke vet litt mer om lokasjon.
kjærring Skrevet 5. april #6 Skrevet 5. april AnonymBruker skrev (2 timer siden): Et eldre familiemedlem på min manns side av familien uttaler ordet «resept» som «reseft». Er det noen som vet om det er et dialekttrekk eller «generasjonstrekk», eller er det mer uvanlig? Jeg har ikke hørt det før, men er fra en annen landsdel. Anonymkode: 9577f...22c Har lagt merke til at min bestemor uttaler noen ord annerledes enn det andre gjør
AnonymBruker Skrevet 5. april #7 Skrevet 5. april mereo skrev (2 timer siden): Er vel som trøndere som kan si kjøft og ikke kjøpt. Tenkte det samme. «Hu har vårre å kløft sæ» (Hun har vært og klippet håret) «Ungen vart døft i helga» (Barnet ble døpt i helgen) Anonymkode: 05807...896 1
AnonymBruker Skrevet 5. april #8 Skrevet 5. april mereo skrev (3 timer siden): Men det er jo vanskelig å kunne si om det er dialekt eller annet når man ikke vet litt mer om lokasjon. Ja, det er jo selvfølgelig relevant. Dialekt fra Aust-Agder. Anonymkode: 9577f...22c
Mei88 Skrevet 5. april #9 Skrevet 5. april AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Ja, det er jo selvfølgelig relevant. Dialekt fra Aust-Agder. Anonymkode: 9577f...22c Dette må du snevre inn mer, for aust-agder har flere dialekter som er ganske forskjellige 1
AnonymBruker Skrevet 5. april #10 Skrevet 5. april Mei88 skrev (29 minutter siden): Dette må du snevre inn mer, for aust-agder har flere dialekter som er ganske forskjellige Jeg er ikke helt sikker, men tror det er Risør eller deromkring. Anonymkode: 9577f...22c
AnonymBruker Skrevet 5. april #11 Skrevet 5. april Kan vel være individuell talefeil, dialekt, eller innlært, eller en kominasjon av alle tre? Hva spør du etter TS? Vi vet ingenting om din manns familiemedlem? Anonymkode: d4945...577
Perelandra Skrevet 5. april #13 Skrevet 5. april AnonymBruker skrev (5 timer siden): Et eldre familiemedlem på min manns side av familien uttaler ordet «resept» som «reseft». Er det noen som vet om det er et dialekttrekk eller «generasjonstrekk», eller er det mer uvanlig? Jeg har ikke hørt det før, men er fra en annen landsdel. Anonymkode: 9577f...22c Dette var vanlig uttale for mine foreldre og deres generasjon. De var født på 1920- og 1930-tallet. AnonymBruker skrev (51 minutter siden): Ja, det er jo selvfølgelig relevant. Dialekt fra Aust-Agder. Anonymkode: 9577f...22c Mine foreldre kom fra Arendal- og Grimstad-området
AnonymBruker Skrevet 5. april #14 Skrevet 5. april Perelandra skrev (4 minutter siden): Dette var vanlig uttale for mine foreldre og deres generasjon. De var født på 1920- og 1930-tallet. Mine foreldre kom fra Arendal- og Grimstad-området Takk! Dialekter er spennende, kjenner ikke så godt til sørlandsdialektene bortsett fra bløde konsonanter. Anonymkode: 9577f...22c 1
Perelandra Skrevet 5. april #15 Skrevet 5. april AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Takk! Dialekter er spennende, kjenner ikke så godt til sørlandsdialektene bortsett fra bløde konsonanter. Anonymkode: 9577f...22c Som barn sa jeg selv reseft, men som ung voksen rettet jeg på foreldrene mine siden jeg oppfattet at de sa ordet feil. Etter hvert skjønte at at det var dialekt og vanlig uttale for deres generasjon. I følge Norsk Ordbok har reseft vært brukt i ganske mange dialekter, men jeg vil tro at det er lite brukt nå https://norsk-ordbok.no/nno/no/349280
AnonymBruker Skrevet 6. april #17 Skrevet 6. april Familie fra Kristiansand her. Vokste opp med at de voksne sa reseft. Ikke lagt merke til andre underlige pt-uttaler. Da jeg ble voksen så hørte jeg at alle andre sa resept, og måtte spørre en apotektekniker hvordan det faktisk uttaltes... Det var litt pinlig. Fremdeles kan jeg ta meg i å si reseft fordi det er innlært, men det høres veldig rart ut nå. Anonymkode: 5705e...220 1
AnonymBruker Skrevet 6. april #18 Skrevet 6. april Jeg er 38 år. Jeg har hele mitt liv sagt Dektektiv, fant ut for 1 år siden at det heter Detektiv. Sier også Komformasjon, selv om jeg vet at det heter Konfirmasjon nå. Har sikkert flere også, men var de jeg kom på nå. Anonymkode: 97641...bde
AnonymBruker Skrevet 6. april #19 Skrevet 6. april AnonymBruker skrev (4 timer siden): Da jeg ble voksen så hørte jeg at alle andre sa resept, og måtte spørre en apotektekniker hvordan det faktisk uttaltes... Det var litt pinlig. Fremdeles kan jeg ta meg i å si reseft fordi det er innlært, men det høres veldig rart ut nå. Men å si reseft er ikke feil... Anonymkode: 22e46...bc6
AnonymBruker Skrevet 6. april #20 Skrevet 6. april Kjenner ei som sier "herrangud" og ikke herregud. Høres rart ut i mine ører Anonymkode: a4f44...e42
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå