AnonymBruker Skrevet søndag kl. 10:05 #41 Skrevet søndag kl. 10:05 Ikke gjør det. Mine foreldre fikk en attpåklatt når vi var ca like gamle som dine barn er nå. Man angrer ikke på barn man har fått, men jeg vet de «angrer» situasjonen de sitter i nå. Kjipt for de å fortsatt ha barn når de nå er «gamle», og mens alle vennene deres har større barn og frihet, kan reise på ferie og hytteturer som de ønsker, så må de avstå fordi de mangler barnevakt osv. Det er tungt å starte på nytt, og enda tyngre når man er eldre. Mamma sier det er mer slitsomt med denne ene attpåklatten nå enn med oss 3 store til sammen. Attpåklatten er jo nesten «enebarn» siden de store barna har flyttet ut for lengst, noe som også krever mye mer aktivisering. Anonymkode: b1520...1fb 1 3
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 10:07 #42 Skrevet søndag kl. 10:07 Solstråle1 skrev (15 minutter siden): Jeg fikk yngste da jeg var 41 og min søster ble bestemor da hun var 42. Det går helt fint begge deler. Store deler av voksenlivet uten foreldre i live? Jeg er nå 56 og har et hjemmeboende barn på 14. Alle besteforeldrene mine ble rundt 90, og mine foreldre lever også i beste velgående 87 og 92 år gamle. Så om jeg følger slekten så vil yngste ha sin mor i livet til hun blir rundt 50 år. Jeg tipper at det holder, da står hun nok godt på egne ben Med så stor aldersforskjell som vi har på våre så har vi jo i praksis et enebarn, men hun HAR jo søsken. Og de har godt forhold til tross for aldersforskjell Jeg er i dag i midten av 40 årene, foreldrene mine i begynnelsen av 80 årene….så ja store deler av mitt voksne liv vil jo på sikt være uten de. Jeg har heller ikke bedt om å få så gamle foreldre. Jeg personlig synes det er egoistisk å sette barn til verden når man har blitt såpass gammel🤷🏼♀️ og ja, jeg har store deler av livet følt meg mer som et ene barn. moren min mistet sine foreldre når hun var i 70 årene… Anonymkode: 4d9e0...6e4 1
Solstråle1 Skrevet søndag kl. 10:10 #43 Skrevet søndag kl. 10:10 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg er i dag i midten av 40 årene, foreldrene mine i begynnelsen av 80 årene….så ja store deler av mitt voksne liv vil jo på sikt være uten de. Jeg har heller ikke bedt om å få så gamle foreldre. Jeg personlig synes det er egoistisk å sette barn til verden når man har blitt såpass gammel🤷🏼♀️ og ja, jeg har store deler av livet følt meg mer som et ene barn. moren min mistet sine foreldre når hun var i 70 årene… Anonymkode: 4d9e0...6e4 Klart du ikke har bedt om dine foreldre, det har da ingen gjort. Alternativet ditt er jo kun at du da ikke hadde eksistert, og det hadde vel vært litt kjedelig. Jeg må jo si at jeg syns det er viktigere å være til stede de første 40 årene av mine barns liv. Ingen har garanti for hvor lenge man lever, min beste venninne døde fra sine små barn da hun var 32 år. 1
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 10:26 #44 Skrevet søndag kl. 10:26 Jeg er en attpåskatt, likte veldig godt det ordet, og har ikke hørt det før. Min søster er 13 år eldre enn meg, og mine foreldre var 38 og 40 år da de fikk meg. Har da aldrifølt at foreldrene mine var gamle. Og jeg har et utrolig godt forhold til min søster, og et veldig godt forhold til hennes barn. Og jeg fikk mine 2 barn da jeg var 23 og 28 år. Og selv med yngste barnet, så er jeg den unge moren. De fleste nå får jo barn i 30 årene. Anonymkode: 6b46f...e2e 1
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 11:10 #45 Skrevet søndag kl. 11:10 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg er den attpåklatten, og skal jeg være helt ærlig med deg…dropp det. Sikkert koselig og alt det der for foreldrene osv, men det få tenker på er at denne attpåklatten vil leve store deler av voksen livet sitt uten foreldre i livet. Mine to eldre søsken er 9 og 7 år eldre, vi har aldri hatt noe godt søsken forhold som små og heller ikke som voksne. Anonymkode: 4d9e0...6e4 Jeg er enebarn og mamma fikk meg når hun var 40. Jeg ville jo ikke vært her om hun skulle tenke på å ikke få barn sent. Ja, jeg kommer nok til å leve en del uten henne men har likevel hatt en fin oppvekst og jeg vet hun ikke angrer på at hun fikk barn. Anonymkode: 528a3...5d1
Fizzypo Skrevet søndag kl. 12:44 #46 Skrevet søndag kl. 12:44 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg er i dag i midten av 40 årene, foreldrene mine i begynnelsen av 80 årene….så ja store deler av mitt voksne liv vil jo på sikt være uten de. Jeg har heller ikke bedt om å få så gamle foreldre. Jeg personlig synes det er egoistisk å sette barn til verden når man har blitt såpass gammel🤷🏼♀️ og ja, jeg har store deler av livet følt meg mer som et ene barn. moren min mistet sine foreldre når hun var i 70 årene… Anonymkode: 4d9e0...6e4 Å miste foreldrene sine er vel trist uansett om man er 40, 50 eller 60. Er man noen gang klar for å miste de? Det er mer bekymringsfullt om vi skal ha en hel generasjon godt voksne mennesker som ikke takler sorgen over å miste et nært familiemedlem og som må ha en hånd å holde i til de har bikket 60. 1
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 13:08 #47 Skrevet søndag kl. 13:08 Jeg er 12 år eldre enn mitt yngste søsken, og vi er veldig nære som voksne. Mannen og jeg valgte å få et barn til når de eldste gikk på barneskolen. Anonymkode: 9806d...79f 1
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 14:19 #48 Skrevet søndag kl. 14:19 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Klatt, ikke skatt. Splitte mine bramseil! Anonymkode: 5b72f...de9 Brannseil, ikke bramseil Anonymkode: 6b481...e98
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 14:20 #49 Skrevet søndag kl. 14:20 Lorieen skrev (13 timer siden): Det heter attpåKLATT. Helt vanlig å si attpåskatt også! Anonymkode: 6b481...e98
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 15:44 #50 Skrevet søndag kl. 15:44 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Klatt ikke skatt Anonymkode: 2269f...f4b Hold kjeft! Anonymkode: d0e69...aa5
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 15:44 #51 Skrevet søndag kl. 15:44 AnonymBruker skrev (17 timer siden): K L A T T Anonymkode: f2fd2...b44 Hold kjeft! Anonymkode: d0e69...aa5
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 16:15 #52 Skrevet søndag kl. 16:15 AnonymBruker skrev (1 time siden): Brannseil, ikke bramseil Anonymkode: 6b481...e98 Feil. Ikke meg du svarer, men det er riktig med bramseil. Anonymkode: 39140...d7a 1
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 18:16 #53 Skrevet søndag kl. 18:16 Hvis dere har ork til det, kjør på! 37-38 år er jo ikke akkurat kjempegammelt og jeg ser ikke noe problem med å få barn i den alderen💛 mange får jo sitt første barn når de er 37 men reagerer mer på at du sier du kommer til å ha to tenåringer i hus når attpåskatten (for øvrig et veldig søtt ord🤭) blir født. Jeg har tre barn selv og elsker å ha en liten flokk, men skal jeg være ærlig hadde jeg aldri giddet å få en til hvis de to andre var tenåringer når tredjemann ble født. Du kommer jo til å være småbarnsforelder hele ditt voksne liv😅 har dere ikke lyst til å bruke litt tid på dere selv en liten stund, før det plutselig begynner å komme barnebarn? Hvis «nei» så er det jo bare å gå for det😍 Anonymkode: 38e7d...23f 2 1
AnonymBruker Skrevet 16 timer siden #54 Skrevet 16 timer siden Ikke direkte attpåklatt, men det var seks år mellom andremann og tredjemann. Tredjemann fikk autisme pluss diverse annet snacks. Ville ikke gjort det igjen hvis jeg hadde visst, for å si det sånn. Du ruller ruletten hver gang du får barn. Dessuten øker sannsynligheten for flere diagnoser med økende alder. Det er verdt å ta med i betraktningen. Det er ikke sikkert du får en «attpåskatt» (teit ord) som er helt uproblematisk og hvor familien kan fortsette som før, du KAN faktisk få et barn med spesielle behov, og det VIL gå ut over de andre barna, forholdet, jobben, egen helse... Ikke alt kan det testes for før fødsel, heller. Det er verdt å ha i bakhodet. Anonymkode: 50841...c71
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #55 Skrevet 15 timer siden AnonymBruker skrev (21 timer siden): Brannseil, ikke bramseil Anonymkode: 6b481...e98 Morsomt når de som forsøker å rette på andre selv tar feil. Det heter bramseil. Flaut for deg Anonymkode: 19099...14b 1
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #56 Skrevet 15 timer siden AnonymBruker skrev (På 5.4.2026 den 0.36): Attpåskatt er et helt vanlig uttrykk. Ikke noe nytt der jeg er fra. Anonymkode: c3101...da1 Aldri hørt attpåskatt. Det vanlige er attpåklatt. Anonymkode: 67c39...ed1
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #57 Skrevet 15 timer siden AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Aldri hørt attpåskatt. Det vanlige er attpåklatt. Anonymkode: 67c39...ed1 https://naob.no/ordbok/attpåskatt det er helt vanlig. Så kan folk slutte å kverrulere Anonymkode: 19099...14b
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå