Gå til innhold

Orientalsk gryte fra Toro

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hvor er denne retten liksom fra? Vet Toro er Toro, for norske ganer og er muligens en ‘gammel’ gryterett, men når jeg googler orientalsk / Orienten får jeg opp India og Taiwan og lignende. Men kanskje den bare heter orientalsk gryte for å høres litt mer fancy eller spennende ut? 🤔

Anonymkode: 2da43...3c4

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Orienten var en vestlig konstruksjon som geografisk strakk seg fra Nord-Afrika til Japan, dvs en samlebetegnelse brukt av europeere for å karakterisere "de andre", kritisk analysert av Edward Said: https://snl.no/orientalisme

Den gode gamle orientalske gryten (min favoritt da Toro-grytene kom på tidlig 80-tall) var nok et utslag av nettopp dette, dvs norsk matvareindustris (og dermed den norske folkesjelens) kulturimperialisme. Lurer forresten på om den het Hawaii-gryte først? Vi pleide å ha ekstra ananas i - en annen favoritt fra samme tiår. :eeeh: 

Anonymkode: dd414...486

• Liker 4
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Orienten var en vestlig konstruksjon som geografisk strakk seg fra Nord-Afrika til Japan, dvs en samlebetegnelse brukt av europeere for å karakterisere "de andre", kritisk analysert av Edward Said: https://snl.no/orientalisme

Den gode gamle orientalske gryten (min favoritt da Toro-grytene kom på tidlig 80-tall) var nok et utslag av nettopp dette, dvs norsk matvareindustris (og dermed den norske folkesjelens) kulturimperialisme. Lurer forresten på om den het Hawaii-gryte først? Vi pleide å ha ekstra ananas i - en annen favoritt fra samme tiår. :eeeh: 

Anonymkode: dd414...486

Husker godt Hawaii-gryten 💓

Anonymkode: eb5db...e60

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Den ligner noe som blir servert med Nshima

Anonymkode: 97ec0...df5

AnonymBruker
Skrevet

Vet ikke, men det er favoritten av Toro gryteretter her i huset.👍

Anonymkode: b5b87...cae

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...