AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 16:05 #1 Skrevet lørdag kl. 16:05 Hei. Har vært tilkallingsvakt på bolig det siste halvåret. Har selv multihandikappet barn. Opplever det som begge deler. Er ikke fagutdannet. Men merker endel negativ respons/ energi når man etterspør ordentlig opplæring og sier ifra om forhold som egentlig er avvik. Altså ,- hva er greia ? Mange flinke !! Men også ting som må tas tak i . Hva gjør man ? ( når primærkontakter / avd.leder har det fint med å ikke røre i gryta ) ,for mye... Anonymkode: 7d337...d64 1
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 16:10 #2 Skrevet lørdag kl. 16:10 Da må du melde høyere. Statsforvalter foreks. Har selv varslet ang barnebolig. Anonymkode: 5365f...399 1 1
I Grosny Skrevet lørdag kl. 16:14 #3 Skrevet lørdag kl. 16:14 (endret) Avvik skal du melde fra om skriftlig på det skjemaet som er for sånt. Opplæring i bransjen er normalt veldig snau, f. Eks 3 vakter på en beboer, samt en rekke små nettkurs. Endret lørdag kl. 16:17 av I Grosny 1
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 16:21 #4 Skrevet lørdag kl. 16:21 Du er ekstravakt. Ikke gå inn og prøv å gjør masse radikale endringer, det er ikke ditt kompetansefelt. Gjør det du blir bedt om og ikke vær den vanskelige som skal pirke på alt mulig rart, ingen liker denne typen folk. Spesielt når du er helt fersk. Anonymkode: d5f75...9d2 3 1
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 18:07 #5 Skrevet lørdag kl. 18:07 AnonymBruker skrev (1 time siden): Du er ekstravakt. Ikke gå inn og prøv å gjør masse radikale endringer, det er ikke ditt kompetansefelt. Gjør det du blir bedt om og ikke vær den vanskelige som skal pirke på alt mulig rart, ingen liker denne typen folk. Spesielt når du er helt fersk. Anonymkode: d5f75...9d2 Jeg vet jeg er ekstravakt . Ikke snakk om radikale holdninger og endringer ifra min side. Kun basic - forventning til at det som står i prosedyrene blir fulgt. Og det har ingenting med kompetansefelt å gjøre. Det har med respekt for de som mottar hjelp og tjenester å gjøre. Gjøre det jeg blir bedt om ? Gjør selvsagt det. Jeg er aldri vanskelig. Faktisk mye på tilbudssida. Pirker når ting blir uverdig. ,- ikke alt mulig . Ikke opptatt av å bli likt . Opptatt av å gjøre en god jobb og er sosial med de fleste. Anonymkode: 7d337...d64 2 1 1
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 18:12 #6 Skrevet lørdag kl. 18:12 Du skal fått/krev opplæring i avvikssystemet. Bruk det hyppig. Anonymkode: 43d19...9d5 1 1
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 18:12 #7 Skrevet lørdag kl. 18:12 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Har vært tilkallingsvakt på bolig det siste halvåret. Er ikke fagutdannet. Du har i kort tid vært tilkallingsvakt og du har ingen faglig, eller formell, kompetanse. Kanskje lurt å gå litt stilt i dørene da...... Anonymkode: 5609b...8b6 2
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 18:34 #8 Skrevet lørdag kl. 18:34 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Du har i kort tid vært tilkallingsvakt og du har ingen faglig, eller formell, kompetanse. Kanskje lurt å gå litt stilt i dørene da...... Anonymkode: 5609b...8b6 Harkompetanse ifra det virkelige livet da. Som mamma til en multihandikappet gjennom 20 år. Slike jeg jobber med. Stille i dørene .....skjer ikke. Men dialog og åpenhet er mere mi gate. Anonymkode: 7d337...d64 1 1
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 18:36 #9 Skrevet lørdag kl. 18:36 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Harkompetanse ifra det virkelige livet da. Som mamma til en multihandikappet gjennom 20 år. Erfaringskompetanse kan sjelden erstatte faglig og formell kompetanse. Du har nok god kompetanse på dine egne barn, men ikke så mye mer Anonymkode: 5609b...8b6 4
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 18:41 #10 Skrevet lørdag kl. 18:41 Hvordan fungerer det med å melde " avvik" ? Hva er terskelen ? Har sett man gjøre det på intranettet,men har kun meldt ifra internt. Hvor noe har blitt etterfulgt. Men ikke alt. Anonymkode: 7d337...d64
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 18:42 #11 Skrevet lørdag kl. 18:42 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Du har i kort tid vært tilkallingsvakt og du har ingen faglig, eller formell, kompetanse. Kanskje lurt å gå litt stilt i dørene da...... Anonymkode: 5609b...8b6 Hun har vel mer kompetanse enn flere andre som jobber i bolig,siden hun har et multihandicapped barn. Anonymkode: 9591c...8ad
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 18:45 #12 Skrevet lørdag kl. 18:45 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hun har vel mer kompetanse enn flere andre som jobber i bolig,siden hun har et multihandicapped barn. Anonymkode: 9591c...8ad Hun har kompetanse på ETT multihandicappet barn. Hun har ikke kompetanse på alle andre barn, strukturer, rutiner, etiske utfordringer, miljøterapi/miljøveiledning mm. Egenerfaringer kan aldri blir bedre, for gruppen, enn formell og faglig kompetanse. Det blir som å si at fordi jeg har barn så kan jeg noe som alle barn. Anonymkode: 5609b...8b6 4
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 18:46 #13 Skrevet lørdag kl. 18:46 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Erfaringskompetanse kan sjelden erstatte faglig og formell kompetanse. Du har nok god kompetanse på dine egne barn, men ikke så mye mer Anonymkode: 5609b...8b6 Er klar over det. Men kjenner lovverket godt nok til å se at ting ikke blir fulgt opp. Er medlem av flere interesseorganisasjoner ,så jeg vet hva de jeg jobber med har krav på. Lovmessig. Anonymkode: 7d337...d64
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 18:49 #14 Skrevet lørdag kl. 18:49 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hun har kompetanse på ETT multihandicappet barn. Hun har ikke kompetanse på alle andre barn, strukturer, rutiner, etiske utfordringer, miljøterapi/miljøveiledning mm. Egenerfaringer kan aldri blir bedre, for gruppen, enn formell og faglig kompetanse. Det blir som å si at fordi jeg har barn så kan jeg noe som alle barn. Anonymkode: 5609b...8b6 Sier ikke det,på noen måte. De er så individuelle. Men lovverket er likt for alle. Og det er her det kommer til kort ! Anonymkode: 7d337...d64
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 18:50 #15 Skrevet lørdag kl. 18:50 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Hun har vel mer kompetanse enn flere andre som jobber i bolig,siden hun har et multihandicapped barn. Anonymkode: 9591c...8ad Ja ❤ Anonymkode: 7d337...d64
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 18:57 #16 Skrevet lørdag kl. 18:57 AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Du har i kort tid vært tilkallingsvakt og du har ingen faglig, eller formell, kompetanse. Kanskje lurt å gå litt stilt i dørene da...... Anonymkode: 5609b...8b6 Det der er jo bare hersketeknikk. Hun kan ha mer enn nok kompetanse til å se systemsvakheter selv om hun ikke er helseutdannet, men har annen bakgrunn. Anonymkode: 37d74...ce9 1
Anonymbruker*** Skrevet lørdag kl. 19:05 #17 Skrevet lørdag kl. 19:05 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Du er ekstravakt. Ikke gå inn og prøv å gjør masse radikale endringer, det er ikke ditt kompetansefelt. Gjør det du blir bedt om og ikke vær den vanskelige som skal pirke på alt mulig rart, ingen liker denne typen folk. Spesielt når du er helt fersk. Anonymkode: d5f75...9d2 Sånne her holdninger er IKKE bra👎 Det er mye man kan kritisere på helseinstitusjoner rundt om kring i landet, ikke bare småpirk. Taushetskultur er ødeleggende for kvalitet og utvikling, og går mest utover tjenestemottakere. 1
I Grosny Skrevet lørdag kl. 19:44 #18 Skrevet lørdag kl. 19:44 (endret) AnonymBruker skrev (1 time siden): Erfaringskompetanse kan sjelden erstatte faglig og formell kompetanse. Du har nok god kompetanse på dine egne barn, men ikke så mye mer Anonymkode: 5609b...8b6 Er dette helt sant? Allikevel, jeg ser en forskjell på godt utdannede og mindre utdannede og forskjellen handler mest om etikk, der de utdannede fokuserer mer tydelig på pasientens egne ønsker og ambisjoner, mens lavere utdannede bruker mer folkevett.(En typisk feil noen lavere utdannede gjør er at de prøver å være flinke og gjennomføre planer, i stedet for å lytte til brukeren). Det finnes mange lavt utdannede som gjør overlegent bedre jobb enn høyt utdannede fordi de har lært noe andre steder enn på universitetet, f.eks. hjemme av mor. Da tenker jeg på sosial kompetanse, evnen til å se mennesket, lytte og samhandle. Man skal forøvrig jobbe kunnskapsbasert, og erfaringskompetansen er en viktig hjørnestein i kunnskapen, og sammen med faglig styrke kan det bli veldig bra. Det er viktig å ha et utdannet kunnskapsmiljø på arbeidsplassen, og da snakker jeg om velutdannede som forsøker også å se hva de ufaglærte gjør godt. En typisk helsebachelor er på 3 år, og fragmentert i masse småkurs på noen uker og måneder, det er bra, men det blir ganske tynt uten tilstrekkelig erfaringsbakgrunn og samspill med dyktige folk med og uten utdannelse. Endret lørdag kl. 19:45 av I Grosny
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 19:48 #19 Skrevet lørdag kl. 19:48 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvordan fungerer det med å melde " avvik" ? Hva er terskelen ? Har sett man gjøre det på intranettet,men har kun meldt ifra internt. Hvor noe har blitt etterfulgt. Men ikke alt. Anonymkode: 7d337...d64 Alt skal følgast opp. Elles meld til høgare leiing evt verneombud. Anonymkode: 43d19...9d5
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 19:58 #20 Skrevet lørdag kl. 19:58 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvordan fungerer det med å melde " avvik" ? Hva er terskelen ? Har sett man gjøre det på intranettet,men har kun meldt ifra internt. Hvor noe har blitt etterfulgt. Men ikke alt. Anonymkode: 7d337...d64 Terskelen skal være lav for å skrive avvik. Anonymkode: 44121...b15 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå