Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Attpåskatt blir som å kalle barna sine som "lille prins" eller "lille prinsesse". Påtatt, voldsomt og helt umusikalsk. Utrolig teit! 

Men skjønner ikke helt hvorfor du må spørre KG om å få en attpåklatt? :klo: Hvis dere vil og er enige er det jo liksom bare å kjøre på…

Anonymkode: 8df60...0e1

• Liker 11
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bare ikke tro de eldre barna er gratis barnevakter. 

Anonymkode: 1a603...8bd

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Nei, har gamle foreldre..fått lide for det. Ungene blir som regel "artig" også..samfunnstaper.  Nope. 

Anonymkode: 22171...ed6

Foreldre på 37/38 ved fødsel regnes vel ikke som spesielt gamle i dagens samfunn?

Hvor gamle var dine foreldre når du ble født? 

• Liker 1
Skrevet

Hva var det med alderen til dine foreldre som gjorde at du har fått lide for det? 

Anonymkode: aae90...250

Arvematerialet blir dårligere med alderen, og det øker sannsynligheten for sykdom og avvik i barnet. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

37 er da ikke gammelt. Det har i generasjoner vært helt normalt å få barn helt til kroppen stopper det selv.

Anonymkode: 88d52...be9

• Liker 4
Skrevet
Brukernavn84 skrev (2 minutter siden):

Arvematerialet blir dårligere med alderen, og det øker sannsynligheten for sykdom og avvik i barnet. 

Sjangsen er fortsatt minroskopisk ved bare 37 år.

• Liker 1
Skrevet

«Attpåskatt» er nødt til å være en spøk, men det var i hvert fall veldig gøy. 

Anonymkode: 11b08...94f

Ordet finnes i alle fall i norsk akademisk ordbok.

"attpåskatt  

substantiv "

"BETYDNING OG BRUK
muntlig 
 (høyt elsket eller etterlengtet) attpåklatt"

https://naob.no/ordbok/attpåskatt

"– Foreldre har kreativt byttet navnet fra attpåklatt til «attpåskatt», som er en mer passende beskrivelse ❤️ 👼 "

https://www.facebook.com/share/p/1WyNE8mbQT/

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Har aldri hørt om en mann som har ønsket seg en attpåklatt.

Når småbarnsperioden endelig er over, ungene er begynt å bli mer selvstendige - så starte helt på nytt igjen? 

Høres ut som et mareritt

Anonymkode: 8a5b3...9f1

For noen av oss er ikke barn et nødvendig onde og noe vi ønsker å bli raskest mulig ferdig med. 

Vi har 20 år mellom eldste og yngste og det har kun vært positivt med vår lille attpåklatt. Jeg nøt barsel- og småbarnstiden på en helt anne måte, med helt lave skuldre, fordi jeg visste at alt er en overgang. Nattevåk og trassalder er i en forsvinnende liten del av livet. 

Nå er hun blitt tenåring og holder oss i ånde med skole, venner, dugnader og oppfølging av idretten, og vi storkoser oss. Å ha en tenåring krever at vi holder oss oppdaterte og i god form, og hun er absolutt med på å holde oss unge (til sinns i det minste). 

• Liker 1
  • Hjerte 3
  • Nyttig 2
Skrevet
Solstråle1 skrev (6 minutter siden):

For noen av oss er ikke barn et nødvendig onde og noe vi ønsker å bli raskest mulig ferdig med. 

Vi har 20 år mellom eldste og yngste og det har kun vært positivt med vår lille attpåklatt. Jeg nøt barsel- og småbarnstiden på en helt anne måte, med helt lave skuldre, fordi jeg visste at alt er en overgang. Nattevåk og trassalder er i en forsvinnende liten del av livet. 

Nå er hun blitt tenåring og holder oss i ånde med skole, venner, dugnader og oppfølging av idretten, og vi storkoser oss. Å ha en tenåring krever at vi holder oss oppdaterte og i god form, og hun er absolutt med på å holde oss unge (til sinns i det minste). 

Ser ofte at de som fikk barn i ung alder gleder seg til barna blir store, slik at de selv kan "leve igjen". Samtidig som de mener at alle bør få barn ungt.

Høres ikke ut som de har det noe kjekt, selv som unge foreldre. Som bruker over kalte det...et mareritt.

• Liker 1
Skrevet

Som noen her nevner er ikke 37/38 lenger unormalt alder å få barn i. 

Min mor var 37 da hun fikk meg, og jeg har aldri tenkt på henne som gammel, selv om mange av mine venners foreldre var noen år yngre (som var vanligere for 30 år siden).

Kjør på om dere ønsker et barn til. 

Anonymkode: 2d9db...56d

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ser ofte at de som fikk barn i ung alder gleder seg til barna blir store, slik at de selv kan "leve igjen". Samtidig som de mener at alle bør få barn ungt.

Høres ikke ut som de har det noe kjekt, selv som unge foreldre. Som bruker over kalte det...et mareritt.

Har alltid lurt på motivasjonen til å få barn hos de som er negative til alt som har med barna å gjøre...i vårt tilfelle har vi fått barn tidlig, men trives så godt med den tiilværelsen at vi ønsker flere selv om det da blir en lang småbarns periode. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Men skjønner ikke helt hvorfor du må spørre KG om å få en attpåklatt? :klo: Hvis dere vil og er enige er det jo liksom bare å kjøre på…

Uten KGs godkjenning, nei det skulle tatt seg ut.

Anonymkode: fd343...49d

Skrevet
petterm skrev (3 timer siden):

Foreldre på 37/38 ved fødsel regnes vel ikke som spesielt gamle i dagens samfunn?

Hvor gamle var dine foreldre når du ble født? 

Mik mor var 21 og min far 31..det har virkelig vert kun positivt for meg, spessielt etter jeg fikk egne barn. Min samboer er ymgst og hans mor var vel 42 når hun fikk han, merker godt forskjell. Han er mer omsorgsperson for henne enn omvendt

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Uten KGs godkjenning, nei det skulle tatt seg ut.

Er vel ikke det som blir spurt om heller 😊 Men om du ikke forstår det, kan du da forstå alle de som ikke forstår alt eller er uenige i ordbruk - som alltid er de mest ivrige ? 🤣🤣🤣🤣

Skrevet

Jeg husker jeg var helt SJOKKERT på barneskolen, mamma og pappa feiret 40 år og skulle ha en stor feiring som jeg gledet meg til. 

Venninnen min sa da at mammaen hennes var 52! 

mormor og morfar var 50 da jeg ble født……… 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Er vel ikke det som blir spurt om heller 😊 Men om du ikke forstår det, kan du da forstå alle de som ikke forstår alt eller er uenige i ordbruk - som alltid er de mest ivrige ? 🤣🤣🤣🤣

Ironiserer du over ironien min nå, eller forsto du den faktisk ikke? Man vet aldri på kg. 😄

Skrevet

Jeg er en slik en. Mine søsken er mye eldre enn meg. Egentlig var mine foreldre ferdig med unger. De var i full jobb . Mine søsken som måtte passe meg. Noe de var lei og irritert over mye. I dag har jeg gammel mor som følger opp. Mine søsken mener vel jeg kan stille mere opp da jeg er yngre.  Dere burde tenke på at dere vil gi denne like mye tid som de andre fikk.

Anonymkode: 787d8...619

• Nyttig 3
Skrevet

Vi bestemte oss for å prøve å få en attpåskatt i januar i fjor. Barna mine er 9 og 12 og kom på første forsøk begge to. Vel, tre spontanaborter senere sitter jeg her gravid i uke fem. Det er visst ingen garanti for at det kommer til å gå heller. Jeg er 35 år. Så ville begynt å prøve asap om dere vurderer det.

Anonymkode: 1514f...849

Skrevet

Jeg er den attpåklatten, og skal jeg være helt ærlig med deg…dropp det. Sikkert koselig og alt det der for foreldrene osv, men det få tenker på er at denne attpåklatten vil leve store deler av voksen livet sitt uten foreldre i livet. Mine to eldre søsken er 9 og 7 år eldre, vi har aldri hatt noe godt søsken forhold som små og heller ikke som voksne. 

Anonymkode: 4d9e0...6e4

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg husker jeg var helt SJOKKERT på barneskolen, mamma og pappa feiret 40 år og skulle ha en stor feiring som jeg gledet meg til. 

Venninnen min sa da at mammaen hennes var 52! 

mormor og morfar var 50 da jeg ble født……… 

Jeg fikk yngste da jeg var 41 og min søster ble bestemor da hun var 42. Det går helt fint begge deler. 

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg er den attpåklatten, og skal jeg være helt ærlig med deg…dropp det. Sikkert koselig og alt det der for foreldrene osv, men det få tenker på er at denne attpåklatten vil leve store deler av voksen livet sitt uten foreldre i livet. Mine to eldre søsken er 9 og 7 år eldre, vi har aldri hatt noe godt søsken forhold som små og heller ikke som voksne. 

Anonymkode: 4d9e0...6e4

Store deler av voksenlivet uten foreldre i live? Jeg er nå 56 og har et hjemmeboende barn på 14. Alle besteforeldrene mine ble rundt 90, og mine foreldre lever også i beste velgående 87 og 92 år gamle. Så om jeg følger slekten så vil yngste ha sin mor i livet til hun blir rundt 50 år. Jeg tipper at det holder, da står hun nok godt på egne ben ;) 

Med så stor aldersforskjell som vi har på våre så har vi jo i praksis et enebarn, men hun HAR jo søsken. Og de har godt forhold til tross for aldersforskjell 

• Liker 1
  • Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...